Maantiellä sattuu??
Joo noi on ihmeellisiä jotka 60- ja 80-alueilla ohittaa vähintään 120 lasissa, mutta 100-alueella köröttelevät 90 eivätkä päästä muita ohi.
Itse päästän ohi jos maisemia katselen ajellessa... Eikä muutenkaan vituta oikeastaan muut kuin ne jotka niitä turhia ohituksia tekee, tyyliin "toi ajaa saabilla, pakko ohittaa" ja ohituksen jälkeen 80-rajotuksen vaihtuessa 100 hidastetaan siihen 90.
Jos ajelen muulla kuin mustalla 9000CD:llä, ohitan nuo samantien jos se on turvallista, ja ajelen muutamia kilometrejä sen 110 todellista jolloin ne yleensä ei enää yritä lähteä ohittamaan ja ekan mutkan jälkeen ne on jo monta kilometriä jäljessä (ilmeisesti jarruttavat mutkiin hidastaen vauhdin 50:een?).
Itse päästän ohi jos maisemia katselen ajellessa... Eikä muutenkaan vituta oikeastaan muut kuin ne jotka niitä turhia ohituksia tekee, tyyliin "toi ajaa saabilla, pakko ohittaa" ja ohituksen jälkeen 80-rajotuksen vaihtuessa 100 hidastetaan siihen 90.
Jos ajelen muulla kuin mustalla 9000CD:llä, ohitan nuo samantien jos se on turvallista, ja ajelen muutamia kilometrejä sen 110 todellista jolloin ne yleensä ei enää yritä lähteä ohittamaan ja ekan mutkan jälkeen ne on jo monta kilometriä jäljessä (ilmeisesti jarruttavat mutkiin hidastaen vauhdin 50:een?).
Kerran tuli tossa yhellä mutkasella tiellä Opel Omegalla ajellessa perään joku amisteini, jollain karsean näkösellä pienellä koirankoppiromulla. Sen piti väkisin päästä ohi, vaan mitäs sitten? Jäi siihen eteen kökkimään, mutkiin jarrutteli ja ajeli keskellä tietä...
Ilmeisesti oli samana päivänä kortin saanu ja piti esittää kovaa kaveria mutta sillä taiski olla paskat heti ohituksen jälkeen housuissa kun Omega oli lähes takapuskurissa kiinni. Ja nyt kaikki luulee että kiihdytin ohitustilanteessa jonnekki 160 mitä se kinneri ois ehkä kulkenu? Ei suinkaan...
Kyseisellä tiellä oli siis 80 rajoitus, itse ajelin 90-100 kaikessa rauhassa kun tuo teini tuli suoralla/loivassa kaarteessa ja veti ohi minkä kinnerinsä kulki, juuri ennenkuin alkoi se mutkaisin osuus. Välittömästi ohituksen jälkeen, ennenkuin oli edes kunnolla ohi mennyt, tuo lippispäinen finninaama jarrutti vauhdin siihen 90.
Ja keskellä tietä se vaan ajeli rattia tiukasti rystyset valkoisina puristaen (näky muuten selvästi kun kävin vastaantulevien kaistalla kurkkaamassa, oli kädet 10 vaille 2 asennossa) ja kun ei ollut takalaseja vielä ehtinyt tummentaa niin koirankopin taustapeilistä näin kuinka kuski puri tiukasti hammasta yhteen ja hiki valui naamalla...
Ilmeisesti oli samana päivänä kortin saanu ja piti esittää kovaa kaveria mutta sillä taiski olla paskat heti ohituksen jälkeen housuissa kun Omega oli lähes takapuskurissa kiinni. Ja nyt kaikki luulee että kiihdytin ohitustilanteessa jonnekki 160 mitä se kinneri ois ehkä kulkenu? Ei suinkaan...
Kyseisellä tiellä oli siis 80 rajoitus, itse ajelin 90-100 kaikessa rauhassa kun tuo teini tuli suoralla/loivassa kaarteessa ja veti ohi minkä kinnerinsä kulki, juuri ennenkuin alkoi se mutkaisin osuus. Välittömästi ohituksen jälkeen, ennenkuin oli edes kunnolla ohi mennyt, tuo lippispäinen finninaama jarrutti vauhdin siihen 90.
Ja keskellä tietä se vaan ajeli rattia tiukasti rystyset valkoisina puristaen (näky muuten selvästi kun kävin vastaantulevien kaistalla kurkkaamassa, oli kädet 10 vaille 2 asennossa) ja kun ei ollut takalaseja vielä ehtinyt tummentaa niin koirankopin taustapeilistä näin kuinka kuski puri tiukasti hammasta yhteen ja hiki valui naamalla...
No mutta sen äiti oli varmasti pojastaan ylpeä kun näytti närhen munat tuollaiselle rattimiehelle kuin sinä. Olithan sentään lähes edustusluokan autolla liikkeellä. Ole vain tyytyväinen. Olet taatusti tuon pojan jutuissa ykkösaihe: sillon kerrankin kun mä näytin yhdelle urpolle...liteFun kirjoitti:Kerran tuli tossa yhellä mutkasella tiellä Opel Omegalla ajellessa perään joku amisteini, jollain karsean näkösellä pienellä koirankoppiromulla. Sen piti väkisin päästä ohi, vaan mitäs sitten? Jäi siihen eteen kökkimään, mutkiin jarrutteli ja ajeli keskellä tietä...

Vitsi, vitsi, ei herneitä.
Moi,
Olen myös itse huomannut tuon mutkateillä ohi ajon ja sen jälkeen ei taida ajotaidot riittämään kuin jarruttelemaan edessä. Itse ajan niin että omalla kaistalla täytyy pysyä myös mutkissa ja nopeus suhteutetaan siihen. Pari kertaa ajellut joku "nopeampi" ohi suoralla roikuttuaan puskurissa ja nuoltuaan kaarteet mahdollisimman sisältä. Kun on mennyt ohi niin sama mutkien nuoleskelun yritys jatkuu epävarmempana kunnes joku tulee vastaan ja sitten on mukavan näköisiä tilanteita. Itse onneksi pidän reilun välin juuri yllättävien tilanteiden varalta. Yleensä ohituksen jälkeen ohittajan nopeus hiljenee ehkäkin sen takia ettei näe ennalta tuleeko mutkan takaa ketään vastaan.
Mulla on niin mitäänsanomattoman näköinen ng ettei se ainakaan provosoi ketään, joskus rampissa vetänyt kunnon kiihdytyksen puskurissa roikkujan takia ja kun äkkiä ero onkin repäisty 60- 100 metriin niin yleensä jättää välin suosiolla muutamaa poikkeusta (tuning look) lukuunottamatta jotka vedättäneet heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ohi näyttääkseen tyttöystävälleen ja menevät seuraavasta rampista ulos varmuudeksi.
Olen myös itse huomannut tuon mutkateillä ohi ajon ja sen jälkeen ei taida ajotaidot riittämään kuin jarruttelemaan edessä. Itse ajan niin että omalla kaistalla täytyy pysyä myös mutkissa ja nopeus suhteutetaan siihen. Pari kertaa ajellut joku "nopeampi" ohi suoralla roikuttuaan puskurissa ja nuoltuaan kaarteet mahdollisimman sisältä. Kun on mennyt ohi niin sama mutkien nuoleskelun yritys jatkuu epävarmempana kunnes joku tulee vastaan ja sitten on mukavan näköisiä tilanteita. Itse onneksi pidän reilun välin juuri yllättävien tilanteiden varalta. Yleensä ohituksen jälkeen ohittajan nopeus hiljenee ehkäkin sen takia ettei näe ennalta tuleeko mutkan takaa ketään vastaan.
