Vanhan saabin turvallisuus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja saba90 »

JuHem kirjoitti:Muistelisin, että jokin auto-ohjelma (taisi olla peräti kotimainen) järjesti pienen testin, missä törmättiin muutamalla eri merkkisellä vanhalla autolla betoni esteeseen. Mukana oli myös og satku. Satku ei tosin tainnut pysyä kunnolla suunnassa ja testi siltä osin onnistunut täysin.

Löytyy varmaan foorumilta juttua siitä. Saa joku näppärä haun käyttäjä kokeilla etsiä sitä jos haluaa. Minä en rupea, kun en yleensä löydä sieltä mitään mitä etsin...

Ohjelmahan oli puskuri joka sen järjesti...

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
necro
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 02:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja necro »

Käsittääkseni Renault on vielä nykyäänkin ainoa jolla on viisi tähteä kahdeksalle eri automallille, joten jonkulaisesta nykypäivän (huom.) turvallisuuden edelläkävijästä voitaneen puhua. Volvot ja Saabit olivat 70/80/90 varmaan ainoita jotka turvallisuuteen panostivat tosissaan, mutta nykyään on asiat onneksi kunnossa monilla muillakin valmistajilla.

Pienet autot ovat myös tehneet todella suuria harppauksia, voitaneen puhua että nykypäivän tunnetun valmistajan (En tarkoita siis mitään Boejing BMW kopiota made in china) pikkuauto vastaa monissa tapauksissa vähintään isompaa vanhaa ja todennäköisesti vielä enemmänkin.

Itse heräsin todellisuuteen ja vaihdoin jo aikansa eläneen Volvo käyttikseni (240) Renault Laguna 2 -01, joka on ensimmäinen euroncapin 5 tähden auto ja menestynyt hyvin vakuutusyhtiöiden tilastoissa. Tähän mennessä toiminut hienosti, kohtalaisen hyvä ajaa ja kohtuu varusteet, mm. ilmastointi, vakkari, iso ajotietokone, 8x Airbag, abs+hätäjarrutehostin ja toki 4x sähkölasit, peilit yms.

Turvallisia kilometreja kaikille.
necro
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 02:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja necro »

9-5T kirjoitti: On eri asia panostaa turvallisuuteen kuin ennalta tiedossa olevaan törmäystestiin jonka pisteistä osa tulee sopivista pimputuksista.
Väitätkö että nämä Renaultin valmistamat 8kpl 5-tähden autoa (ja euroncap) ovat täyttä humpuukia eivätkä oikeita kolareita kestä? Olen itsekkin osaksi samaa mieltä että nuo pimputuspisteet on höpöä sinänsä, mutta kyllä sieltä paljon hyvääkin faktaa autoista tulee.

Kuten aikaisemmin mainitsin, niin kys. mallikin on menestynyt hienosti myös vakuutusyhtiöiden tilastoissa, ja tunnustettu niiden puolesta yhdeksi turvallisimmista autoista tienpäällä vielä nykypäivänäkin.

Ei tässä ole tarkoitus varsinaisesti mitään puolustella, mutta välillä on hyvä ottaa ne merkkilasit pois päästä jos turvallisuuden puolesta puhuu.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

necro kirjoitti:
9-5T kirjoitti: On eri asia panostaa turvallisuuteen kuin ennalta tiedossa olevaan törmäystestiin jonka pisteistä osa tulee sopivista pimputuksista.
Väitätkö että nämä Renaultin valmistamat 8kpl 5-tähden autoa (ja euroncap) ovat täyttä humpuukia eivätkä oikeita kolareita kestä? Olen itsekkin osaksi samaa mieltä että nuo pimputuspisteet on höpöä sinänsä, mutta kyllä sieltä paljon hyvääkin faktaa autoista tulee.

Kuten aikaisemmin mainitsin, niin kys. mallikin on menestynyt hienosti myös vakuutusyhtiöiden tilastoissa, ja tunnustettu niiden puolesta yhdeksi turvallisimmista autoista tienpäällä vielä nykypäivänäkin.

Ei tässä ole tarkoitus varsinaisesti mitään puolustella, mutta välillä on hyvä ottaa ne merkkilasit pois päästä jos turvallisuuden puolesta puhuu.
Olisi ihan nastaa joskus saada vertailukelpoista tietoa eri automallien ja merkkien väliltä erityyppisistä kolaritilanteista. Saahan nuo Pögötin "akvaarioautotkin" törmäystesteistä huikeita tähtimerkkejä, mutta en kyllä perhana uskaltaisi ajella niillä öisillä teillä, missä liikkuu hirvieläimiä. Kunnon ympäriajosta puhumattakaan. Kaikki kolarit kun ei ole selkeitä keula- ja sivutörmäyksiä, valitettavasti :roll: .

Onko Saab muuten edelleen ainoa (/niitä harvoja) automerkki, joka tekee myös hirvitörmäystestit?
Viimeksi muokannut Tannisto, La Loka 13, 2007 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Saksassahan alkaa olla taas hirviä metsissä, joten voisiko olettaa että sielläkin hirvikuolemien määrät alkavat kasvamaan ja tätä kautta joku autojen suunnittelija ymmärtää hirvikolariturvallisuuden päälle. Kenties. Tämä tieto tuli luettua pari viikkoa sitten Hesarin autosivuilta.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Onko Saab muuten edelleen ainoa (/niitä harvoja) automerkki, joka tekee myös hirvitörmäystestit?[/quote]

Volvon nimi on esiintynyt jossain yhteydessä, mutta en ole varma.
Mutta se on melko varmaa että Saab on tehnyt eniten testejä asiaan liittyen.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Olisikohan tästä selvitty edes uudella Renulla...

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ ... 16567).ece

Eski
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja tommij »

Eski kirjoitti:Olisikohan tästä selvitty edes uudella Renulla...
Vaikea sanoa, mutta kun ottaa huomioon, että satkun sivurakenteet on perua 60-luvulta, niin...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eski kirjoitti:Olisikohan tästä selvitty edes uudella Renulla...

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ ... 16567).ece

Eski
Ilmeisesti ottanut puun suoraan kylkeen. Vertailumielessä tulee heti mieleen tuo nissani..

Kuva
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Kyllin kyydissähän (muistaakseni) selvittiin hengissä. Kuski oli ensimmäisiä kilometrejä ratin takana, joka jopa mahdollisesti väärällä eli oikealla puolella.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin selvisi, ja oikealla puolella. Sittenhän voi vapaasti arvailla et olikohan enemmän tuurista vaiko autosta kiinni.. :D
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Melko luultavasti siitä olisi uudella rellulla selvitty hengissä. Puu ei olisi tullut sisälle ja etu ja sivutyynyt olisivat pehmentäneet, jne...

Siinä voi sitten miettiä tappoiko autoverotus vai yhteiskunnan sosiaalinen rakenne , joka suosii aivoja lamaannuttavien myrkkyjen käyttöä.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Hankalahan sitä on sanoa että olisiko selvitty hengissä,ja riippuu tietysti ajonopeudestakin,oli ajettu ylinopeutta tekstin perusteella,itse tiedän tuon pätkän ja on siitä tullut ajettuakin monet kerran,on sen verran pahoja mutkia ettei voi paljoa yli rajoitusten ajaa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja fforslund »

tommij kirjoitti:
Eski kirjoitti:Olisikohan tästä selvitty edes uudella Renulla...
Vaikea sanoa, mutta kun ottaa huomioon, että satkun sivurakenteet on perua 60-luvulta, niin...
Se nyt on ihan sama vaikka olis ollut upouusi Rollssi alla.
Nuoret humalassa ylinopeudella, kylki edellä puuta päin. :evil: Siinä ei auta enään kuin Herra itse.

90-luvun alun muihiin autoihin verrattuna satkusssa on järeät sivutörmäyssuojat.
Voisi jopa sanoa että satku pelasti 75% nuorista. ;)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Tänään sitä tuli naapurirapun isännän kans parkkiksella erinäkösistä tehokkaista peleistä rupateltua ja kun sitten tuli turvallisuudesta puhe ja sanoin etten käsitä tota yhtäkin R32:sta (samalla parkkiksella) kun sellasellakin rusauttaa niin menee saleen ihan rusinaks. Kaveri sitten että pitäis muka olla turvallisempi ku tonnari 8O No mulle on kyl tollast ihan turha yrittää selittää, en usko aivan sama olkoon vaikka 27 turvatyynyä, tonnarissa riittää 2! Jotain suurlujuusteräksiä, kyllä joo mutta koko paketti ei taatusti pärjää.

Älkääkä nyt piru kukaan kaivako mitäään testiä jossa se muovilaatikko ois kestävämpi...
Vastaa Viestiin