Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 691
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

kiitos Tommi, näin se on, jos on liikennekäytöstä poistettu niin ainut kuljetusmuoto tienpäällä on em. lisäksi on trailerissa/kuorma-auton tms. lavalla...

Ei pidä sekoitaa hinattavaa laitetta ja hinaus apuvälinenttä (naru, puomi ja dolly). Enin hinausnopeus em. laitteilla on 60km/h jarrullisella dollylla 80km/h, ei siis ensimmäisillä mitään asiaa moottoritielle..

Virkanvalla suhtautuminen (ja tietämys... sekä em. asioiden tulkinta) tien päällä vaihtelee, mutta varmasti pääsee halvimmillaan kun tekee oikein ja jos tekee värin niiin tidostaa sitten vastuunsa...

Ollaan me autoharrastaja rikollista pourukka kun noin huimalla uhkasakolla (1000-10000e) liikennekäytöstä poistelulla ajelemisesta pelotellaan..
Muistaaksen EU:ssa em. lakia on kuitenkin alettu tutkia kun se on eri arvoistava tms. ym.. muistaakseni..
#544
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi narulla hinaamisen kanssa on muistaakseni ollu ennen liikenteestäpoistoakin vaatimus että hinattavassa pitäisi olla vakuutukset voimassa.

Tuosta poliisin linkistä vois ymmärtää että vakuutukset vaaditaan myös puomilla ja dollylla hinattaessa, muistaakseni vaan aiemmin näissä jutuissa oltaisiin mainittu että noilla kiinteillä laitteilla hinattaessa hinattavasta ajoneuvosta tulisi hinattava laite jolloin ne ei tarttis vakuutusta vaan olisivat vetoauton vakuutusten piirissä.

En nyt vaan löytäny juttua,saatikka pykälää missä asia selveis...?

Varmin ja helpoin on tietty hakee tarrakilvet.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

tetammi kirjoitti:Toi narulla hinaamisen kanssa on muistaakseni ollu ennen liikenteestäpoistoakin vaatimus että hinattavassa pitäisi olla vakuutukset voimassa.

Tuosta poliisin linkistä vois ymmärtää että vakuutukset vaaditaan myös puomilla ja dollylla hinattaessa, muistaakseni vaan aiemmin näissä jutuissa oltaisiin mainittu että noilla kiinteillä laitteilla hinattaessa hinattavasta ajoneuvosta tulisi hinattava laite jolloin ne ei tarttis vakuutusta vaan olisivat vetoauton vakuutusten piirissä.
.
Ala olevan mukaan hinattavasta autosta ei tule hinattava laite mutta tuohon tarkoitukseen käytetty apuvaunu voi sitä olla.

Ajoneuvolaki
18 § <>
Hinattava laite
Hinattavalla laitteella tarkoitetaan muuta hinattavaa ajoneuvoa kuin perävaunua.
Hinattava laite on myös:
1) erikoiskuljetukseen käytettävän puoliperävaunun kytkemiseen tarkoitettu puoliperävaunun tavoin kuormittuva välivaunu, joka jakaa perävaunulta tulevan kuormituksen vetoauton vetopöydälle ja välivaunun akselistolle;
2) M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen.
9000CS 2,3
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 691
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

tetammi kirjoitti:Toi narulla hinaamisen kanssa on muistaakseni ollu ennen liikenteestäpoistoakin vaatimus että hinattavassa pitäisi olla vakuutukset voimassa.
Tuosta poliisin linkistä vois ymmärtää että vakuutukset vaaditaan myös puomilla ja dollylla hinattaessa,
kyllä, hinauksella yleensä tarkoitetaan epäkuntoisen (liikenteessä olevan) ajoneuvon väliaikasta siirtoa.. eli muissa siirroissa pitäsi olla ainakin vakuutus voimmassa eli siis ei liikennekäytöstä poistettuna..
varminta ja helpointa on tietty traileri.. mutta vaatii sen kärryn, vetoa-auton ja usein vielä pikku-e... ja em. vielä laillisena yhdistelmänä..
#544
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Eiköhän se ole jokseenkin selvää että auton liikkuessa yleisellä tiellä omilla pyörillään ja omasta ratista ohjattavana, sekä kuljettajaa että autoa koskevat samat vaatimuudet liikennekelpoisuuden (ajokortti, katsastus, promillet, vakuutukset ym.) suhteen riippumatta siitä liikkuuko auto oman moottorin voimin, hinattuna, työnnettynä tai alamäkeen.

Sitten kun on dollysta tmv. puolittain hinattavista systeemeistä kyse onkin paljon keskusteltavaa :)

Ja moottoripyörän taluttaminen istumatta pyörän päällä on myös varsin mielenkiintoinen teko josta ei taida olla edes ennekkotapauksia.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

wesku kirjoitti: Ja moottoripyörän taluttaminen istumatta pyörän päällä on myös varsin mielenkiintoinen teko josta ei taida olla edes ennekkotapauksia.
Mutta laki on selvä: Se on ajoneuvon kuljettamista eli sitä koskee sitä koskevat säännöt.

TLL 11 pykälä sanoo:
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa; (7.5.1997/414)
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Pe Elo 29, 2008 08:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Japso »

Dollyn käytöstä faktaa poliisilta:

http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.n ... 0200439CC2

ja suoraan poliisilta kysyttyä:

Dollyllä saa hinata moottoritiellä 60km/h.
Puomilla saa hinata moottoritiellä 60km/h. (Narulla ei saa, paitti seuraavaan liittymään porsiessa)
Puomiin ei tarvitse laittaa punaista liinaa/riepua lepattamaan, kuten naruun.
Foxbody turbo
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Dollystahan on täällä ollut juttua ennenkin. En olisi niinkään varma että kukaan poliisi voi kertoa siitä faktoja, ensin tarvitaan varmaan jotain korkeimman oikeuden ennakkopäätöksiä. Kyseessähän on rekisteröimätön jarruton hinattava laite jossa osa kuormasta ei ole laitteen päällä vaan roikkuu perässä. Jos auton hinaaminen dollylla on sallittua, pitää olla sallittua myös suunnilleen minkä tahansa muunkin kuin auton kuljettaminen ja siinäpä sitten onkin mahdollisuudet monet ;)

Mitäs pitäisitte esim telineestä jolla polkupyörän tai vaikka moottoripyörän eturengas kiinnitetään autoon ja pyörä tulee perässä ? Entä kahvoista autoon kiinnitetyt kottikärryt ?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

wesku kirjoitti:Dollystahan on täällä ollut juttua ennenkin. En olisi niinkään varma että kukaan poliisi voi kertoa siitä faktoja, ensin tarvitaan varmaan jotain korkeimman oikeuden ennakkopäätöksiä. Kyseessähän on rekisteröimätön jarruton hinattava laite jossa osa kuormasta ei ole laitteen päällä vaan roikkuu perässä. Jos auton hinaaminen dollylla on sallittua, pitää olla sallittua myös suunnilleen minkä tahansa muunkin kuin auton kuljettaminen ja siinäpä sitten onkin mahdollisuudet monet ;)

Mitäs pitäisitte esim telineestä jolla polkupyörän tai vaikka moottoripyörän eturengas kiinnitetään autoon ja pyörä tulee perässä ? Entä kahvoista autoon kiinnitetyt kottikärryt ?
Varmaan hassun näköinen olisi. Oikeasti niitä ennakkopäätöksiä tarvitaan vain tulkinnanvaraisissa asioissa joita nämä tekniset kysymykset on erittäin harvoin.
Ajoneuvoon kytkettävien härvelien osalta alkuun voi lähteä vaikka ajoneuvolain tahdissa:

6 § (19.5.2006/362)
Ajoneuvon, järjestelmän, osan ja erillisen teknisen yksikön hyväksyntä liikenteeseen

Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja siihen tai sen perävaunuun kytkettäväksi soveltuvan hinattavan ajoneuvon käyttö liikenteessä on kielletty, jollei ajoneuvotyyppiä tai yksittäistä ajoneuvoa ole asianmukaisesti hyväksytty liikenteeseen.

Sellaista osaa, erillistä teknistä yksikköä ja polkupyörää, joka ei ole tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten mukainen ja jota ei ole näiden säännösten mukaisesti varustettu hyväksyntämerkinnällä tai CE-merkinnällä, jos sellaista on säännöksissä edellytetty, ei saa myyntitarkoituksessa tuoda maahan eikä valmistaa Suomessa myytäväksi, pitää kaupan taikka myydä tai muuten luovuttaa eikä käyttää liikenteessä.

Ajoneuvon sekä järjestelmän, osan ja erillisen teknisen yksikön hyväksynnästä säädetään 5 ja 7 luvussa sekä osan, erillisen teknisen yksikön ja polkupyörän maahantuonnin, valmistuksen ja kaupan valvonnasta 10 luvussa.
---------------------------------------------

Ja koko laki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

Noita voi soveltaa jo aika moneen asiaan..
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Onkohan nykyään myynnissä olevissa Dollyissa CE-merkinnät ?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

wesku kirjoitti:Onkohan nykyään myynnissä olevissa Dollyissa CE-merkinnät ?
Tekisi mieli sanoa (tai pikemminkin rukoilla ) ;) että toivottavasti. Jos ei ole niin eikös se riko tuota 2. momenttia tuossa pykälässä.
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saappi Kuski kirjoitti:
wesku kirjoitti: Ja moottoripyörän taluttaminen istumatta pyörän päällä on myös varsin mielenkiintoinen teko josta ei taida olla edes ennekkotapauksia.
Mutta laki on selvä: Se on ajoneuvon kuljettamista eli sitä koskee sitä koskevat säännöt.

TLL 11 pykälä sanoo:
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa; (7.5.1997/414)
Mitenkähän moottorittomat "hyötyajoneuvot" eli esim. kottikärryt tai työnnettävä ruohonleikkuri moottorilla tai ilman ?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Japso »

Enpä ole jaksanut tutkia tarkemmin dollyn lakiteknisiä taustoja, mutta iki-ihanan EU:n mukanaan tuomat direktiivit mahdollisti tämän ns. vetolaitteen käytön Suomessa. Pihassa makoilee kaverin tekemä dolly, joka on tehty direktiivien mukaisesti, eikä poliisien kanssa ole ollut ongelmia. Tai no, pysäytetty ja ihmetelty on, mutta pikaisen AKE:lle soiton jälkeen ovat toivotelleet hyvää matkaa :).
Foxbody turbo
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.ntta.co.uk/faq/default.htm

I have a motor home and want to tow a Fiat Seicento behind it using an A-frame. This car has a kerb weight under 750 kg so am I legal with this outfit? Sorry no is the answer. The law regards this as an unbraked trailer and you are allowed to tow up to 750 kg Gross Trailer Weight, not a car’s kerb weight. The figure you have to use is the car’s Gross Vehicle Weight or Maximum Permitted Weight. This is usually at least 300 - 400 kg more than the kerb weight. We have no knowledge of any car sold in the UK that has a GVW under 750 kg. The only vehicle we know that is completely legal to tow with an A-frame is the French Aixam small "car". This is a full four seater and details can be obtained from Aixam UK on 01926 886100. An A-frame or dolly can only be used to recover a broken down vehicle to a place of safety. Transporting a car is, therefore, illegal. A-frames may be offered with a braking system that applies the car's brakes. These do not conform to the law as the car then becomes a "braked trailer" and has to conform to European Directives contained within the Construction and Use Regulations. It does not conform to the European Directive 71/320/EEC and amendments regarding braking requirements in any way. The use of this A-frame for transportation is illegal. It is still OK for use to recover a vehicle to a place of safety.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Liikennekäytöstä poisto / hinaaminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.ukmotorhomes.net/a-frames.shtml

When an "A" frame is attached to a vehicle (e.g. a motor car) and towed by a motor vehicle (e.g. motorhome) we believe the "A" frame and car become a single unit and as such are classified in legislation as a trailer. As a consequence the car and A-frame are required to meet the technical requirements for trailers when used on the road in Great Britain. These requirements are contained within the Road Vehicles (Construction and Use) Regulations 1986 (SI 1986/1078) as amended (C&U) and the Road Vehicles Lighting Regulations 1989 (SI 1989/1796) as amended (RVLR).

Trailers having a combined axle mass not exceeding 750kg are not required to have brakes fitted. However, if the trailer (regardless of mass) is fitted with a braking system, then all brakes in that system must operate correctly. The regulations do not include design constraints on how this should be achieved but, for example, it could be met by direct linking of the trailer brakes to the brake system of the towing vehicle or by automatic inertia (overrun) operation via the towing hitch. Inertia systems can only be used for trailers with a maximum combined axle mass of 3500kg.

Regulations 15 and 16 set out the braking requirements - including minimum braking efficiencies for trailer brakes. Subject to certain age exemptions, the regulation requires the braking system to comply with the construction, fitting and performance requirements of European Community Directive 71/320/EEC along with its various amending Directives. The most recent consolidated directive is 98/12/EC. Alternatively the braking system can comply with the corresponding UNECE Regulation No.13.09.

In addition, C&U Regulation 18 requires the braking system to be maintained in good and efficient working order. If the brakes of the towing vehicle do not directly operate the trailer brakes the use of an inertia (overrun) system is acceptable. If the trailer braking system has power assistance (i.e. servo or full power) it is likely that this assistance will be required while in motion to meet the required braking efficiencies. This is because once the vacuum reservoir is depleted it is possible that the brakes will not meet the braking efficiency. To prevent the trailer being used illegally a remote vacuum pump, powered from the tow vehicle, could be installed to recharge the reservoir, alternatively a source could be made available from the tow vehicle. From 1 October 1988 the inertia braking system was required to allow the trailer to be reversed by the towing vehicle without imposing a sustained drag and such devices used for this purpose must engage and disengage automatically. This will be very difficult to achieve on an "A" frame using an inertia (overrun) device.

Other provisions from Regulation 15 and Regulation 86A of C&U require the fitting and use of a secondary coupling system in which the trailer is stopped automatically if the main coupling separates whilst the combination is in motion. Alternatively, in the case of trailers up to a maximum mass of 1500kg, the drawbar must be prevented from touching the ground and the trailer able to retain some residual steering.

Whilst being towed, trailers are subject to the relevant requirements given in RVLR, including the use of triangular red reflectors. There would be further requirements for the display of the appropriate number plate, etc.

The use of "dollies" is intended for the recovery of broken down vehicles, not for the transportation of a vehicle from "A" to "B". Under Regulation 83 of C&U a motor car is permitted to tow two trailers when one of them is a towing implement and the other is secured to and either rests on or is suspended from the implement. Therefore as a trailer if the maximum laden weight of the dolly exceeds 750 kg it must be fitted with operational brakes, additionally the brakes on the wheels of the second trailer (the towed car) must work and meet the specified requirements. Again this would be very difficult for the rear brakes of a motor car, on their own, to meet the 50% braking efficiency required for a trailer. The dolly would also be required by Regulation 22 of C&U to be fitted with suspension. Regulations 19 and 22 in C&U permit a broken down vehicle to be recovered without complying with these requirements. However, there is further legislation under the Road Traffic Act that introduces a limitation on the maximum speed that the combination can be driven; this is 40mph on motorways and 20mph on other roads.
Vastaa Viestiin