Matti Järvi haukkuu taas saabin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Täytyypä käydä jonkun lehtihyllyn äärellä sen verran että lukemassa mitä tuon näköinen miekkonen kommentoi Autoista..
Vaikka oikeasti kiinnostaa suunnilleen saman verran kuin esim. seiväshyppääjän tai missin kommentit politiikasta. :lol:

Se kyllä vähän kiinnostaa että mikä "ratkaisu" on vanhentunut tuossa rottelossa. 8)
9000CS 2,3
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Aikoinaan, kun og 9-3-dieselistä oli ensimmäisiä juttuja Tuulilasissa, niin MJ:n mielestä auto oli jo vanhentunut jo markkinoille tullessaan, moottoria lukuunottamatta. Monta vuotta myöhemmin TM:ssä oli og 9-3 bensaturbo, vastassa ainakin Audi a-4, BMW-3, pikku Lexus, Mondeo st200, ja saab pesi koko porukan, ja muistaakseni reilusti.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Fred Scuttle kirjoitti:Aikoinaan, kun og 9-3-dieselistä oli ensimmäisiä juttuja Tuulilasissa, niin MJ:n mielestä auto oli jo vanhentunut jo markkinoille tullessaan, moottoria lukuunottamatta. Monta vuotta myöhemmin TM:ssä oli og 9-3 bensaturbo, vastassa ainakin Audi a-4, BMW-3, pikku Lexus, Mondeo st200, ja saab pesi koko porukan, ja muistaakseni reilusti.
Höpöhöpö, Saabit on aina jälkijunassa. Jos ne voittavat jonkun vertailun, kyse on säälistä ja kommarimaan lehdistöstä. Saksalaisista Saabiin voi verrata korkeintaan Golfia, ehkä Polo sittenkin :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Näihän se on! (lainaus tv-mainoksesta).
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Henkka #2283 kirjoitti:
Fred Scuttle kirjoitti:Aikoinaan, kun og 9-3-dieselistä oli ensimmäisiä juttuja Tuulilasissa, niin MJ:n mielestä auto oli jo vanhentunut jo markkinoille tullessaan, moottoria lukuunottamatta. Monta vuotta myöhemmin TM:ssä oli og 9-3 bensaturbo, vastassa ainakin Audi a-4, BMW-3, pikku Lexus, Mondeo st200, ja saab pesi koko porukan, ja muistaakseni reilusti.
Höpöhöpö, Saabit on aina jälkijunassa. Jos ne voittavat jonkun vertailun, kyse on säälistä ja kommarimaan lehdistöstä. Saksalaisista Saabiin voi verrata korkeintaan Golfia, ehkä Polo sittenkin :D
Nyt esitän eriävän mielipiteeni VAG:ineen omistajana... :?
Edes 2.0TDI Pasuunaa ( Passat ) ei voi verrata 9-3:een.
VAG tulee kaukana jälkijunassa, VAG huoltokin on lähinnä vitsi.
Yksistään viime vuonna VAG korjasi takuuseen yli 300.000 erilaista
kulkinetta.
Ja lukematon määrä 1.4 moottoreita raakattiin takuun piiristä pois.
Ja tähän samaan soppaan sitten kuuluu kaikki konsernin kulkineet.

Ja tätä sitten sanotaan laaduksi....( sensuroitu )
SAAB ( GM ) sentään yrittää pitää kasvonsa suhteellisen puhtaana.

BERLIINI. Volkswagen ilmoitti perjantaina joutuvansa korjaamaan noin 300 000 viime vuonna ja tämän vuoden alkupuoliskolla valmistamaansa Passat-henkilöautoa. Niistä korjataan tuulilasin pyyhkimiä, jarruja ja polttoainevuotoja. Viimemainittuja on löydetty dieselmalleista ja jarruongelmia 200 hevosvoiman moottorilla varustetuista Passateista.

Vikojen korjaaminen kestää noin tunnin. VW ei julkistanut, paljonko operaatio tulee sille maksamaan.

Euroopan suurin autovalmistaja Volkswagen joutuu kutsumaan 870 000 autoa korjattavaksi etuakselistossa olevan vian vuoksi. Korjaamokutsun saavat vuosien 1996–99 välillä valmistetut Volkswagen Passatit, Audi A4:t ja Audi A8:t sekä 1997–99 valmistetut Audi A6 -mallit. Niitä on myyty ympäri maailmaa.

Volkswagenin mukaan korjaukset maksavat yhtiölle 2,6 miljoonaa euroa. Yhtä autoa kohti korjaus maksaa noin 300 euroa. Kaikki korjattavaksi kutsutut autot eivät välttämättä ole viallisia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Huulilasin "koeajossa" 9-3SS:n 0-100km/h ajaksi saatiin 9,5s. TM sai ajaksi muistaakseni 8,4s. Saab lupaa 8,5s.
Pienehkö detalji sinänsä, mutta kertoo kuitenkin jotain. Niin ja syynä oli väärä vaihtokohta.

Ei tulis mieleenkään tilata ko. lehteä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kävin lukemassa tuon kyseisen tuulilasin, enkä oikein heti keksi mistä siinä pitäis herneet vetää. Tosiaan hieman negatiivisesssa sävyssä yleisesti ottaen Saabista siinä kerrotaan, mutta ainakin minun käsityksen mukaan nuo asiat on hyvin pitkälti totta. Negatiivinen sävykin vois muuttua neutraaliksi, jos Saabeihin "normaalisti" suhtautuva henkilö lukee sen jutun.

Mitä taas autoon tulee, niin juuri samanlainen käsitys minulle tuli hieman käytetyistä 9-5 autoista joita koeajelin kun uutta autoa haettiin. Ja mikä siinä sitten ihmetyttää? Alusta löystyy ajamalla, 10 vuotta vanha design on kymmenen vuotta vanha vaikka mitä tekisi, jos ei sitä muuteta. Kojelaudan nappulaviidakoksi haukkuminen on aivan normaalia. Samoja kommentteja tuli jo reilut 20 vuotta vanhan turbotonnarin kojelaudasta.

8) Taitaa olla ne Saabistin lasit joiden läpi luettuna juttu aiheuttaa ärsytystä?! Edellisessä TL:ssä oli pikainen kirjoitus 9-5 Turbo Pilotista, ja samoilla linjoilla taisivat olla vaikka oli eri kirjoittaja.

Jos hakee netistä yleisiä arvioita kyseisestä automallista, kyllä nuo samat asiat siellä toistuu enemmän taikka vähemmän. Ei ole Matti Järven juttu siinämielessä mitenkään poikkeava.

Ja eikös se vanhanaikaisuus ole kohta luettava Saabismiksi.. :lol: Kun tulee mieleen eräs og900 arvostelu vuodelta ´87 jossa auto jo teilataan huomattavan vanhanaikaiseksi. Myynti jatkui samalla mallilla silti vielä liki seitsemän vuotta...

Lopuksi, toivottavasti tätä mun kirjoitusta ei käsitetä kovin pahasti väärin. Saabisti olen itsekin ja noista kyseisistä käytetyistä olisin valinnut ehdottomasti 9-5:n. Mulle nuo moitteet vaan tuntui silti osuvan kohdalleen vastikään käytettyjä 9-5 autoja katselleena.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Ikääntynythän tuo malli on, mutta esim. alustan rakenne ei ole mitenkään vanhanaikainen. Eikä keskikonsolissa ole suurta pylpyrää, mihin on keskitetty toimintoja, mutta uudemmissa ja muodikkaammissa ratkaisuissa on huonomminkin toimivia.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Fred Scuttle kirjoitti:Ikääntynythän tuo malli on, mutta esim. alustan rakenne ei ole mitenkään vanhanaikainen.
Tämäkin on tosiaan niin monitulkintainen asia että mikä on vanhanaikaista ja mikä ei. Käytännössä kaikki autotekniikka ja ripustusratkaisut on ehditty ideoida jo sen 100 vuotta sitten, eikä mitään todella uutta ole paljoa esitelty, vaikka autotehtaat muistavatkin rummuttaa kaikkea markkinoille tuotua omana keksintönään.

Esim. Mc Pherson tyyppiset tuennat tekevät nykyään jälleen tilaa Satkuistakin tutuille päällekkäisille kolmiotukivarsille, ja erilaisille monivarsituennoille.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Minuteman kirjoitti: Esim. Mc Pherson tyyppiset tuennat tekevät nykyään jälleen tilaa Satkuistakin tutuille päällekkäisille kolmiotukivarsille, ja erilaisille monivarsituennoille.
Nii-in. Pääosin urheiluautoissa tuo päällekkäinen kolmioratkaisu on ollut kokoajan, sekä edessä että takana. Ogsatkun keulantuentahan tosiaan on erittäin hyvä ratkaisu viedä paljon tehoa ja vääntöä tiehen, myös huonommalla alustalla. Jos vetelyä ilmenee, niin se ei johdu tuennan elämisestä pitkittäis-suunnassa kuten NG900 taikka tonnarissa.

Ja vaikka Saabin ratkaisuja moitittaisiin vanhanaikaisiksi, niin jokuhan sen tuolla edellä jo totesi että usein yksi vanha kunnollinen on parempi kuin pussillinen uusia.

Eli ei se vanhanaikaisuus tee huonommaksi useinkaan. Se on vain vanhanaikainen


:wink:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Saab on niin kaukana edessä et se tulee koht muista kierroksella ohi, siks näyttää et Saab ois jälkijunassa. Esim kaverin Mondeos joka on 90luvun jälkipuolelta on rumpujarrut, kun taas mun 99 joka on 80luvun alkupuolelta on joka kulmassa levyjarrut.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Mimmi kirjoitti:Miten rumpujarru on vanhanaikaisempi kuin levyjarru?
Toimivuuden kannalta.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Molemmat jarrutyypit on kehitetty suunnilleen samaan aikaan, 1900-luvun vaihteessa.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Mimmi kirjoitti:Millä tavalla? Tietääkseni jarrun tehtävä on hidastaa pyörän pyörintänopeutta ja muuttaa energiaa lämmöksi.
Kyllä sinä hyvin tiedät , että levyjarru toimii paremmin kuin rumpujarru.
Esim. jäätymisen kannalta.
Vai pitäisikö tehtaiden palata sinun mielestä rumpujarruun ja perustella , että jarrun tehtävä on hidastaa pyörimisnopeutta.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

9-2XT kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Millä tavalla? Tietääkseni jarrun tehtävä on hidastaa pyörän pyörintänopeutta ja muuttaa energiaa lämmöksi.
Olen sanaton... en ihmettele enää hetkeäkään Mimmin ja 9-5T:n viestien määrää kun määrä näyttää korvaavan laadun...
Onhan tuo juurikin jarrun tehtävä, ainakin tässä maailmassa. Jos liike-energia halutaan häivyttää, eli muuntaa se joksikin, koska mikäänhän ei tässä maailmassa häviä jos energiasta puhutaan, niin lämmöksihän se nimenomaan pitää muuttaa kitkan avulla. Ja nykyään joissakin jarruissa liike-energiaa yritetään muuttaa jarru-generaattorilla myös sähköksi.

Taisin sohaista ampiaispesään aikaisemmassa viestissäni jossa totesin jotakuinkin niin, että lähes kaikki autotekniikan keksinnöt on tehty jo sen 100 vuotta sitten. On vain kyse siitä milloin ja kuinka autotehtaat ovat tuoneet asiat markkinoille, ei mitään uutta auringon alla...
Vastaa Viestiin