Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu
-
- "Hirsch"
Rekkojen ohitus kiellot tännekin joillekin moottoritie pätkille. Välillä on kyllä uskomattomia tilanteita kun 89km/h menevää rekkaa ohittaa 92km/h menevä rekka. Kaveri puskee usvaa putkee 5km, että pääsee tulliin jonossa yhden auton aiemmin. Sitten näitä itseoikeutettu kaistanvaihtaja sais joku vähän valaista. Kaistanvaihtaja on se joka väistää. Jos ei tajua ajoissa vaihtaa kaistaa ennen rekkaa on sitten parempi jäädä sen taakse kuin pukata pakolla alinopeutta kulkeva vempain takaa toista kaistaa ajavan eteen.
Välillä tuntuu että väki pitää oikeutenaan vaihtaa kaistaa ihan miten sattuu, niin että takaa tuleva joutuu lyömään lukkoon jarrut. parhaimmillaan ilman vilkkuja. ja puhun alinopeutta ajavista. Vastakin joku vanhempi mieshenkilö työnsi autonsa viimehetkellä n.10m rakoon rekan takaan eteeni kun olin jo aiemmin vaihtanut kaistaa ja ohittamassa. liinat kiinni töötti pohjaan. ukkeli köröttää 100-110 rekkaa sitten ohi 120km/h alueella. Vaikka kuinka jäisi pussiin niin on ajoissa mentävä ohi tai jäätävä. Oli muuten saabisti... ehkä saan kuulla vielä tästäkin kaverista. Voi olla että oikeaa puolta pitäisi ajaa, mutta vaihtaja on silti se joka väistää lainmukaan.
Välillä tuntuu että väki pitää oikeutenaan vaihtaa kaistaa ihan miten sattuu, niin että takaa tuleva joutuu lyömään lukkoon jarrut. parhaimmillaan ilman vilkkuja. ja puhun alinopeutta ajavista. Vastakin joku vanhempi mieshenkilö työnsi autonsa viimehetkellä n.10m rakoon rekan takaan eteeni kun olin jo aiemmin vaihtanut kaistaa ja ohittamassa. liinat kiinni töötti pohjaan. ukkeli köröttää 100-110 rekkaa sitten ohi 120km/h alueella. Vaikka kuinka jäisi pussiin niin on ajoissa mentävä ohi tai jäätävä. Oli muuten saabisti... ehkä saan kuulla vielä tästäkin kaverista. Voi olla että oikeaa puolta pitäisi ajaa, mutta vaihtaja on silti se joka väistää lainmukaan.
-
- "Hölösuu"
Moi,
kerrotaan 1000km lomamatkalta kokemuksia.
Turvaväli tarkoittaa näköjään 5 metriä, vilkut useimmissa autoissa lisävaruste, tausta- ja sivupeileistä ei tarvitse katsoa ollenkaan, ohittaa voi vaikkei näe tai tulee vastaan kaveri joka joutuu väistämään pientareelle, rynnitään ohi ja heti seuraavasta risteyksestä käännytään paniikkijarrutuksella. Pari esimerkkiä seuraavaksi.
Tiedän kyllä että jonossa ärsyttää kun kuten itse jätän reilun välin edellä ajavaan mutta teen sen siksi ettei tarvitse koko ajan pumpata kaasua, jarrutella ja myös siksi että ohittajalla on tilaa mennä eteeni välikköön.
Kiitokseksi saa nähdä kaikenlaisia käsimerkkejä ja pelätä koko ajan takapuskurissa kiinni olevan liian hidasta reaktiota jarrutukseen jolloin kolahtaa tai joutuu väistämään ja nyrkki heiluu.
Ajan mahdollisimman paljon matka-ajoa säätimellä jossa asetus noin 5-7km yli rajoituksen ja todellinen 2-3 yli.
Parikkalan jälkeen volvo v40 härnäsi kunnolla perässä mennen lopulta ohi mutta Joensuussa oltiin liikennevaloissa peräkkäin ja kolinportissa samaan aikaan kahvilla joten mitään hyötyä ei kiilailemisesta ollut.
Myös kun itse ohitan ja laitan vilkun päälle, katson ettei edellä ole tee samoin ja lähden ohittamaan 2 autoa niin rinnalla edellä oleva vetää ilman vilkkua vasemmalle jolloin joudun täysjarruun ja väistämään pientareelle, edellä ajava ohittaa niin hitaasti että joudun jäämään varmuudeksi viimeiseksi erittäin pitkällä suoralla, mutta oma henki kalliimpi kuin jääräpäisyys ohituksessa.
kerrotaan 1000km lomamatkalta kokemuksia.
Turvaväli tarkoittaa näköjään 5 metriä, vilkut useimmissa autoissa lisävaruste, tausta- ja sivupeileistä ei tarvitse katsoa ollenkaan, ohittaa voi vaikkei näe tai tulee vastaan kaveri joka joutuu väistämään pientareelle, rynnitään ohi ja heti seuraavasta risteyksestä käännytään paniikkijarrutuksella. Pari esimerkkiä seuraavaksi.
Tiedän kyllä että jonossa ärsyttää kun kuten itse jätän reilun välin edellä ajavaan mutta teen sen siksi ettei tarvitse koko ajan pumpata kaasua, jarrutella ja myös siksi että ohittajalla on tilaa mennä eteeni välikköön.
Kiitokseksi saa nähdä kaikenlaisia käsimerkkejä ja pelätä koko ajan takapuskurissa kiinni olevan liian hidasta reaktiota jarrutukseen jolloin kolahtaa tai joutuu väistämään ja nyrkki heiluu.
Ajan mahdollisimman paljon matka-ajoa säätimellä jossa asetus noin 5-7km yli rajoituksen ja todellinen 2-3 yli.
Parikkalan jälkeen volvo v40 härnäsi kunnolla perässä mennen lopulta ohi mutta Joensuussa oltiin liikennevaloissa peräkkäin ja kolinportissa samaan aikaan kahvilla joten mitään hyötyä ei kiilailemisesta ollut.
Myös kun itse ohitan ja laitan vilkun päälle, katson ettei edellä ole tee samoin ja lähden ohittamaan 2 autoa niin rinnalla edellä oleva vetää ilman vilkkua vasemmalle jolloin joudun täysjarruun ja väistämään pientareelle, edellä ajava ohittaa niin hitaasti että joudun jäämään varmuudeksi viimeiseksi erittäin pitkällä suoralla, mutta oma henki kalliimpi kuin jääräpäisyys ohituksessa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Koska ajan paljon niin ajan sen 108-109km/h gps nopeutta 100 alueella.
Tietysti minua aina hiillostetaan kun ohitan koska ajan liian hiljaa.
Se joka minua hiilostaa niin häntä hiilostaa joku muu.
Olen tullut siihen loppu tulokseen että suuri määrä ihmisiä ajaa nopeasti toisen perään kiinni ja haluaa vain ohil. Koska olen ajanut " kokeilu" mielessä 120km/h ,100 alueella ja silloinkin jonkun pitää päästä vaan ohi ja siitä seuraava ohi etc.....
Ihmettelen että miten kovaa pitää ajaa 100 alueella että kukaan ei mene ohi ?
Tietysti minua aina hiillostetaan kun ohitan koska ajan liian hiljaa.
Se joka minua hiilostaa niin häntä hiilostaa joku muu.
Olen tullut siihen loppu tulokseen että suuri määrä ihmisiä ajaa nopeasti toisen perään kiinni ja haluaa vain ohil. Koska olen ajanut " kokeilu" mielessä 120km/h ,100 alueella ja silloinkin jonkun pitää päästä vaan ohi ja siitä seuraava ohi etc.....
Ihmettelen että miten kovaa pitää ajaa 100 alueella että kukaan ei mene ohi ?
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
-
- "Hirsch"
Liikenteen vaarantaminen on olemassa samoin kuin etuajooikeus. Yleensä väistösäännöt. alinopeudesta voi saada sakot jos se häiretsee aivan selkeästi liikennettä, mutta ei varmaankaan sillä nimikkeellä ole ja missä sitten on määritelmä tälle ei hajua. (autokoulussa muistelen tästä kuulleeni). Kukin ajaa kykynsä ja taitojensa mukaan, mutta silloin kun ajetaan poikkeavasti täytyy käyttää järkeä ja sovittaa sitten muutenkin se ajo muuhun liikenteeseen nähden. En puhu nyt siitä että paukutan 150 lasissa ja kiroilen kaikelle mitä eteeni sattuu vaan normaalisti ajaessa kohtaa vaaratilanteita edellämainituilla tavoilla. Mahdotonta ennakoida ilman vilkkua metrin rakoon puskeva patu joka kaiken riemuksi ajaa reilusti alle nopeusrajoitusta.
Miksi liikenne pitää olla sen surkeimman romun mukaan. Katsastuksessa vaan raa'sti rajata vehkeet mitkä ei kestä tai ole kelvollisia ajaan pois liikenteestä. Ja niitä rajoja voisi nostaa. Joku lada kuski valittaa että nykyiset rajoituksetkin on liian suuria autolle. Voi hyvänen aika sentää ei sinne liikenteeseen tarvii kaikkea neljälle renkaalle saatua kikotinta tunkea.
Miksi liikenne pitää olla sen surkeimman romun mukaan. Katsastuksessa vaan raa'sti rajata vehkeet mitkä ei kestä tai ole kelvollisia ajaan pois liikenteestä. Ja niitä rajoja voisi nostaa. Joku lada kuski valittaa että nykyiset rajoituksetkin on liian suuria autolle. Voi hyvänen aika sentää ei sinne liikenteeseen tarvii kaikkea neljälle renkaalle saatua kikotinta tunkea.
-
- "Hirsch"
Mielipiteitä ja ajatuksiahan tässä heitellään. ei niitä nyt niin tarkasti ja vakavasti kannate ottaakaan. Kirjoitettuna asiat kärjistyvät ja korostuvat, myös henkilökohtaistuvat, koska vastaukset kohdistuu aina jonkun esittämiin näkemyksiin. Eihän normaali keskustelussa kasvokkain intetä samaa vaan keskustelu mukautuu, toki jotkin mielipiteet pysyvät.
Juu, katsastushan se on mikä karsii että täyttävät tietyt ehdot. Mitenkään nyt ladoihin juuri kohdista tätä.. vaikken henk.koht niitä millään tasolla arvosta.Onneksi jokaisella on oma makunsa. Varmaankin tyypillisin inttämisviesti auto foorumeilla; ajotavat, automerkit ja liikennesäännöt tulkintoineen.. Tässä sörkitään murkkupesää ihan urakalla. En kuitenkaan väitä ajavani täydellisesti, mutta kun virheeni teen niin kommenttini pätevät myös omiin mokiin. No joo jutustelua vain, ei pidä ottaa liian tarkasti ja kirjoittaa kiveen mun höpinöitä. Eipä varmaan mitään uutta tule tähän asiaan tälläkään kertaa, mutta tuleepahan jonnekin avauduttua. Onneksi säännöt kaikille samat ja laki voimassa. Niitä noudattamalla ei kaiketikaan tule ongelmia.
On se niin vaikeaa.
Juu, katsastushan se on mikä karsii että täyttävät tietyt ehdot. Mitenkään nyt ladoihin juuri kohdista tätä.. vaikken henk.koht niitä millään tasolla arvosta.Onneksi jokaisella on oma makunsa. Varmaankin tyypillisin inttämisviesti auto foorumeilla; ajotavat, automerkit ja liikennesäännöt tulkintoineen.. Tässä sörkitään murkkupesää ihan urakalla. En kuitenkaan väitä ajavani täydellisesti, mutta kun virheeni teen niin kommenttini pätevät myös omiin mokiin. No joo jutustelua vain, ei pidä ottaa liian tarkasti ja kirjoittaa kiveen mun höpinöitä. Eipä varmaan mitään uutta tule tähän asiaan tälläkään kertaa, mutta tuleepahan jonnekin avauduttua. Onneksi säännöt kaikille samat ja laki voimassa. Niitä noudattamalla ei kaiketikaan tule ongelmia.
On se niin vaikeaa.
