SAKOT!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Sami kirjoitti: Itse toivoisin, että taajamissa ja kaupungeissa ylinopeudesta otettaisiin kortti pois samantien.
Nojaa, niitä jalankulkijoita kun ei iltaisin näy asuntoalueilla, ainakaan Espoossa, juuri ollenkaan, niin tuntuu todella turhauttavalta ajella 40kmh alueella neljääkymppiä :roll: Aika usein tulee ajettua kovempaa, varsinkin iltaisin.

Helsingin keskustan alueella tulee harvemmin kovaa ajeltua, siellä kun on aina ihmisiä. Tosin 30 rajotusalueella poliisitkin ajaa reilua neljääkymppiä, yhtään ei ole vielä tullut vastaan sellasta poliisia, joka olisi ajanut kolmenkympin alueella kolmeakymppiä, jos edessä ei ole ollut joku matelemassa....

Muttajoo, eilen ratsiasta läpi pysäyttämättä, lähes saavutus 8O 8)
Stadissa saa suhteellisen vapaasti ajella. Eivät ole 20kmh mittarinopeuden ylityksestä pahemmin pysäytelleet/sakottaneet, saa nähä tuleeko muutosta nyt kun sakot määräytyy haltijavastuulla...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti: Helsingin keskustan alueella tulee harvemmin kovaa ajeltua, siellä kun on aina ihmisiä.
Tuosta täytyy sanoa, että päivittäin Kauppatorin edustalta ajavana toisinaan alkaa kypsyttämään tuo jalankulkijoiden piittamaatomuus punasista. Varsinkin viiden-kuuden aikaan alkuillasta ei välillä tunnu olevan mitään rotia, vaan mennään pikkujuoksua asenteella "kyllä auto väistää". Turistejahan nuo taitavat näin kesäaikaan moni olla, mutta silti... :roll:

Ja tämä siis niissä kohdissa, missä on valot. Valottomissa ylityksissä tuleekin tuolla sitten pysähdyttyä, kanssa-autoilijoiden reaktioista monesti päätellen tuo on jotenki väärin 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rommitommi kirjoitti:
Sami kirjoitti: Itse toivoisin, että taajamissa ja kaupungeissa ylinopeudesta otettaisiin kortti pois samantien.
Nojaa, niitä jalankulkijoita kun ei iltaisin näy asuntoalueilla, ainakaan Espoossa, juuri ollenkaan, niin tuntuu todella turhauttavalta ajella 40kmh alueella neljääkymppiä :roll: Aika usein tulee ajettua kovempaa, varsinkin iltaisin.
Jep, vähissä on jalankulkijat keski-uudenmaan asuma"keskittymissä", joiden läpi aamuisin yleensä ennen kuutta ajelen töihin. Kovin harvoin (käytännössä ei koskaan) tulee silloin noudatettua 40km/h rajotuksia. Kotiinpäin kolmen jälkeen iltapäivällä ajellessa asia on toisin, matkavarrelle kun sattuu kouluja ja päiväkoteja yms. Muuttuvat rajoitukset olisi pop.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Ihminen on siitä kumma otus, että sen käsityskyky on hyvin rajallinen siihen ympäristöön nähden, missä se operoi. Ajattele vaikka hirveä tai peuraa omilla elinsijoillaan, pellon laidoilla tai metsässä. Kyllä se ottaa vaarat ja riskit mielestäni paremmin huomioon kuin ihminen omassa elinympäristössään. Liikenteessä ei moni tunnu tajuavan, milloin otetaan niinsanotusti riskejä. En minäkään, se on inhimillistä ajattelemattomuutta.

Inhimillisyys on kuitenkin huono argumentti silloin, kun joltakulta lähtee tuottamuksellisesti henki. Ei se kuollutta uhria tai hänen omaisiaan yhtään auta, jos sanoo, että mä olin niin kännissä että enhän mä voinutkaan ajaa autoa hallitusti. Nyt jos on näitä nopeusrajoituksia, uskon, että kyllä niihin joku syy on. Tien geometria ja topografia suhteessa ihmisen havainto-ja toimintakykyyn. Muu liikenne, esimerkiksi risteykset. Kulkuvälineiden ominaisuudet. Ja niin edelleen. Ei ole jossittelua, jos ajatellaan, että ajaessasi kymmenen km tunnissa sallittua lujempaa voit osua esteeseen tai johonkuhun elävään siksi, että ajopelisi pysähtyminen ottaa jokusen metrin enemmän.

Nopeusrajoitukset voisivat kyllä olla vaihtuvat. Tarpeettomia riskimarginaaleja on hyödytöntä ylläpitää. Jos esim. suoralla valtatiellä on jossakin kohtaa 80 km/h rajoitus kesällä, voi miettiä, voisiko se olla kesällä 100 ja talvella 80 (näinhän se yleensä toteutetaankin), mutta jos nyt vaikka kesäoloissakin esim. aamuisin on paikalla mahtavat sumut säännönmukaisesti (kuten täällä Vihdissä monesti alavilla paikoilla on). Pitäisikö silloinkin välttämättä ajaa sataa?

Joskus on käynyt myös mielessä, että tiukat rajoitukset ovat tarpeen senkin takia (muutkin kuin nopeusrajoitukset),että meitä immeisiä on eritasoisia tuolla liikenteessä kumia kuluttamassa. Jos olet itse fiksu, havaintokykyinen ja nopea reagoimaan, voi olla, että joku toinen ei ole. Jonain päivänä se voit olla sinä itse joka olet se liikenteen tossukka, joka
ajaa aina alinopeutta eikä huomaa mitä ympärillä tapahtuu. Ja silti vingut että sinulla on oikeus liikkua kuten muillakin. Mietitäänpä sitä. Kyllä muakin ottaa niin pirusti noi alinopeuden ajelijat pattiin, ja sitten joutuu ohittelemaan niitä kuolemaa halveksuen. Pointti on siinä, että huonot tai huonontuneet kykynsä pitäisi voida kunkin tunnistaa. Jos et uskalla ajaa
80 alueella kuin 60, koska sinulla on huono näkö, anna sitten tietä muille tai harkitse tarkkaan, kannattaako olla vaarantamassa muiden turvallisuutta tai voisiko hankkia vaikka uuet silmälasit. Kenelläkään ei mielestäni ole viimekädessä oikeutta vaikeuttaa ja hidastaa muiden liikkumista kohtuuttomasti, eikä sekään ole peruste, että "eihän tässä nyt kellään kiire oo". Mistä nää etanat muka tietää mun kiireet.

En mä oo mikään esimerkkitapaus liikenteessä. Helvetin lyhytpinnanen oon ja manaan vammaiset ja muut jeesustelijat maanrakoon. Mutta joskus sitä tulee ylläoleviakin aatelleeksi. Se,ettei ole ristinsielua näkyvissä, ei tarkoita, ettei eteen voi pongahtaa hirvi tai sivukadulta poukata joku lapsonen eteen äkkiarvaamatta. Näitä oon koettanut ottaa huomioon, ja mun mielestä kaikkien kannattaa.

-Jaa miksikö minä(kin) ajelen aika usein ylinopeutta? Koska mä oon inhimillisen piittamaton ja tosiasioita vähättelevä paskiainen.

Pitääkö ylinopeudesta antaa sakko? Yksi euro vai miljoona euroa per 10 km/h ylitys? Sitä mä en ymmärrä, miten nää on hinnoiteltu. Jos ylinopeus voi kerran olla letaali riski jollekulle, mitä v-a se meinaa, vaikka maksaisit sata miljoonaa euroa valtion kassaan? No mutta tää sakottaminen onkin vaan järjestelmää, se ei liity tosiasioihin mitenkään. Seuraamus olisikin se, mistä noin niinkuin yleensä pitäisi puhua. Ja myös huolimattomuudesta pitäisi olla seuraamuksia, jos siitä kerran riski kasvaa.

