Vinkuvat jarrut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Vinkuvat jarrut

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mimmi kirjoitti:
saapasi kirjoitti:Ja valitettavasti tästäkin syystä minulla vaihtui orkkikset EBC:n settiin (oli kyllä vähän hilloakin PCS:llä sisällä). Mutta niin sairaasti jo ärsytti orkkisten vinkuna, että terve menoa.
EBC:t vaihtuivat pois ja tilalle tuli orkkikset, kun EBC:t vinkuivat JA täristivät.

EBC:n levyt muuten ovat aika kuluvaa tavaraa. Minulla kesti noin 40 000km.
Siis hetkinen.. Vaihdoit huonommat levyt, kun kuului joku ääni? Ääni olisi lähtenyt vinkuna paloilla (5€ maksoi). Ja tärinähän kuuluu asiaan uritetuilla levyillä, mutta ainakin minulla kuuluu vain voimakkaasti jarruttaessa, eli ei siis koskaan. (Tietämättömille: Urat ja reiät poistavat kaasuja, jotta pala pysyy kunnolla levyssä). Ja täristäähän ABS:itkin koko autoa kun hiekalla/liukkaalla voimakkaasti painaa. Kuluminen taas ei mielestäni ole oleellista, jos tehokkaammista levyistä+paloista=turvallisuudesta haluaa maksaa. Oleellista on se, että tehokas ja iso auto pysähtyy jos yllättävä tarve tulee. JA jos joku kuluu, niin eikö niitä saa lisää kaupasta -> lisää turvallisuutta, rahalla.

Ajat nykyisin varmaankin enemmän työajoasi femmalla, joten uusi kierros kalliita levyjä ja paloja ei ehkä tonnariin ole kannattanut. Mutta eikös se yksi asia ole sinullekin ollut hieman astetta tärkeämpää, turvallisuus? Ei tässä muuta, mutta vähän nyt vaan ihmettelen.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vinkuvat jarrut

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Originaalit taitaa olla parhaimmasta päästä. Nuo jarru osat on tehty sen verran arvokkaista materiaaleista ja seoksista että jos aletaan säästämään niin jossakin se heijastuu. kestävyys tai pito. Uritetuilla levyillä ei tehoa jarrutukseen saada, muutakuin radalla lämmön poisto (ja silloin muutkin osat täytyy olla melko hyvät ja nuita uritettujakin on montaa laatua). Muuten ne häviävätä sileä pintaisille pidossa ja kestävyydessä. Normaali autoissa etuna taitaa olla katu-uskottavuus.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Vinkuvat jarrut

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mimmi kirjoitti:Jep.
Mites muuten noilla vinkunapaloilla olisi korjattu levyt?
Tärinä ja "hurina" on eri asioita. Minusta orkkikset eivät ole niinpaljoa huonommat kuin "muodinmukaiset" uralevyt. Rahalla en vieläkään pysty ostamaan ihmishenkiä, joten en aja turvattomalla autolla liukkailla "renkailla" tai huonoilla jarruilla.
En usko että vinkunapaloilla saisi levyjä korjattua, mutta se ei liene niiden tarkoituskaan. Jos levyt ovat kuluneet ja vinkuvat, niistä tehdään sitten vaikka hieno autoharrastus aiheinen seinäkello ja haetaan uudet levyt kaupasta.

Onhan ne huonommat, siitä ei päästä yli eikä ympäri, mutta kysehän onkin viitsiikö maksaa "niinpaljosta" muutamaa satasta extraa. Ainahan sitä voi eripaikoissa säästää. Minä en säästä enää ling long renkaissa, enkä jarruissa (teräspunosletkut voisi hankkia). En tule koskaan vaihtamaan enää orkkiksiin, voin ehkä haluta kokeilla toisen valmistajan vastaavia ura/reikä levyjä.

Se että kaupan päälle levyt näyttää paremmalta, on lähinnä "kiva juttu".
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Vinkuvat jarrut

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Vanhan kansan konsti, jolla olen joskus saanut vinkunan pois / vähemmäksi 96:n ja 90:n jarruista on ollut viistää viilalla pieni viiste (pari milliä) siihen palan syrjään, joka tulee levyn pyörimissuuntaa vastaan. Kitkapinnan reunaan siis.

En tiedä, onko enää nykysäännösten mukaan laillista tai muutenkaan ihan moderneimpiin autoihin suositeltavaa, mutta noissa vähän vanhemman polven autoissa toimi ilman sivuvaikutuksia.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Vinkuvat jarrut

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Poikarukka kirjoitti:Originaalit taitaa olla parhaimmasta päästä. Nuo jarru osat on tehty sen verran arvokkaista materiaaleista ja seoksista että jos aletaan säästämään niin jossakin se heijastuu. kestävyys tai pito. Uritetuilla levyillä ei tehoa jarrutukseen saada, muutakuin radalla lämmön poisto (ja silloin muutkin osat täytyy olla melko hyvät ja nuita uritettujakin on montaa laatua). Muuten ne häviävätä sileä pintaisille pidossa ja kestävyydessä. Normaali autoissa etuna taitaa olla katu-uskottavuus.
Ei juma, meinas jo toisen kerran lentää kahvit monitoriin tänä aamuna :lol:

Tuota joo. Mun edellinen duunipaikka oli niinkin kiva paikka kuin valimo. Ko. valimossa tehdään pystykaavayskoneille ns. pienkappaleita alkaen 1kg aina sinne reiluun 60 kiloon. Kyllä, valimolla oli tehty osia mm. Saabille ja Saabin alihankkijoille. Syy miksi pyrskähdin juuri nauramaan on, että jarrulevyjä oli tehty niin et aamuvuoro laittoi muotit koneeseen ja rupes kaavaamaan laikkoja Saabin logoilla. Iltavuoro ku tuli töihin niin jampat jatko kaavaamista samalla muotilla ja samalla rautalaadulla mutta alihankkijan logolla.

Toki löytyy niitä todella huonoja merkkejä mutta ns. laatumerkeissä pysyessä ei varmasti tule pettymyksiä. Itsellä on kokemusta TRW/Lucas ja Brembon tarvikeosista enkä ole pettynyt.

Niin, ja loppuun on pakko mainita se, että ainakin tällä valimolla jossa olin ei tehty teollisuuden alihankkijoille tai suoraan tilaavalle valmistajalle eri rautoja. Kyllä ne kaikki tehtiin saman laatuluokan täyttävästä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vinkuvat jarrut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jarrujen sisäänajo voi ratkaista tuon vinkumisongelman ja lasittumisen ilmenemisen. Kun autoon on läjätty uudet palikat, eli levyt ja palat, niin seuraava proseduuri ei ole pahaksi:

1. ajetaan autolla about 70km/h ja jarrutetaan rivakasti vauhti lähelle johonkin kävelyvauhtiin.
2. Kiihdytys 70km/h
Paluuvaiheeseen 1. Toistetaan tuota sykliä kymmenkunta kertaa tai useammin.
3. ajetaan 60-80km/h nopeutta jotakuinkin kymmenen kilsaa, jotta jarrulevyt jäähtyy tasaisesti. Liian suuri nopeus jäähdyttää ne liian nopeasti.

Näillä ohjeilla pitäisi jarrupalat lähteä kulumaan heti uutuuttaan ja jarrulevyt lämpenee mukavasti käyttölämpöön. Loppuun ajettu tasainen kohtuu rauhallinen nopeus estää levyjen kieroutumisen heti uutuuttaan.

Proseduurin jälkeen sit vaan kovaa ajoa. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vinkuvat jarrut

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Lähinnä nuiden palojen laatua kommentoin, ja levyissä uritetun / sileän merkitystä. On varmasti mahdollista että samaltakin linjalta tulee paljon. Mutta originaalin panostaisin ellei nimenomaan radalle rakenneta tai muuteta rakennetta.
Vastaa Viestiin