Käypä arvo...900 t8 sedan 4d -86

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Käypä arvo...900 t8 sedan 4d -86

Viesti Kirjoittaja lucaf »

enska kirjoitti: Sieltähän se, täytyy tosiaan vielä vähä koputella autoa ja myyjää niin eiköhän se oikea hinta siitä muotoudu...... :wink:
mieleistäsi hintaa pääset myös muovaamaan kun ehdotat myyjälle että kokeillaanpa miten se ilmastointi toimii, ja sitten toteatte että eihän se toimikaan.

täytyy vielä lisätä, että itse en ole koskaan jättänyt saabia ostamatta sen takia että se on jonkun toisen mielestä liian kallis. jos se on mun kukkarolle sopiva ja haluan sen auton, sitten tehdään kaupat. mutta tarkkana niiden ruosteiden kanssa. on niin tyypillistä että omistaja itsekään ei tiedä todellista tilannetta mutta luulee tietävänsä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käypä arvo...900 t8 sedan 4d -86

Viesti Kirjoittaja wesku »

lucaf kirjoitti: on niin tyypillistä että omistaja itsekään ei tiedä todellista tilannetta mutta luulee tietävänsä.
Näin on. Onpa sitä joskus tullut ostettua pahasti ruostevaurioiseksi oletettu Saabi joka on sitten mennyt läpi seuraavasta katsastuksesta ilman mitään ruosteisiin liittyvää. On taas joku merkkiliikkeen asiantuntija tmv. varmaankin antanut korjausarvion ja pelästyttänyt entisen omistajan :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Käypä arvo...900 t8 sedan 4d -86

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuohon hintahommaan en ota kantaa, mutten itse oikein ymmärrä että mitä niin jumalattoman paljon parempaa, ja hienompaa siinä 16V-koneessa muka on.
Ihan yhtä taloudellinen on säädöissään oleva K-jettikin, ja T8:sista kun saa helposti ulos sen 200hv, niin luulisi sen aika hyvin riittävän (kevyehköön etuvetoiseen autoon).
Siinä vaiheessahan ei ole vielä tarpeen vaihtaa vahvempaa kytkintä, jotain aataminaikaista, ja vahvempaa 4V-lootaa, tasauspyörästön lukkoa, isompaa ahdinta, jne. (eikä T8:in kanssa tartte aina kuunnella sitä 16-venasen rasittavaa venanpaininmetakkaa kylmänä, ja välillä lämpöisenäkin, ja jakoketju kestää pidempään, ei ole mitään hölmöjä venanvarsien kovettuvia kumeja, jne).
(Ja jos auton moottori rikkoo normiajossa vaihteiston, niin silloin kokoonpano on täysin epäonnistunut, ts. koneeseen on laitettu ihan liikaa tehoa, ja sitä täytyy pudottaa siihen asti, kunnes loota alkaa kestämään :mrgreen: )

Omaan 99:iini kaavailin kanssa 16V-konetta, mutta 8-tappinen istuu sinne jo tyylinsäkin puolesta paremmin, eikä tarvitse tehdä about miljoonaa v-mäistä sähkökytkentää (inhoan sähkötöitä yli kaiken :)), K-jetti kun toimii hyvin, jos vain jaksaa vetää painonapin kylmäkäynnistyssuuttimelle, ja muistaa painaa sitä kylmänä muutaman kerran. Mitä enemmän sähköjä, sitä enemmän sähkövikoja. K-jetti on idioottivarma keksintö ;)

Mutta joopajoo, jokin ehjäkorinen T8-satku ei ainakaan omasta mielestäni ole yhtään sen vähemmän kiinnostava hankinta, kuin 16V-turbosellainen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Käypä arvo...900 t8 sedan 4d -86

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuossa "ng900aero" avautumisessa on sekä Jormaa, että runsaasti asiaa, mutta perskeles sentään kun aikanaan jouduin muilta kiireiltäni teettämään vieraalla kansiremontin 8-Tappiturboon ja minulta veloitettiin plaanauksen ja muiden töiden ohella myös venttiilivälysten säätö sekä venttiilinvarren tiivisteiden vaihto...

Silmään kustu... :lol:


E: Ei ehkä varmasti tarvitse sanoakaan, mutta sanotaan silti varmasti että niistä "tavallisista" kasitappiturboista tulee vielä olemaan samanlainen kiroilu kuin mitä Kuupistakin aikanaan: Niitä on olevinaan joka nurkassa, ja itsekin olen kumpaisenkin hävittämiseen syyllistynyt..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Käypä arvo...900 t8 sedan 4d -86

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minuteman kirjoitti:Tuossa "ng900aero" avautumisessa on sekä Jormaa, että runsaasti asiaa, mutta perskeles sentään kun aikanaan jouduin muilta kiireiltäni teettämään vieraalla kansiremontin 8-Tappiturboon ja minulta veloitettiin plaanauksen ja muiden töiden ohella myös venttiilivälysten säätö sekä venttiilinvarren tiivisteiden vaihto...

Silmään kustu... :lol:


E: Ei ehkä varmasti tarvitse sanoakaan, mutta sanotaan silti varmasti että niistä "tavallisista" kasitappiturboista tulee vielä olemaan samanlainen kiroilu kuin mitä Kuupistakin aikanaan: Niitä on olevinaan joka nurkassa, ja itsekin olen kumpaisenkin hävittämiseen syyllistynyt..
No kunhan vaan tässä (muutaman saunakaljan jälkeen) "viisastelin"... mutta siis pointtini oli (kait) se, että vaikea on ymmärtää miksi muka 900 T8 olisi lähtökohdiltaan epäkiinnostavampi kuin 900 T16, pianhan sen tekniikan nappaa pois, ja vaihtaa kannen, jakopään, ja päätykannen, ja sitten on T16 (no kukaan ei ole puhunutkaan vielä mistään imu- tai pakosarjoista)?
Mutta luulisin että T8 IC:llä riittää ihan hyvin noin normiajoon (ainakin meitsin ex -83 T8 3D Lux oli huomattavasti äkäisempi kuin -90 900 Aero, joka oli ilman kattia).
Jos jokainen og-turbosaabin ostaja sitten haluaa autoonsa +250hv, niin sitten on eri tilanne, jolloin kait 16V on järkevin ratkaisu. Siis teknisessä mielessä molemmat konetyypit kestävät mitävaan ajoa, ja ovat yksinkertaisia korjata.

Kait tuosta T16-mallista tekee sitten haluttavamman sen viripotentiaali...
Tosin esim 200hv noin 1100kg:n painoiselle autolle (99) on ihan eri asia kuin esim 1700kg:n painoiselle (9-5). Siis jokin og900/90/99 kulkee varmaan ihan iloisesti trimmatulla T8:sillakin, koska on aika kevyt.

Mutta itse en ole vielä päässyt täyteen selvyyteen siitä, että miksi esim. kevyesti viritettyyn 99/900:een olisi nimenomaan T16-tekniikka esim LH:n kanssa parempi vaihtoehto kuin rautakautinen T8 + K-jet??

Edit: olisikohan Minutemanin T8:iin vaihdettu venttiilien ohjurit sinne kanteen, ja jokin kassaharjoittelija olisi kirjannut väärän termin laskuun tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Käypä arvo...900 t8 sedan 4d -86

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

8-Tappiturposta tulee vielä ehkä tekemään halutumman nimenomaan tämä nykyinen jostakin kumman syystä, oli sitten viripotentiaalisyystä tai muusta syystä se että niitä hävitetään ja poljetaan suohon nyt melkeinpä surutta.

Tottahan tuo 16v viripotentiaalijuttu on, mutta jo se 8-Tappiturbosta pelkällä APC- modauksella saatava ähky riittää vallan mainiosti arkiajoon ja satunnaiseen pieneen pullisteluunkin niinkin kevyessä kopassa kuin mitä OG-900 on.

Itselläni ei ollut muuten ongelmia kasitappisen- ja K-Jetin kera, mutta jostakin syystä se ei kertakaikkiaan sietänyt juuri yli -20c pakkasia vaan halusi kastella tulpat ja rikkoi ne.

Perimätiedon mukaan sama auto on vieläkin APC- modattuna liikenteessä ja tekee juuri samoja oireita sopivan kovilla pakkasilla.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Käypä arvo...900 t8 sedan 4d -86

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minuteman kirjoitti:8-Tappiturposta tulee vielä ehkä tekemään halutumman nimenomaan tämä nykyinen jostakin kumman syystä, oli sitten viripotentiaalisyystä tai muusta syystä se että niitä hävitetään ja poljetaan suohon nyt melkeinpä surutta.

Tottahan tuo 16v viripotentiaalijuttu on, mutta jo se 8-Tappiturbosta pelkällä APC- modauksella saatava ähky riittää vallan mainiosti arkiajoon ja satunnaiseen pieneen pullisteluunkin niinkin kevyessä kopassa kuin mitä OG-900 on.
...
Todella harvinaiseksi nuo T8:it tuntuvat käyvän, viime kesänäkin taisi olla kokonaista 3kpl myynnissä. Itseäni kiinnostaisi malli 900 2d T8 IC, mutta noita ei liikoja löydy. Harmittaa melkein kun Lauttasaaresta en hakenut yhtä 70euron tuollaista, tosin siinäkin olisi sanut tehdä uusiksi mm. jokaisen pyöränkaaren, ja mitälie muutakin, taisi päätyä kuitenkin klubilaiselle?

Meikälle tämä T8:ien hyljeksyntä oli suoraan sanottuna ihan uutta, ja vaivaannuttavaa tietoa. Siis jos itse lähtisin ostamaan turbosatkua, niin lähinnä kiinnostaisi korin kunto, ja se, että onko turbomalli. Moottorityypillä ei niinkään väliä.
Siis jos se T8-satku on oikeasti koriltaan kunnossa, niin ei 1500e ole paha hinta siitä, ajokilometreillä ei ole mitään merkitystä, vaan kunnolla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Käypä arvo...900 t8 sedan 4d -86

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

pääsääntöisesti helpommalla pääsee tekniikan kanssa askarrellessa, helppoa, suht. siistiä ja voi vaihtaa helposti suurempiakin kokonaisuuksia. kori tuppaa sitte olemaan sellainen että siinä palaa aikaa ja hermoja. ikävässä paikassa olevien kulmien, nurkkien, vetaritunneleiden sun muiden hitsaamista, vanhojen massojen ja ruosteiden poistamista, paljon purkamista sekä kasaamista. lopuksi vielä pintapeltien pohjatyöt, kittaamiset, hiomiset, maalamiset jne. itse ainakin olen saanut yliannostuksen pelti- ja koritöistä vuosien aikana ja kun noiden vanhempien autojen kanssa tulee pelleiltyä, niin on osto kriteerinä yleensä korin kunto, tekniikan kanssa pääsee yleisesti helpolla jos jotain häikkää on :roll: eli piti sanoman että kannattaa tutkia kori tarkkaan, omasta mielestä se määrää vanhassa autossa eniten hintaa :wink:
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Käypä arvo...900 t8 sedan 4d -86

Viesti Kirjoittaja enska »

Noniin.....

Tästähän on tullu mukavasti kannanottoja ja "viisaita" sanoja....kiitosta kaikille! ihan tuota ostoa ajatellen on myt pureksittu ja odoteltu tarpeeksi eli tällä viikolla tuo ketjun aloitusviestissä mainittu 900 t8 -86 haetaan omaan talliin.....traileria ei vaan vielä ole mutta eiköhän se jostain löydy lainaksi..... :roll:

kuvia seuraa jossain vaiheessa......

Heitetään auton lisäarvoihin vielä sellaset kuriositeetit että sillä on ajamalla käyty kerran Monacossa ja 2 kertaa Pariisissa..... 8)
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Vastaa Viestiin