Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Kaide kirjoitti:
meverkko kirjoitti:
talvisaabisti kirjoitti:.. ja huomiovaloistakin tuli korjauskehoitus,niitäkään ei näköjään saa olla lisävalojen yhteydessä..
Mitäh?

Niin, siis lisäpitkissä olevat parkit on laittomat , siitä lienee kyse
Aivan, niinpä tietysti.

Minä kun luulin hetken että tässä puhuttiin niistä 80-luvulta tutuista HUOMIOvaloista.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja liteFun »

haffu kirjoitti:Ja mitä raskaaseen kalustoon tulee niin ajelin tuossa kesällä vanhemmalla mersulla (SK2544), jossa valokytkin oli toteutettu siten, että valokatkaisijan yksi nostoliike kytkee etusumuvalot ja nostoliike pidemmälle molemmat. Eli ilman etusumuvaloja ei tuolla olisi voinut ajaa, jos sumuvaloja tarvitsi. Oli vielä ihan käyttöohjekirjassa tuo, eli tehtaalla kytketty noin.
Periaatteessa ihan järkevää, jos se sumu tulee vastaan niin onhan siitä hyvä ajaa niin että näkee, aina ei välttämättä perässä ketään tule.
Ford Transitissa taas taisi olla toisinpäin, eli takasumuvalot tulee ensin ja sitten vasta ääriasennossa etusumuvalot jos on asennettu.
Tuon kytkeytymisen suhteen kyllä muistaakseni oli joku järjestys, olikohan niin että takasumuvalojen oltava päällä ennen etusumuvaloja?
Muistaakseni Opel Omegassa ei saanut etusumuvaloja päälle jos takasumuvaloja ei ollut kytkenyt ensin käyttöön.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Oikein suunnatut xenonit xenonvaloille tarkoitetuissa umpioissa ei kyllä häikäise vastaantulijaa. Nämä muunnossarjat lähivaloissa manuaalisen korkeudensäädön kanssa onkin asia erikseen.

Eipä katsastusmies minullekaan mitään mutissut referensseistä vaikka keulalla passatissa on alkuperäiset bi-xenonit ref 37.5 ja Bosch rallye 175:t ref 17.5. Noihin Boscheihin laitan vielä xenonit niin rupeaa pitkilläkin näkemään :D
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Maikki kirjoitti:Oikein suunnatut xenonit xenonvaloille tarkoitetuissa umpioissa ei kyllä häikäise vastaantulijaa.

Kyllä mua vaan häikäisee.Ajoin tuossa yhdessä elämän vaiheessa pelkkää yöajoa 4 vuotta ja silmät meni aika huonoiksi.Eli nyt on todella valonarat silmät.Nyt sen varsinkin huomaa mitkä valot vastaantullijoilla häikäisee ja mitkä ei. :evil:
Ksenonit sais työntää sinne missä ei aurinko paista,johan tulisi valoa sinnekin. :wink:
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

liteFun kirjoitti: Periaatteessa ihan järkevää, jos se sumu tulee vastaan niin onhan siitä hyvä ajaa niin että näkee, aina ei välttämättä perässä ketään tule.
Mä olen tästä hieman erimieltä, takasumuvaloa olen kyllä tarvinnut joitain kertoja, etusumuvaloja en vielä koskaan.
(ja kyllä vituttaa kun porukoiden autossa on etusumarit pakko kytkeä päälle jos haluaa käyttää takasumaria, tonnarissa ei luojan kiitos ole noin)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Hook »

.. Jos multa sattuu toinen H4:nen palamaan, ajelen yleensä vain toisella lampulla, kunnes kyllästyn ajotietokoneeni virheilmoitukseen tai joku taas sakottaa/huomauttaa.. Näin säästyy sähköä (ja bensaa) ja yksi valo häikäisee aina vähemmän vastaantulijoita kuin kaksi - eritoten pimeässä, missä ylimäärinen valo suorastaan häikäisee iseänikin, jos joku ajoradalle eksyy. Vastaantulijat kyllä huomaan onneksi yleensä jo pelkästään parkeistakin, jos vaikka ajovalot olisi kokonaan poissa/palaneet.. Toivottavasti edes parkit on ehjät, niin tiedän sivuttaa vastaantulijat oikealta puolelta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Money For Nothing kirjoitti:
liteFun kirjoitti: Periaatteessa ihan järkevää, jos se sumu tulee vastaan niin onhan siitä hyvä ajaa niin että näkee, aina ei välttämättä perässä ketään tule.
Mä olen tästä hieman erimieltä, takasumuvaloa olen kyllä tarvinnut joitain kertoja, etusumuvaloja en vielä koskaan.
(ja kyllä vituttaa kun porukoiden autossa on etusumarit pakko kytkeä päälle jos haluaa käyttää takasumaria, tonnarissa ei luojan kiitos ole noin)
Siinäpä se juju sitten piileekin että pitäis molemmille olla oma kytkin ja sumuvalojen toiminta toisistaan riippumatonta että vois noin hienosti aina käyttää tarpeen mukaan etu- tai takasumuvaloa.
Enempi ois tarvetta takasumuvalolle, talvisin tiellä kiitäen nousee ikävästi lunta perään.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Money For Nothing kirjoitti:
liteFun kirjoitti: Periaatteessa ihan järkevää, jos se sumu tulee vastaan niin onhan siitä hyvä ajaa niin että näkee, aina ei välttämättä perässä ketään tule.
Mä olen tästä hieman erimieltä, takasumuvaloa olen kyllä tarvinnut joitain kertoja, etusumuvaloja en vielä koskaan.
(ja kyllä vituttaa kun porukoiden autossa on etusumarit pakko kytkeä päälle jos haluaa käyttää takasumaria, tonnarissa ei luojan kiitos ole noin)
Minun tonnarissa taas on juurikin noin, että takasumuvalo ei syty jos ei etusumuvalot ole päällä. Kyllähän tuon pystyisi toisinkin kytkemään, kun molemmilla kuitenkin on oma kytkin, mutta eipä kiinnosta alkaa vaihtelemaan kytkentöjä.
Takasumuvalosta on tosiaan ihan oikeaa hyötyä. Varsinkin pöllyävä lumi haittaa näkyvyyttä monesti niin paljon, että joitakin autoja on mahdoton nähdä 10metriä kauempaa jos ei takasumuvalo ole päällä.
Etusumuvaloja en ole nähnyt tarpeelliseksi vielä koskaan vaikka on tullut ajettua todella sakeassakin sumussa kuorma-auton arkkupakastimen kokoisien sumuvalojen kanssa. Ei ollut mitään eroa oliko sumuvalot päällä vai ei. Tietä ei nähnyt eteenpäin käytännössä ollenkaan. Ainoastaan hytistä alaspäin katselemalla pystyi erottamaan keski- ja reunaviivat muutaman metrin etäisyydelle ja niiden avulla pääsi luotsaamaan tuttua tietä eteenpäin.
Onneksi tuokin sumu oli vain parin sadan metrin matkalla järven vierelleä menevällä tiellä.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Tuntuu , että iskari testi on ainoastaan suuntaa antava. Perusteluina: vaihdoin entiseen Saabiini uudet iskarit ja jouset . Jouset Saabin alkuperäiset ja iskarit Monroen SensaTrackit.

Ajelin vajaa 4000 km ja kun huoltsikan ohi ajessani näin mainoksen ilmaisesta iskaritestistä , niin kurvasin sinne. Pihalla oli Monroen testaaja. Ei muuta kuin iskareita testaamaan. Tuloksena; huonot iskarit - vaihdon tarpeessa. Kerroin , että alla oli heidän firman tuotteet ja alle 4000 km ajetut.

Vastaus oli , että kone ei näytä totuutta ,jos on painava auto ( og 900) ja rengaspaineet on kovat . Edessä saattoi olla 2,1 ja takana 2,4 baria. Ts. koneet näyttävät puuta heinää tai Monroet on jaskat.
Ajokäyttäytyminen tosin parani huomattavasti vaihdettuani Monroet.
Sen kyllä uskon , että rengaspaineet vaikuttavat koneen antamaan lukemaan , mutta onko noi em. paineet kovia ?
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

AnttiR kirjoitti:Tuntuu , että iskari testi on ainoastaan suuntaa antava. Perusteluina: vaihdoin entiseen Saabiini uudet iskarit ja jouset . Jouset Saabin alkuperäiset ja iskarit Monroen SensaTrackit.

Ajelin vajaa 4000 km ja kun huoltsikan ohi ajessani näin mainoksen ilmaisesta iskaritestistä , niin kurvasin sinne. Pihalla oli Monroen testaaja. Ei muuta kuin iskareita testaamaan. Tuloksena; huonot iskarit - vaihdon tarpeessa. Kerroin , että alla oli heidän firman tuotteet ja alle 4000 km ajetut.

Vastaus oli , että kone ei näytä totuutta ,jos on painava auto ( og 900) ja rengaspaineet on kovat . Edessä saattoi olla 2,1 ja takana 2,4 baria. Ts. koneet näyttävät puuta heinää tai Monroet on jaskat.
Ajokäyttäytyminen tosin parani huomattavasti vaihdettuani Monroet.
Sen kyllä uskon , että rengaspaineet vaikuttavat koneen antamaan lukemaan , mutta onko noi em. paineet kovia ?
Kummallinen laite kun auto kuitenkin sieltä kevyemmästä päästä ja paineetkin aika alhaalla.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5869
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Myyntikikka :evil: Ilmainen "testi" jossa annetaan vaikutelma, että iskarit ovat vaihdon tarpeessa, ja taas rahastetaan. :?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

AnttiR kirjoitti:Jouset Saabin alkuperäiset ja iskarit Monroen SensaTrackit.
Kummallista jos Monroen edustaja ei tiedä että Sensatraceissa on "mukavuusalue" eli ohivirtauskanava vaimennusliikkeen keskivaiheilla, tai auton lepoasennossa. Tämä näkyy "iskunvaimennintesteissä" heikkona tuloksena ja tarkkapyllyinen kuljettaja huomaa kyllä eron normaaleihin iskareihin ehkä lisääntyneenä mukavuutena mutta toisaalta auton lievänä huojumisena.

Etenkin vanhan polven vakaimettomiin OG-Satkuihin ei missään nimessä Sensatraceja, jos ei halua sitten merisairaaksi, itse erehdyin karvalakkiturboon etupäähän kerran laittamaan ja tulos oli kuvottava ja jopa vaarallinenkin, huojuva käytös ja mutkissa huojuminen sekä tämän mukaan vaihteleva ohjautuvuus..
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Katsastuksen valosyyni ja iskari testi

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Oma OG oli vm -87. Auto oli tosi vakaa ja mukava ajettava Monroen iskareilla. Renkaiden vaihtaminen 165 :sta 195 :een tosin toi uraherkkyyttä.
Vastaa Viestiin