Mulla on niin mitäänsanomattoman näköinen ng ettei se ainakaan provosoi ketään, joskus rampissa vetänyt kunnon kiihdytyksen puskurissa roikkujan takia ja kun äkkiä ero onkin repäisty 60- 100 metriin niin yleensä jättää välin suosiolla muutamaa poikkeusta (tuning look) lukuunottamatta jotka vedättäneet heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ohi näyttääkseen tyttöystävälleen ja menevät seuraavasta rampista ulos varmuudeksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
No laitetaampas omia kokemuksiakin tänne...
Tuossa parisen vuotta sitten ajellessa kesäreissulla lahden moottoritietä kaikessa rauhassa kauniilla tähtiniemen sillalla, ajattelin sitten lähteä valkoisesta pakusta ohi joka satasta siinä veteli. Vilkaisu peiliin ja olan yli luonnollisesti että ei sieltä ketään tuu, kaukana näkyi joku punainen mondeo mutta ei lähelläkään.
No, ei siinä mitään kaikki meni ihan ok, mondeo puskurissa kiinni mentiin pakusta ohi. Tilanne saikin uuden käänteen siinä vaiheessa kun aloin palata oikealle kaistalle. Olisi tietty voinut taustapeiliinkin katsella että minne se mondeo hävisi. Menin vielä pakunkin eteen normaalia pienemmällä turvavälillä kun ajattelin että menkööt nyt mondeo kun näyttää olevan kiirus. Mikään muu kuin vilkaisu oikean olan yli ei olisi pelastanut kunnon rytinältä, peilistä ei näkynyt mitään.
Mondeo päätti sitten lähteä oikealta ohi, 130:n vauhdissa, tähtiniemen sillalla. Oma auto oli jo keskiviivan yli sen havaitessani ja tottakai sitä heilautti rattia tavallista ronskimmin melkoisen kiroilun saattelemana. Siinä vaiheessa paloi kyllä käämi ja tööttiä ja nyrkkiä aikalailla...
Eikä siinä vielä mitään, mondeo kiipesi sitten tähtihovin tebskalle... taisi itsekin nolostua kuski sen verran että ei kehdannu siihen jonoon jäädä
...oli taas järkeä.
Tuossa parisen vuotta sitten ajellessa kesäreissulla lahden moottoritietä kaikessa rauhassa kauniilla tähtiniemen sillalla, ajattelin sitten lähteä valkoisesta pakusta ohi joka satasta siinä veteli. Vilkaisu peiliin ja olan yli luonnollisesti että ei sieltä ketään tuu, kaukana näkyi joku punainen mondeo mutta ei lähelläkään.
No, ei siinä mitään kaikki meni ihan ok, mondeo puskurissa kiinni mentiin pakusta ohi. Tilanne saikin uuden käänteen siinä vaiheessa kun aloin palata oikealle kaistalle. Olisi tietty voinut taustapeiliinkin katsella että minne se mondeo hävisi. Menin vielä pakunkin eteen normaalia pienemmällä turvavälillä kun ajattelin että menkööt nyt mondeo kun näyttää olevan kiirus. Mikään muu kuin vilkaisu oikean olan yli ei olisi pelastanut kunnon rytinältä, peilistä ei näkynyt mitään.
Mondeo päätti sitten lähteä oikealta ohi, 130:n vauhdissa, tähtiniemen sillalla. Oma auto oli jo keskiviivan yli sen havaitessani ja tottakai sitä heilautti rattia tavallista ronskimmin melkoisen kiroilun saattelemana. Siinä vaiheessa paloi kyllä käämi ja tööttiä ja nyrkkiä aikalailla...
Eikä siinä vielä mitään, mondeo kiipesi sitten tähtihovin tebskalle... taisi itsekin nolostua kuski sen verran että ei kehdannu siihen jonoon jäädä

Tuohon moottoritietajamiseen täytyy kyllä antaa tässä vähän palautetta, kun useasti tulee tuota konetietä jurnuteltua.napalmi kirjoitti:No laitetaampas omia kokemuksiakin tänne...
Eikä siinä vielä mitään, mondeo kiipesi sitten tähtihovin tebskalle... taisi itsekin nolostua kuski sen verran että ei kehdannu siihen jonoon jäädä...oli taas järkeä.
Se on jännä efekti, kun ajan moottoritiellä n. 135 km / h cruisella tonnarilla, niin aina löytyy se joku jonka PITÄÄ päästä eteen. Vasemmalla kaistalla ajetaan surutta kymmeniä kilometrejä alle rajoituksen, ja se pahin : suoraan rekan takaa ohituskaistalle eteen.
Monikaan ihminen ei näemmä ymmärrä kuinka suuri nopeusero on rekalla ja henkilöautolla moottoritiellä. Ajoneuvojen ero on kutenkin yleensä vähintään 40km / h, jolloin lujempa tuleva ajoneuvo liikkuu n.11 m/s lujempaa verrattuna hitaampaan. Yhdellä vilkaisulla ei tee vielä mitään, vaan takaatulevaa liikennettä pitäisi seurata ihan jatkuvalla syötöllä peleistä, mutta tämän suuri osa suomalaisista unohtaa. Siinä kun sitten koukkaa "juuri" nokan eteen rekan takaa ja vauhtierot on tuota luokkaa, niin en yhtään ihmettele, että melko usein iltiksen kannessa on kuva rusikoituneesta autoista, ja nimenomaan moottoritiellä.
Tästä löytyy sitten se toinenkin ääripää, joka vaihtaa kaistaa 4km ennen kuin siihen on tarve. Näissä tilanteissa annan kyllä usein laskea cruisella jonon ohi oikealta, ja palaan aivan tyhjälle vasemmalle kaistalle, jossa siis saattaa ajaa jono autoja, vaikkei ketään oikeasti ohitetakkaan.
Vilkun käytöstä ei tässä yhteydessä viitsi edes mainita. Onneksi on ajokm vähentyneet huomattavasti muutamassa vuodessa, niin ei tarvitse itseään kiduttaa enää tuolla liikenteen seassa. Nykyään tuleekin lähes aina valittua reitiksi ns. pikkutie, jossa saa rauhassa ajaa cruisella niin, ettei joka mäessa ja mutkassa tarvitse olla pumppaamassa vauhtia.
Joo, niin näytti.. ajotaidottomuutensa. Jarruvalot vilkku mutkissa ja mun ei tarvinnu yhtään jarrutella Omegalla...Saabikas kirjoitti: No mutta sen äiti oli varmasti pojastaan ylpeä kun näytti närhen munat tuollaiselle rattimiehelle kuin sinä. Olithan sentään lähes edustusluokan autolla liikkeellä. Ole vain tyytyväinen. Olet taatusti tuon pojan jutuissa ykkösaihe: sillon kerrankin kun mä näytin yhdelle urpolle...![]()

Varmaan oli poika tosi ylpeä siitä kun 5-10km ajeli paskat housuissa rystyset valkosina tuskanhiki naamalla valuen..

Mahdat kyllä olla todellinen Teuvo - Maanteiden Kuningas. Täytynee pistää mieleen, että vetäsee heti suoraan lähimmälle bussarille, ettei vaan jää omegan jalkoihin.liteFun kirjoitti:Joo, niin näytti.. ajotaidottomuutensa. Jarruvalot vilkku mutkissa ja mun ei tarvinnu yhtään jarrutella Omegalla...Saabikas kirjoitti: No mutta sen äiti oli varmasti pojastaan ylpeä kun näytti närhen munat tuollaiselle rattimiehelle kuin sinä. Olithan sentään lähes edustusluokan autolla liikkeellä. Ole vain tyytyväinen. Olet taatusti tuon pojan jutuissa ykkösaihe: sillon kerrankin kun mä näytin yhdelle urpolle...![]()
Varmaan oli poika tosi ylpeä siitä kun 5-10km ajeli paskat housuissa rystyset valkosina tuskanhiki naamalla valuen..
LiteFun:
Jos se poika vaan harjoitteli ohittamista hiljaisemmalla tiellä vastasaadun kortin kunniaksi?
Satuit vain sopivasti olemaan siinä ajelemassa niin päätti ohittaa, kun ei ole omalla autolla tullut vielä autokoulun auton jälkeen kokeiltua ohittamista.
Muistan elävästi kun lähdin itse ensimmäistä kertaa ajamaan omalla autolla autokoulun jälkeen, hieman oli heikommin ajettava rassi kuin autokoulun uusi auto. Oli hiukan mutkainen tie. Maantie, jossa oli pahat saviset ajourat. Muutama auto ohitti 80 alueella kun en saanut vauhtia pidettyä. Kyllä täytyy sanoa, että urista heitteli oma niin, että tuntui jo, että perkele tämmöstäkö tällä paskalla nyt on tää ajaminen
Jos se poika vaan harjoitteli ohittamista hiljaisemmalla tiellä vastasaadun kortin kunniaksi?

Satuit vain sopivasti olemaan siinä ajelemassa niin päätti ohittaa, kun ei ole omalla autolla tullut vielä autokoulun auton jälkeen kokeiltua ohittamista.
Muistan elävästi kun lähdin itse ensimmäistä kertaa ajamaan omalla autolla autokoulun jälkeen, hieman oli heikommin ajettava rassi kuin autokoulun uusi auto. Oli hiukan mutkainen tie. Maantie, jossa oli pahat saviset ajourat. Muutama auto ohitti 80 alueella kun en saanut vauhtia pidettyä. Kyllä täytyy sanoa, että urista heitteli oma niin, että tuntui jo, että perkele tämmöstäkö tällä paskalla nyt on tää ajaminen

- JiiVee
- "Hölösuu"
jagge tuli väärältä puolen liikenteenjakajaa
Olin viime talvena iltahämärissä poistumassa Pirkanhovista. Tulin kolmion takaa, mutta tämä jagge tuli ilman valoja kännykkä korvalla, ilman vilkkua väärältä puolen liikenteenjakajaa suoraan eteen. Sain kyllä pysähtymään, mutta tämä kuski ei peruuttanut pois edestä vaan jäi paikalleen. Soitin torvea mutta tämä keski-ikäinen keskipainon jo kauan sitten ohittanut mies naureskeli ja odotti kauan ennen kuin peruutti pois edestä.
Menin pihaan perässä ja ukko kysyi:" Haluatko puhua asianajajani kanssa." Ei sitten kuitenkaan antanut. Kysyin sitten että etkö sä v*tun kusipää tajua kuinka typerästi ajat? Laitto ikkunan kiinni eikä suostunut nousemaan autosta. Täytyy myöntää, että jos se olisi noussut niin toinen olisi poistunut muuten kuin itse ajaen.
On noita pellejä tullut ennekin vastaan, mutta en ole enää vuosiin provosoitunut. Oli itselläkin vain ollut tosi huono päivä.
Tästä huolimatta bmw ja V70 volvo ovat ne, jotka sikailevat mielestäni eniten. Volvon puolustukseksi se, että niitä on niin paljon, että korostuu tuo sikailu.
Menin pihaan perässä ja ukko kysyi:" Haluatko puhua asianajajani kanssa." Ei sitten kuitenkaan antanut. Kysyin sitten että etkö sä v*tun kusipää tajua kuinka typerästi ajat? Laitto ikkunan kiinni eikä suostunut nousemaan autosta. Täytyy myöntää, että jos se olisi noussut niin toinen olisi poistunut muuten kuin itse ajaen.
On noita pellejä tullut ennekin vastaan, mutta en ole enää vuosiin provosoitunut. Oli itselläkin vain ollut tosi huono päivä.
Tästä huolimatta bmw ja V70 volvo ovat ne, jotka sikailevat mielestäni eniten. Volvon puolustukseksi se, että niitä on niin paljon, että korostuu tuo sikailu.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: jagge tuli väärältä puolen liikenteenjakajaa
Heitin tänään lenkin Kuopio-Orivesi-Kuopio,oli taas "ilo" huomata kuinka helvetin törppöjä ja "harakiri" asenteen omaavia Vulva,BMW ja VW kuskeja oli liikenteessä.Laskin että noin 50 km matkalla kyseiset autoilijat tekivät noin kymmenkunta lähellä piti ohitusta.Eivät välittäneet vastaantulevista tai muustakaan liikenteestä.Onneksi sain muutaman rekkarin ylös ja kerroin asiasta konstaapeli ystävälleni.Välittää kuulemma tiedot eteenpäin liikkuville.
Itse selvisin perheeni kanssa toistaiseksi hengissä.Mihin helvettiin tämän maan liikennekulttuuri on menossa.
Itse selvisin perheeni kanssa toistaiseksi hengissä.Mihin helvettiin tämän maan liikennekulttuuri on menossa.
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Tuota paljous- näkökulmaa olen monesti itsekin miettinyt, mutta sitten taas harvempi Corolla tai Astra- kuski on jäänyt negatiivisesti mieleen..JiiVee kirjoitti: Tästä huolimatta bmw ja V70 volvo ovat ne, jotka sikailevat mielestäni eniten. Volvon puolustukseksi se, että niitä on niin paljon, että korostuu tuo sikailu.
Kysymystä voisi jopa pohtia niinkin pitkälti kuin että mihin helvettiin tämän maan kulttuuri on menossa? Kilpailuasenne ja järjetön itsekkyys näkyy kaikkialla, eikä vähiten televisiossa mitä lapset katsovat imien vaikutteita "hyväksytyistä" toimintatavoista.Haksu kirjoitti:Mihin helvettiin tämän maan liikennekulttuuri on menossa.
Ennemmin murehtisin sitä, että mihin helvettiin tämän maan liikennekulttuuri, ja kulttuuri yleensäkin menee, kun tämä nykyinen "BB"- sukupolvi saa omia lapsia, ja omien kokemustensa pohjalta kasvattaa vielä uuden sukupolven liikenteeseen...
Osuit naulan kantaan.Minuteman kirjoitti:Kysymystä voisi jopa pohtia niinkin pitkälti kuin että mihin helvettiin tämän maan kulttuuri on menossa? Kilpailuasenne ja järjetön itsekkyys näkyy kaikkialla, eikä vähiten televisiossa mitä lapset katsovat imien vaikutteita "hyväksytyistä" toimintatavoista.Haksu kirjoitti:Mihin helvettiin tämän maan liikennekulttuuri on menossa.
Ennemmin murehtisin sitä, että mihin helvettiin tämän maan liikennekulttuuri, ja kulttuuri yleensäkin menee, kun tämä nykyinen "BB"- sukupolvi saa omia lapsia, ja omien kokemustensa pohjalta kasvattaa vielä uuden sukupolven liikenteeseen...

Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Ööö.. eikös Teuvo ollu rallikuski? Ite vain ajelen autolla rajotusten mukaan eikä rallit kiinnosta...ihottuma kirjoitti:Mahdat kyllä olla todellinen Teuvo - Maanteiden Kuningas. Täytynee pistää mieleen, että vetäsee heti suoraan lähimmälle bussarille, ettei vaan jää omegan jalkoihin.
Joo oma jännityksensähän siinä ekassa ohituksessa on. Sillä se vissiin rystyset valkosina rattia puristiki ja jarruvalot vilkku pahemmin ku diskossa, hyvä ettei epilepsiakohtausta tullusnuggles kirjoitti:LiteFun:

Ford Fiesta 1.1GX oli mulla ekana autona, oli siinä moni suu auki ku sillä ohittelin (erityisesti MB ja BMW merkkisiä).snuggles kirjoitti:Muistan elävästi kun lähdin itse ensimmäistä kertaa ajamaan omalla autolla autokoulun jälkeen, hieman oli heikommin ajettava rassi kuin autokoulun uusi auto. Oli hiukan mutkainen tie. Maantie, jossa oli pahat saviset ajourat. Muutama auto ohitti 80 alueella kun en saanut vauhtia pidettyä. Kyllä täytyy sanoa, että urista heitteli oma niin, että tuntui jo, että perkele tämmöstäkö tällä paskalla nyt on tää ajaminen