Saabin tulevaisuus Suomessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Classic 900 kirjoitti:Noi litrat ei kerro hevon peetä. Mä olen ollut autokaupassa viime aikoina liikkeellä ihan 3m mitan kanssa ja tiputellut automalleja pois listalta.

9-5 takapaksin ongelma on sen kapeus takaselkänojan puolelta pyöränholvien kohdalta. Omega on 12 cm ja Mondeo 15 cm leveämpi. Syvyys ei myöskään ole kummoinen, Omegan paksi on 12 cm syvempi (pitempi) ja Mondeon 6 cm. Se on paljon se.

Ja ne litrat on muuten 9-5 (470), Omega (510) ja Mondeo (-00) (540).

Sori, offtopic, mutta sen verran on tullut perse pystyssä takapakseja mitattua mitalla ja näyttelyhäkillä, että oli ihan pakko kertoa teillekin.
Todellakin. Ei kerro yhtään mitään. Ja, jos vielä vähän offtopiccia, niin joku tunkee tuohon 470 litraan yhtä paljon kuin joku toinen tuohon 540 litraan. Kaikki on ihan sijoittelusta kiinni.

Itse tungin meidän romppeet etelän reissulla (Roi-Prs) serkun "kakkosneloseen" (MB W124). Seuraavalla kerralla sama tavaramäärä meni OG900 sedaniin, ja tullessa oli vielä enemmän.

EDIT: Ei pahasti, kutakuinkin samantehoisilta autoilta!!!

Saab 9-5 Wagon Vector 2.3T 220hv 53550 € varusteineen

Volvo V70 Sportswagon 2.5T 210hv 55005 € varusteineen

Audi A6 Avant 3.0 220hv 67210 € lähtöhinta

Mercedes-Benz E320TA 224hv 75000 € lähtöhinta

BMW 530i Touring 231hv 66600 € lähtöhinta
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Classic 900
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Mimmi kirjoitti:No meillä CS malliseen tonttuun menee näyttelyhäkki heittämällä.
Meneehän se heittämällä mun ysisatkuunkin. Mutta peräpää kun laskee niin nopeasti, ei siitä farmaria saa, pari sesseä ainakin suuttuu jos rupee tunkemaan.

Muuten dimebak, oletko kokeillut kuljettaa viittä koiraa ensin isossa farmarissa ja tunkea ne sitten sedan Saabin takakonttiin ??? On hieman eri vertailla autoja elävien olentojen kuljetukseen kuin tavaran. Tavara ei valita eikä sen kaltoin kohtelemisesta saa tuomiota.

Onhan se muuten kiva jos sedan 9-5:ssä on isompi takarontti litroissa kuin wagonissa, mutta en sinne alkaisi silti koiria laittamaan. Saattaisinpa joutua syytteeseen, eikä kyllä luontokaan antaisi periksi. Minähän puhuin koko ajan farmareista...

Taitaa muuten olla aika hyvin toimeentulevien foorumi tämä, kun ei porukalle raha merkkaa mitään autoa ostaessa. Kyllä se tavalliselle duunarille merkkaa ihan kaikkea. Kun sitä rahaa ei ole lipaston laatikossa niin sen joutuu lainaamaan, ja jos 10 000 euroa maksetaan takaisin 3 vuotta niin tuplasummaa tupla-aika. Voi kunpa minullakin olisi tilanne, että autoa hankkiessa voisi ajatella vain itse tuotetta ja unohtaa sivuseikan, rahan, kokonaan. Sanoa vain, tuon minä haluan, ei tarvitse laittaa pakettiin, kuljettajani ajaa sen kotiin :twisted: Hyvä jos joku on saanut asiansa tuohon jamaan.

Kaipa tämäkin liittyi Suapin tulevaisuuteen. Nyt riittää, ehkä pointtini tuli selväksi. En voinut sormilleni mitään :wink:
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
jkairt
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Taitaa tuo Suapin hinnoittelu lähteä siitä, jotta wagoni tahi sedani, niin hinta on sama. Kun joutuu hintaa kysymään, nin ei ole kumminkaan varaa sitä ostaa.

Täällä ei olla köyhiä, eikä kipeitä. Paitsi kun vaimo huomaa nää kirjotukset, nin sitten vähä...
JK
9kTA
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Eikös sitä autoa osteta niin, että tarkastetaan lompakon koko, määritellään auton kriteerit ja sitten katsellaan minkä ikäisen saabin ostaa?!
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
jkairt
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Niinkuin Juti: Ei rahasta, vaan rakkaudesta lajiin.
JK
KARELPA
"Aero"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Mimmi kirjoitti:Minä vain kuolaan kateellisena uusien autojen ostajia ja haaveilen seuraavan tontun ostoa (kunhan saan vakuutusyhtiöltä rahaa joskus). Eli kyllä se raha merkkaa minullekkin aika paljon, merkistä en kuitenkaan aio livetä, pelastihan tuokin vain henkeni.
Eikös kantsis siirtyä seuraavaan sukupolveen?
Saapi 9-5:ssa enempi autoa...
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
9kTA
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Eli kyllä se raha merkkaa minullekkin aika paljon, merkistä en kuitenkaan aio livetä, pelastihan tuokin vain henkeni.
Enkös minä juuri tuota yrittänyt tarkottaakin. Semmonen saappi mihin on varaa. En minäkään kroisos ole, joskus kuvittelen vielä ostavani alle 10 vuotta vanhan auton...
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
-valomerkki-
"Hirsch"

Tonnari vs 9-5

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Jep..tonnari on sisätiloiltaan suurempi kuin 9-5!! Sen huomaa selvästi!
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mimmi kirjoitti:Minä vain kuolaan kateellisena uusien autojen ostajia ja haaveilen seuraavan tontun ostoa (kunhan saan vakuutusyhtiöltä rahaa joskus). Eli kyllä se raha merkkaa minullekkin aika paljon, merkistä en kuitenkaan aio livetä, pelastihan tuokin vain henkeni.
Joo, mäkin yritän mankua (=kuolaan) itselleni työsuhdeautoa, 9-3SS:än karvalakkimallia (toivottavasti edes 1.8t, jotta saa heitettyä siihen steg 1:n :wink: ). Saas nähdä miten käy (todennäköisesti mun säkällä huonosti :wink: ). 1.8t olis jo "lottovoitto", mutta kai sitä vois tyytyä siihen onnettomaan 1.8i:kin, jos ei muuta saa :evil: Onhan mulla edelleen oma "pommini", jolla sitten pääsee ottamaan kovempaa kyytiä, jos sitä tarvitsee.

Mielessä on käynyt myös Skodan Octavia RS, mutta tod.näk. yritän mankua Saabia, koska en ole minkään luokan "sekakäyttäjä", oli sitten kysymys autoista tai jostain muusta :wink: Tod.näk. isot sedät sanoo jyrkän "EI!" ja sitten huudetaan puolin ja toisin :wink:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
KARELPA
"Aero"
Viesti:

Re: Tonnari vs 9-5

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

-valomerkki- kirjoitti:Jep..tonnari on sisätiloiltaan suurempi kuin 9-5!! Sen huomaa selvästi!
Takapenkkia on oikeastaan ainoo mikä pienempi. Kun olen 2 m jantteri, niin eron huomaa. Eli leveys suurin piirtein sama, mutta kyllä farkun tavaratila CS:n pesee (On mielestäni esim. Volvoon verrattuna aivan eri planeetalta) ja sit vielä on suksiluukku(ainakin sedan), joka on aika POP kun kuskailee jotain pidempää. Takapenkki on ainoa miinus.

Velipojalla on CS vm -96 ja täytyy sanoa, että kun siihen istuu niin on kuin istuis kauppahalliin. Ei oikein toi muotoilu ole 9-5:n jälkeen silmään istuvaa. Tuulilasin yläreunakin on metrin päässä. 9-5 on vaan paria astetta uudenaikasempi.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Toby
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Toby »

KARELPA kirjoitti:
-valomerkki- kirjoitti:Jep..tonnari on sisätiloiltaan suurempi kuin 9-5!! Sen huomaa selvästi!
Takapenkkia on oikeastaan ainoo mikä pienempi. Kun olen 2 m jantteri, niin eron huomaa. Eli leveys suurin piirtein sama, mutta kyllä farkun tavaratila CS:n pesee (On mielestäni esim. Volvoon verrattuna aivan eri planeetalta) ja sit vielä on suksiluukku(ainakin sedan), joka on aika POP kun kuskailee jotain pidempää. Takapenkki on ainoa miinus.

Velipojalla on CS vm -96 ja täytyy sanoa, että kun siihen istuu niin on kuin istuis kauppahalliin. Ei oikein toi muotoilu ole 9-5:n jälkeen silmään istuvaa. Tuulilasin yläreunakin on metrin päässä. 9-5 on vaan paria astetta uudenaikasempi.
Itse vaihdoin CS:n 9-5 Farkkuun joulun alla ja olen kyllä aika eri mieltä! Minusta farkun tavaratila perusmuodossaan on merkittävästi kapeampi ja matalampi kuin CS:ssä! Eli käytännön kapasiteetti silloin, jos ei halua lastata tavaraa hattuhyllyn päälle, on paljon huonompi. Minusta syynä on ensinnäkin liukulattiaoptio (pilaa sen korkeuden alunperin) minkä lisäksi myös hattuhylly voisi olla muutaman sentin korkeammalla aika pienin muutoksin. Luulisin, että pelkästään sillä farkun tavaratila olisi yhtä iso kuin sedanissa!

Sisätilojen leveydessä ero on turvavarusteiden syytä: etupenkit ovat ysifemmassa hieman lähempänä toisiaan, mutta vastaavasti kuskin vasen käsi mahtuu säätämään penkkiä paremmin kuin tonnarissa. Takapenkin muoto taas on femmassa paljon parempi eli selkänoja on reunaan saakka suorahko, jolloin ainakin meillä on lapsilla takapenkillä entistä paremmin tilaa. Tonnarissa leveän eteenpäin istuttavan lasten turvavyöistuimen joutui laittamaan vinoon, kun femmassa sen saa luontevasti ihan reunaankin.

Tuulilasi on kyllä lähempänä nenänpäätä, mutta nykyautoksi Saab on onneksi edelleen tässä kohtaa paljon parempi kuin moni muu. Inhoan tunnetta, että ohimo osuu A-pilariin ja se on monessa isossakin nykyautossa ongelmana!
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

KARELPA kirjoitti:
Itse asiassa vanhemman V70 Volvon takapaksi on paremman muotoinen kuin uuden. Meillä on sellainen vanhakoppainen. Mitä tulee 9-5:een vertailu niin ero taitaa olla aika akateeminen. Saabin takalasi on vinompi mutta muuten tilat on aika samaa luokkaa. = Hyviä ovat molemmat käytössä eli todellisia perheautoja.
Classic 900
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

vesapo kirjoitti:
KARELPA kirjoitti:
Itse asiassa vanhemman V70 Volvon takapaksi on paremman muotoinen kuin uuden. Meillä on sellainen vanhakoppainen. Mitä tulee 9-5:een vertailu niin ero taitaa olla aika akateeminen. Saabin takalasi on vinompi mutta muuten tilat on aika samaa luokkaa. = Hyviä ovat molemmat käytössä eli todellisia perheautoja.
Tarkoitat varmaan, että vanhan 850 takapaksi on isompi kuin kasvojenkohotus V70:n. Pitää muuten paikkansa ja ero on yllättävän suuri. Itse asiassa moni "pienemmän" luokan farkku pesee isona pidetyn V70:n tuossa asiassa.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Classic 900 kirjoitti:[Tarkoitat varmaan, että vanhan 850 takapaksi on isompi kuin kasvojenkohotus V70:n. Pitää muuten paikkansa ja ero on yllättävän suuri. Itse asiassa moni "pienemmän" luokan farkku pesee isona pidetyn V70:n tuossa asiassa.
Meneeköhän tässä nyt mallit sekaisin? Vanhakoppainen V70 on käytännössä keulan muotoilua ja kojelautaa lukuunottamatta prikulleen sama kori kuin 850, joten sen takapaksi on 1:1 . Esim. kaikki samat lattiamatot yms. passaavat aina malleihin 850 ja V70 ->2000.

Tämä viimeisin malli on mielestäni pienempi. Jos tätä 2000 vuoden mallia tarkoitat, niin puhutaan samasta asiasta ja allekirjoitan näkemyksesi.
Vanhakorinen V70 tuli -97 ja jatkui 2000 alkupuolelle. Samana vuonna sitten tuli tämä nykyinen myynnissä oleva kori. :)

Muistin virkistämiseksi ns. vanhakoppainen V70 löytyy vaikkapa
http://www.vesapohjalainen.com/volvo
Vastaa Viestiin