saabista volvo 740

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Miinus Volvo 740: ehkä maailman rumin auto!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

No jos vaihdat, niin tuskin siinä syntyy mitään erityistä "Aaah, onpas muuten hyvä että vaihdoin!" -fiilistä. Saabilla ja Volvolla on samat kohderyhmät, joten kyllä ne on fiilikseltäänkin aikas samanlaisia.

Ulkonäkö on makuasia. Itse pidän 740 paremman näköisenä kuin sitä vanhempaa ysitonnista, mutta rumempana kuin satkua...

Etuveto-takaveto sama homma, yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

Volvon sisustus on kyllä suoraan 80-luvulta vaikka 90-luvun autosta olisi kyse, Saabbi vähän enemmän ajassa mukana siinä suhteessa. Varsinkin 940sessä tuo korostuu, kun "facelift" tehtiin ulkopelteihin, muttei sisustukseen varsinaisesti...

Molemmilla ajelee persauksen puutumatta pidemmänkin matkan. Varaosakulut ja korjaustarpeet luultavasti aika samanlaisia.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saabista volvo 740

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

hiphop kirjoitti: Pitäisi saada kulutus alas, kuluttaa noin 15/100km.
Tällä hetkellä bensapihein Saab taitaa olla 9-3SS 1.8i, joka ei todellakaan kuluta paljoa. Mutta suorituskykyä ei ole nimeksikään... Ja hinnat ovat vielä 23000-29000 euron tasolla vuoden-parin ikäisillä 1.8i:llä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: saabista volvo 740

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Turbo Sensonic kirjoitti:Tällä hetkellä bensapihein Saab taitaa olla 9-3SS 1.8i, joka ei todellakaan kuluta paljoa. Mutta suorituskykyä ei ole nimeksikään... Ja hinnat ovat vielä 23000-29000 euron tasolla vuoden-parin ikäisillä 1.8i:llä.
OT, mutta millaisella litramäärällä tuo 1.8i käytännössä kulkee... siis ihan oikeassa ajossa, ei myyntiesitteissä?

Monissa muissa autoissa jotka kopaltaan on kokoluokka "kaksilitrainen tai enemmän" nuo 1.8 koneiset tuppaa olemaan aika janoisia jos pyrkii etenemään "normaalisti" (eli auton voimavarat huomioonottaen polkee kuin tulpatonta mopoa).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Itsellä oli parin 900:n välissä 240 diesel työmatka-autona vuodenpäivät. En usko 740:sen ainakaan ominaisuuksiltaan olevan 240:sta miltään osin ainakaan heikompi. Ihmettelen kyllä traktorikommentteja, ne ovat ennemmin amazon ja 140-sarjan peruja. 240 oli ainakin helvetin ketterä kokoisekseen ja hyvä ajaa kaupungissa ja maantiellä. Kori oli vajaa 600tkm nähnyt vanha taksi, mutta eipä sitä huomannut. Luukut istuivat hyvin ja sisusta ei nitissyt eikä paukkunut. Jos diesel-moottorista halajaa, moottorin kanssa kannattaa olla tarkkana (lueskella vaikka volvolandiasta tarinoita). Kunnossa ollessaan on taloudellinen ja sitkeä moottori. Välitykset ovat suht tiheät joten keppiä saa hämmentää kiihdytyksissä, kone kiertää kyllä mukisematta kovillekin kierroksille. Omassa oli nappi-5 laatikko ja perä oli joskus vaihtunut harvempaan, silti välitys tuntui tiheältä koneen kannalta. Eihän se mikään julmettu raketti tuolla koneella ole (vaparina), mutta ei sillä jalkoihinkaan jää, ohitse pääsee hyvin normaaliliikenteessä ja kulutus pyörii 6,5-7,5 litran hujakoilla.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Jusau kirjoitti:Itsellä oli parin 900:n välissä 240 diesel työmatka-autona vuodenpäivät. En usko 740:sen ainakaan ominaisuuksiltaan olevan 240:sta miltään osin ainakaan heikompi. Ihmettelen kyllä traktorikommentteja, ne ovat ennemmin amazon ja 140-sarjan peruja. 240 oli ainakin helvetin ketterä kokoisekseen ja hyvä ajaa kaupungissa ja maantiellä. Kori oli vajaa 600tkm nähnyt vanha taksi, mutta eipä sitä huomannut. Luukut istuivat hyvin ja sisusta ei nitissyt eikä paukkunut. Jos diesel-moottorista halajaa, moottorin kanssa kannattaa olla tarkkana (lueskella vaikka volvolandiasta tarinoita). Kunnossa ollessaan on taloudellinen ja sitkeä moottori. Välitykset ovat suht tiheät joten keppiä saa hämmentää kiihdytyksissä, kone kiertää kyllä mukisematta kovillekin kierroksille. Omassa oli nappi-5 laatikko ja perä oli joskus vaihtunut harvempaan, silti välitys tuntui tiheältä koneen kannalta. Eihän se mikään julmettu raketti tuolla koneella ole (vaparina), mutta ei sillä jalkoihinkaan jää, ohitse pääsee hyvin normaaliliikenteessä ja kulutus pyörii 6,5-7,5 litran hujakoilla.
Jotain tuohon suuntaan on kerrottu. Viikonloppuna käyn pikkuisen kiertää liikkeitä ja koe ajaa niitä mitä sitten eteen tulee. Sitten pureskella vähäsen aikaa mitä koettu. Kuulemma diesel versioita vaikea löytää.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Kokeiltu on

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Tuli aikanaan muutama 740 koeajettua kun työmatka piteni (siis dieseleitä).

Ei tullut ostettua vaan pari vuotta ajelin ässällä.

Saabimaisempi ajaa on kyllä ehdottomasti tuo Audi. Sitä voin kyllä suositella ihan surutta. Omalla yksilölläni on ajettu 655tkm (eiköhän ne kaikki ole mittarissa... :wink: ). Sähkölaitteet toimii, ajettavuus erinomainen (ei hae), kulutus 5,6-6,6l (isolla kuomukärryllä vei 7,5).

Summa summarum:
+ ajettavuus
+ etuveto
+ tilat (niitä riittää)
+ kulutus
+ laitteiden toimivuus (laatuvaikutelma)
+ hyvät penkit
+ vetokyky 1600kg (vai oliko peräti 1800kg?)
+ vähäruosteinen (sinkkikori)

- tavaratila varauksin (iso tila, mutta rattaiden pujottaminen on hankalaa)
- tehon puute
- kone on se sama volkkarin pienempi dieseli, herkkä jälkijäähdytyksen laiminlyönnille (tämän myllyn yläkerta rempattu em. syystä)

meni vähän off-topic, mutta ei sitten kuitenkaan.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

juu, audi ollut myös tapetilla ja on vielä. Molempia pyrin kokeilee jos eteen tulee viikonloppuna.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

hiphop kirjoitti:juu, audi ollut myös tapetilla ja on vielä. Molempia pyrin kokeilee jos eteen tulee viikonloppuna.
Eipä lue paikkakuntaa sulla tuossa tiedoissa, mutta Hämeenlinnassa on yksi jota sopii koeajaa jos ei liikkeissä tule vastaan. Tuo ei kyllä ole varsinaisesti myynnissä (ostin sen hyvältä kaveriltani, joka on tehnyt siihen paljon perusteellisia remppoja eikä tuosta saa riittävästi rahaa suhteessa sen arvoon).
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

meverkko kirjoitti:
hiphop kirjoitti:juu, audi ollut myös tapetilla ja on vielä. Molempia pyrin kokeilee jos eteen tulee viikonloppuna.
Eipä lue paikkakuntaa sulla tuossa tiedoissa, mutta Hämeenlinnassa on yksi jota sopii koeajaa jos ei liikkeissä tule vastaan. Tuo ei kyllä ole varsinaisesti myynnissä (ostin sen hyvältä kaveriltani, joka on tehnyt siihen paljon perusteellisia remppoja eikä tuosta saa riittävästi rahaa suhteessa sen arvoon).
Katsotaan mitä eteen tulee. Palaan asiaan jos tulee vaan volvon penkkejä istuskeltua.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

740 takapenkillä tällä 172cm pituudella tulee ainakin ahdas fiilis. Ihan kun istuis lastenistuimessa....mitä ei ainakaan satkussa tule.

740:ssä ja 940:ssä molemmissa on noita mittaristo vikoja

nimimerkillä: kolvailtu on....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Kipe_9000 kirjoitti:740 takapenkillä tällä 172cm pituudella tulee ainakin ahdas fiilis. Ihan kun istuis lastenistuimessa....mitä ei ainakaan satkussa tule.

740:ssä ja 940:ssä molemmissa on noita mittaristo vikoja

nimimerkillä: kolvailtu on....
Kun kerran viestiketjun aloittajakin ilmaisi kiinnostuksen myös Audiin, voi kai jatkaa samaa aihetta.

Jos vertaa Saabin ja Audin satkua (jep, molemmilla sama lempinimi) voi vain todeta että Audin takatilat on aivan toisesta kokoluokasta.

Tosin autohan on alunperin mallinimeltään Audi 100 Limousine.
Kuten laitoin, plussaa tulee tosi tilavasta matkustamosta.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saabista volvo 740

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jussi kirjoitti:OT, mutta millaisella litramäärällä tuo 1.8i käytännössä kulkee... siis ihan oikeassa ajossa, ei myyntiesitteissä?
Esimerkkejä ajosta kesärenkailla:

tasaisella maantienopeudella 80-90 km/h: 6,4-6,5 litraa / 100 km
moottoritiellä: 7,0-9,2 litraa / 100 km riippuen nopeudesta ja ajotavasta
kaupunkiajossa: 8,0-9,8 litraa / 100 km.

Tiukkoja kiihdytyksiä tehden olen joskus saanut ajotietokoneeseen lukemat 10,2 litraa / 100 km, mutta harvemmin kulutus on käynyt kympin paikkeilla tai jopa yli sen.

Huonona puolena tuossa 1.8i:ssä on jakopään hihna, joka täytyy vaihtaa 60000 km:n välein. Itse hihnan vaihto maksaa noin 300 euroa, joka on leijonanosa 60000 km:n huollon hinnasta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

meverkko kirjoitti:Tosin autohan on alunperin mallinimeltään Audi 100 Limousine.
Kuten laitoin, plussaa tulee tosi tilavasta matkustamosta.
Audin tiloja yhtään vähättelemättä tuo "limousine" taitaa tulla germaanien tavasta nimittää yleensä konttiperiä.

Tässä toinen, vaikkei kovin luotettava lähde kylläkään:
http://www.gebrauchtwagen-markt.at/fahr ... tails/6082
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Henkka #2283 kirjoitti:
meverkko kirjoitti:Tosin autohan on alunperin mallinimeltään Audi 100 Limousine.
Kuten laitoin, plussaa tulee tosi tilavasta matkustamosta.
Audin tiloja yhtään vähättelemättä tuo "limousine" taitaa tulla germaanien tavasta nimittää yleensä konttiperiä.

Tässä toinen, vaikkei kovin luotettava lähde kylläkään:
http://www.gebrauchtwagen-markt.at/fahr ... tails/6082
Nyt kun sanoit, taitaa totta tosiaan olla. :oops: Tuota joskus naureskelin kun luin jostain.

Eipä ole saksaa tullut luettua niin paljoa että olisi heti sytyttänyt...

EDIT: Jaa meinaat vai että Baleno ei ole suomeksi limusiini :wink:
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin