Poliiseista valittaminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Itse olen joutunut aikoinaan suoranaisen ajojahdin uhriksi poliisin taholta. Pysäytettiin mm. ajotapatarkkailun yhteydessä, otettiin paperit, polteltiin tupakit papereita edes vilkaisematta ja hyvää päivän jatkoa vaan sullekkin:) No, näinhän sen kuuluukin mennä:)

Esim: Viime syksynä ajoin todella huonossa kelissä sumarit päällä, poliisit ajoivat pitkät päällä vastaan, väläytin pitkiä ja yllätys, yllätys:) seisoin tien poskessa yli puolituntia kun tutkivat kaiken läpikotaisin. Hauskinta asiassa on se, että kihlakunnan poliisijohdon mukaan alueella ei ollut yhtään poliisiautoa ks. aikaan ? :):) No, tähän on jo totuttu:)

Poliisi on tärkeä, erittäin välttämätön auktoriteetti. Mutta varsinkin täälläpäin tuntuu olevan oikea k***päiden joukko touhussa mukana. Olenkin ottanut tavaksi pitää videokameraa autossa mukana. On ollut hauskaa huomata, että keskusteluhalukkuus on pysäytyksen jälkeen laimennut kun kertoo, että videoin viimeiset viisi minuuttia teidän kontissa roikkumista.

Meitä on joka junaan, ja osa taitaa seistä siellä kuuluisalla asemalla:)
m&m
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja m&m »

Saabikas kirjoitti: Olenkin ottanut tavaksi pitää videokameraa autossa mukana. On ollut hauskaa huomata, että keskusteluhalukkuus on pysäytyksen jälkeen laimennut kun kertoo, että videoin viimeiset viisi minuuttia teidän kontissa roikkumista.
Mites olet virittänyt tuon kameran niin, että pystyt ajaessa jotain kuvaamaan? "Handsfree"-lakihan ei koske pelkästään kännyköitä, ja poliisihan voi sakottaa ajon aikana tapahtuvasta videokameran räpläyksestä...
Saabikas

Tonnarissa telineeltä kojelaudan päältä onnistuu vallan mainiosti, bussissa taasen perutuuskameran näytön kuvaaminen ajaa saman asian.

NG900T kirjoitti:
Mahdollisesti samainen octavia koitti kerran tuusulantiellä, kehä 3 ja rusan liittymän välillä provosoida ja keksiä munkin ajosta huomautettavaa kun ajoivat helvetin kovaa kolmosen rampista alas mun perseeseen kiinni. (Niin se turvaväli ja nopeusrajoitus, koskee varmaan poliisejakin?? Voisivat itsekkin niitä noudattaa!)

Tässä on juuri se syy miksi ainakin minua poliisin toiminta täälläpäin risoo. Ei siinä mitään jos itse töppäilee, kyllä siitä pitää oppirahat maksaa. Mutta jos poliisi itse omalla toiminnallaan pyrkii provosoimaan esim. ylinopeuden ajamiseen niin aika hukassa ollaan.
sarka
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja sarka »

On niitä varmasti semmoisiakin mukavia poliiseja, mutta ainakin täälläpäin vastaan tulleet on melkein poikkeuksetta olleet jonkin sortin k*sipäitä. Ei minkäänlaista tutkimusta asioiden suhteen, pari kertaa tullut eteen "epäilyksiä" asioista jotka eivät itseeni liity millään tavoin. Myös paria kaveria on muiluutettu vastaavalla tavalla... Jos omaa asiaansa menee ajamaan poliisille niin käsketään mennä kotiin ja pistetään ehkä varoituksiakin kehiin. Asioista sen enempää kertomatta, on niitä semmoisiakin poliiseja joita ei olisi koskaan saanut nuihin hommiin päästää... :roll:

P.S. Mulla ja kaveriporukallani ei ole rikosrekisteriä eikä olla (varmaankaan?) kovin epäilyttäviä henkilöitä.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
arttu
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja arttu »

Parikilometriä olin jo ajellut Saabilla Nivalasta Ylivieskan suuntaan. Huomasin että perässä lähestyi poliisi-vankkuri todella kovaa. Nopeuteni oli täsmälleen sallittu 100km/h. Jostain syystä tämä häkkiauto jäi roikkumaan perään todella lähelle...???
Ilmeisesti useamman kilometrin "hiillostus" ei tuottanut toivottua tulosta, niin lähtivät paahtamaan edelle pahassa mutkassa, kun ei edellinen pitkä suora herroille kelvannut!

Viimmekesänä lähin moottoripyörällä tässä Ylivieskan ABC:n/AMK:n liikenneympyrästä Kalajoelle päin. Vastaan tulevasta poliisiautosta kuski näytti keskisormea, jonka näin selvästi, koska nopeus oli pieni. (Nopeusrajoitus 60km/h jota tietenki noudatin)
Jotenkin mennyt kunnioitus poliiseja kohtaan. :(
9000cst
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

saab87 kirjoitti:sakotkin on yleensä ihan oma vika :roll:
Miten nii :lol:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9-5 3.0t
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Minäkin olin aikanaan pääkaupunkiseudulla autoilemassa Saabeilla työmatka- sekä muussa liikenteessä yhteensä 11 vuotta. Koko tuona aikana jouduin puhaltamaan kolme kertaa (nollan) ja kerran sain ylinopeussakot Kampissa Runeberginkadulla (56/40). Kerran minulle kolahti kaksi autoa perään Hämeentiellä (hassu tapaus sinänsä, olin valoissa pysähtyneenä toisena autona ja seuraavat kaksi autoa latasivat jostakin syystä jarruttamatta takapaksiin).

Kaikissa noissa omakohtaisissa tapauksissa poliisit käyttäytyivät ystävällisesti ja asiallisesti. Tuossa ylinopeusjutussa jopa mainitsivat, että koko letka tuli yhtä lujaa, mutta sinut peilattiin, koska satuit olemaan ensimmäinen auto.

Noihin siviiliautolla provosoiviin partioihin en henkilökohtaisesti törmännyt kertaakaan. Ko. autoja näin liikenteessä useastikin mutten koskaan huomannut niiden käyttäytymisessä mitään kyseenalaista. Kuulin kyllä työkavereilta, tuttavilta, naapureilta ym. useitakin tapauksia provosoinnista ja härnäämisestä. Nuo tapaukset olivat usein päättyneet tapauksesta kertovan tahon sakottamiseen.

Sitä vastoin merkinnöillä varustettujen poliisiautojen näin lukuisia kertoja kääntyvän/vaihtavan kaistaa ilman vilkkua, ajavan ylinopeutta ilman hälytysvaloja tai pillejä, tekevän U-käännöksiä kielletyissä paikoissa ym. Myös tutkattujen pysäytyspaikka oli muutaman kerran sijoitettu siten, että siitä aiheutui selvästi haittaa/vaaraa muulle liikenteelle.

Sanonnassa "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" on varmaan perää. Poliisitkin ovat "vain" ihmisiä ja heillekin sattuu varmasti huonoja päiviä - ihan niin kuin meille muillekin.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
9-5 3.0t
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Jäipä tuossa äskeisessä vielä mainitsematta, että nuoruuden moottoripyöräajoilta voisin kertoa värikkään tarinan jos toisenkin liikkuvan poliisin toiminnasta, mutta ne ovat jo menneitä asioita.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Saabikas

Olen itse ajanut viimeiset 15-vuotta pk-seudun liikenteessä n. 35tkm vuodessa ja muuta Suomea ympäriinsä n. 30tkm. vuodessa. Koskaan ei ole ollut ongelmia esim. Helsingin poliisin kanssa. Liikkuvista on pääsääntöisesti hyviä kokemuksia, lukuunottamatta muutamia erittäin törkeitä provosointi yrityksiä. Suurimmat ongelmat ovat olleet Hyvinkään kihlakunnan Poliisilaitoksen kanssa. Aiheettomia pysäytyksiä, seisotusta tien pientareella melkein tunti, ajoneuvon kunnon tarkastusta kaksi päivää katsastuksen jälkeen, ylinopeussakotusta kolme tuntia mittauksen jälkeen ( eivät pysäyttäneet, tulivat myöhemmin kotiin:)) Puhallutusta niin, että näkivät minut liikenteessä ja tulivat hetken päästä töihin puhalluttamaan ? Pysäköintisakot tilanteessa jossa muut "syylliset" kehoitettiin poistumaan. jne. jne.

Näitä on myös kihlakunnan poliisijohdon keralla selvitelty, osittain myös menestyksellä.

Tässä ei ole enää huonosta päivästä kyse:) En myöskään tässä yhteydessä usko tuohon: niin metsä vastaa... Itse olen perheellinen, viiden lapsen isä. Koko aikuisikäni töitä tehnyt. Ei rikosrekisteriä, ei rangaistu jne. jne. Ehkä se ei vaan naama miellytä:)
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vähän OT mutta jos joku sattumalta erehtyy ajelemaan tuota Lahelantietä (TLA) niin siellä ratsaavat keskimäärin 3 kertaa viikossa, ja ovat piilossa muuntajan takana, eli eipä kannata ajella kovaa ;)
Mutta kukas tänne takamaille eksyisikään :lol:
hagi
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja hagi »

Perusongelmahan on se, että ylinopeudet ovat valtiolle erittäin kannattava "bisnes".

-h
Harrimatias
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Pakko myöntää että on niitä "mukaviakin" ja ymmärtäväisiä poliisejakin, moni varmaan lukenut tuon "Sakko" osion, missä nyt ei niinkään, mutta itselläkin käynyt hyvä tuuri poliisien suhteen kun ajoin itselle tuntemattomassa paikassa yli 30km/h ylinopeutta (rajoitus muutettu sinä vuonna kun viimeksi siellä ajoin ja sain sakot), niin eipä tullut edes isoja sakkoja... Ennen oli rajoitus 80, ja juuri oli vaihdettu 60, ja rajoituskyltti kaatunut pusikkoon, siitä sai ymmärrystä :wink:
Saab 900 2.0t Cab -97
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poliisit on virkamiehiä, joiden pitää valvoa, että Suomen lakeja noudatetaan.

Poliisit eivät säädä lakeja.

Lakeja säätävät ja hyväksyvät meidän äänestämämme poliitikot.

Yksinkertaista eikö totta :?: .
Saabikas

Bob kirjoitti:Poliisit on virkamiehiä, joiden pitää valvoa, että Suomen lakeja noudatetaan.

Poliisit eivät säädä lakeja.

Lakeja säätävät ja hyväksyvät meidän äänestämämme poliitikot.

Yksinkertaista eikö totta :?: .
Juu, niinpä niin. Eiköhän näissä tapauksissa ole ollut enemmän kiinni siitä miten sitä lakia tulkitaan. Vai miten selität mm. asköisen poliisijohtajan ylinopeuden rangaistuksen ?
TuuSaR
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Juttuhan taisi olla niin että siellä oli tälläinen klassinen "työmaa" rajoitus ja herra isoherra ajeli tavallista nopeutta. Minkäänsortin hurjastelusta ei ollut kyse.
Vastaa Viestiin