Todellakin ne poliisisedät voitaisiin siirtää maanteiltä taajamiin ja tietyöalueille ja sitten nostetaan nopeusrajoituksia "reippaasti" +20-40 km/h kaikilla maantieosuuksilla, jolloin ihmiset toivottavasti edes ajais sen vertta lujaa, ettei tarttis lähteä työsuhdeautolla (Volvo FH12 420hp täysperä) ohitteleen niitä jotka ajaa mittarin mukaan 80, eli käytännössä ~75 km/h.
Kiitos ohituspakosta kuuluu Suomen Posti Oyj:lle runkolinjojen aikataulutuksesta Vaasa-Seinäjoki 80km 1h 10min ja Seinäjoki-Tampere 200km 2h 45min. Jos ja kun, eli joka päivä lastaukset pissii terminaaleissa, kuljettaja tekee parhaansa ajaakseen aikataulun kiinni.

Nopeus ennätykset: Vsa-Sjk 1h 4min ja Sjk-Tre 2h 27min "lutku pohjassa"
Ja sitte toisena puolena ne jotka ajaa ohituksissakin tasan nopeusrajoituksien mukaan (toisaaltaan niin on opetettu autokoulussa), voisivat päästä ohitse ennen kun suora loppuu kesken tai vastaan tulee muuta liikennettä. Seuraavaksi varmaan joku voi ruveta kiskomaan papusoppaa hengityselimiin, mutta mielestäni Suomen maantiet todellakin kestäisivät 120 ja ehkä monilla valtateillä 140 km/h nopeuden kesäaikana, jolloin ihmisten tarve ajaa ylinopeutta vähenisi ja jonoissa vaarallinen pushpull ilmiö vähenisi, kun ihmiset pitäisivät hieman enemmän turvaväliä. Oiskohan ollut Tanskassa jossa tätä kokeiltiin "muutama" vuosi sitten ja todettiin, että toimii!! Sitä paitsi myöskin Saksan motorbahneilla ihmiset ajavat normaalisti 140 +/- 20 km/h (kuulopuhetta kavereilta ja telkkarista), eli vaikka sais vetää lujempaa, ei kiirettä riitä sen yli. Ja talvisin tällä teiden kunnossapidolla voisi nopeudet olla ainakin valtateillä 100km/h.
Nyt joku varmaan rupeaa miettimään, että voishan se rekka vähän jeesata siinä ohituksessa ja tiputtaa ohitettavana nopeutta, mutta kuka maksaa polttoainelaskun? Katselin tuossa huvikseni kun ajoin Tampereen lähellä olevaa "Sasin mäkeä" (paikalliset ehkä tietää) ylös, mäen pituus 3,5 km ja auto söi vain 20 tonnin kuormalla noin 3,5 litraa diisseliä ja nopeutta mäen alla 90 ja päällä 70 km/h. Sama pätee liikkeelle lähdettäessä, rekka imasee noin litran mehua kiihdyttäessään 0-80, eli eihän se nopeuden pudottaminen 10km/h tasasella tiellä maksa kuin 10-20 senttiä, mutta jos se tulee tehtäväksi ehkä 20 kertaa työvuoron aikana ja sitte kun noita työvuorojakin tulee tehtyä muutama vuodessa, niin voi viherpiipertäjät rauhassa laskea, kannattaako rekan hidastaa vai ei..
Tais mennä 100% OT, mutta sainpahan avauduttua!!

Ja liittyy se nyt edes hiukka tohon muuhun keskusteluun..
Saabismi on sairaus, enkä halua parantua.