tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Itseäni on aina mietityttänyt miksi helvetissä niitä nopeuksia pitää niin kiihkeästi tutkata moottoritiellä ja useasti vaikkapa kesäyönä (valoisa, kuiva moottoritie). Jos tuosta tarmosta edes vähän käytettäisiin siihen, että käytäisiin useammin juurikin 40-50 alueilla, niin olisin oikein tyytyväinen.

Toki vakavana riskinä olisi tuolloin liikenneturvallisuuden todellinen parantuminen eikä päästäisi retostelemaan lööpeissä tappajakaahareiden hurjilla nopeuksilla. Onhan se nyt sanomattakin selvää kuinka paljon vaarallisempaa on ajaa tyhjällä moottoritiellä 145 km/h kuin vaikkapa 40 km/h alueella 60. :roll:
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

CC Aero kirjoitti:Itseäni on aina mietityttänyt miksi helvetissä niitä nopeuksia pitää niin kiihkeästi tutkata moottoritiellä ja useasti vaikkapa kesäyönä (valoisa, kuiva moottoritie). Jos tuosta tarmosta edes vähän käytettäisiin siihen, että käytäisiin useammin juurikin 40-50 alueilla, niin olisin oikein tyytyväinen.

Toki vakavana riskinä olisi tuolloin liikenneturvallisuuden todellinen parantuminen eikä päästäisi retostelemaan lööpeissä tappajakaahareiden hurjilla nopeuksilla. Onhan se nyt sanomattakin selvää kuinka paljon vaarallisempaa on ajaa tyhjällä moottoritiellä 145 km/h kuin vaikkapa 40 km/h alueella 60. :roll:

jep tehovalvonta kohdistuu moottoriteille ja ohituskaistoille. Koko puuhastelulla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Tarkoitus on vain kerätä rahaa ja hieman kyykyttää siinä sivussa.
Ainoo järkevä päätös mitä tää hallitus todellakin voi tehdä on LP:n lakkauttaminen. Niitä puskajusseja ei ole ikävä.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

JouniCSE kirjoitti:
CC Aero kirjoitti:Itseäni on aina mietityttänyt miksi helvetissä niitä nopeuksia pitää niin kiihkeästi tutkata moottoritiellä ja useasti vaikkapa kesäyönä (valoisa, kuiva moottoritie). Jos tuosta tarmosta edes vähän käytettäisiin siihen, että käytäisiin useammin juurikin 40-50 alueilla, niin olisin oikein tyytyväinen.

Toki vakavana riskinä olisi tuolloin liikenneturvallisuuden todellinen parantuminen eikä päästäisi retostelemaan lööpeissä tappajakaahareiden hurjilla nopeuksilla. Onhan se nyt sanomattakin selvää kuinka paljon vaarallisempaa on ajaa tyhjällä moottoritiellä 145 km/h kuin vaikkapa 40 km/h alueella 60. :roll:

jep tehovalvonta kohdistuu moottoriteille ja ohituskaistoille. Koko puuhastelulla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Tarkoitus on vain kerätä rahaa ja hieman kyykyttää siinä sivussa.
Ainoo järkevä päätös mitä tää hallitus todellakin voi tehdä on LP:n lakkauttaminen. Niitä puskajusseja ei ole ikävä.
Ei vaan kamerat koko maantieverkostolle ja vähennetään LP:n määrää vaikkapa puoleen. Tämän jälkeen sijoitettaisiin kaikki LP:n henkilöstö valvomaan koulujen läheisiä alueita ja keskustoja yms oikeasti vaarallisia paikkoja.

Sitten vaan kaikki saabistit ostamaan niitä kamerasta varoittavia laitteita ja tien päälle :lol:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

Jep, ne jotka halajavat ajella ylinopeuksia eivät saa noista kameroista kuin pieniä hidastuksia.

Toisaalta itsekkin ajan joka päivä ylinopeutta eli toisinsanoen muun liikenteen mukana. Ainakin täällä Helsingissä tuntuu olevan tapana vetää +10kilsaa miltei aina ylinopeutta.
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Näin keväällä ainakin ihmiset ajaa kuin heikkopäiset. Ei paljon rajoitusten mukaan ajavaa kunnioiteta... ohi vaan vaikka joku tulee vastaan, ja sitten kun ei ne edes pääse alitehoisilla raktoreillaan ohi. No, se voi johtua verotuksesta...

Eihän siitä 20:n ylinopeudesta ole edes juuri hyötyä, jollei aja hellsinki-inari väliä. Matemaattisesti lahjakkaammat voi laskea paljonko voittaa esim 30 km matkalla 100 km/h vs. 120 km/h. Ei monella ole niin hyvä palkka että jää voitolle jos sattuu tutka olemaan töyräällä.

Onneksi on cruise ja mittari joka näyttää kohdilleen, säästyy paljolti sakoilta. Vaikka kyllä itsekin tulee joskus ajettua miten sattuu, myönnän.

Hirveää vuodatusta...
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

georges kirjoitti:Näin keväällä ainakin ihmiset ajaa kuin heikkopäiset. Ei paljon rajoitusten mukaan ajavaa kunnioiteta... ohi vaan vaikka joku tulee vastaan, ja sitten kun ei ne edes pääse alitehoisilla raktoreillaan ohi. No, se voi johtua verotuksesta...

Eihän siitä 20:n ylinopeudesta ole edes juuri hyötyä, jollei aja hellsinki-inari väliä. Matemaattisesti lahjakkaammat voi laskea paljonko voittaa esim 30 km matkalla 100 km/h vs. 120 km/h. Ei monella ole niin hyvä palkka että jää voitolle jos sattuu tutka olemaan töyräällä.

Onneksi on cruise ja mittari joka näyttää kohdilleen, säästyy paljolti sakoilta. Vaikka kyllä itsekin tulee joskus ajettua miten sattuu, myönnän.

Hirveää vuodatusta...
Käväsin tänään jyskälässä eli ajoa edestakaisin n. 550km. Säästöä olisi tullut vajaa tunti, tosin tuo 20 ylinopeutta ei riitä, eli tuli hyödyttyä reilusti enempi :D

ps. no problemos ohituksissa...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Eikai saabilla olekaan ongelmia ohituksissa. Mutta monilla muilla tuntuu olevan. Enkä kiusaa ikinä kuin bemareita 8)

Siitä muuten saa reippaasti sakkoa jos joku lähtee ohi ja ohitettava kiihdyttää eikä päästä, näin ainakin autokoulun opettaja pelotteli aikanaan. Tosin silloin oli 90 saab, jolla ei liiemmin päässyt kaahaamaan vaikka olisi halunnut.

ot: ajoin kerran 90:llä kilpaa vanhemman nissan 300zx:n kanssa. Mutkainen asfaltti tie, ja minä edellä, niin ei nissani päässyt ohi. Oli kyllä kaverin sisko sillä japskilla, että ei välttämättä ihan kaikkia antanut.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Dj_Wito
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 12:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Dj_Wito »

Todellakin ne poliisisedät voitaisiin siirtää maanteiltä taajamiin ja tietyöalueille ja sitten nostetaan nopeusrajoituksia "reippaasti" +20-40 km/h kaikilla maantieosuuksilla, jolloin ihmiset toivottavasti edes ajais sen vertta lujaa, ettei tarttis lähteä työsuhdeautolla (Volvo FH12 420hp täysperä) ohitteleen niitä jotka ajaa mittarin mukaan 80, eli käytännössä ~75 km/h.
Kiitos ohituspakosta kuuluu Suomen Posti Oyj:lle runkolinjojen aikataulutuksesta Vaasa-Seinäjoki 80km 1h 10min ja Seinäjoki-Tampere 200km 2h 45min. Jos ja kun, eli joka päivä lastaukset pissii terminaaleissa, kuljettaja tekee parhaansa ajaakseen aikataulun kiinni. :evil: Nopeus ennätykset: Vsa-Sjk 1h 4min ja Sjk-Tre 2h 27min "lutku pohjassa" 8O

Ja sitte toisena puolena ne jotka ajaa ohituksissakin tasan nopeusrajoituksien mukaan (toisaaltaan niin on opetettu autokoulussa), voisivat päästä ohitse ennen kun suora loppuu kesken tai vastaan tulee muuta liikennettä. Seuraavaksi varmaan joku voi ruveta kiskomaan papusoppaa hengityselimiin, mutta mielestäni Suomen maantiet todellakin kestäisivät 120 ja ehkä monilla valtateillä 140 km/h nopeuden kesäaikana, jolloin ihmisten tarve ajaa ylinopeutta vähenisi ja jonoissa vaarallinen pushpull ilmiö vähenisi, kun ihmiset pitäisivät hieman enemmän turvaväliä. Oiskohan ollut Tanskassa jossa tätä kokeiltiin "muutama" vuosi sitten ja todettiin, että toimii!! Sitä paitsi myöskin Saksan motorbahneilla ihmiset ajavat normaalisti 140 +/- 20 km/h (kuulopuhetta kavereilta ja telkkarista), eli vaikka sais vetää lujempaa, ei kiirettä riitä sen yli. Ja talvisin tällä teiden kunnossapidolla voisi nopeudet olla ainakin valtateillä 100km/h.

Nyt joku varmaan rupeaa miettimään, että voishan se rekka vähän jeesata siinä ohituksessa ja tiputtaa ohitettavana nopeutta, mutta kuka maksaa polttoainelaskun? Katselin tuossa huvikseni kun ajoin Tampereen lähellä olevaa "Sasin mäkeä" (paikalliset ehkä tietää) ylös, mäen pituus 3,5 km ja auto söi vain 20 tonnin kuormalla noin 3,5 litraa diisseliä ja nopeutta mäen alla 90 ja päällä 70 km/h. Sama pätee liikkeelle lähdettäessä, rekka imasee noin litran mehua kiihdyttäessään 0-80, eli eihän se nopeuden pudottaminen 10km/h tasasella tiellä maksa kuin 10-20 senttiä, mutta jos se tulee tehtäväksi ehkä 20 kertaa työvuoron aikana ja sitte kun noita työvuorojakin tulee tehtyä muutama vuodessa, niin voi viherpiipertäjät rauhassa laskea, kannattaako rekan hidastaa vai ei..

Tais mennä 100% OT, mutta sainpahan avauduttua!! :D Ja liittyy se nyt edes hiukka tohon muuhun keskusteluun..
Saabismi on sairaus, enkä halua parantua.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Täällä Raumalla on tuossa keskustan reunamilla suurimmista poismenoväylistä menossa suhteellisen suuri työmää ja tällä alueella on 30km/h rajoitus, jota ainakin itse noudatan lähes täydellisesti (35km/h mittarissa). Erittäin usein saa perään jokusen kiireisen ja tuosta sitten työmaan päätyttyä sopivan ripeä kiihdytys taajama-alueen kattonopeuteen eli max 60km/h mittarissa. Ensin tulee hieman rakoa, mutta sitten ollaan taas aivan perässä. Taajaman jälkeen onkin sitten 60km/h rajoitus jossa sitten jo melkein aina tulee ajettua 70km/h. Ja kyllä, ensimmäiset menevät tässä ohitse! Muutaman kilometrin päästä alkaakin sitten 80km/h rajoitus jossa tuntuu nopeus olevan samaa luokkaa jokaikisellä. Vielä pari kilometriä ja rajoitus vaihtuukin jo 100km/h. Itse tulee tällä pätkällä ajettua, kuten usein muillakin valtateillä/maanteillä rajoitus+10km/h. Alkaakin ne 60 alueella ohittaneet lähestymään perä edellä ja yllättävän nopeasti. Usein on se hieman alle 100km/h vauhti näillä.
En tiedä mikä pakkomielle joillakin kuskeilla on, että pitää ajaa koko ajan sitä tasaista 90km/h nopeutta, oli rajoitus mitä tahansa välillä 60-100. Tällaisia näkee nimittäin erittäin usein. Onneksi autona on tosiaan tuollainen mukavan ripeä kulkine ahdetulla moottorilla niin ei ainakaan itselle tuota päänvaivaa ohitukset.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Illalla kun ajaa lähes tyhjällä Kehä III:lla 130km/h (80km/h alue), niin se on sitten "törkeää liikenteen vaarantamista", mistä pitäisi seurata n. kolme kuukautta ajokieltoa. Itse selvisin puhumalla pelkällä "liikenteen vaarantamisella" ja kuukauden ajokiellolla".

Mutta vaarallistahan se on. Kortti kun on poissa, eikä töitä voi tehdä ilman autoa, joutuu kuskit repimään mistä sattuu, ja ajotaito voi olla todella vaarallisella tasolla. Monta kertaa olen saanut pelätä ihan henkeni edestä. 8O
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
karppa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 23:20

Viesti Kirjoittaja karppa »

puu kirjoitti:Illalla kun ajaa lähes tyhjällä Kehä III:lla 130km/h (80km/h alue), niin se on sitten "törkeää liikenteen vaarantamista", mistä pitäisi seurata n. kolme kuukautta ajokieltoa. Itse selvisin puhumalla pelkällä "liikenteen vaarantamisella" ja kuukauden ajokiellolla".

Mutta vaarallistahan se on. Kortti kun on poissa, eikä töitä voi tehdä ilman autoa, joutuu kuskit repimään mistä sattuu, ja ajotaito voi olla todella vaarallisella tasolla. Monta kertaa olen saanut pelätä ihan henkeni edestä. 8O


Kenenkähän ajotaito/-käsitys on vaarallisella tasolla, kun ajaa 80 km/h alueella 130 km/h. Kenekäs piikkiin voi laittaa että kortti kuivuu?

Hyvää vuodatusta. Sitten, kun saa poijuun grillin jonossa, niin vingutaan poliisien perään ja tullaan tekeen rikosilmoituksia, kun nenään on vähän sattunu.
Saab ng900 2.0T, ajettu 321 123km.
Bochps penkissä 143 hp.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

karppa kirjoitti:
puu kirjoitti:Illalla kun ajaa lähes tyhjällä Kehä III:lla 130km/h (80km/h alue), niin se on sitten "törkeää liikenteen vaarantamista", mistä pitäisi seurata n. kolme kuukautta ajokieltoa. Itse selvisin puhumalla pelkällä "liikenteen vaarantamisella" ja kuukauden ajokiellolla".

Mutta vaarallistahan se on. Kortti kun on poissa, eikä töitä voi tehdä ilman autoa, joutuu kuskit repimään mistä sattuu, ja ajotaito voi olla todella vaarallisella tasolla. Monta kertaa olen saanut pelätä ihan henkeni edestä. 8O


Kenenkähän ajotaito/-käsitys on vaarallisella tasolla, kun ajaa 80 km/h alueella 130 km/h. Kenekäs piikkiin voi laittaa että kortti kuivuu?

Hyvää vuodatusta. Sitten, kun saa poijuun grillin jonossa, niin vingutaan poliisien perään ja tullaan tekeen rikosilmoituksia, kun nenään on vähän sattunu.
Oma vikanihan se on. Turha siitä itkeä. Mutta tuli vaan mietittyä, onko todellakin törkeää liikenteen vaarantamista ajaa lähes tyhjällä, suoralla tiellä 130km/h, jos unohdetaan laki ja käytetään tervettä järkeä. Onko yksikaistaisella tiellä vaarallisempaa ohittaa rekka 130km/h vauhdilla vai 80km/h, jos rekka ajaa 79km/h?

Jos käytetään tuota grillijonovertausta hyväksi, niin silloin poliisien olisi pitänyt saada poijuunsa, kun tulivat siviiliskodalla kisuttelemaan. Jos todellakin ylinopeus on juurikin se liikennettä vaarantava tekijä, niin suurempi rikollinenhan poliisi tuossa oli, kun ajoivat muinua lujempaa siviiliautolla ilman vilkkuvaloja.

Enkä minä tässä mitään oikeutta yritä hakea, tai tilittää, että Suomi on paska maa, kun lainrikkojia rangaistaan. Kyllä lakeja pitää olla ja niitä kunnioittaa, muutenhan vallitsisi anarkia. Esitänpähän vain vähän filosofisia pohdintoja, mitä on asian tiimoilta noussut mieleeni. Ja eiköhän tästä kortin menetyksestä ja sakoista tule ainakin jotain opittua.

Ystävämme Yrjömäki onkin hyvin kiteyttänyt: "Määräykset on määräyksiä."
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

JouniCSE kirjoitti: jep tehovalvonta kohdistuu moottoriteille ja ohituskaistoille. Koko puuhastelulla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Tarkoitus on vain kerätä rahaa ja hieman kyykyttää siinä sivussa.
Moottoriteistä ei niin väliä mutta aivan hyvä että tutkaisivat useammin ohituskaistoilla niin lähtis kortit niiltä tumpeloilta jotka ei uskalla ohittaa muualla kuin ohituskaistoilla usean kympin ylinopeudella mukamas turvallisella nopeuserolla.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Dj_Wito kirjoitti:Todellakin ne poliisisedät voitaisiin siirtää maanteiltä taajamiin ja tietyöalueille ja sitten nostetaan nopeusrajoituksia "reippaasti" +20-40 km/h kaikilla maantieosuuksilla, jolloin ihmiset toivottavasti edes ajais sen vertta lujaa, ettei tarttis lähteä työsuhdeautolla (Volvo FH12 420hp täysperä) ohitteleen niitä jotka ajaa mittarin mukaan 80, eli käytännössä ~75 km/h.
Kiitos ohituspakosta kuuluu Suomen Posti Oyj:lle runkolinjojen aikataulutuksesta Vaasa-Seinäjoki 80km 1h 10min ja Seinäjoki-Tampere 200km 2h 45min. Jos ja kun, eli joka päivä lastaukset pissii terminaaleissa, kuljettaja tekee parhaansa ajaakseen aikataulun kiinni. :evil: Nopeus ennätykset: Vsa-Sjk 1h 4min ja Sjk-Tre 2h 27min "lutku pohjassa" 8O .
Pohjimmainen ongelma on juuri tuontapaiset kuskit jotka yrittävät korjata työnantajan tekemiä virheitä. Kaikki vaan ajelemaan samaan tyyliin niin kohta on aikataulu Vsa-Sjk 1 h 5 min ja Sjk-Tre 2h 30 min.

Monasti kyllä näyttää sitlä että näille kuskeille ei taajamat ja tietyöt paljon paina, siihen malliin tungetaan raskaammilla ajoneuvoilla perään esim. ykköstiellä 60 rajoituksilla. Hauskimpia paikkoja on viime aikoina ollut 30 rajoitus syvälammen liitymätyömaan kohdalla, parhaat kuljetusammattilaiset roikkuvat parin metrin päässä takana. Sen jälkeen on helppo hymyillä kun poistuu horisonttiiin valoshown kera rajoituksen muuttuessa 30-80-100.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

wesku kirjoitti: Pohjimmainen ongelma on juuri tuontapaiset kuskit jotka yrittävät korjata työnantajan tekemiä virheitä. Kaikki vaan ajelemaan samaan tyyliin niin kohta on aikataulu Vsa-Sjk 1 h 5 min ja Sjk-Tre 2h 30 min.
Näinpä. Tästä olen jo aiemminkin kirjoittanut. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun rekan ammatillinen kiire verrattuna työmatkailevaan henkilöautoon.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin