Haaste foorumilaisille

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
mursu
"Hirsch"

Re: Haaste foorumilaisille

Viesti Kirjoittaja mursu »

Bangkokin- ja Munchenin-reissujen jälkeen tuntuu taas suomalainen kehätien ajaminen rajoitusten puitteissa suorastaan naurettavalta...

Siinä vaiheessa kun kehäkolmosta vedetään 170km/h lasissa ja liikennemäärä olis 10 kertainen, voisin jo huolestua :)

Mutta mukava olla taas täällä lintukodossa, maassa jossa ollaan eniten huolissaan siitä mitä naapurit tekevät, myös liikenteessä :)
Azanovix
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

SonmH kirjoitti:
Tume34 kirjoitti: Mhah.

Yksikin hyvä syy miksi minun pitäisi matkaani hidastaa antamalla tietä sille jolle ei se suurin sallittu nopeus riitä? Ohituskaistoja tässä maassa kyllä riittää, senkun painaa ohi vain. En koe olevani kellekään tilivelvollinen että pitäisi ruveta enemmältikin väistelemään levikkeille. Eri asia sitten jos ajaa oikeasti 10km/h tai yli alle sallitun.
Tästä ja muistakin kommenteistasi huomaa, että olet juuri yksi niistä idiooteista joka ei ota liikenteessä muita huomioon. Ajattele asioita muiden näkökulmasta niin voit kokea yllätyksen? Jos enää edes ajattelet onhan sinulla navigaattori.
Tarkoitatko nyt sitä, että jos minä ajan 80km/h nopeusrajoituksellisella tiellä vauhtia 80km/h cruise päällä, ja sinulla takaa tulevana on aikomus ajaa esim. 90km/h, niin minä olen velvollinen antamaan sinulle tietä, jos ohituspaikkaa ei muuten tunnu löytyvän? Samaa logiikkaa jatkaen: jos en halua ajaa tarkoituksellisesti ylinopeutta, voin yhtä hyvin lähteä liikenteeseen vaikkapa junalla, vaikkei se suoraan mökille veisikään.
Noh, ei herneitä.
Itse olen mukana haasteessa sillä erotuksella, etten tosiaan jää roikkumaan alinopeutta ajavien ja vauhtiaan pumppaavien perään, vaan menen ohi tilaa löytyessä (vaikka hetkellisesti heilahtaakin ylinopeuden puolelle) ja jatkan matkaani lain sallimissa rajoissa. Kun on niin hemmetin kallista tuo bensa edelleen, ettei oikein viitsi jatkuvasti poltella ylimääräistä liian suurella nopeudella. :wink:
Hook
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hook »

siiseli kirjoitti:Itse ajan sen "lain salliman" ylityksen, elikkä moottoritiellä 10% yli rajoituksen ja taajamassa 5km/h. Miten toisille voi olla hitaamman auton ohittaminen mahdoton tehtävä? Liikenne sujuisi paljon paremmin jos jokainen ajaisi omaa ajoansa eikä jäisi roikkumaan edessä ajavan puskuriin, tällöin ei kenenkään tarvitsi ohittaa useita autoja kerralla ja aiheuttaa vaaratilanteita.
Olen samaa mieltä kanssasi. Tuota "lain sallimaa" ylitystoleranssia hyödyntäen liikenne on yleisesti varsin sujuvaa ja samalla vähentää takanatulevien ohitustarpeita..

Sunnuntai autoilijoiden letkoihin liittyneitä ja "sääntöja sanatarkasti" noudattavia minäkin ihmettelen - eivät voi mennä edes satasen alueella sen ~80 ajavan pakun ohi, kun vanteet väpättää, turbo ei toimi ja kaikenlisäksi on päättänyt noudattaa liikennesääntöjä kun piru raamattua.

Tilaakaan ei tehdä niille, jotka menisivät sääntöjä rikkomatta letkaa lisää kasvattamatta ohi. - kun siihen on periaatteessa oikeus - ihan vaan suomalaista kateutta? :twisted:

Minuteman kirjoitti: Ja yleisenä huomiona Joululiikenteestä on, että näköjään ajellaan hartaan hitaita dressmannin batistiinivauhteja, mikä on sinänsä hyvä juttu edes kerran vuodessa.
Suosittelen tutustumaan pk-seudun liikenteeseen sopivina ajankohtina. Täällä pk-seudun autoilijat saavat nauttia Batistini vauhteja lähes joka arkipäivä - eritoten ruuhka-aikoina.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JKen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ajan aina sallittua nopeutta mittarivirhe huomioiden, ohituksisssa ei mittaria vilkuilla. Jatkuva ylinopeus on pienimunasten hommaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
SonmH
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Azanovix kirjoitti:
Tarkoitatko nyt sitä, että jos minä ajan 80km/h nopeusrajoituksellisella tiellä vauhtia 80km/h cruise päällä, ja sinulla takaa tulevana on aikomus ajaa esim. 90km/h, niin minä olen velvollinen antamaan sinulle tietä, jos ohituspaikkaa ei muuten tunnu löytyvän? Samaa logiikkaa jatkaen: jos en halua ajaa tarkoituksellisesti ylinopeutta, voin yhtä hyvin lähteä liikenteeseen vaikkapa junalla, vaikkei se suoraan mökille veisikään.
Noh, ei herneitä.
Itse olen mukana haasteessa sillä erotuksella, etten tosiaan jää roikkumaan alinopeutta ajavien ja vauhtiaan pumppaavien perään, vaan menen ohi tilaa löytyessä (vaikka hetkellisesti heilahtaakin ylinopeuden puolelle) ja jatkan matkaani lain sallimissa rajoissa. Kun on niin hemmetin kallista tuo bensa edelleen, ettei oikein viitsi jatkuvasti poltella ylimääräistä liian suurella nopeudella. :wink:

En tarkoita, mutta tarvitseeko nopeus rajoitusta noudattaa orjallisesti. Esimerkiksi vaikka tämä suomalainen ohituskaista kulttuuri. Kesärajoituksilla nopeusrajoitus muuttuu lähes poikkeuksetta ohituskaistan alkaessa. Jos tajuaa katsoa välillä peiliin ja siellä näkee jonon autoja, ei tarvitse nostaa nopeutta ohituskaistan kohdalla.
Ja nyt ei ole kyse etteikö ohi pääsisi, vaan siitä ettei tarvitse ajaa turhaa ylinopeutta.

EDIT: ohitustilanteessahan on samat nopeusrajoitukset
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Tume34
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Tästä ja muistakin kommenteistasi huomaa, että olet juuri yksi niistä idiooteista joka ei ota liikenteessä muita huomioon. Ajattele asioita muiden näkökulmasta niin voit kokea yllätyksen? Jos enää edes ajattelet onhan sinulla navigaattori.
Olen joskus kokeillut antaa tietä sille hitaammalle joka ei omasta saamattomuudestaan johtuen ohitse osaa ajaa ohi, ja tuloksena sitten odotellaan kymppiminsa siinä levikkeellä kun ei pääse lähtemäänkään. Jos ei vastaantulevia autoja ole ja näkyvyys on hyvä, ja etenkin jos tunnen tien ja tiedän siitä löytyvän ohituspaikkoja... En todellakaan ole levikkeelle kääntymässä. Naurettavaa edes vaatia sellaista, juuri tätä kaikki-Mulle-heti-nyt touhua.

Eikö se ole ihan reilua kaikkien kannalta että jos haluaa ajaa kovempaa kuin rajoitus sallii niin sitten ohitetaan se edellä ajava hitaampi eikä odoteta hitaamman väistävän (ellei vastaantuleva liikenne pakota tai muu mainitsemani syy).

Ja ohitukset tottakai ripeästi, mikä aksiooma se nyt on että jos ajaa rajoitusten mukaan edes suunnilleen, ei osaisi ohittaa? Tai muuten käyttää järkeään?
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Haza
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Haza »

Taidan edelleen jatkaa ajelua niinkuin ennenkin, tasan sitä vauhtia kuin sopivalta tuntuu. Takana tulevien mahdollinen halu ajaa kovempaa on niiden ongelma ja edessä pumppaavista tai hitaammin ajavista mennään ohi kun se on mahdollista.
Eo. ei pidä ymmärtää väärin: ohi saa ihan vapaasti tulla, pahimmille kaveria kaipaaville tulee jopa annettua tilaa, ennätys taitaa olla 100 rajoituksella tyhjällä pitkällä suoralla ~40km/h ennenkuin parikymmentä km kontissa kiinni ajellut pääsi ohi :lol:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

JKen kirjoitti:Ajan aina sallittua nopeutta mittarivirhe huomioiden, ohituksisssa ei mittaria vilkuilla. Jatkuva ylinopeus on pienimunasten hommaa.
Pientä OT:a, vaatii kyl munaa (ja isoa) ajaa kousikalla eikun korsalla :lol:.
Foxbody turbo
wesku
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja wesku »

SonmH kirjoitti:Esimerkiksi vaikka tämä suomalainen ohituskaista kulttuuri. Kesärajoituksilla nopeusrajoitus muuttuu lähes poikkeuksetta ohituskaistan alkaessa. Jos tajuaa katsoa välillä peiliin ja siellä näkee jonon autoja, ei tarvitse nostaa nopeutta ohituskaistan kohdalla.
Ja nyt ei ole kyse etteikö ohi pääsisi, vaan siitä ettei tarvitse ajaa turhaa ylinopeutta.
Niin että muiden pitäisi siis ajaa alinopeutta jotta ohittajan ei tarvitsisi ajaa ylinopeutta :)
wesku
"Hölösuu"

Kerkko66 kirjoitti:Vanhemman miehen silmään osuu aika paljon provosoitumista tässä keskustelussa. Oma mielipide on, että rajotuksien mukaan ajajat voisivat painua vittuun. Tientukkeita on Suomenkin historiassa tunnettu enemmänkin joten tahdotko olla osa historiaa vai yksi sankareista joka tekee liikkumisesta sujuvampaa??? Herneitä toivoisin.
Mitä se sitten auttaisi jos kaikki ajaisivat vaikka rikesakkonopeuden rajoilla, ainahan kuitenkin löytyy sankareita jotka haluavat tehdä liikkumisesta sujuvampaa ajamalla muita nopeammin. Mitä hitaammin muut ajavat sitä helpompaa on kuvitella olevansa sankari ?
wesku
"Hölösuu"

mursu kirjoitti:Bangkokin- ja Munchenin-reissujen jälkeen tuntuu taas suomalainen kehätien ajaminen rajoitusten puitteissa suorastaan naurettavalta...
Molemmissa paikoissa on kyllä alinopeudella ajavien määrä huomattavasti suurempi kuin kehä kolmosella. Saksassahan on jopa sellaisiakin motareita joilla ei pysty ajamaan lainkaan ylinopeutta !

Eihän sinne suomalaiset superkuljettajat uskalla mennäkään, parempi vain ohitella tientukkeita sankarillisesti 80 rajoituksilla :)
Azanovix
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kerkko66 kirjoitti:Vanhemman miehen silmään osuu aika paljon provosoitumista tässä keskustelussa. Oma mielipide on, että rajotuksien mukaan ajajat voisivat painua vittuun. Tientukkeita on Suomenkin historiassa tunnettu enemmänkin joten tahdotko olla osa historiaa vai yksi sankareista joka tekee liikkumisesta sujuvampaa??? Herneitä toivoisin.
Mitäpä jos itse lähtisitkin reissuun tunnin - pari aikaisemmin kuin normaalisti? Jos se ei esim. työaikojen puitteissa onnistu, niin takaisinhan voi kuitenkin lähteä vaikka tunnin-pari myöhemmin. Ei se sinunkaan elämä sen kummemmin elämättä jää, vaikka joudutkin viettämään tien päällä hetken pidempään. Kannattaa muutenkin olla stressaamatta liikaa liikenteessä.
Ja näistä sankareistahan yleensä saadaan myöhemmin lukea lehdistä, kun he kenestäkään muusta piittamaatta kaahaavat yleisillä teillä ja tappavat itsensä sijasta yleensä kasan muita ihmisiä.

Ymmärtäisin kyllä, jos alinopeutta ajavat ahdistavat. Minua ainakin vit*ttaa aika suunnattomasti. Varsinkin jos kaistoja on yksi eikä ohi pääse. Mutta sama oikeus heillä on samoja teitä käyttää.
Jos taas nopeusrajoitusten mukaan ajavat aiheuttavat harmaita hiuksia, niin sitten on kasvatuksessa (liikenne- ja tapa-) mennyt jotain pahasti pieleen. Junallakin voi kulkea, jos ei halua jonossa kulkea.
Ja olkoon kuinka laitonta tahansa, niin itse ainakin ajan aina ohittaessani ylinopeutta (pl. moottoritiet, joilla ei tarvitse pitää kiirettä ohi mennessään). Ja jos ohi ei pääse, niin sitten sitä aikaa menee enemmän ja yleensä pysähdyn esim. kahville, niin se isoin jono on ehtinyt haihtua matkalta pois.
ruohonet80
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

JOS suomessa nopeusrajoitukset olisivat edes lähellä järjeviä, eikä mielivaltaisia, niin voisin niitä noudattaakkin. Nyt pohjoisemmassa joutuu köröttelemään tyhjillä pitkillä suorilla hyvässä talvikelissä 80km/h. Arvatkaa noudatanko...
Jonossa ja ruuhkassa ajaminen on sitten asia erikseen. Jos letkan etupäätä ei edes näy ja letkan nopeus on vaikka alle rajoituksen, on mielestäni turha lähteä kiilailemaan väleihin, joita ei edes ole.

nimimerkki: vasenta kaistaa :D
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
masas
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

Nyt Hook JA Juusokas sotkee, ns. sunnuntaiautoilijat, jotka ajelee tapansa mukaan alle tien sallimaa maksiminopeutta,ja samalla pykii leikkimään "kotipoliisia". Se että ajelee mittarinopeutta,( joka on yleensä :roll: noin 4-7 km/h alle todellisen nopeuden) ei aja tietoisesti "alinopeutta", mutta on todellista (gps ei vissiin valehtele kovin paljoo) nopeutta "alhaisempaa", joka jo huomataan.

Eli tulleista vastauksista päätellen :D :D Se on näköjään yllättävän vaikeeta ajaa lain sallimaa maksimi nopeutta (kelin puitteissa).

Kokeilkaa "huviksenne" EI se tapa :)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Tume34
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Ja kannattaa tosiaan katsoa että miten hurjia ne ajanmenetykset olikaan esim.100km matkalla jos ajaakin sen 5km/h hiljempaa. Voi miettiä sitä järkeäkin jossain välissä :P.
Vanhemman miehen silmään osuu aika paljon provosoitumista tässä keskustelussa. Oma mielipide on, että rajotuksien mukaan ajajat voisivat painua vittuun. Tientukkeita on Suomenkin historiassa tunnettu enemmänkin joten tahdotko olla osa historiaa vai yksi sankareista joka tekee liikkumisesta sujuvampaa??? Herneitä toivoisin.
Mulla on ollu tuttuja jotka tekivät suomen teillä liikkumisesta sujuvampaa. Poistivat nimittäin vahingossa itsensä tieliikenteestä aikalailla ikuisuuden mittaiseksi ajaksi.

Nojoo eipäs olkinukkeilla tässäkään. Ei nämä nopeusrajoituksetkaan ole mitenkään yksinkertainen juttu kun niitä suunnitellaan, eikä soolouralle voi lähteä koska se MAKSAA.

edit:ei onnistu aamusella ei.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Vastaa Viestiin