Juttuhan muuttuu mielenkiintoiseksi.
Eihän siihen tarvitse kuin etsiä kyseisen vuoden TM, missä Viggeni oli ja etsiä hintaluokasta saman tehoisia ja kokoisia autoja. Sieltä löytynee ainakin Fordilta ST malleja (ja muitakin, en vain omaa tietokantaa päässäni), jotka olivat paljon parempia mm. juuri radalle.
Sattumalta oli TM 18E /99 "Vuoden 2000 autot" hyllyssä. Kaivelin sieltä muutaman auton tietoja, nuo ei tietenkään kerro mitään ajo-ominaisuuksista saatikka sitten mistään subjektiivisista arvotuksista.
Auto.....................Hinta.........kW......Nm......m(kg)..km/h.....0-100..eu-kulutus (yhd)
Alfa 166 3.0V6......333000mk 166kW 275Nm
1625kg 237km/h 8,5s
13,0 l
Audi A4 V6 2,8Q....307000mk 142kW 280Nm 1509kg 238km/h 7,3s 10,4 l
Audi A6 V6 2,4Q....333200mk
121kW 230Nm 1610kg
220km/h 9,3s 10,9 l
BMW 328Ci...........322900mk 142kW 280Nm 1395kg 242km/h 7,0s
9,1 l
Mondeo ST200......
233500mk 151kW 235Nm 1437kg 228km/h 7,9s 9,8 l
MB C230 Kompr....319000mk 142kW 280Nm 1420kg 230km/h 8,4s 9,8 l
Porsche Boxter.....
459000mk 162kW 260Nm
1260kg 250km/h 6,6s 9,9 l
Saab Viggen.........325000mk 169kW
350Nm 1450kg
250km/h 6,8s 9,6 l
Volvo C70.............334000mk
176kW 330Nm 1453kg
250km/h 6,9s 9,8 l
Tuosta voi jokainen vetää ihan omat johtopäätöksensä omilla painotuksillaan. Tuollaista sai suurin piirtein viggenin hinnalla samasta autoluokasta, koosta ja niin edelleen.
Okei, Porsche on mukana ihan mielenkiinnosta ja ST on raakasti halvempi ja A6 on varmaan 9-5:n kanssa samassa luokassa ja alfaonitalialainenja...
Itselleni auton ajo-ominaisuuksilla radalla ei ole suurta merkitystä, ei aivan jantuksenaan tule radalla höylättyä. Päivittäisessä ajossa mukavampi liikkua Konit löysimmässä asetuksessa
