Päästönormit 87 yms ("AKEn mustalta listalta" poim

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Svc kirjoitti:
Katsastaja toimii myös virkamiesvastuulla eli hänen tehdessään virheen hyväksyessään laittoman rakennelman se on pahimmillaan HÄNEN työpaikkansa, joka siinä on katkolla. Ei sen Tero Tuunarin, jonka autoa siinä ihmetellään. Katsastajan on pakko mennä lakikirjan mukaan, siinä ei auton omistajan pärstäkertoimen pitäisi vaikuttaa yhtään mitään.

Auton omistajan velvollisuus on esittää tarvittavat dokumentit rakennelmansa laillisuudesta ja sääntöjenmukaisuudesta. Katsastajan velvollisuus on hyväksyä auto, jos se on rakennettu säädösten mukaan. Jos auto on sääntöjen vastainen katsajan velvollisuus on hylätä muutos.

Ei siinä ole muita vaihtoehtoja.
Joo vähän kärjistetysti sanottu toi edellinen, mutta tossa kohtaa nyt sattu vaan semmonen v-mäinen inssi joka ei todellakaan tiennyt mitä teki. Esim istuivat toimistossa tuntitolkulla jauhamassa paskaa, asiakkaan odotellessa hallissa. Eikä tässä tapauksessa todellakaan ollut muusta kyse kun moottorinvaihdosta. Onko se nyt niin hemmetin ihmeellistä päättä mitä tehdään jos ei vähäpäästöiseen koriin lykätään ei vähäpäästöisen turbo moottori. Jarrut samat, alusta pääpiirtein samanlainen. Eikä siinä auttanut epc:stä printatun lapun esittämistä, vaan Saab AB:lta piti saada kirjallinen lappu siitä että auto vastaa alustaltaan ja jarrruiltaan turbollista.

Saabismionsairaus sivustolta löytyvä Yleistodistus tehon muuttamiseen (600/99/90/900/9000) ei kuulemma kelvannut koska oli netistä printattu. Eli toisin sanoen kopio allekirjoitetusta kirjeestä saabilta ei kelvannut. 8O.

Ammattitaidottomat työntekijät nyt vaan ovat jäävuoren huippu jotka saavat veren kiehumaan. Se mikä tässä oikeastaan mättää on lait koskien autojen rakentelua.

Ne ovat peräisin isoveli valvoo aikakaudelta jolloin
katsastus oli valtiollinen taho johon piti tulla hattu kourassa nöyränä pyytelemään anteeksi olemassaoloaan. Ajat muuttuvat ja niin pitäisi myöskin määräykset. Vilkaiskaapa millaisia rakennelmia on mahdollista tehdä muualla maailmassa esim ruotsissa..

:?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

vjbremer kirjoitti:Se mikä tässä oikeastaan mättää on lait koskien autojen rakentelua. Vilkaiskaapa millaisia rakennelmia on mahdollista tehdä muualla maailmassa esim ruotsissa..

:?
Katsastajille on turha ärhennellä lakien noudattamisesta. Heillä ei ole käytännön valtuuksia lakien tulkintaan.

Perimmäinen syy moneen säännökseen on Suomen järjetön autovero. Tästä tulee ne kuuluisat prosentit.

Toinen syy on EU-direktiivit, jotka ovat periaatteessa samat koko eu-alueella. Ruotsissa sallitaan "amatörbydg fordon" juuri puuttuvan verotuksen takia. Suomessakin tunnetaan piensarjadirektiivi, joka periaatteessa mahdollistaisi omtekoiset autot, mutta verotus tappaa nämä käytännössä pois. Esim. Stadian Raceabout on tehty tämän perusteella.

Itseasiassa kaikkein villeimmät rakennelmat sallitaan Englanissa mutta siellä on itserakennetuille autoille tiukempi katsastus. Missään muualla EU-alueella et saa rekisteröidä esim. II-maailmansodan aikaista panssarivaunua tieliikenteeseen.
Saksassa puolestaan rakentelu on hyvin vähäistä sillä siellä direktiivejä tulkitan vielä tiukemmin, kuin Suomessa. Esim tarvikeratti tai vaikkapa levikesarja on oltava hyväksyttyjä ja muutoskatsastettuja.
(Audissani olevassa Kamei-helmasarjastakin löytyy ns- ABE-paperi, jota ilman sitä ei Saksassa hyväksyttäisi.)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

jcarlson kirjoitti:....MUTTA 7/87 jälkeen rekisteröidyissä koreissa on asennettava katalysaattori....
Mistä tuo aikaraja olisi peräisin ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

wesku kirjoitti:Mistä tuo aikaraja olisi peräisin ?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 207#219207
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

9-5T kirjoitti: GM toimitti minulle lapun pyynnöstä(käskystä)ja katsastusmies sanoi että olisipa kaikilla yhtä asialliset paperit muutoksia varten ja näppäili tietokonetta muutaman minuutin(en ehtinyt edes juoda heidän tarjoamaan kahvia loppuun)
Oliko tämä GM:ltä toimitettu lappu sama kuin netissä löytyvä yleistodistus tehojen muuttamisesta, joka on allekirjoitettu Saabilta ruotsissa?

Nimittäin Saabilta kysyttäessä tai oikeastaan GM finlandilta kysyttäessä, vastaus oli etteivät pysty tarkempaa tai virallisempaa paperia toimittamaan kuin tämä tuttu yleistodistus, mikä muuten pitäisi olla ihan käypä dokumentti, oli sitten kopiona tai ei..