Joo, liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Aina sitä näkee ja kokee jotain uutta, ainakin mulle oli ihan uusi kokemus kun vastaantuleva rekkaa ohittava kinnerikuski vilautteli valoja, enkä keksinyt mitään muuta selitystä kuin että se halusi että minä väistän pientareelle kun sen ohitus menee pitkäksi
,,,, no väistinhän minä mutta pisti kyllä taas ihmettelemään että mihin tää "liikennekulttuuri" on menossa 

9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
No vois kyllä olettaa, että sillä oli ihan oikeasti kiire sairaalaan tjsp.. mut todennäköisemmin se oli vaan joku kusipää amis joka kuvittelee omistavansa euroopan.Janza kirjoitti:Joo, liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Aina sitä näkee ja kokee jotain uutta, ainakin mulle oli ihan uusi kokemus kun vastaantuleva rekkaa ohittava kinnerikuski vilautteli valoja, enkä keksinyt mitään muuta selitystä kuin että se halusi että minä väistän pientareelle kun sen ohitus menee pitkäksi,,,, no väistinhän minä mutta pisti kyllä taas ihmettelemään että mihin tää "liikennekulttuuri" on menossa

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Kyllä se tavallaan mielestäni tunnetaan: Tieliikennelain 3 §:n 2 momentin mukaan myös tienkäyttäjän yleisiin velvollisuuksiin kuuluu, ettei tienkäyttäjä saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.Mimmi kirjoitti:Käsitettä "alinopeus" ei tunneta Suomessa. Nopeusrajoituksella osoitetaan VAIN SUURIN SALLITTU nopeus ja ko. kieltomerkin nopeutta hitaamminkin SAA ajaa. Ainoa poikkeus on moottori- ja moottoriliikennetie, jossa ei lain mukaan saa hinata (kuin lähimpään liittymään) tai ajaa moottorityökoneella, traktorilla tai mopolla (tai niihin rinnastettavilla ajoneuvoilla). Mopoksi ei katsota ahtamattomia ajoneuvoja.Poikarukka kirjoitti:ja puhun alinopeutta ajavista. Vastakin joku vanhempi mieshenkilö työnsi autonsa viimehetkellä n.10m rakoon rekan takaan eteeni kun olin jo aiemmin vaihtanut kaistaa ja ohittamassa. liinat kiinni töötti pohjaan. ukkeli köröttää 100-110 rekkaa sitten ohi 120km/h alueella. Vaikka kuinka jäisi pussiin niin on ajoissa mentävä ohi tai jäätävä. Oli muuten saabisti... ehkä saan kuulla vielä tästäkin kaverista. Voi olla että oikeaa puolta pitäisi ajaa, mutta vaihtaja on silti se joka väistää lainmukaan.
Tästä muutaman liikkuvan poliisin edustajan kanssa keskusteltuani on linja ollut se, että mikäli alinopeus on selkeästi perusteetonta ja muuta liikennettä haittaavaa voidaan siihen yllämainitun perusteella puuttua.
Kysymys onkin nyt sitten siinä, että tuo perusteettomuus ja haitta-aste ovat aina juuri sen hetkisen tilannetta tarkkailevan poliisimiehen silmissä. Mutta esim. kantatie 80km/h, kuiva keli ja ajat esim. 50km/h henkilöautolla letkaa keräten, etkä anna oma-aloitteisesti tilaa niin kynnys puuttua on ylittynyt.
-
- "Hirsch"
Eihän kukaan sillä nimikkeellä sitä esittänytkään.. Alinopeutta ajavalla tarkoitin juuri näitä häiritseviä. kukin taidoillaan.. eli juuri näitä tarkoitin rajattavaksi pois. Herranen aika jos ei kykene rajoitusten mukaan ajamaan. toki siinä joku toleranssi on, mutta sitten kun joku 80+ mamma paahtaa 90km/h 120-alueella, niin onnea matkaan.. Jos auto tai kuski ei kykyne rajoitusten mukana menemään niin varmasti sellainen ei kykene sitten muuhunkaan riittävästi. eri asia sitten vetää kärryä / kuormaa, takapenkillä joku tekee kuolemaa jne..., mutta silloinkin se täytyy tehdä muut huomioiden.
Miksi minä en mukautuisi? siksi koska säännöt perustuu johonki sovittuun ja poikkeavuudet on ne mihin puututaan ja edelleen oletuksena että minä (tai joku esimerkiksi otettu) ajaa oikeaa nopeutta, muutenkin asiallisesti. Tottakai minä niitä varon ja kunnioitan, mutta sehän tässä avauduttaakin, kun joutuu kaikki hevoskärryt ja puolisokeat mammat varomaan. Kaikkiahan ne tiet ja liikenne on tarkoitettu palvelevaksi, mutta on mahdotonta, että kaikki mahdollinen siellä menee. Jossakin on raja, ja mielipiteeni asiasta rajaa ylöspäin.
Tottakai rajata myös sieltä toisesta päästä kaaharit ja yksilönoikeuksia korostavat liikenneindividualistit. On minusta väärin, että nykyään valvotaan vain toista päätä ja liikennekuri nopeuksissa on naamattoman ankaraa. Olen maailmalla ollessani nähnyt monenlaista liikennekulttuuria ja meillä on kyllä jo lähes ahdistavan tiukkaa. Ajatus olisi, että sitä keskiarvoa ylöspäin. Autoverotus ja teiden rahoituksen nostaminen olisi hyvä. Tai kokonaan autoilusta tulevan rahan kohdistaminen liikenteeseen. Tympii rahoittaa kaikkia muita omalla työllä. Ei korpeais niin maksaa autoveroakaan ja bensaa, kun sen saisi suoraan edukseen. Tämä lipsuu jo yhteiskunta politiikkaan ja muutenkin aika jyrkäksi. Tottakai joku jää ilman, mutta niin jotkut ovat tekemättäkin työtä.
Miksi minä en mukautuisi? siksi koska säännöt perustuu johonki sovittuun ja poikkeavuudet on ne mihin puututaan ja edelleen oletuksena että minä (tai joku esimerkiksi otettu) ajaa oikeaa nopeutta, muutenkin asiallisesti. Tottakai minä niitä varon ja kunnioitan, mutta sehän tässä avauduttaakin, kun joutuu kaikki hevoskärryt ja puolisokeat mammat varomaan. Kaikkiahan ne tiet ja liikenne on tarkoitettu palvelevaksi, mutta on mahdotonta, että kaikki mahdollinen siellä menee. Jossakin on raja, ja mielipiteeni asiasta rajaa ylöspäin.
Tottakai rajata myös sieltä toisesta päästä kaaharit ja yksilönoikeuksia korostavat liikenneindividualistit. On minusta väärin, että nykyään valvotaan vain toista päätä ja liikennekuri nopeuksissa on naamattoman ankaraa. Olen maailmalla ollessani nähnyt monenlaista liikennekulttuuria ja meillä on kyllä jo lähes ahdistavan tiukkaa. Ajatus olisi, että sitä keskiarvoa ylöspäin. Autoverotus ja teiden rahoituksen nostaminen olisi hyvä. Tai kokonaan autoilusta tulevan rahan kohdistaminen liikenteeseen. Tympii rahoittaa kaikkia muita omalla työllä. Ei korpeais niin maksaa autoveroakaan ja bensaa, kun sen saisi suoraan edukseen. Tämä lipsuu jo yhteiskunta politiikkaan ja muutenkin aika jyrkäksi. Tottakai joku jää ilman, mutta niin jotkut ovat tekemättäkin työtä.
-
- "Hölösuu"
Kumpi on parempi, väkisin nopeusrajoitusta kelillä kuin kelillä ajava puolisokea mummo vai se mummo joka ajaa sen mukaan mitä osaa ja uskaltaa ja tilannenopeus vaatii? Itsa kannatan lämpimästi jälkimmäistä tyyliä, ainakin jos olen itse vastaantulijana kyseisellä tiellä.
Jos tuntuu että muut aina pyörivät omissa jolaoissa ja estävät etenemistä niin olisiko jostakin yleisemmästä elämänasenteen muutoksesta apua? Mikä tuon maantieliikenteen nyt sitten loppujen lopuksi erottaa muusta elämästä? Joka paikassahan sitä on ihmiset haittana ja tötöilemässä tiellä jos sen asenteen ottaa. Marketissa hyllyjen välissä on aina joku heilumassa, kassajonoissa ja pankkiautomaatilla etuillaan ja tönitään. Jalkakäytävällä kävellessä on koko ajan joku tiellä, varsinkin jos yrittää kävellä nopeampaa kuin muut. Eipä siellä silti näe monestikaan ketään keskisormi pyustyssä heilumassa tai kiroilemassa. Toista se on liikenteessä. Tekisi mieli lainta Liikenneturvan mainosta että "mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?"

Jos tuntuu että muut aina pyörivät omissa jolaoissa ja estävät etenemistä niin olisiko jostakin yleisemmästä elämänasenteen muutoksesta apua? Mikä tuon maantieliikenteen nyt sitten loppujen lopuksi erottaa muusta elämästä? Joka paikassahan sitä on ihmiset haittana ja tötöilemässä tiellä jos sen asenteen ottaa. Marketissa hyllyjen välissä on aina joku heilumassa, kassajonoissa ja pankkiautomaatilla etuillaan ja tönitään. Jalkakäytävällä kävellessä on koko ajan joku tiellä, varsinkin jos yrittää kävellä nopeampaa kuin muut. Eipä siellä silti näe monestikaan ketään keskisormi pyustyssä heilumassa tai kiroilemassa. Toista se on liikenteessä. Tekisi mieli lainta Liikenneturvan mainosta että "mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?"
9000CS 2,3
Missään ei sanota että 80-rajotusalueella olis pakko ajaa just sitä 80. Saa ajaa 50 jos tykkää ihailla maisemia, tai on vaikka menossa kyläilemään toiselle puolelle Suomea naapurintuttavankumminkaimanserkulle ihan outoon paikkaan ja etsii sitä mainittua "ohrapellon jälkeen tulee mäki, sen jälkeen 5km suoraa ja alkaa metsä, ensimmäisen mutkan jälkeen oikealle ja sitä kinttupolkua 10km niin oot pihassa".
Moottoritiellä ei saa ajella mopoilla, traktoreilla yms, eli siellä "alinopeus" lienee se ~40km/h. Muuten alinopeutta ei todellakaan tunneta. Jos tuon "alinopeuden" koittais suhteuttaa sitten tavalliselle maantielle, 60 rajotusalueellahan alinopeus olis 20, 80 alueella 26.67, 100 alueella 33.33km/h vai mitä?
Ihmetyttää ne jotka aina valittaa siitä kun joku ajaa samaa tietä samaan suuntaan mutta hitaammin, menee ohi eikä valita... Tai jos pitää niin kovin valittaa jatkuvasti joka asiasta, niin mun mielestä sopii mennä tutkituttamaan päänsä...
Moottoritiellä ei saa ajella mopoilla, traktoreilla yms, eli siellä "alinopeus" lienee se ~40km/h. Muuten alinopeutta ei todellakaan tunneta. Jos tuon "alinopeuden" koittais suhteuttaa sitten tavalliselle maantielle, 60 rajotusalueellahan alinopeus olis 20, 80 alueella 26.67, 100 alueella 33.33km/h vai mitä?
Ihmetyttää ne jotka aina valittaa siitä kun joku ajaa samaa tietä samaan suuntaan mutta hitaammin, menee ohi eikä valita... Tai jos pitää niin kovin valittaa jatkuvasti joka asiasta, niin mun mielestä sopii mennä tutkituttamaan päänsä...
Sitten kun oot työksesi tien päällä ja työpäivän pituus vaihtelee sen mukaan miten monta maisemia ihailevaa mummelia sattuu edessä kulloinkin matelemaan niin voisi sunkin mielipiteesi muuttua. Etenkin kun sillä työautolla ei vaan tahdo päästä ohi mitenkään järkevästi...liteFun kirjoitti:Ihmetyttää ne jotka aina valittaa siitä kun joku ajaa samaa tietä samaan suuntaan mutta hitaammin, menee ohi eikä valita...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
Saab-juttuja 70-luvulta