Saabista Sitikkaan

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Tuosta huohottimen tukkeutumisesta, tarkoitus olisi asentaa viimasuoja, sekä ehkä eristää noita huohottimen letkuja. Ruostetta ei ole pelleissä, pohjaan en ole katsonut, enkä aiokkkaan ilman hyvää syytä8)

Voin raportoida kokemuksiani autosta tähän ketjuun, nin myötä, kun vastamäessä :lol:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
peepee
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2006 23:18
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja peepee »

Vanhat 9-tonskut ja ranskalaiset ovat Harley Davidsonien sukulaisia. Vaativat omistajiltaan rahaa ja rassausta. HD vaatinee niitä molempia eniten, eikä vastineeksi saa muuta kuin äänen ja statuksen. Ajo-ominaisuuksiakaan ei saa vaivanpalkaksi.

Kahden 9000:n omistajana taidan ensi kesänä toisen vaihtaa johonkin käyttöautoon. On liikaa tekemistä kun:
-termostaatti pitäisi vielä vaihtaa
-1 ruostepaikka hitsata
-ilmastoinnin vuotava letku uusia. Tai kaikki letkut.
-virtalukolle antaa dremeliä ennen kuin menee jumiin
-ajovalon lampun liitin uusia
-korjata annukanlämmittäjä (korjasin vastuksen jo neljästä kohdasta, vaan ei toimi vieläkään)
-korjata vakionopeudensäädin
-korjata/uusia kuskin ovenlukko (sain sentään eilen jo aukenemaan kahvasta, ei tarvi enää mennä hanttarin puolelta sisälle)

Ja tehty on jo vaikka mitä muuta. Ajelin edellisvuoden (40tkm) -89 poliisisaabilla (400€), eikä siihen tarvinnut tehdä muuta kuin vaihtaa bensapumppu. Myin sen kaverille 40€:lla ja on ajossa vieläkin. Hiukan oli varmuudeltaan eri vehje.

Sorry, meni offtopiciksi. Huokaus.
:wink:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No kyllähän se taitaa niin olla, että jos on pärjännyt vanhan Tonnarin kanssa, johon on vielä mahdollisesti ripoteltu hauskoja sähkövarusteita jotka hauskasti vanhetessaan temppuilevat, (ainakin omassa), niin varmasti pärjää Sitikankin kanssa. Lykkyä tykö vaan 8)
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Minuteman kirjoitti:No kyllähän se taitaa niin olla, että jos on pärjännyt vanhan Tonnarin kanssa, johon on vielä mahdollisesti ripoteltu hauskoja sähkövarusteita jotka hauskasti vanhetessaan temppuilevat, (ainakin omassa), niin varmasti pärjää Sitikankin kanssa. Lykkyä tykö vaan 8)
Ite asiassa mulla oli tontun kanssa yllättävän vähän ongelmia, toivottavasti sama linja jatkuis.. :roll:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No joo, kaipa tässä on itse tullut hieman pessimistiseksi Tonttujen suhteen, tuossa omassa kun renaa kaikki nopeampaan tahtiin kuin sitä ehtii korjata, paitsi perustekniikka joka on vielä (puuta koputtaen) ehjä, mutta hemmetin sähkölaitteet :evil:

Muuten, eikös tuohon Sitikan huohotusletkujen lämpöeristykseen voisi olla passelia se sama eristysnauha jolla viriviri-pakosarjoja eristetään?
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Minuteman kirjoitti:No joo, kaipa tässä on itse tullut hieman pessimistiseksi Tonttujen suhteen, tuossa omassa kun renaa kaikki nopeampaan tahtiin kuin sitä ehtii korjata, paitsi perustekniikka joka on vielä (puuta koputtaen) ehjä, mutta hemmetin sähkölaitteet :evil:

Muuten, eikös tuohon Sitikan huohotusletkujen lämpöeristykseen voisi olla passelia se sama eristysnauha jolla viriviri-pakosarjoja eristetään?
Pidetäänpä mielessä..mitäs tuo nauha muutes on??
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En kyllä osaa tarkemmin sanoa mitä materiaalia tuo nauha on, viriväki varmaan tietää paremmin, olen katsellut muistaakseni kuvia jostain 9-5:n huohotuksen päivitysosasarjasta, ja siinä oli tuota hopeanväristä nauhaa letkujen ympärillä.

Ostinpa tuossa defan elementin turbokoneeseen, niin siinäkin tuli mukana hopeinen "avaruussukka" suojaamaan elementin johtoliitosta pakosarjan ja turbon kuumuudelta, että kait tuo materiaali jotain eristääkin?
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Kaverin opelixissa oli huohottimen tukkeutumisongelmaa jonka hän esti ujuttamalla putken sisään sähkövastuksen. alkoi pysymään paikat auki.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

sitikkasta saabiin

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Katso ensimmäiseksi että huohotin letku puhdas. Muuten tule ongelmia lähinnä moottoripesun puolella ja siitä päästään siihen, että kun olet sen moottorin pessyt ÄLÄ startaa autoa ennen kuin varmasti olet varma, että yhtäkään vesipisaraa ei ole tulpissa eikä tulpanhatuissa, muuten vaihtelet tulppia joka helvetin moottorin pesun jälkeen, meinaan rikkoo sata varmasti tulpat.
Mutta ei muuta kuin hyviä niiaus kelejä.

Entinen Chantian omistaja aivan varmasti. :lol:

ps. mistä päin muuten ostit
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Mistäkö tietää, että ensimmäiset kunnon pakkaset alkaa talven tullen?
-Kun ensimmäinen Ranskalainen auto palaa :lol: ...hjuumor

(tämä siis viitaten näihin huohotusonkelmiin)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Tästä lähtien voisin jatkaa tätä keskustelua päiväkirjamaisena, kertoa ongelmista, korjauksista, ja mahdollisesti vertailla Sitikkaa vanhaan Saabbiini.

Korjauspäivitystä:

-Vaihdoin tänään koiranluun oikealle eteen, kolinat loppui. Osan hinta Motonetistä 19,90€, vaihtotyö autotallissa noin puoli tuntia. Työkaluina 18 ja 19 mm lenkkiavaimet, sekä kuusiokolo.

-Korjasin klonksottavan takakontin lukon.

-Yrittänyt herkistellä takapään korkeudensäätöventtiiliä, tuloksetta. Seuraava askel on irroittaa se ja purkaa ja putsata. Uusi maksaa 193 euroa, ei houkuttele.

Eli jäljellä olevat viat: Kuskin oven lukko pyörii tyhjää, mittarivalot pitää uusia käytännössä kaikki, sekä saada tuo perän korkeuden säätö toimimaan, eli se on jumahtanut siihen normaaliin ajoasentoon, eikä sitä saa laskettua huoltoasentoon alas, eikä nostettua täysin ylös. Vain keula liikkuu toistaiseksi.

Huomenna luvassa ehkäpä vahaus, ja mittarivalojen kanssa askartelua, jos motivaatio riittää.

Erittäin mukavaa ja hiljaista kyytiä toistaiseksi! Tässä ehkä suurin kontrasti Saabbiin, vaikka eihän sekään mikään melupesäke ollut. Huonokuntoisella asfaltilla huomaa juuri tuon rengasmelun puuttumisen, vaikka alla on kulahtaneet hakkapeliitta kakkoset. Ja se jousitus... 8)
Viimeksi muokannut MP, Pe Marras 10, 2006 00:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

Minulla oli edellinen omistaja pyöritellyt pari kierrosta jotain solumuovia (mallia retkipatjan pohja) letkun ympärille. Tilasin siihen jo tehdastekoisen lämmitysvastuksella olevankin (n.100emua), mutta kerkesin vaihtaa auton ennen letkua. Tuossa tehdasvalmisteisessa oli vastaavan solumuovin ja putken väliin ujutettu se vastuselementti, varmaan toimii tuolla jo ihan ok.
Onnea vaan uudelle Sitikan omistajalle 8)
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

itse ajelen kanssa -97 vuosimallisella xantialla nyt talvella kun saabi on talviunilla.. Jousitus on erikoinen, nousee ja laskee usein liikennevaloissa. Ja jousitus on muuten miellyttävän pehmeä ajossa. Kone (1.8 16v) on alakierroksilla laiska, herää henkiin 4000 rpm jälkeen ja sen huomaa.. :lol: mittaripolttimoita on kanssa palanut. Kiva homma vaihtaa, täytyy kuulema ratti irroittaa..
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

f.pentti88 kirjoitti:mittaripolttimoita on kanssa palanut. Kiva homma vaihtaa, täytyy kuulema ratti irroittaa..
Ei tarvi irrottaa, tuossa olis ohjeita, toivottavasti on apua, itse aion noita käyttää http://tinyurl.com/yykh54

Markus boy tuossa kyseli mistä päin ostin, Tampereelta päin ostin tämän.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Minulla oli edellinen omistaja pyöritellyt pari kierrosta jotain solumuovia (mallia retkipatjan pohja) letkun ympärille. Tilasin siihen jo tehdastekoisen lämmitysvastuksella olevankin (n.100emua), mutta kerkesin vaihtaa auton ennen letkua. Tuossa tehdasvalmisteisessa oli vastaavan solumuovin ja putken väliin ujutettu se vastuselementti, varmaan toimii tuolla jo ihan ok.
Onnea vaan uudelle Sitikan omistajalle


Yks kaveri näytti Ducatoonsa asennettua huohotinletkun lämmtintä, joka oli merkkiliikkeessä laitettu katkaistun letkun väliin, ja oli maksanut parin kympin verran. Vastuksessa pikaliitin, joka on kesäksi helppo irrottaa. Tuo kaveri kauppasi autoansa, joten tuon lämmittimen hinnan oikeellisuutta en pysty varmistamaan, mutta nätti systeemi, ja helppo laittaa.
Vastaa Viestiin