Tehokkaammat H4 polttimot?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Duoda duoda, ootko valtteri kattonut valojen kuntoa ylipäätään. Ei tartte paljoa olla pystykeulasatkussa haalistuneita kivenhakkaamia laseja & kuluneita umpionpohjia., kun on jo kurjat valot ja siinä ei edes tehokkaammat polttimot auta. 9 satkussa kunnossa ollessaan on hyvät valot ja apuvaloilla saa vielä lisää. Hyväkuntoiset purku-umpiot löytyy varmasti muutamalla kympillä, ja paranee valoteho. Umpiot kestää kyllä 100W polttimot, mutta ei välttämättä johdot ja säästät väärässä paikassa, jos polttimot vaan vaihdat. Hyvät umpiot+30% polttimot näyttävät hyvin.

(Polttimoista, 99:ssä oli pari talvea 100/80W)-polttimot paskojen umpioiden takia, kestihän ne kivutta ja valaisi, nyt on tehdasuudet umpiot ja (55/60W perus H4 hoitaa saman asian)
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Mimmi kirjoitti:55/100W lampuissa on 55W lähivaloissa ja 100W pitkissä, joten noilla et lähivaloa paranna.
Minä kylläkin aloittaisin ensin umpioiden kunnostamisella ja vasta sitten laittaisin lisää sähkötehoa kuumentamaan umpioita.
En paranna, en.
Ajan enemmän taipaleella, joten pitkät palaa useimmiten. Lyhyet on vakiot ihan tarkotuksella.
Ite en kyllä lähe -00 autosta mitään umpioita vielä kunnostamaan.
Sama hiillostaa ensin nuo paskaksi ja kunnostaa sitten, kun on jotain, mitä kunnostaa jo voi.
Voithan toki ehjääkin korjata, kukin tyylillään
:)
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Jusau kirjoitti:Duoda duoda, ootko valtteri kattonut valojen kuntoa ylipäätään. Ei tartte paljoa olla pystykeulasatkussa haalistuneita kivenhakkaamia laseja & kuluneita umpionpohjia., kun on jo kurjat valot ja siinä ei edes tehokkaammat polttimot auta. 9 satkussa kunnossa ollessaan on hyvät valot ja apuvaloilla saa vielä lisää. Hyväkuntoiset purku-umpiot löytyy varmasti muutamalla kympillä, ja paranee valoteho. Umpiot kestää kyllä 100W polttimot, mutta ei välttämättä johdot ja säästät väärässä paikassa, jos polttimot vaan vaihdat. Hyvät umpiot+30% polttimot näyttävät hyvin.

(Polttimoista, 99:ssä oli pari talvea 100/80W)-polttimot paskojen umpioiden takia, kestihän ne kivutta ja valaisi, nyt on tehdasuudet umpiot ja (55/60W perus H4 hoitaa saman asian)
Useasti olen kattonut.

Silloin kun ajoin autolla missä oli H4:set niin kyllä kuluneiden umpioiden/lasien:kin kanssa valotehon nousun huomasi selvästi tehokkaimilla polttimoilla.
Itsellä oli aika monta satkua ja pystykeula tonnaria ja yhdestäkään ei johdot palanu eikä umpiot haljennu.
Tottakai jos ostaa ihka uudet umpiot niin silloin joillakin +++ lampuilla ehkä pärjäilee hyvin mutta tämän ketjun aloittanut kysyjä ei kysynytkään sitä

Alkuperäinen kyssärihän oli :
Vanhaa '83 satkua vaivaa heikohko valoteho näin syksyn pimetessä. Onko saatavilla tehokkaampia polttimoita? Laillista tämä tuskin on mutta olisi mukavaa nähdä hieman pidemmälle kuin 20m.

Kaupassa olis ollut jotain noin 20% tehokkaampia polttimoita, mutta onko niistä todellista hyötyä? Kuulin kaverilta myös jostain "rallipolttimoista". Ne olis varmaan aika kirkkaita Kertokaas kokemuksianne
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8267
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse laitoin valotehoa Anniin ostamalla uudet ajovaloumpiot. Niitä ei 99:iin enää mutta satkuihin löytyy, joten tarkoitus olisi laittaa vielä Turboonkin á 200€. Toinen mikä kannattaa tehdä on se, että lyhentää ajovalon johdoista hapettuneet pätkät pois (jos jää lyhyeksi niin juottaa lisää johtoa ja suojaa juotoksen kunnolla), laittaa uudet H4-liittimet ja ne suojapäät.

Mulla oli jo pari kolme vuotta ollut umpiot Annissa, kun vaihdoin nuo liittimet ja valot kirkastui entisestään. Ja sekin on kiva, että Annissa voi pitää BlueVision hehkuja, kun kestävät siinä syksystä syksyyn (tai no, eipä ne nyt juuri voi palaa ku autolla ei edes ajeta :lol: ). Turbossa kokeilin BlueVisioneja ja se kokeilu päättyi parissa kuukaudessa, kun molemmat paloi samalla viikolla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1354
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

make206 kirjoitti:
Long(er) life, yhtä tehokas kuin premium kestää kauemmin (valotehohan kuitenkin heikkenee iän myötä, mitä hyötyä sitten 2vuoden kestosta?).
Joo, ei tuolla ole mitään merkitystä, jos H4:a käytetään mutta kun H7:t laittaa longlife-versiona syksyllä, niin ei tartte talvella kylmässä vaihdella lamppuja. Valotehon suhteen olen ihan samaa mieltä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2142
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Valot kun on muuten kunnossa, niin olen tyytynyt noihin Osram Bilux Supereihin TM testissä 8,8 pistettä. Niistä köyhtyy yleensä noin 2,5€/kpl :P Eikä ole turhan usein tarvinnut vaihtaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Ite oon laittanut näin syksyisin 80W/100W polttimot ja hyvin on tonnarin umpiot kestänyt jo useamman vuoden. Tuo piuhahomma ihmetyttää, kun joka toinen "asiantuntija" sanoo että turha on laittaa noin tehokkaita polttimoita orkkispiuhoihin...latu aukeaa huomattavasti paremmin kuin 55W/60W polttimoilla, eikä piuhat ole lämmenneet ylimääräisiä.
Foxbody turbo
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Itsekkin tässä mietin, että mitä tekisin tuohon tonnariin edes pikaiseksi väliaikaiskorjaukseksi kun pitää perjantaina lähteä ajelemaan 600km:n reissu ja sunnuntaina takaisin. Lasit ovat kivenhakkaamat ja heijastimetkin enää vain välttävät.. ja just nyt ei sovi budjettiin mitenkään lasien uusiminen useastakin syystä.

Mites, jotkut ovat lakanneet kiveniskemät lasit sikäli hyvin tuloksin, että laseille on saatu käyttökelpoista jatkoaikaa kuukausiakin..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itsekin tuossa pääasiassa ajan pitkää matkaa ja hämärällä, joten olisihan sitä valoa mukava saada lisää.
Satkun valot ovat kyllä erinomaiset tuommosenaankin lähes mihin tahansa muuhun ikäiseensä autoon verrattuna, mutta eipä sitä valoa kuitenkaan voi koskaan liikaa olla. Varsinkin nyt syksyllä ja vielä vesikelillä tuntuu asvaltti imevän kaiken valon todella tehokkaasti.
Mahtaako moiseen ongelmaan sitten olla apua noista kaikenmaailman Visionplussista yms. spesiaalilampuista?

Entäpä onko kellään kokemusta Motonetin "Phoenix"," Xenon Blue", "Super Green" yms. erikoissuperhypertehokkaista polttimoista? Tuommoset halpikset taitavat olla vain pelkkiä hienoja mainoksia parantamatta valoa yhtään?

Myös lisäpitkät ovat käyneet mielessä, mutta ei viitsisi auton kaunista keulaa moisilla pilata.. mikäli tuommosiin kumminkin päädyn, niin onko nämä Bilteman ja Motonetin 15 eur/ pari valot mistään kotoisin? Entäpä Motonetin myymä "Sirius" -merkki?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Joku hullu Saabisti on laittanut (laittomat) jälkiasennusxenonit (tietenkin lyhyet ja pitkät) ogAeroon. :oops:
Kukahan niin kahjo voi olla? :lol:
Kuulemma joku vielä typerämpi suunnittelee laittavansa samanlaisia 99:iin :oops:
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ovatko nuo halpiskauppojen H4 Xenon -polttimot oikeita Xenon-polttimoita vai jotain wannabe-sellaisia?

Edit: Eikös nuo oikeat Xenon-polttimot maksa kumminkin useampia kymppejä/kpl ja tuommoset "muuntosarjatkin" pari saturaista? Ei siis olisi kovin järkeekäypää, että nämä Xenon-polttimoina mainostetut 10eur/pari H4-polttimot vastaisivat tuommosia useamman kympin polttimoita..
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulle naapurin setä ainakin kommentoi noista motonet-h4-xenoneista että roskaa ovat.

laitoin yhteen ysiysiin +50% polttimot kokeilumielessä tässä yks päivä (nämä ei olleet muka-xenoneja). en heti huomannut pimeällä et olis ollut jotenkin parempi valokiila :?

tarttee joku ilta ajaa tuplaysit vierekkäin ja vertailla valokiiloja. umpiot on molemmissa hyvät.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

olihan se pakko kipaista kirjastosta TM 20/00 ja tarkastella tuota jo aiemminkin mainittua H4 testiä.

Näyttääpi tosiaankin siltä, että tuo Philips VisionPlus on melkoisen ylivoimainen valotehonsa puolesta, mutta kestoiästähän testi ei kerro mitään. Kuullun perusteella nämä ei kuitenkaan ole hirvittävän kestäviä..
Vaan väliäkös sillä, jos jokatapauksessa vuoden aikana polttimon teho heikkenee ja se tulisi joka tapauksessa vaihtaa tehokkaan valon saamiseksi.

Tuo Philipsin "tavallinen" polttimo, Premium, on toisena. Lähivalonsa puolesta näyttäisi olevan parempi kuin VisionPlus, mutta kaukovalo on heikompi.

