suojatiet turussa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
wesku kirjoitti: Ei se näkyvyyskään auta. pari viikkoa sitten meinasi joku superkuljettaja tulla päälle Turun Orikedolla Tampereentietä ylittäessä vaikka taskulampulla vilkuttelin valoa suoraan päin kuskin naamaa.
Myös valolla päin naamaa vilkuttelu voi aiheuttaa vaikutelman päälle tulemisesta.
Niin no oli keli mikä tahansa niin joillekin se väistämisvelvollisuuden käsite suojatiellä on jotenkin kääntynyt päinvastoin. Niinpä jos joku osoittaa jalankulkijana pitävänsä oikeuksistaan kiinni osalle porukasta "aiheuttaa vaikutelman" että täytyy ainakin yrittää pelotella niin viime tipassa jarrutukseen kuin kantti kestää.

Tässäkin threadissa taas muutamia sellaisia joilla mennyt käsitteet sekaisin. Olisi syytä painaa sinne kalloihin että suojatien merkki vastaa velvoittavuuseltaan kärkikolmiota. No ehkä samat kaverit ihmettelevät "oikeuksistaan pitäviä joustamattomia autoilijoita" tunkiessaan kärkikolmion takaa eteen kun eivät nähneet, oli liukasta alamäessä tmv.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

..Ja entäs sitten turkulaiset pyöräilijät? Ei sitä uskokkaan, miten tyhmää väkeä voi olla olemassa, ennenkuin näkee. Ajetaan väärää puolta, tullaan kolmion takaa eteen yms. Pahimpia yleisesti ovat vanhukset. Moisilta pitäisi kokonaan kieltää pyöräily ja kävelyllekin päästää vain remmin päässä hoitajan kanssa.

Erityisesti olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, miten lasten liikkumistaidot ovat kadonneet. Harvat menevät tien yli suojatieltä tai odottavat vihreää valoa. Sillä tavalla sitä nykyään koulussa huolehditaan liikennekasvatuksesta..

Puhumattakaan heijastimen käytöstä ja valoista pyörässä ymsymsyms..
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

akyttala kirjoitti: Erityisesti olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, miten lasten liikkumistaidot ovat kadonneet. Harvat menevät tien yli suojatieltä tai odottavat vihreää valoa.
Onko se sitten jotenkin ihme ettei suojatielle asti viitsitä kävellä tai vihreitä odottaa kun läheisriippuvaiset autoilijat eivät uskalla pysäyttää jonoja päästääkseen lapset yli suojatiellä tai pysähtyäkseen ensimmäisenä punaisiin ?
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

akyttala kirjoitti:..Ja entäs sitten turkulaiset pyöräilijät?
Pyöräilijät ovat kyllä muutenkin aika itsemurhan hakuisia tuolla liikenteessä. Aivain kuin liikennesäännöt eivät koskisi fillarilla liikkuvia ollenkaan. Ajetaan ihan missä sattuu ja miten vaan, liikennesäännöistä piittaamatta ja huolestuttavan moni polkee näin pimeellä ihan pokkana ilman valoja ja jopa ilman heijastimia muun liikenteen keskellä..Ei näin :roll:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Suojatie, Suojatie hmmmm, eiks se ole jossain Helsingin Herttoniemessä :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Liperissäkin oon nähnynnä suojatien!
Citroen C5, OG900t16
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Nythän sen keksin ja saa varmaan vuoden liikenneturvallisuuspalkinnon.
Siis kun liikennevalot autoilijoille syttyvät punaiseksi , niin sillä siunaaman sekunnilla nousee tien pinnasta oanssarvaunueste. Se pysäyttää yli 95 prossaa autoilijoista ( 5 prossaa varattu rekkoja varten)
Nyt kun liikennevalot ja valo-ohjatut suojatiet on tehty turvallisiksi , niin voidaan poistaa kaikki 30 ja 40 rajoitukset. Ja menköön samaan syssyyn 50:setkin. T.s. jos jalankulkija jää auton alle , niin ompi oma vika , josta autoillijoita ei saa rapata kollektiivisesti.
Onko ideaa?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:

Siinä on sitten jo laillisesti toiminut pakukuskikin häipynyt paikalta, olisko niin puutteelliset tiedot säännöistä että on kuvitellut syyllistyneensä itse johonkin. No niinhän se joidenkin ttosi liikennetietäjien mielestä onkin, että suojatien eteen ensimmäiseksi pysähtynyt on vastuussa kaikesta mitä sen jälkeen tapahtuu, ja jotkut jopa keksivät tuosta tekosyyn olla pysähtymättä suojatien eteen.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tonppa kirjoitti:Rovaniemellä saa kans jalankulkijat väistellä autoja henkensä kaupalla. Ja kun liukkaat tulee, niin kahta kauheammin. Ei nimittäin vain autoilijat tajua, että se auto ei pysähdy samalla tavalla kuin kesäkelillä.
Näin Rollossa syntyneenä ja likimain 24 vuotta siellä asuneena voin sanoa, että ei siellä tarvitse kuin kävellä eteen niin tulee latua. Rohkeasti vaan eteen, kun ei se autoa ajava tiedä tuletko yli vai ei jos jää sinne "penkalle" arpomaan. Sama homma toimii täällä Jeppiksessä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

...oon tasan sitä mieltä et kyllähän jalankulkiaa on väistettävä...sehän on suojattomin tuolla liikenteessä...tää topicci koskettaa tietty lähinnä turkulaisia mutta...helsingissä...varsinkin keskustassa...sielä ois tosiaan tarvetta kamppanialle missä kiinnitetään huomiota jalankulkioiden käyttäytymiseen...eli siis joka kerta kun kävellään päin punaisia niin lappu käteen ihan samanlailla ku autoilioillekkin tehdään...suututtaa aivan mielettömästi ku itse seisoo valoissa poliisin vieressä ja porukkaa lappaa punaista päin siinä edessä silloinkin vielä kun itsellä ja virkavallalla on jo tovi vihreät palaneet...ja mitä poliisi tekee...ei helvetti yhtään mitään...kokeilkaapa ihan hupia vaan ajaa sen poliisiauton ohi päin punaista...veikkaan et aika varma lottovoitto...tasa-arvoa joka suhteessa...kiitos kysymästä... :evil:

...olipas ihq avautuminen... :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Itse pyrin aina pysähtymään jalankulkijoiden takia suojateiden kohdalla. Tosin etenkin arkiaamuisin ajellessa joutuu jalankulkijoiden turvallisuuden takia periaatteistaan tinkimään. Yhden kerran on läheltäpititilanne muodostunut, kun ei viereisen kaistan kuljettajaa huvittanut pysähtyä. Onneksi oli jalankulkija hereillä, niin vältyttiin ruumiilta.
taassaapi
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 11:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja taassaapi »

Tonppa kirjoitti:
pade kirjoitti:
Ruotsissahan on sama sääntö. Jalankulkiat on päästettävä kadun yli jos siinä suojatien laidalla stondaa.

Yks sivistysvaltion merkki monien muiden joukossa mielestäni.
Täällä Hämeenlinnassakin ollaan niin sivistyneitä että :roll: . On hirvet ja peurat päässeet senverran vähenemään, että kaikki mikä suojatiellä liikkuu on riistaa. Kun kaupungissa ei saa ampua niin käytetään sitten autoa. Suosittelen erityistä varovaisuutta suojateillä liikkuessanne, jos vierailette Hämeenlinnassa.
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Ei täällä uskalla enää suojatien eteen pysähtyä kun sieltä sitten menee neropatit takaa vasemman kautta ohi vastaantulevien kaistalta. Ei jumalauta mitää rajaa tuos touhussa enää. Ja pyöräilijätkää ei osaa väistämissääntöjänsä. Monesti meinannu jäähä niitä suhareita alle. En siis pysähdy jos en oo iha varma ettei joku muu varmasti aja jalankulkijan yli. Myös nää heijastimettomat suhaajat pimeessä häirihtee, ihan pikkulapsiakin tuolla liikenteessä, hätäseen näkyy konepellin yli mutta ei heijastimen heijastinta :evil: Pistää vihaks
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Tyny kirjoitti:Itseä taas oikein suoraa sanottuna vituttaa kävelijöiden asenne.

"Minä saan mennä kun laki niin sanoo"
Jeps. Mutta itse kun olen paljon kävellyt Turun keskusta alueella niin on muutamia kertoja ollu senteistä kiinni etten oo jääny auton alle joka ajaa päin punaisia! :evil:
Varsinkin Hämeenkadulla noita kaahailijoita riittää paljon. Sellaset laittaa hieman vituttamaan!!!!
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

like_a_glove kirjoitti:...oon tasan sitä mieltä et kyllähän jalankulkiaa on väistettävä...sehän on suojattomin tuolla liikenteessä...tää topicci koskettaa tietty lähinnä turkulaisia mutta...helsingissä...varsinkin keskustassa...sielä ois tosiaan tarvetta kamppanialle missä kiinnitetään huomiota jalankulkioiden käyttäytymiseen...eli siis joka kerta kun kävellään päin punaisia niin lappu käteen ihan samanlailla ku autoilioillekkin tehdään...suututtaa aivan mielettömästi ku itse seisoo valoissa poliisin vieressä ja porukkaa lappaa punaista päin siinä edessä silloinkin vielä kun itsellä ja virkavallalla on jo tovi vihreät palaneet...ja mitä poliisi tekee...ei helvetti yhtään mitään...kokeilkaapa ihan hupia vaan ajaa sen poliisiauton ohi päin punaista...veikkaan et aika varma lottovoitto...tasa-arvoa joka suhteessa...kiitos kysymästä... :evil:

...olipas ihq avautuminen... :lol:
Tuosta olen samaa mieltä. Helsingissä yksi pahoista paikoista on Rautatieaseman ja Postitalon kulmalla, varsinkin Makkaratalolta päin tultaessa. Siinä kun ei varsinkaan vastaantulevien kaistan ollessa jonoutunut pysty mutkan takia näkemään tulevan risteyksen tilannetta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin