Voikos tuollaista volkkarin 1.9td antiikkimoottoria virittää edes hivenen, ja kuvitella, että kestäisi.
Ei muuten, mutta tuntuu kovin laiskalta mihin tahansa bensiinimoottoriin nähden (ok.. suzuki alto jää toiseksi).
Edit: Ei siitä mitään tykkiä pidä tehdä, mutta että edes pääsisi liikenteen mukaan rivakammin (jaan postia tuolla, ja aina ei oikein kone kiihdy kuskin tahtiin). Eihän tuo edes anna mustaa savua.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42 kirjoitti:Voikos tuollaista volkkarin 1.9td antiikkimoottoria virittää edes hivenen, ja kuvitella, että kestäisi.
Voi kyllä, ja paljon tehdäänkin. Noista antamistani linkeistä lisäneuvoja. Jos pysytellään siinä 100 hepan huitteissa ei kestävyyden pitäisi olla ongelma. Se voi kyllä olla ettei siinä ole niitä tehtaankaan tehoja jäljellä, siis eihän se mikään raketti pitäisi ollakaan mutta ei nyt täysin hengetönkään.
Kivaa se on näitä tupaöljyvehkeitäkin räplätä, se kun ei välttämättä vaikuta esim. kulutukseen mitenkään kovin negatiivisesti. Esim. VAG:n 90 hp TDI:stäkin saa mukavasti kulkua varsinkin virityksen hintaan nähden.
Kyllä minä mielummin vähän viritän dieseliä kun rupeisin näillä bensan hinnoilla ja vuotuisilla kilometreillä ajamaan täyspäiväisesti turbo saabilla.. Vaikka mieli kyllä kovasti tekisi ajella vain ja ainoastaan saabeilla mutta kyse on kyllä ihan rehellisesti vaan rahasta. Ei ole vara ajaa bensa autolla. Vaikka dieselistä joutuu maksamaan veroa noin 400€ niin silti se tulee paljon halvemmaksi kuin bensa auto.
Ja sitäpaitsi dieselin ahtamainenhan on sitä oikeata ahtamista!
Nooh kukin ajaa millä haluaa.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Niin joo eiköhän tuota Vagin dieseliä pysty virittämään ihan samalla tavalla kuin muitakin. Todennäköisesti tuossa on vielä ihan perus syöttö pumppu, eli syöttöjä saa ihan vaan ruuvia kääntämällä lisää. Tosin varma en ole asiasta mutta luulisin että tuossa ei ole vielä sähköisesti ohjattua pumppua.
Yleensä se ruuvi on se sinetillä varustettu ruuvi jossainpäin pumppua.
Itsellä tosin joutuu aina aukasemaan pumpun kyljestä korkin ja laskemaan pumpun sisältä löpöt pois ja pelin avulla kääntämään sitä ruuvia..
Kannattaa etsiskellä jostain volkkari foorumilta ohjeet pumpun säätämiseen. Tai viedä "ammatti" miehelle säädettäväksi jos ei itsellä ole täyttä varmuutta mitä tekee..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Just aloin samaa vastausta kirjoittamaan. Muistaakseni joko tuolta Mersufoorumilta taikka Ooppelifoorumilta kysyin lyhyesti, että mikä ois seuraava aste jos alkais viritteleen. Tulihan noita vastauksia.
Ei vaan maha uskaltaa alkaa laitteleen kun on kuitenkin se ykkös- ja ainoo auto tää. Ajoakin tulee niin paljon, että ei tarttis enää virittelyn takia porsia tää.
tuskimpa 2.2 tid porsii vaikka sinne vaihtaisi isommat suuttimet, isomman turbon ja mahdollisesti pumppuun isomman karan Softa taitaa enneminkin olla ongelma. Onko -00 erillisellä moottorinohjauksella vai joko näissä se on integroitu pumppuun?
Vertailuksi 90hv 1.9 tdi VAG: 150hv transporterin 0.216 suuttimet tai isommat, GT15/20 hybridi tai VNT-turbo, 11mm kara, softa ollaan vakiocoolerilla +160hv/yli 360nm vääntöä. Paremmalla ic:llä yli 180 hv/400nm (nämä isolla vnt:llä, hybridillä max 160-170hv). Tollaisen virityksen kone kestää ihan hyvin, kytkimen (ja jos on kaksoismassavauhtipyörä niin sen tilalle kiinteä limppu) joutuu päivittämään kun väännöissä ruvetaan menemään reilusti yli 300nm.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
Kirjottelenpa nyt taas tänne kun ei tuolla f*rd clubin puolella taas tunnu kukaan tietävän.. (eikä herneitä. tiedän että keskuudessamme on muitakin saab-ford miehiä..)
Elikkäs nyt olis kysymys kartiofiltterin asentamisesta TD autoon jossa on ilmamassa mittari. Mitä tykkää mittari vapaavirtaussuodattimesta?
Eräs kokenut AD asentaja sanoi minulle kun kerroin asentavani autoon kartio filtterin että se helposti rikkoo ilmamassamittarin?!? Olivat kuulemma jossain koulutus päivillä ajaneet jotain TDI autoa penkissä missä ei ollut mitään ilmansuodatinta ja sanoi että aina kun sai penkityksen loppuun ja otti jalan kaasulta ni ilmamassa mittari hajos?!? olivat kuulemma ajaneet kaksi mittaria hajalle ihan vaan koe mielessä!? Asentaja sanoi että älä missään nimessä laita mitään muuta suodatinta kuin alkuperäisiä! Onko asia todella näin että ilmamassamittari tykkää kyttyrää diesel autossa jos siinä on vapaavirtaus suodatin?!?
En kyllä ole keksinyt järkevää selitystä miksi se ilmamassamittari siitä hajalle menisi..?!?
Itsellä ei oikeen ole selvyyttä nyt asiasta joten osaako diesel miehet sanoa asiaan mitään..?
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
JL: Miksi ihmeessä vaparisuodatinta oot tunkemassa kun siitä ei kuitenkaan mitään hyötyä ole. Päästää vain kaikki varpusta pienemmät kaakat läpi koneeseen.
Ilmamassamittari ei oikeen tykkää ylimääräisestä roskasta/liasta ja vähän searchiä käyttämällä voit lukea että tehohyötykin on +/-nolla. Sitäpaitsi tuskin ilmansuodatin on ensimmäinen asia joka ahistaa. Sitten kun on vaihdettu turbo, suuttimet, ic, kytkin, softa, iso kara niin sitten aikaisintaan saattaa olla tarvetta ilmanoton modaamiseen
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
Nooh itse asiassa filtterin asentaminen on lähinnä vaan fiilistely kysymys.. ja kun nurkissa sattuu sellanen pyörimään niin aattelin sen johonkin laittaa..
Varsinaista tehon lisäystä en ole hakemassa kun tiedän että siellä on monta paikkaa josta ahistaa ennemmin.. Lähinnä vaan se turbon vihellys ja murina..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
No, meillä juuri hankittu W210 300tdt. Penkissä 218 ja 415Nm. Lisäksi on jollain hassulla lastulla. Tarkoitus olisi säädättää esim Karalalla ja putsata imusarja, katti ja vaihtaa putkisto. Nyt vie n. 7ltr sataselle ja 9000 2.3T joutuu tekemään tosissaan töitä, että pysyy perässä:)
Aion todella katsoa mihin tuosta on kun vaihtaa hieman rautaa ja laittaa euroja kehiin. Auto on muutenkin mukava ja tilava:)
Viimeksi muokannut Saabikas, Ke Loka 11, 2006 06:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.