Kolmantena on Bocsh Plus 30, joka kaikinpuolin näyttää näistä järkevimmältä valinnalta pitkää matkaa hämärässä tekeville kuskeille, sillä kaukovalo on saanut täydet pisteet ja on vertailun paras.

Loput on sitten mitä on, mutta näyttää siltä, että nämä ainakin Motonetin myymät "Super White Xenon" yms. luokkaan kuuluvat polttimot ovat täyttä sontaa. Biltemakaan ei pisteillä hurraa, mutta on sentään ansainnut yhden tähden, toisin kuin nuo "merkitömät".
Bilteman tuikut ovat sen verran halvat, että pääasiassa päivällä matkaansa taittavien kannattaa siihen tuhrata rahansa. Oman kokemuksen mukaan Bilteman polttimot ovat myös kestoiältään OK luokassa.

"Merkittömien" lisäksi vertailun tuloksien perusteella kannattaa myös välttää H4-polttimoita, joitten nimessä on maininta "Xenon" tai "Blue".

Edit: Aijuu, testissä ei ole lainkaan tuota Osramin Silverstar -polttimoa, ilmeisesti on uudempi tulokas kuin tuo testi on. Onko tästä kellään kokemusta tai vertailua vaikkapa tuota Philipsin VisionPlussaa vastaan?
Molemmat siis ovat näitä +50% polttimoita.

Myös GE MegaLight +60% testistä puuttuu, mitä kerrottavaa tästä ihmisillä on?


EditEdit: Ja todettakoon tähän tällainen (itsestäänselvyys), että tietenkin minkä tahansa "merkkipolttimon" käyttö varmasti parantaa näkymiä pimeässä, jos tähän asti on käyttänyt jotain merkitöntä. Itse olen käyttänyt lähinnä Biltemaa ja Motonetin halpismerkkiä, joten luulenpa, että perus-Osramin tai -Philipsin laittaminen kantaan parantaa näkyvyyttä merkittävästi. Tuo Osram CoolBlue sinisyydestään huolimatta vähän kiehtoo, onhan sekin tunnettu fakta, että lumikeleillä kellertävä tai sinertävä valo antaa enemmän näkyvyyttä kuin täysin valkoinen. Ilman lunta taasen mitä kirkkaampi sen parempi. Vaan kai se lumi taas kohta tulee..
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1122
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Täytyy tässä mainita/kehua Philipsin H4:sia, tarkemmin sanottuna semmosia ko GT150. Turun Motonetista ostin tuohon ässään semmoset toissa kesänä eikä net ole vielä särkyny. Myös valon laatu parani, joskaan tehossa ei tapahtunu mitään. Ehkä aavistuksen pitemmälle näyttävät, ainakin sumutolppain heijastimet näkkyy seuraavaan kurviin vähän huonommasaki kelisä.

Ja nuista H4-kantasista "Xenon"-jutuista ei kannata paljon välittää. Xenon-valolla ilmeisesti tarkotetaan oikeaa kaasunpurkausvaloa, jonka tuottamiseen tarvitaan aivan eri vehkeet. Sen verran tiedän että oikea Xenon-valon polttimo maksaa yli sata euroa/kpl.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Henri S kirjoitti:Täytyy tässä mainita/kehua Philipsin H4:sia, tarkemmin sanottuna semmosia ko GT150. Turun Motonetista ostin tuohon ässään semmoset toissa kesänä eikä net ole vielä särkyny. Myös valon laatu parani, joskaan tehossa ei tapahtunu mitään. Ehkä aavistuksen pitemmälle näyttävät, ainakin sumutolppain heijastimet näkkyy seuraavaan kurviin vähän huonommasaki kelisä.

Ja nuista H4-kantasista "Xenon"-jutuista ei kannata paljon välittää. Xenon-valolla ilmeisesti tarkotetaan oikeaa kaasunpurkausvaloa, jonka tuottamiseen tarvitaan aivan eri vehkeet. Sen verran tiedän että oikea Xenon-valon polttimo maksaa yli sata euroa/kpl.
Nuo GT150 polttimot ovat vissiinkin sama asia kuin Philips Power2Night?
Melko kalliit tuikut, tuohon hintaan pitää ollakkin hyvät. ;)

Juup, luinpa tuosta juuri, että onhan se H4:kin täytetty pääasiassa xenon-kaasulla. Mikä tahansa H4 on siis ikäänkuin xenon-polttimo. H4:ssä vain itse valo muodostuu siitä langan hehkutuksesta ja kaasu on vain estämässä lasin höyrystymistä.
Oikeissa xenon-valoissa se valo sitten tehdään sen kaasun avulla ja hehkulankaa ei ole lainkaan. Kaikkea sitä oppii, kun vähän viittii lukea. ;)


Edit: Ilmeisesti tuo GT150 on jopa voittanut jonkun ruotsalais-autolehden vertailun..:D Mahtaakohan moisia lehtiä löytyä Turun kirjastosta...
Vastaa Viestiin