Puhdasta paskaa (autoverotus)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Pampula kirjoitti:Kohta siis ajan uudella autolla hankkiakseni rahaa sen uuden auton maksamiseksi.
Tämähän kuulostaa vähän meikäläisen touhuilta. Tytär kysyi tuossa kerran että mitä sinä isi teet. Vastasin siihen että isi tässä selvittelee tietokoneella niitä tietokoneongelmia joita isillä ei ollut silloin ei ollut tietokoneita. :?
Kuunteli vähän ihmeissään :)
9000CS 2,3
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Termos kirjoitti:Vanhat kaasutinmoottorit ilman kattia joutaa rajoitettuun käyttöön, vrt. museoajoneuvot.
En oikein usko että kaasuttimilla varustettujen autojen ajosuorite olisi keskimäärin kovin merkittävä. Eiköhän niiden käyttö vähene kovaa vauhtia ilman pakotteitakin.

Olen samaa mieltä sen suhteen että autokannan toivoisi uusiutuvan, vaikka se merkitseekin että oikeat Saabit loppuvat kohta arkiliikenteestä :wink:

Nykyistä vanhojen autojen tapporahasysteemiä en oikein ymmärrä. Saako setelillä alennusta uuden auton tingitystä hinnasta vai jääkö koko juttu kauniiksi eleeksi? Ruotsissa jää hieman rahaa käteenkin kun auto on romutettu. Luulisi sen kannustavan enemmän.

http://www.thomassonsbilskrot.se/bilskr ... &Itemid=80

Eli tuolta kun katsotte 'Erhåll vid lämnad bil' niin näette mitä jää käteen em. purkamolta.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ympäristöstähän voi poliitikot olla "huolissaan" juhlapuheissa ja kerätä sympatiaa puhumalla soopaa jostain käytön verottamisesta miten sitten säästetään luontoa jne..
Samaa tekopyhää paskaa kuin Suomen ns. alkoholipolitiikkakin on aina ollut.
Muistetaan nyt tämän kaiken tekopyhyyden keskellä pari tosiasiaa. Valtio haluaa myydä maksimimäärän maksimi kallista bensaa koska se tuottaa maksimimäärän verotuloja. Sama koskee alkoholia. Aivan yksi lysti paljonko luonto saastuu tai maksat paukkuu, niiden seuraukset on eri kustannuspaikalla eli niitä ongelmia ei poliitikon näkökulmasta ole olemassakaan.
Autojen hinnan alentamisen puolesta rummuttaa tietysti siinä sivussa innoissaan autontuojat sen Pörhö porhon johdolla. Niitäkin kiinnostaa tietysti vain uusien autojen myynnin kasvu.
9000CS 2,3
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Autojen valmistus saastuttaa

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Autotehtaiden alihankkijat ostavat ympäri maailman osia, joista kokoavat osakokonaisuuksia, jotka kokoavat osakokonaisuuksia, jotka toimitetaan autojen kokoonpanolinjalle. Mikä tahansa ketjun lenkki voi olla missä tahansa päin maailmaa. Eli paljon kuljetuksia ristiin rastiin maapalloa jo ennen kuin auton kasaaminen voidaan aloittaa. Valmiit autot kuljetetaan ympäri maailman.

Jokainen komponentti on tietysti ajan tyyliin loppuun asti kilpailutettu. Näkyy varmasti laadussa. Jos joku saa tyydytystä uuden auton tuoksusta, voi sitä tilata TV-shopista kätevässä spraypullossa. Alkaa vanha kotterokin tuoksua varakkaalle.

Autokannan nopea uusiminen toisi rahaa autotehtaille ja -kaupalle. Valtiokin saisi mahdollisesti osansa lisärahasta.

Uusi auto on turvallinen niin pitkään kun turvavarusteet toimivat. Oma ajotapa on kuitenkin tärkein turvavaruste. Onko esimerkiksi turvallista ajaa autolla, jossa on osa valoista pimeänä? Monella uudella autolla saa ajaa silmäpuolena kunnes merkkihuoltoon saa ajan. Vähän vanhempaan lamppu (ja käytännössä kaikki muukin) vaihtuu itse tai tutulla, edullisella korjaamolla.

Moottori-lehden kääpiöautojutun yhteydessä muistaakseni jossain vuoden 1998 numerossa mainittiin brittien tekemästä tutkimuksesta siitä, että paljonko vanhalla autolla saa ajaa ennen kuin kuin saadaan sama saastemäärä aikaan kuin uuden auton valmistuksessa syntyy. Itselläni ei ole tuota lehteä, mutta muistan vain että kilometrimäärä oli enemmän kuin auto normaalisti edes kestää. Vanhahko juttu, mutta ehkä antaa suuntaa.

Olisi mukava jos joku löytäisi sen artikkelin.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Saappi Kuski kirjoitti:Niitäkin kiinnostaa tietysti vain uusien autojen myynnin kasvu.
Itseasiassa autokauppiaita kiinnostaa katteen kasvu. Uusien autojen myynnin kasvu on vain hetkellinen ilmiö, sillä ei kauan juhlita, mutta kukaan ei pakota siirtämään autoveron alennusta suoraan kuluttajahintoihin... ja vaikka pakottaisikin niin helposti se on kierrettävissä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Saappi Kuski kirjoitti: Sama koskee alkoholia. Aivan yksi lysti paljonko luonto saastuu tai maksat paukkuu, niiden seuraukset on eri kustannuspaikalla eli niitä ei poliitikon näkökulmasta ole olemassakaan.
Myyvä osapuoli rahoittaa tässä maassa tutkimukset alkoholin haitoista. Valistustyö tähtää kohtuukäyttöön, ei raittiuteen. Aika jännää, kun samalla terveydehuollon puolella painitaan haittojen kanssa. Vaikka nettovaikutus rahassa olisi tietyllä alkoholinkulutuksella positiivinen, ei se paljoa lohduta niitä lapsia siellä lumihangessa.

En tarkoita että valistuksessa pitäisi puhua synnistä ja veisata virsiä, vaan sitä että koen tällaisen valtiollisen määritelmän 'sopivasta tasosta' sairaaksi.
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Termos kirjoitti:Vanhat kaasutinmoottorit ilman kattia joutaa rajoitettuun käyttöön, vrt. museoajoneuvot.

Jos välttämättä haluaa wanhoilla "käyttöautoilla" ajella, niin joutaa maksaa sitten sen ylimääräisen kulun.
,

Kyllä ne loppuun ajetut romut aikanaan lakkaavat olemasta käyttöautoja. Ei sitä tarvitse vauhdittaa.
Joillekin vanha käyttöauto on tietysti tietoinen valinta, mutta kuinka moni paljon ajava ajaa jollain vanhalla romukasalla? Ei todellakaan moni. Paljon ajavat henkkivat yleensä sen uuden auton ja sehän on hyvä. Ei vanhan auton omistajaa saa rankaista, koska auton valinta voi johtua ihan vain rahan puutteestakin. Vanha autohan kuluttaa yleensä enemmän ja se on ihan riittävä ylimääräinen kulu.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Vastaa Viestiin