Toisaalta: murhaankin syyllistytään vasta sitten, kun se, jota on yritetty murhata, kuolee. On tää niin kummaa.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

Offtopic

Itse kokeilin ajaa 190-200 km/h pimeydessä Porvoo-Helsinki väliä viime TO, kun joku perskärpänen tarttu takapuskuriin. Toi on sellainen nopeus, mitä ei pimeydessä kannata kokeilla, kun ei näe oikeastaan mitään, mitä ympärillä tapahtuu. En jäänyt kii onneks ja ajoin tolla nopeudella n. 10 sek. En suosittele muille, aika pelottava tunne.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Juu, itellä napsahti viimeksi tässä taajamassa nopeussakko. 50 alueella 67.
Taajamassahan se pahin on tuo ylinopeus, paikka oli kyllä sellainen, ettei pyöräteitä varrella eikä liittymiä parkkipaikoilla taikka talojenpihään, peltoa ja vitikkoa kahen puolen.
Mutta kyllä silti motareilla en niin pahana pidä ylinopeutta kuin taajamassa.

Väittäisinpä, että poliisikaan ei niin piittää valtateilla semmoiset 105 -> 115km/h ajajista. Itse olen ajanut cruise päällä paikallisia poliiseja ja maijoja vastaa väh. puolentusinaa kertaa, eivät ole valoja vaivautuneet välkytteleen.
Mitään paniikkijarruttelujakaan ei oo tullu tehtyä, myöhästä se ois ollu kuitenki :D

Tuota oon ajatellut, että nykyäänhän poliisi on teilläkin niin harvinainen ilmestys, että eihän niitä kohta näöltä edes tunnista...
Jos enemmän tulisi vastaan niin kyllähän sitä aina useammin sitä kaasujalkaakin ajattelisi!!
Näin ainakin minulla! Mutta: määrärahat kuuluu olevan tiukoilla :/

Ratkaisu: Feikkipoliisiautoja teille ja halpatyövoimaa ajelemaan niitä ees taas :D :D
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

PelleP kirjoitti:Ihminen on siitä kumma otus, että sen käsityskyky on hyvin rajallinen siihen ympäristöön nähden, missä se operoi. Ajattele vaikka hirveä tai peuraa omilla elinsijoillaan, pellon laidoilla tai metsässä. Kyllä se ottaa vaarat ja riskit mielestäni paremmin huomioon kuin ihminen omassa elinympäristössään.
Ei mikään ihme. Jos peura ei varo, se kuolee. Jos ihminen ei varo, se saa parhaassa tapauksessa vahingonkorvauksia. Rajoituksilla (en nyt meinaa täysin enkä pelkästään nopeusrajoituksia, mutta hiukan toki niitäkin) ja turhalla holhoamisella saadaan oikeasti poistettua vaistotoimintaa ja ajattelua. Nopeusrajoituksista on kuva, että tienpitäjä on valmiiksi miettinyt, mitä vauhtia siellä ajetaan (joka pitääkin melko usein paikkansa!), ei tartte ite ajatella. Suojatiestä on kuva, että auto pysähtyy (joka sekin on yleistä), joten ei tartte miettiä. Mutta jos ei pysähdy, sattuu "luonnollista häviäjää" jalkaan (ja voi saada vahingonkorvauksia, jotka alussa mainitsin).
PelleP kirjoitti: Liikenteessä ei moni tunnu tajuavan, milloin otetaan niinsanotusti riskejä. En minäkään, se on inhimillistä ajattelemattomuutta.
Riskinotto on niin suhteellinen käsite. Kärjistetysti voisi sanoa, että liikenteessä ollaan aina vähintään pienellä riskillä. Siinä, missä 10km/h ylitys on riski monelle, voi 10km/h alitus olla riski jollekulle (kiire, hoppu, hermot palaa, prrrkl, tossa ohi, ei tuu vastaan, *klangg*, auts). En ala väittelemään aiheesta, pitäisikö tuo joku poistaa liikenteestä, koska siihenkin löytyy n+1 argumenttia suuntaan ja toiseen.

Jos nopeusrajoituksista puhutaan, niin itse tuomitsen mm. turhan nopeat ja ikävästi sijoitetut vaihtumiset. Tiellä 24 kun päästään Harjunsalmelle eteläänpäin ajaessa, tippuu rajoitus kesällä ison alamäen loppuvaiheessa satasesta seitsemäänkymppiin. Risteyskohdan (ja Harjunsalmen ylipäänsä) 70 ymmärrän toki itse, mutta mieluummin pudottelisin max 20km/h portaissa nopeutta (mm. tuon 70 -merkin missaaminen voi olla oikeasti kohtalokasta, tuplamerkki on hankalampi ohittaa huomaamatta sekä pienemmät pudotukset ovat jotenkin mukavampia) ja tekisin sen järkevästi (ts. pyrkimättä sulattamaan neljää jarrulevyä - mieluiten moottorijarrulla).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

snuggles kirjoitti:Tuota oon ajatellut, että nykyäänhän poliisi on teilläkin niin harvinainen ilmestys, että eihän niitä kohta näöltä edes tunnista...
Jos enemmän tulisi vastaan niin kyllähän sitä aina useammin sitä kaasujalkaakin ajattelisi!!
Jep. Sen sijaan naamioidut tutka-autot ja tolpat luovat väkisin kyttäysmieltä. Niistä tulee oikeasti mieleen, että tavoite on mieluummin kerätä sakkoja kuin muistuttaa, miksi rajoituksia on. Elävä poliisisetä voi kertoa, että "tässä toi 50km/h on aika hasardi vauhti, kun tosta viereisestä koulusta voi joku skidi juosta tielle ihan koska vaan" - tätä ei parin viikon(?) päästä tuleva valokuva kerro. Kommunikaatiota, näkyvyyttä, rehellisyyttä - niillä sitä turvallisuutta saataisiin ehkä parannettua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tänään olisin voinut ottaa mielelläni parkkisakon oli meinaan sen verran vetävän näköinen elovena-neitonen niitä kirjoittamassa. Olisikohan ollut kesäpirkko?
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Kun tein vuosia sitten baarihommia niin tuli ajettua aamuyöllä joskus viiden aikaan tötteröön 80km/h alueella n. 160km/h. Salama iski ja olin varma että kortti lähtee. Ei kuulunut kahteen kuukauteen mitään joten tuli olo että pitää selvitää mikä on homman nimi, joten soitin poliisilaitokselle. Poliisi vaan naureskeli ja sanoi ettei mitään postia sinulle ole tulossa. En todellakaan tajunnut mikä idea tuossa oli.. No ei väkisin. Eikä ole kyllä mitään kuulunut, aikaa siitä alkaa olemaan kolmisen vuotta.
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä ne sakot tulee aina aiheesta. Tuossa edellä joku kirjoittikin niistä jotka ei voi ymmärtää miksi muka tulee sakot. Vaimon kaverin mies on poliisi. Oli kerran joutunut pysäyttämään naisautoilijan ja syynä kaiketi oli ylinopeus. Tämä nainen oli aukonut pari nappia kauluspaidastaan jotta rintavarustusta näkyisi hieman enemmän ja tokaissut "Mitä sä tässä näät?". Tuttumme oli sitten tokaissut takaisin, että "Sakotettavan!" :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

Kyllä täytyy tunnustaa olevansa oikea taparikollinen:
1. ylinopeussakko oli kyllä ihan omaa tyhmyyttä, het perään parin päivän päästä 200mk turpavyön käyttämättäjättämisestä.
Sitten olikin vähän väliä (pari vuotta) ja eiku sakot punasia päin ajamisesta..
Sitte tulin muka järkiini ja aloin ajelemaan nätisti, kun en viittiny LP:n poikien pallokerhon pikkujoulurahastoa enää kartuttaa.
No eikun mitä; puusilmä pösilö kun oon ollu (ja vissiin jatkossakin), niin 2 kertaa on AIKUISTEN-oikeesti tullu ylinopeussakot vahingossa.
molemmilla kerroilla kattellu "mökkipaikkoja" tjms. ja seuraavaksi onkin liputettu varikolle :oops:

-Matti
saab 99 -83 GL"S"
Vastaa Viestiin