Hyundai Sonata- Vuoden 2006 talviauto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Jussi kirjoitti:Ei kovin pitkälle päässyt tämäkään keskustelu ennen kuin toimittajien hengenlahjat ja puolueettomuus asetettiin kyseenalaisiksi :)

Onneksi netissä on lähes joka merkille oma foorumi, josta voi poimia todella asiantuntevat, puolueettomat ja henkevät vastineet Tekniikan Maailman testeille :)
Tuo on kyllä ihan totta, mutta kaikkihan tietää ettei internetin keskustelupalstat aina ole puolueettomia. ;)
Kirjoitetussa lehtijulkaisuissa mikä tekee ns. puoluettomia testejä, toivoisi ainakin puoluettomuutta. :roll: Kritiikki on siinä kohdin ihan terveellistä.
No, mikään tässä maailmassa ei ole täysin mustavalkoista... , mielipiteensä ja makunsa kullakin. Sallittakoon se.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

fforslund kirjoitti:Kirjoitetussa lehtijulkaisuissa mikä tekee ns. puoluettomia testejä, toivoisi ainakin puoluettomuutta. :roll: Kritiikki on siinä kohdin ihan terveellistä.
Autoista on kovin vaikea tehdä täysin puolueettomia testejä. Teknisiksi laitteiksi niihin liittyy kovasti paljon uskonasioita, tunneasioita, mystiikkaa ja magiaa... autotoimittajakaan ei voi olla täysin tunteeton ja mielipiteetön olio :)

Puolueettomuus on toisaalta myös kovin suhteellinen käsite puhuttaessa autoista. Jos viivalle pistetään neljä kilpailevaa automallia ja yhdestä tulee testivoittaja on testi kolmen hävinneen merkin fanaatikkojen mielestä väärin järjestetty ja puolueellinen ja voittaneen merkin fanaatikkojen mielestä harvinaisen hyvä ja pätevä testi.

Sinänsä mainiota että Huihaista tuli vuoden talviauto... Huihai fanaatikot ovat vähissä joten tänäänkin töissä pystyimme muodostamaan yhteiseurooppalaisen automerkkifanaatikkokoalition, jonka yksimielinen mielipide oli että autotoimittajat pitäisi ohjata hoitoon ja että talvitesti oli täysin väärin tehty, väärillä autoilla ja vääränä talvena :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Puolueettomia testejä on tosiaan vaikea tehdä, mutta silti lopetin viime vuonna ko. aviisin tilaamisen vaikka olen sitä lukenut jo 70 luvulta naperosta lähtien. Tuntuu kuin toimittajissa olisi tapahtunut tosiaan sukupolvenvaihdos kuten jutuissakin. 80 luvulla lehteä odotettiin melkein postiluukulla, mutta nykyisin lehdet jäivät lukematta yksi toisensa jälkeen. No ehkä muutaman vuoden paussi tekee terää. :wink:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Montoya kirjoitti:
himmee kirjoitti:Saabin maine on bensaa hörppivä painava pappa-auto.
, jossa käsijarru ottaa etupyöriin :wink:
.. ja virtalukko omituisessa paikassa, sekä rumiakin ovat.

Nuo ensimmäiset kuulin mummoni suusta kun tuota tonnaria olin ostamassa, "eikö ne vie hirveästi bensaa, isoja ruhmuja..", tuumin että 70- ja 80-luvuilla kyllä, mutta nuo viimeisimmät tonnarit on jo eri maata, isoja, turvallisia, eikätkä niin hirveän ahnaitakaan, kaupunkikulutuksesta en tosin maininnut mitään. :)

Kaverit taas ovat kyselleet käsijarrusta ja virtalukosta. Kummasti kyllä tonnarin kyyti on kelvannut saab-vastaisillekin kavereille, ovat vaan ottaneet itseensä, kun en juoppokuskiksi sillä lähde, tonnarissa ei syö/juo edes omat muksut, miksi antaisin muiden rotjata.
Rommitommi kirjoitti:Tarkoitus oli vain oikaista epäluuloja Koreaa kohtaan, kun sitä monet tuntuvat pitävän jonain kehitysmaana kuten Kiinaa, mitä se ei missään tapauksessa ole :wink:
Hyundain tehtaalla työntekijät muuten tienaavat huomattavasti paremmin kuin Korealainen keskimäärin, ainakin TM:n mukaan :wink:
Nimenomaan Etelä-Korea ei ole kehitysmaa, Pohjois-koreasta vissiin turha edes puhua tässä yhteydessä, kieltämättä välillä tuntuu, että saisi Bush tehdä Etelä-Koreasta saarivaltion. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Huomasittekos, että joku Volvo-mies oli myös kirjoittanut palautetta edellisen numeron farkkuvertailusta, jossa V70 jäi viimeiseksi. Loppukommentti oli varsin jämäkkä "asuntovaunun vedossa turbot ja suorasuihkut jää toiseksi Volvon isolle vaparille..." Jep jep, tervetuloa Aeron rinnalle :lol:

Eski
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Eski kirjoitti:Huomasittekos, että joku Volvo-mies oli myös kirjoittanut palautetta edellisen numeron farkkuvertailusta, jossa V70 jäi viimeiseksi. Loppukommentti oli varsin jämäkkä "asuntovaunun vedossa turbot ja suorasuihkut jää toiseksi Volvon isolle vaparille..." Jep jep, tervetuloa Aeron rinnalle :lol:

Eski
Jep, jykke tiesi mistä puhui. vomlon 2.4 (140hv 220nm/3300rpm) hurjaa vääntöä
Hehehehe :lol:

Ote tekniikan maailmasta:
kiihdytys 60-120 kuormalla(420+kuljettaja)
->V&/(/lvo hitain kaikilla vaihteilla.

Mutta, mutta sitten kun laitetaan asuntovaunu perään
niin sitten se vasta kulkee! WOW
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Toi, on kyllä ihan totta, mutta mielestäni V70 oli aivan väärässä vertailussa. V50:hän sinne olisi kuulunut, ja sen takajalkatiloja olisi sitten voitu moittia.
V70 kuuluis vertailla BMW 500, Saab9-5 ja Audi A6 farmareiden kanssa.
Silloin olisi jo vähän eri hintaluokka joten Volvoonkin saisi turbon.
Tuo Volvon 2.4l 5-sylinterinen moottori on kyllä ihan mainio niin vapaastihengittävänä kuin ahdettunakin. Mutta tässä vertailussa pienitehoisinkone ja iso auto ei todellakaan ole raketti.

PS. tiedän että V70 on lyhyempi kuin og900 mutta ei se tee siitä pientä autoa.

Ja VW:han ei ollekaan kuulu premium vertailuun, sen sanoo jo merkkikin.
Uusi passat on pelkkä venytetty golffi, vanhassa mallissa oli sentään kone pitkittäin. 8)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eski kirjoitti:Huomasittekos, että joku Volvo-mies oli myös kirjoittanut palautetta edellisen numeron farkkuvertailusta, jossa V70 jäi viimeiseksi. Loppukommentti oli varsin jämäkkä "asuntovaunun vedossa turbot ja suorasuihkut jää toiseksi Volvon isolle vaparille..." Jep jep, tervetuloa Aeron rinnalle :lol:

Eski
Hahahahahahahaa :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Voin jopa volvoilijana sanoa, että tuo kone on aivan onneton.
Ohituskaistolla alkaa pukkaamaan kylmää hikeä, kun tuntuu ettei liiku mihinkään, no eipä tosin liiku muuallakaan. Ajelin tolla joskus viime syksynä ja painoin valoista kaasun pohjaan huomaamatta, että vierellä oli Fiat punto, ja sekin perkele meni ohi :lol: ...ja jopa äipän käytössä toi 140hp tomaatti kuluttaa enemmän kuin oma 2.5T 8O
Johtunee varmaan siitä, että vääntää niin helvetin ohuesti toi kone, jolloin pienikin kaasunpainallus saa lootan vaihtamaan pienempää..Ärsyttävä ominaisuus :x
Kaiken hyvän lisäks toi kone vielä kuulostaa joltain moottorisahalta isommilla kierroksilla...
Ei myöskään sovi unohtaa, että noissa 140hp malleissa on alusta mallia "Bilian kosto"; niin löysä, että tulee merisairaaks ja mutkiin on turha edes kuvitella ajavansa kovaa ilman älytöntä puskemista..

Edellisen mallin V70:ssä toi kone toimi huomattavasti paremmin, mutta nykysen V70:n ominaisuuksille toi ei tee oikeutta. Vähän samaan tapaan kuin 1.8i ei tee SportSedanille...
2.4T koneella ja vähän tiukemmalla alustalla ollutta V70:iä ei voi verrata tohon nykyseen 140hp nuhapumppuun...

Ja just tollasia kommentteja oon meinannu silloin, kun olen sanonut, etten ymmärrä fanatismia mitään merkkiä kohtaan, silloin ei tosiaan aina nähdä metsää puilta :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, on noi Volvo-fanaatikot vähän kummallisia :roll: :wink:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti: Melkeen oikein :wink:

Muihin halvan tuotannon maihin verrattuna (E-)Korean työvoimakustannukset ovat korkeita, mutta silti ne ovat Suomen tasosta 35%.

Ja sikäli Kiinaan varmastikin siirtävät nippelilinjoja kiihtyvällä tahdilla.

http://www.ek.fi/ek_suomeksi/ajankohtai ... ys2005.pdf
Ihan mielenkiintosta luettavaa :)

Ei nyt tarkoitus ollut sinäänsä verrata palkkoja Suomeen, koska täällä työntekijät ovat huippukalliita. Tarkoitus oli vain oikaista epäluuloja Koreaa kohtaan, kun sitä monet tuntuvat pitävän jonain kehitysmaana kuten Kiinaa, mitä se ei missään tapauksessa ole :wink:
Hyundain tehtaalla työntekijät muuten tienaavat huomattavasti paremmin kuin Korealainen keskimäärin, ainakin TM:n mukaan :wink:
Aivan :!:

Oli vain niin herkullinen tilaisuus vastata viestiisi aloittamalla "melkeen oikein", että piti lähteä etsimään aihetta siihen :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyundaita en lähe arvosteleen kun kokemustakaan ei löydy.

Noi tm:n painotukset kyllä vähän välillä ihmetyttää, esim. juurikin että miten kylmä auto voi olla vuoden auto.
Ihan samaa on havainnu on sitten kyse ollu renkaista, elektroniikasta tai sitten autoista.

No onneksi noissa testeissä on aika hyvin selostettu eri osa-alueet ja niiden pärjääjät joten voi itse valita oman testivoittajansa.
Itse testien luulisi olevan aika puolueettomia ja varmasti testien tekijöillä on kokemusta keskiverokuskia hieman enempi. :D
Eri henkilö kumminkin taitaa kirjoittaa yhteenvetoja kuin tehdä testejä.
Testitulokset taitavat levitä ympäri maailmaa joiden mukaan useampi autolehti sitten kirjoittaa omat artikkelinsa.

Mulle kyllä uppos toi selitys miksi tuossa oli V70 eikä 50 mutta en tuota niin kauhean kriittisesti kattonutkaan, toisaalta on ihan hyvä että välillä hieman rikotaan perinteisiä luokkajakoja varsinkin kun luokatkaan eivät ole enää niin selkeitä.

Jos puhutaan jonkin merkin suosimisesta niin kyllä 70-luvun ja 80-luvun alkupuolen lehdet on jotain omaa luokkaansa, tosin näin saabistina noita lukiessa on monesti suupielet korvissa.
Sen ajan kirjoitukset on selkeesti kirjoitettu enempi tunteella mikä tekee niistä mukavaa luettavaa mutta ehkä nykyinen tyyli on parempi puolueetonta mielipidettä halajaville.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Grin
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 00:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Grin »

Isäpappa luopui viime syksynä omasta vanhasta Hyundai Ponystään, joka on näitä 90-luvun alun halpiskotteroita. Oli kyllä luotettava peli, ikäisekseen/hintaisekseen rassiksi aika lämminkin jopa ja kulki kohtuullisesti 1.5 litraiseksi.

