Sami kirjoitti:Ennenkuin aivan lähtee yli hilseen tämänkin pohtiminen, niin kerran lohkolämmittimen asentaneena ja vähän sähköalaakin harrastaneena kansalaisjärki sanelee ettei tosiaan se katkominen vaikuta merkittävästi vastuksen ikään. Löhkolämmittimen vastuksen rakenteessa on täysin järjetöntä käyttää materiaaleja jotka vulkanoituvat lämpötilamuutoksissa. Auton käyttäminen lämpimäksi (ja ajon jälkeen pakkasyöhön seisomaan jättäminen) on huomattavasti rajumpi lämpotilaheräte vastukselle, kuin jaksottainen virran katkominen tolpasta. Toinen mikä asentaessa tuli mieleen, että moottorimöhkäle on melkoinen varaaja, eikä sähkövirran pätkiminen käytännössä tunnu vastuksen lämpötilassa kovinkaan merkittävästi. Ei kerkiä juurikaan kylmenemään. Tekniikan alalla on monia lämmitysvastus-sovelluksia, joita ohjataan PWM yms. signaaleilla juuri tietäen lämmitettävän asian aikavakio. Merkillisiä lausuntoja näkee autoalan tarvikemyyjien sivuilla? (calix kommentti)
Kannattaa asentaa autoon toimiva lohkolämmitin. Viimeiset 10 vuotta muistan asuneeni talossa, jossa pätkitään lämmitysvirtaa samoin kuin työpaikan parkkipaikallakin. En ole vielä jaksanut olla huolissani lohkolämmittimestä..
Sori, mutta esitän hieman eriävän mielipiteen eräänkin vuoden sähköalaa harrastaneena ja kys. alalle 3 ammattinimikettäkin omaavana(en tosin halua päteä, mutta kerron oman mielipiteeni ja näkemykseni).
Lohkolämmittimen vastuksen ikää lyhentää virran katkominen, koska: Auton lämpimäksi ajaminen ja jäähtyminen on erittäin mieto shokki vastukselle, koska lämpötilan muutos tapahtuu hitaasti(minuuteissa/tunneissa), toisin kuin sähköllä lämmittäessä jolloin neste kiehuu sekunneissa vastuksen ympärillä ja vastuksen lämpötila nousee sekunneissa kymmeniä, jopa satoja asteita(Ai ei kiehu? No miksi se sitten suhisee/porisee lähes jokaisessa autossa).
Moottori on todentotta melkoinen lämpöä varaava massa kuten totesit, elikkäs kylmällä moottorilla lämpöshokkeja tulee vastukselle lukuisia ennenkuin nesteet lämpenee sikäli että lähtevät kiertämään "vapaakierrolla" jos ylipäätään lähtevät(riippuu moottorista). Eli käyttäisin sinun sanomastasi muodosta "ei kerkeä jäähtymään" ennemminkin muotoa "ei kerkeä lämpenemään".
PWM tyyppisen säädön voi tässä yhteydessä melkein unohtaa, koska siinä säätötavassa hyöhynnetään lämpöelementin itsessään omaavan lämpömassan ominaisuutta tasaamaan virran katkominen "loivaksi" tehonsäädöksi(ja koska sitä tapaa ei käytetä).
Tässä virran katkomiseen perustuvassa sähkön säästämisessä olisi tosiaan eduksi, jos tehoa säädettäisiin PWM:llä(PWM on periaatteessa nopeata sähkön katkomista, useissa sovelluksissa kymmenistä satoihin tuhansiin kertoihin sekunnissa).. elikkäs ei tulisi katkoja jolloin vastus kerkeää jäähtyä. Tuon tyyppisessä sovelluksessa sopiva pulssitaajuus katkomiselle olisi esim. joku 0,5-15hz, mutta sekin maksaa.. tuollaisella taajuudella kytkentäkertoja tulisi ihan liian paljon, jos miettii mekaanista kytkentää(rele/kontaktori), eli olisi toteutettava puolijohdetekniikalla ja siitä kustannukset.
Minun mielestä mainitsemasi Calix:in valmistajalta tullut kommentti on ihan perusteltu.