Vaikka oikeasti kiinnostaa suunnilleen saman verran kuin esim. seiväshyppääjän tai missin kommentit politiikasta.

Se kyllä vähän kiinnostaa että mikä "ratkaisu" on vanhentunut tuossa rottelossa.

Höpöhöpö, Saabit on aina jälkijunassa. Jos ne voittavat jonkun vertailun, kyse on säälistä ja kommarimaan lehdistöstä. Saksalaisista Saabiin voi verrata korkeintaan Golfia, ehkä Polo sittenkinFred Scuttle kirjoitti:Aikoinaan, kun og 9-3-dieselistä oli ensimmäisiä juttuja Tuulilasissa, niin MJ:n mielestä auto oli jo vanhentunut jo markkinoille tullessaan, moottoria lukuunottamatta. Monta vuotta myöhemmin TM:ssä oli og 9-3 bensaturbo, vastassa ainakin Audi a-4, BMW-3, pikku Lexus, Mondeo st200, ja saab pesi koko porukan, ja muistaakseni reilusti.
Nyt esitän eriävän mielipiteeni VAG:ineen omistajana...Henkka #2283 kirjoitti:Höpöhöpö, Saabit on aina jälkijunassa. Jos ne voittavat jonkun vertailun, kyse on säälistä ja kommarimaan lehdistöstä. Saksalaisista Saabiin voi verrata korkeintaan Golfia, ehkä Polo sittenkinFred Scuttle kirjoitti:Aikoinaan, kun og 9-3-dieselistä oli ensimmäisiä juttuja Tuulilasissa, niin MJ:n mielestä auto oli jo vanhentunut jo markkinoille tullessaan, moottoria lukuunottamatta. Monta vuotta myöhemmin TM:ssä oli og 9-3 bensaturbo, vastassa ainakin Audi a-4, BMW-3, pikku Lexus, Mondeo st200, ja saab pesi koko porukan, ja muistaakseni reilusti.
Tämäkin on tosiaan niin monitulkintainen asia että mikä on vanhanaikaista ja mikä ei. Käytännössä kaikki autotekniikka ja ripustusratkaisut on ehditty ideoida jo sen 100 vuotta sitten, eikä mitään todella uutta ole paljoa esitelty, vaikka autotehtaat muistavatkin rummuttaa kaikkea markkinoille tuotua omana keksintönään.Fred Scuttle kirjoitti:Ikääntynythän tuo malli on, mutta esim. alustan rakenne ei ole mitenkään vanhanaikainen.
Nii-in. Pääosin urheiluautoissa tuo päällekkäinen kolmioratkaisu on ollut kokoajan, sekä edessä että takana. Ogsatkun keulantuentahan tosiaan on erittäin hyvä ratkaisu viedä paljon tehoa ja vääntöä tiehen, myös huonommalla alustalla. Jos vetelyä ilmenee, niin se ei johdu tuennan elämisestä pitkittäis-suunnassa kuten NG900 taikka tonnarissa.Minuteman kirjoitti: Esim. Mc Pherson tyyppiset tuennat tekevät nykyään jälleen tilaa Satkuistakin tutuille päällekkäisille kolmiotukivarsille, ja erilaisille monivarsituennoille.
Kyllä sinä hyvin tiedät , että levyjarru toimii paremmin kuin rumpujarru.Mimmi kirjoitti:Millä tavalla? Tietääkseni jarrun tehtävä on hidastaa pyörän pyörintänopeutta ja muuttaa energiaa lämmöksi.
Onhan tuo juurikin jarrun tehtävä, ainakin tässä maailmassa. Jos liike-energia halutaan häivyttää, eli muuntaa se joksikin, koska mikäänhän ei tässä maailmassa häviä jos energiasta puhutaan, niin lämmöksihän se nimenomaan pitää muuttaa kitkan avulla. Ja nykyään joissakin jarruissa liike-energiaa yritetään muuttaa jarru-generaattorilla myös sähköksi.9-2XT kirjoitti:Olen sanaton... en ihmettele enää hetkeäkään Mimmin ja 9-5T:n viestien määrää kun määrä näyttää korvaavan laadun...Mimmi kirjoitti:Millä tavalla? Tietääkseni jarrun tehtävä on hidastaa pyörän pyörintänopeutta ja muuttaa energiaa lämmöksi.