Kohtaloksi koitui tietenkin ruoste, viimeisen vuoden aikana kori tuntui mätänevän valehtelematta silmissä, sateella sai pelätä jalkojen kastuvan.
9-5 2.0t 99'
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Rommitommi kirjoitti: Voin jopa volvoilijana sanoa, että tuo kone on aivan onneton.
Laitetaan nyt vielä ihan tarkka lainaus TM:stä, kun tämä on niin loistava:

"Mielestäni 5-sylinterinen, tyhjäkäynniltä vahvasti vääntävä moottori sopii hyvin autoon, jolla kuljetetaan tavaraa tai nykäistään jopa 1800-kiloista jarrullista perävaunua. Silloin eivät turbot ja suorasuihkut pärjää. Näistä ominaisuuksista saa myös nauttia kaupunkiajossa".

TM:n vastine on jokseenkin neutraali "Iso moottori tarjoaa yleensä hyvän alaväännön, eikä Volvossa tässä suhteessa ole moitittavaa. Se varmasti sopii paremmin perävaunun vetoon, kuin pieni ahdettu moottori. Sen sijaan suorasuihkutus tyypillisesti parantaa alavääntöä. Mittaustemme mukaan Volvon moottorin koko, suorituskyky ja kulutus eivät kuitenkaan ole parhaassa mahdollisessa suhteessa keskenään."

Minun puolesta on ihan sama, vaikka TM valitsisi Ladan vuoden talviautoksi ja saappi jäisi viimeiseksi. Enkä peru TM:n tilausta, kyllä siitä aina vähintään yhdet kunnon naurut saa :lol:

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyundai Sonata- Vuoden 2006 talviauto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MPR69 kirjoitti:Saabbihan ei ollut nyt mukana testissä. Viimeiksihän testin voitti meidän paljon parjattu Opel Vectra, toiseksi tuli paljon kehumamme Saab.
Joo, ja Opel voitti tuon testin muistaakseni sillä, että se kulutti vähemmän kuin Saab. Jos oikein muistan (korjatkaa jo olen väärässä!), niin Opelissa oli 1.8i -moottori ja Saabissa 2.0 -litran turbo (olisko ollut 1.8t?). Höh, olisivat ottaneet testiin Sport Sedanin, jossa on 1.8i -moottori, niin oltaisiin sitten katsottu sitä kulutusta ja näinollen koko testiä uudemman kerran, jos tämän talvitestin mukaan autojen paremmuus on niinkin pienestä kiinni kuin polttoaineen kulutus 0,1-1,0 litran eroavuudessa / 100 km :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Grin kirjoitti:Isäpappa luopui viime syksynä omasta vanhasta Hyundai Ponystään, joka on näitä 90-luvun alun halpiskotteroita. Oli kyllä luotettava peli, ikäisekseen/hintaisekseen rassiksi aika lämminkin jopa ja kulki kohtuullisesti 1.5 litraiseksi.

Kohtaloksi koitui tietenkin ruoste, viimeisen vuoden aikana kori tuntui mätänevän valehtelematta silmissä, sateella sai pelätä jalkojen kastuvan.
En tiedä ovatko nykyiset Sonatat yhtä pahoja ruostumaan kuin vanhat Ponit ja kyllähän monet muutkin 15 vuotta vanhat autot ovat aika rapeassa kunnossa... mutta aika uskomattomalta vaikutti kuulemani essonbaarijuttu, että uudet Mazdat ruostuu käsiin. Kuulemma oikein ruostesuojafirmasta olivat sanoneet kaverille, että parivuotta vanhoihin Matukoihin tarvitaan usein kemppiliimaa, että saadaan pohja ruostesuojattua...

Ai niin ja talvitestin voittajasta tulikin mieleeni, että kolme vuotta vanha huihain maasturi ei ollut kelvannut ollenkaan autokauppaan vaihdokiksi... olivat sanoneet, että viekää pois vaan "autonne" :lol:

Eski
Vastaa Viestiin