Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Ruotsin huomattavasti sujuvampi liikenne laskee varmasti keskikulutusta. Ainakin oman kokemuksen mukaan.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

ajeltiin sopivaa nopeutta - vaikka motarilla 110km/h rajoitus niin suomessa 100-120km/h kesällä ihan norminopeus... ruottissa ajelivat kyllä yleisesti yli110km/h nopeuksia motarilla. mun mielestä nopeusasiat ei selitä alentunutta kulutusta, liikenne tosin oli sujuvampaa kun tiellä oli tilaa ajaa!

hmmm. jaa että 9-5 vei enemmän ruottissa, no onpa outoa tällainen ristiriitainen tieto. ei kai tässä sitten olisi kyse esiitä että uudempi moottori osaa hyödyntää uudemman jalostuksen bensaa paremmin? ja vanhalla aineella uuden koneen kulutus nousee? jos vaikka jonkin tietyn lisäaineen määrästä johtuisi.

alkaa olla kaukaa haettua kyllä... luin kyllä tuolta nesteen infoista että sinne bensaan kehitellään kemiallisesti lisäaineita jotain kemiallisia ketjuja yhdistelemällä tms. Eli "säätövaraa" tuntuu noissa tislaamoissa olevan siinä, millaista ainetta tuotetaan.

sehän olis poliittisesti kauhean korrektia, että jaellaan suomalaisille viimeisintä high-tech bensaa, puhdasta ecoa ja kaikkea kaunista. mitä sitten jos suomalaisilla on vanha autokanta - sitähän täytyy kompensoida näin! mitä sitten jos seurauksena on se, että bensaa kuluu näissä vanhoissa autoissa enemmän... veroja valtiolle, hyvä mieli autoilijalle?

kai se on sitten että mihin teoriaan uskoo... olispa kiva tehdä pieniä laboratoriotestejä joissa selviäis em. bensojen koostumus!
9-5T kirjoitti:
a9000 kirjoitti:Huomasin tuossa viime kesän Ruotsin reissulla että tonnarissa kulutus tippui alemmas kuin suomen oloissa koskaan. siinä ajellessa oli sitten aikaa funtsailla asiaa ja miettiä mistä johtuu, samalla kun tuli todettua että onpas täällä (SWE) hyvät tiet,
9-5 vei joka reissulla enemmän kuin suomessa.
Jos ajoit rajoitusten mukaan on ruotsissa käytännössä 10km/h alempi rajoitus, tietty motaria on enemmän joten reitti vaikuttaa paljon.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

no täytyypä tehdä seuraavalla kerralla niin että tankkaan täyteen suomessa ja ajan tyhjäksi, sitten tankkaan ruotsalaista ja ajan takaisin. tuuli ja keli ei tietenkään ole samat koskaan. 0,4litraa on niin paljon, jalasku oli niin jyrkkä (kyse keskikulutuksesta matkan kasvaessa verraten melko hitaasti!) niin se laittoi ihmettelemään.
9-5T kirjoitti:Minä en pysty koskaan ajamaan niin että sillä saisi vertailu kelpoista kulutustietoa.
Sama reitti, auto,olosuhteet ja vauhti eri bensoilla olisi ensimmäinen edellytys vertailun tekemiseen.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja tnt »

Hieman asiaa sivuten :? Nyt vuodenvaihteen jälkeen tuli kai pakolliseksi lisätä polttoaineeseen tämä bio-osuus ...Prosenttimääriä en nyt muista mutta varmaa on , että se vaikuttaa polttoainekulutukseen vain lisäävästi..
9-3Aero-01
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Hämmennetäänpä lisää epävarmuuden varmistamiseksi.

Ensinnäkin, kaikki raakaöljy ei tule venäjältä . Syötössä on aina osa länsiöljyjä.
Sitäpaitsi venäjältä tulee kymmeniä täysin toisistaanpoikkeavia raakaöljyjä.

Kummastakaan (lansi/itä) öljyistä yksin ei saada kaikkia haluttuja ominaisuuksia.

Vuodenaikaerot (kesä-/talvilaatu) johtuvat ominaispainosta . Kun kuitenkin tehon saamiseksi poltetaan massaa , eikä tilavuutta , kulutuserovaikutus l/100km tulee tätäkautta.

Bio-osuuden vaikutusta kulutukseen ei voi suoraan tietää , riippuu , onko se (bio) raakaetanolia vai jatkojalostetta.
Tuolla volkkariosiossa epäillään ettei dieselissä olisi ”oktaanivaatimusta”, ei olekaan , koska se nimitys on virheellinen . Setaaniluku on dieseltermi. Ja ko. ominaisuus on tarkassa valvonnassa
Viimeksi muokannut ju60ni, Ma Joulu 10, 2007 01:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
95 2,3 vireessä
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

ju60ni kirjoitti: Vuodenaikaerot (kesä-/talvilaatu) johtuvat ominaispainosta . Kun kuitenkin tehon saamiseksi poltetaan massaa , eikä tilavuutta , kulutuserovaikutus l/100km tulee tätäkautta.
Bio-osuuden vaikutusta kulutukseen ei voi suoraan tietää , riippuu , onko se (bio) raakaetanolia vai jatkojalostetta.
niin eli litroja myydään mutta kiloja kulutetaan, ja litran sisältämät grammat vaihtelee. oi että kun on mukavasti liikkumavaraa... autoilija-kuluttajan mahdoton tietää mitä ostaa ja mitä saa rahan vastineeksi. great success, sanois boratti.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Olli Kinaret kirjoitti:Ruotsin huomattavasti sujuvampi liikenne laskee varmasti keskikulutusta. Ainakin oman kokemuksen mukaan.
olen kyllä vähän samoilla linjoilla. Levet tietkin osaltaan ehkä tuovat jouhevuutta ajoon. En jaksa uskoa, että polttoaineessa juurikaan eroa.Teiden kunnosta: kyllä ainakin pohjoisruotsissa oli pinnoitteessa
melkoisiakin orkosia.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

no niin, mitäs minä sanoin ;) ei ole uskon asia onko bensasoissa eroja vai ei ;) ellei sitten halua uskoa että joulupukki asuu korvatunturilla ja suomessa on ilmainen terveydenhuolto...

olen kyllä sitä mieltä edelleen että, SUOMESSA juuri tehdään tätä eikä (vaan) Virossa. Ruotsissa on parempi aine ainakin oman kokemuksen mukaan, varmasti enemmän öljygrammoja litrassa... http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Vir ... 5236260633
snuggles kirjoitti:
Olli Kinaret kirjoitti:Ruotsin huomattavasti sujuvampi liikenne laskee varmasti keskikulutusta. Ainakin oman kokemuksen mukaan.
olen kyllä vähän samoilla linjoilla. Levet tietkin osaltaan ehkä tuovat jouhevuutta ajoon. En jaksa uskoa, että polttoaineessa juurikaan eroa.Teiden kunnosta: kyllä ainakin pohjoisruotsissa oli pinnoitteessa
melkoisiakin orkosia.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja patu »

Kaikki menee yhtään ei oo jäänyt säästöön tankin pohjalle.... P***ele 8)
Raha palaa ja bensa sen mukana----
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

onko porukan tosiaan näin vaikea uskoa että suomalaista kuluttajaa/autoilijaa kusetetaan bensan huonolla energiasisällöllä = huonolla laadulla... olkoon kuinka "puhdasta" ja "rikitöntä" tahansa. Se mikä merkitsee kukkarolle on energiasisältö per litra. Mitä lie propagandaa tuokin että juuri VIROlainen bensa on huonoa... ettei vaan käytäisi sieltä tankkaamassa, venäjästä puhumattakaan.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

jaa tosiasioiden myöntäminen ottaa niin koville, no niinhän se tietenkin on... jos asuisin torniossa niin menisinkin!
Mimmi kirjoitti:Mene tankkaamaan Ruotsiin, äläkä kitise täällä "huonosta polttoaineesta"
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

jaa. aika paha tohon argumentoida. voisitko käydä vielä virossa testaamassa että saadaan varmuus siitä, oliko hesarin artikkeli propagandaa? :o
9-5T kirjoitti:Kuva
Viimeksi vappuna tankkasin ruotissa ja taaskaan ei mennyt pienemmällä kuin suomessa vaikka mittauksen hoiti scangauge
Kuva
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

hö. :lol:
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja Pola »

Huu. ainakin Teboilin DIESEL tulee venäjältä ihan dieselinä. Sen tunnistaa tankatessa vihreästä väristä, syytä tähän en tiedä :D Sitä tuodaan sen lisäksi ainakin Norjasta ja ties mistä. Nesteeltä taas ajetaan Porvoon jalostamolta suomibensaa tankkiautolla venäjän puolelle nesteen asemille, että näiden välinen ero pitäisi olla melko pieni
#3272
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Polttoaineen laatu, vertailussa Ruotsi-Suomi-Venäjä

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Miten nuo venäjän polttoaineiden oktaanit oikein menee, onko niissä jotain eroa eurooppalaisiin standardeihin? Kävin juuri ekan kerran turistimatkalla venäjällä ja siellä näytti perus asemilla olevan 92 ja 95E ainetta ja muutamalla asemalla bongasin myös 98E pumpun. Olen vaan ollut siinä käsityksessä, että nuo oktaaniluvut eivät ole suoraan verrannollisia (samoin kun esim. jenkeissä se kaikkein korkeaoktaanisin on jotain "92", mutta eurooppalaisella skaalalla se on jo yli 98E:tä vastaavaa ainetta)


Vuosiviisumi olisi jo olemassa ja rajalle matkaa pari kymmentä kilometriä.. Autovakuutus pitäisi tietysti hommata.

Ei mene tietysti "hyvä pilalle", vaikka 80 luvun turbotonnari ei ihan täysin venäjän bensasta tykkäisikään.. :twisted: Tuo 98E jonka näin taisi olla 28 ruplaa, eli jotain 75snt/litra. Matalampioktaaniset tietysti halvempaa.
Vastaa Viestiin