Siellä todetaan että kyseisessä autossa on samat jarrut ja alusta kuin vastaavassa turbomallissa. Eli jos autonvalmistajan allekirjoittama lappu ei kelpaa todisteeksi siitä että auto on "sääntöjen mukainen" voidaankin sitten purkaa auto osiksi ja lahjoittaa saadut tuotot valtiolle pyhän kolminaisuuden nimessä. :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

9-5T kirjoitti:
vjbremer kirjoitti:
9-5T kirjoitti: GM toimitti minulle lapun pyynnöstä(käskystä)
Oliko tämä GM:ltä toimitettu lappu sama kuin netissä löytyvä yleistodistus tehojen muuttamisesta, joka on allekirjoitettu Saabilta ruotsissa?
Ei
Ilmeisesti oli kyse jostain muusta kuin moottorinvaihdosta?.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Svc kirjoitti: Katsastajille on turha ärhennellä lakien noudattamisesta. Heillä ei ole käytännön valtuuksia lakien tulkintaan.

Perimmäinen syy moneen säännökseen on Suomen järjetön autovero. Tästä tulee ne kuuluisat prosentit.
Asiaa puhut. Lainsäädännöstähän on kyse, mutta tässä tapauksessa vaan sattui olemaan mies väärässä ammatissa. Oli kaiken puolin törkeä eikä ollenkaan yhteistyöhaluinen, vaikkakin asia oli ihan päivänselvä ja vääntämisen jälkeen saatiinkin homma hoidettua. Voi olla että juicella oli huono päivä. Enpä tiedä, eikä oikeastaan kiinnostakkaan.

Olen monasti ollut tekemisessä erittäinkin taitavien ja mielyttävien katsatajien kanssa. Riippu paljon konttorista ja milloin tulee käymään. Onko ruuhkaa vai ei.

Ei tarvitse ottaa itseensä, saattaa olla että olet itse hoitanut hommat mallikkaasti ollessasi inssinä.
:D
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

vjbremer kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
vjbremer kirjoitti: Oliko tämä GM:ltä toimitettu lappu sama kuin netissä löytyvä yleistodistus tehojen muuttamisesta, joka on allekirjoitettu Saabilta ruotsissa?
Ei
Ilmeisesti oli kyse jostain muusta kuin moottorinvaihdosta?.
Kyllä se yleistodistus kelpaa. Sun olisi pitänyt mennä koittamaan naapuri konttoriin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Jokke A kirjoitti:
Zebe kirjoitti:Juuri näin, voisin sanoa että elkää ottako enää mitään lisää! :D


P.S minun puolesta, joka kieltää kaiken ylemmän olemassaolon voi työntää sen pyhän kolminaisuuden vaikka saabin... :wink:
Kyllähän sitä aina yhden kestää...

Korkeammat voimat luultavasti löytyvät Saabista jo alunperinkin, joten mitä niitä sinne enää tunkemaan.
pystyykö nuo korkeammat voimat tässä tapauksessa muutoskatsastamaan laillisesti, mitä muutoksia auto vaatii ja tarvitsenko todistuksen joltain seurakunnalta?
Entä muuttuuko auto (-87) vähäpäästöiseksi, vai pitääkö asentaa katalysaattori? :lol:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No ei kellään sitten sattuis oleen tuosta vähäpäästöisyys ja sen siirtyminen/siirtymättä jääminen-asiasta lakitekstiä. Että tulis kunnon varmuus asiasta. Meinaan menee kohta nuppi sekaisin, kun; ensin saa tietoa siitä, että paskat sitä kattia mihinkään pois saa laittaa; seuraavaksi tulee tietoa ettei sitä tarvi; sitten vielä, että tulee joku kumma vuosiluku jota ennen käyttöönotetut saa olla ilman kattia. Huh huh.

No pitänee vuosikatsastuksen yhteydessä kysäistä joltain katsastusinsinööriltä mutta veikkaan, että saan saman vastauksen kuin mitä Akelta tuli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

dimebak kirjoitti:No ei kellään sitten sattuis oleen tuosta vähäpäästöisyys ja sen siirtyminen/siirtymättä jääminen-asiasta lakitekstiä. Että tulis kunnon varmuus asiasta. Meinaan menee kohta nuppi sekaisin, kun; ensin saa tietoa siitä, että paskat sitä kattia mihinkään pois saa laittaa; seuraavaksi tulee tietoa ettei sitä tarvi; sitten vielä, että tulee joku kumma vuosiluku jota ennen käyttöönotetut saa olla ilman kattia. Huh huh.

No pitänee vuosikatsastuksen yhteydessä kysäistä joltain katsastusinsinööriltä mutta veikkaan, että saan saman vastauksen kuin mitä Akelta tuli.
Ake vääntää veppisivuillaan rautalangasta:
http://lyhytlinkki.net/?4fpwm44c

[Edit: Lyhytlinkki -Jope]
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jcarlson kirjoitti:
dimebak kirjoitti:No ei kellään sitten sattuis oleen tuosta vähäpäästöisyys ja sen siirtyminen/siirtymättä jääminen-asiasta lakitekstiä. Että tulis kunnon varmuus asiasta. Meinaan menee kohta nuppi sekaisin, kun; ensin saa tietoa siitä, että paskat sitä kattia mihinkään pois saa laittaa; seuraavaksi tulee tietoa ettei sitä tarvi; sitten vielä, että tulee joku kumma vuosiluku jota ennen käyttöönotetut saa olla ilman kattia. Huh huh.

No pitänee vuosikatsastuksen yhteydessä kysäistä joltain katsastusinsinööriltä mutta veikkaan, että saan saman vastauksen kuin mitä Akelta tuli.
Ake vääntää veppisivuillaan rautalangasta:
http://lyhytlinkki.net/?4fpwm44c
Kiitos mustasta valkoisella. Olen valaistunut :D

[edit: Tähänkin lyhytlinkki -Jope]
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin