Mimmi kirjoitti:Edelleen: dieselin lastutus ei pienennä kulutusta, kuten TM:kin todistaa. Ajotavan muutos tuo sen mahdollisen "säästön".
Siis TM:hän nimenomaan todisti kulutuksen säilymisen samana; SAMALLA testilenkillä. Ihmisten ajokäytös tuskin yleensä ainakaan rauhoittuu lastun myötä.
Minulla sattuu olemaan omakohtaisia kokemuksia dieselin(kin) lastuttamisesta.
Eli jos yhdessä tapauksessa (sinulla) on näin käynyt, niin niin tulee käymään aina? Laitas vaikka ffp:lle threadia asiasta
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Juha96 kirjoitti:
Varoitus: Ensimmäisen sukupolven Toledosta (v'99 asti) on TDi-version lisäksi olemassa malli nimeltä Toledo diesel (Toledo D) ja tässä on ahtamaton etukammiodiesel. Laiska kone, joka tekee ajamisesta ikävää ja kulutuskin on isompi. Ero TDi:hin on kuin yöllä ja päivällä, TDi:n maineella ja vanavedessä näitäkin kuitenkin myytiin. Kaipa sellaisellakin jotenkin pärjää, kun totuttautuu ajotapaan, mutta äkkiseltään tuollaisen puikkoihin jouduttuani kokemus oli varsin masentava.
Puolitoista vuotta tuollaisen omistaneena voin yhtyä edelliseen lähes täysin. 1.9D:llä kun ajelee niin kiire ei tosiaan saa olla, ohitukset on suorastaan hengenvaarallisia ja aivan sama ohititko 4. vai 5. vaihteella, ainoa ero oli äänessä joka kasvoi 4. vaihteella huomattavasti vaikuttamatta suorituskykyyn. Tilaa autossa oli oikein mukavasti kun takakontti on samaa koko luokkaa kun OG9-3:ssa ja käytettävyys yhtä hyvä. Kulutuspuoli oli ajosta riippumatta 5.5 l/100km kantturoissa. Ruoste on myös noiden ykkos version Toheloiden ongelma joka kannattaa tarkastaa jos sellaista hankkimassa.
OPEL SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url] Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Dieseleistä MB W124 on käsittämättömän kestävä auto, jonka pitää itsekin kunnossa jos ei halua vielä korjaamolle. Tuon ikäisillä ei huoltokirjan aukottomuus enää niin arvoonkaan vaikuta.
Ajoin sellaisella vuosina 06-07 yht 60 tkm ja isäukolla tuollainen on ollut viisi vuotta. Kummallakaan ei ole mennyt muita kuin jarrupaloja, pakoputki ym. kulutusosia. 200 d on niin laiska kuin ikinä olla voi, mutta muilla moottorivaihtoehdoilla pärjää hienosti. Moottorivaihtoehtojahan löytyy turbojakin moniventtiilitekniikalla ja ilman.
Mallin ongelma taitaa olla ikääntyminen ja vähän ajettujen yksilöiden puute. Isossa autossa myös dieselvero rasittaa, jos ei ole kaksipaikkainen paku.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Mitä ne "vääräuskoiset" porisee Rönttä-mersuista ja toheloista Siittimistä Saabin sivuillla .... Hus Hus !
Saabilla ajetaan vaikka bensa pitäis itse tislata !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tema kirjoitti:Eli jos yhdessä tapauksessa (sinulla) on näin käynyt, niin niin tulee käymään aina? Laitas vaikka ffp:lle threadia asiasta
Minua ei kiinnosta mitkään ppf:t tms. Kumma juttu, että lähes jokainen klonkswagenin diissulin omistaja väittää kulutuksen pienentyvän, vaikka tankkauskirjanpito kertoo muuta. Samat omistajat kertovat kyllä huimista tehoista ja murhaavasta (ala)väännöstä. Totuus on kuitenkin jotain ihan muuta.
Tuota sinun autosi muutosta en toki lähde kiistämään. Ajattelin vain, että olisi enemmän relavanttia viitata mm.ffp:hen, ja muihin VAG-lähteisiin keskultaessa ko. merkin tuotteesta. Ainoa "tieteellinen"-lähde tähän hätään oli TM, jossa siinäkään kulutus EI noussut.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Minulla on seat cordoba vario -99 1.9TDI ahu koneella (ollut 7 vuotta). Vakiona ajoin autolla 15tkm ja keskikulutus oli 4.5L/100km. Sen jälkeen autoa lastutettiin ja vaihdettiin isommat ruiskusuuttimet. Nyt keski kulusutus on 5.0L/100km. Voimaa tuli kuitenkin kivasti lisää ja kulutus täydellä kuormalla suksiboxi katolla jopa laski hieman. Nykyään se on 2 paikkainen pakettiauto niin käyttövoimavero on vain 52€/vuosi. Vakionakin auto on kyllä monelle ihan riittävän pirteä. Niin ja virityksen jälkeen olen ajanut 220tkm.
miinuksia
- Oven lukot ovat talvella surkeat niin kauan kunnes sinne tehdään jousi päivitys.
- Nitisee ja natisee.
- Kylmä.
- Kytkin ei kestä viritystä kunnolla.
- Huonot varusteet yleensä.
- Aika pienet sisä tilat.
plussia
+ Pieni kulutus.
+ Kestävä. (mielestäni)
+ Pirteä.
+ Halpa pitää/hankkia.
+ Kohtuu hyvä ajaa kokoisekseen.
+ Ei ruostu helposti.
+ Näppärä.
meille piti juuri ostaa toinen auto ja päädyttiin -92 900i Saabiin. Päätelköön kukin mikä on 1 ja mikä kakkos auto. Kumpikin hoitaa tehtävänsä hyvin. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Tässä kuitenkin minun kokemuksiani seatista.
Meillä kun on -02 passat TDI ja -04 95 2.0t niin on TODELLISTA vertailupohjaa.
Pumppusuutinkone on meluisa tyhjäkäynnillä ja kylmänä mutta maantiellä 95 on meluisampi kuin Passat. Passatissa on 240tkm ajetut alkuperäiset tukivarret ja nyt keväällä ensimmäinen on alkanut narisemaan. Saabilla ajettu 81tkm ja takapään puslat on kuin purukumia.
Passatilla on ajettu 30tkm lastutettuna ja kulutus maantieajossa on 3-4desiä/100km pienempi kuin ennen lastutusta. Ajotapa ei ole muuttunut kun tuolla "keskellä ei mitään" ajelee cruise päällä todellista 110km/h. Seka-ajon keskikulutus on sama kuin ennen lastutusta.
Saabin ja volkkarin talviominaisuuksista ei sitten tarvitsekaan puhua samana päivänä
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
Aiempi (kakkos-) automme, Renault Megane 1,5dCi Break kulutti (ajotietokoneen mukaan) myös 0,2-0,5l vähemmän dieseliä lastutuksen jälkeen. Itse tehoissa en tosin huomannut juurikaan eroa.
Turbon kuminen imuosa meni halki noin vuoden päästä lastutuksesta. Oiskohan turbo kuumentunut liikaa?
Summa summarum: en enää lastuttaisi mitään autoa. Jos haluaisin lisää tehoa, ostaisin alunperinkin suuremmalla moottorilla varustetun auton. Sen osat (kytkin, vaihteisto, vetonivelet yms.) on suunniteltu kestämään suurempia voimia.
Kun vaihdoin autoliikkeessä Meganen Touraniin, uusi ostaja oli kuumemma asettanut kaupan ehdoksi lastun poistamisen. Eli, lastutuksella saattaa olla jopa auton arvoa alentava vaikutus joidenkin kohdalla. Saattaahan se tietysti sellaisen mielikuvan antaa, että lastumiehet antavat autoilleen kenkää, mene ja tiedä?
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)