Suojatietä ei ole pakko käyttää

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eli siellä sivulla 7 lukee

— Pyörätieltä ajoradalle
tuleva pyöräilijä väistää muita.
Muut väistävät pyöräilijää vain
silloin, kun he tulevat kärkikolmion
tai stop-merkin takaa tai ovat
kääntymässä tielle, jota pyöräilijä
on ylittämässä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Poikarukka
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Meinasin tässä taannoin jäädä auton alle suojatiellä. Vihreät paloivat minulle ja risteyksessä autoille. suojatie, jota ylitin tuli autoilioille vasemmalle kääntyessä. Risteys on todella suuri ja jalankulkijan näkee kaukaa. Näin jonku tila hirvityksen tulevan. päätän kuitenkin astua tielle. Olin menossa jo askeleen verran tiellä. Kuski painaa kaasun pohjaan.hyppy takaisin korokkeelle ja auton ollessa kohdalla potku keskelle kylkeä. Oli sen verta lähellä alle jäänti.

Jarruvalot välähtää, auto vaappua kahden kaistan väliin (tiessä 3 kaistaa). Kuski miettii pakittaako, mitä tekee näkee, kun pää kääntyilee. Olisin ollut valmis vaikka poliisit odottamaan. Olisin vain sanonut olleeni astumassa ja auto, jonka pitäisi minua väistää, sattui kaahaamaan eteeni juuri kun olin jalkaani ojentamassa. Tilanne ei varmasti ollut epäselvä ja aika härskiä painaa kaasu pohjaa, kun ihminen edessä. Jarrutaessa olisi varmasti joutunut tekemään rajun jarrutuksen, mutta pakkoko se on lontta pohjassa syöksyä valoista varsinkin kun näkee koko risteysalueen. Ja jos jotaki harmittaa autoilian puolesta en monottanut koko reservillä, ettei tullut laskua.
haffu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itse meinasin kerran ajaa aika vauhdilla polkupyörällä auton kylkeen. Ajelin tuossa tuollaisella tavallisella tien sivulla kulkevalla kevyen liikenteen väylällä ja tulin ~35km/h polkupyörällä risteykseen, jossa on risteävältä tieltä tulevilla kolmio. Ja tuo kolmio oli siis ennen kevyen liikenteen väylää. Satuin näkemään tuon suoraan suojatien päälle tulleen auton sen verran myöhään, että oli pakko lyödä oikea lapanen niin kovaa kuin ranteesta lähtee nyrkkiin. Takapyörähän siitä lukkiutui ja lähti perä alta ja itse pyörä liukui tuon auton kylkeen. Kyllä se siinä märällä asvaltilla aika iloisesti liukuu.
Kaivoin sitten polkupyöräni auton alta ja kuski oli avannut ikkunan ja huuteli, että katsoisin eteeni. Tokaisin siinä sitten takaisin, että tuletkos autokouluun mun kanssani tänä iltana? Ikää kun oli tuon 2-3kk vajaa 18v. Suivaantuneen kuski kiskoi ikkunaa takaisin kiinni siinä kun itse jo jatkoin matkaani.

Kieltämättä täytyy myöntää että jalan kulkiessani olen aika reikäpää suojatien kohdalla, eli en paljoa väistele ja katson kaikkia kohtitulijoita suoraan silmiin. Jotenkin heräävät viimeistään siinä vaiheessa. Itse ainakin kunnioitan näitä suojateitä. Annan suosiolla tilaa jos jokin on ylittämässä tietä. Ihan silläkin riskillä, että joku ajaisi perään, kun noudatan sääntöjä, joita suurin osa ei sisäistä.

Tällainen ihan pieni avautumisen tyylinen tähän väliin
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Poikarukka
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Taitaa tuo suojatien väistämättä jättäminen olla sieltä törkeämmästä päästä liikenne rikkeitä. Isä aikoinaan sitä korosti sanomalla aina kun näki ettei joku pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen rinnalle, että taas olis voinu kortti mennä. Sama kuin punaisia päin ajo. Punaisia ja suojatie on pakko pitää absoluuttisena. Ne on jotenkin päivänselviä asioita tai ainakin pitäisi olla kaikille. Tietty muutkin säännöt, mutta näissä on aika hyvä tilaisuus saada tuhoa varmasti.

Ja jos joskus virhe sattuu on siitä vastuunsa kannettava ja selvitettävä se. Pistää vihaksi, kun joku hauli tulee syyttämään omasta mokasta. Joskus sain kylkeen puolisokean vanhemman pariskunnan. Kolmion takaa tulivat vain keskelle vilkasta tietä ja näkyvyydessä ei varmasti ollut mitää ongelmaa. takakulmaan osu ja upposi. kaasua ehti painaa vähän että ehtisi alta kun oli jo tulossa. auto pyörähti risteyksen läpi melkein jakajaan ja muuhun liikenteeseen. Mummo tulee huutamaan kurkku suorana mikset väistä. Sillo paloi käämi. Jumalauta kolmio! katso tuonne. Mitä SINÄ silloin teet, väistät.
Janza
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Janza »

haffu kirjoitti: jalan kulkiessani olen aika reikäpää suojatien kohdalla, eli en paljoa väistele ja katson kaikkia kohtitulijoita suoraan silmiin.
No sehän se potuttaakin kun monesti (ainakin pienillä paikkakunnilla) jotkut (reikäpäät 8O :lol: ) kävelevät suojatien äärelle asti, pysähtyvät ja alkavat katsella maisemia kaikista muista suunnista paitsi sieltä mistä se auto on tulossa ja kuski yrittää epätoivoisesti näytellä merkkiä että jaloittelija on hyvä ja menee nyt vaan :?

Suojatien äärellä turhaan seisoskelusta pitäisikin antaa rikesakko :twisted:
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Vastaa Viestiin