Yksi saabi kuski vähemmän
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Korirakenteiden muutokset sitovat energiaa. 1000kg höyhenpussi ottanee turpaansa törmäyksessä 50km/h vauhdissa 1000kg teräsmöykkyä vastaan.
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Nimenomaan se nopeuden muutos, ja nimenomaan muutos vastakkaiseen suuntaan kuin mistä kokijan mukaan on tultu. Vaikka molemmissa autoissa olisi samanlaiset korirakenteet ja kokoonpainumisvyöhykkeet sekä turvatyynyt mutta massassa on eroa, on aina sille kohtalokkaampaa joka joutuu törmäyksen yhteydessä vielä kiihdyttämään siihen suuntaan mistä on tullut, ja tämä moninkertaistaa kiihdytysvoimat joidenka kohteeksi matkustaja, tai ainakin tässä pisteessä matkustajaksi muuttunut kuljettajakin joutuu.
Enempiä vammoilla mässäilemättä näissä kohtaamisonnettomuuksissa, vaikkakin autoissa nykyään ovat mitä parhaimmat tyynyt ja kokoonpainumisvyöhykkeet, nekään eivät riitä vaan ulkoisten vammojen ja verenvuotojen sijasta suurimmat tuhot syntyvät sisäelinten törmäämisestä ruumiinonteloiden seinämiin, kuten vatsaontelon ja aivokopan. Tätä pahentaa vielä se, jos kiihtyvyysvoimat kerrataan istumalla siinä autossa joka on kevyempi ja joka joutuu fysiikan lakien mukaan muuttamaan törmäyksessä suuntaansa sinne mistä on tilanteeseen tultu.
Enempiä vammoilla mässäilemättä näissä kohtaamisonnettomuuksissa, vaikkakin autoissa nykyään ovat mitä parhaimmat tyynyt ja kokoonpainumisvyöhykkeet, nekään eivät riitä vaan ulkoisten vammojen ja verenvuotojen sijasta suurimmat tuhot syntyvät sisäelinten törmäämisestä ruumiinonteloiden seinämiin, kuten vatsaontelon ja aivokopan. Tätä pahentaa vielä se, jos kiihtyvyysvoimat kerrataan istumalla siinä autossa joka on kevyempi ja joka joutuu fysiikan lakien mukaan muuttamaan törmäyksessä suuntaansa sinne mistä on tilanteeseen tultu.
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Oli se sittenkin maalaisjärki vielä voimissaan.karg kirjoitti:Korirakenteiden muutokset sitovat energiaa. 1000kg höyhenpussi ottanee turpaansa törmäyksessä 50km/h vauhdissa 1000kg teräsmöykkyä vastaan.
900C -86
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Korirakenteissahan oleellisin asia on sopiva kokoonpainuvuus joka pienentää hidastuvuutta. Sillähän on sitten paljonkin väliä tapahtuuko se nopeuden muutos törmäyksessä vaikkapa metrin vai kahden matkalla. Kolaritilanteessa molempien osapuolten rakenteiden kokoonpainuvuudesta on etua toisilleen.
Tämän jutun kuvassa mielestäni Saabin tila onnettomuuden jälkeen näyttäisi melko hyvältä, keula on täysin kasassa mutta esim katto täysin ehjä ja ovikin näyttää siltä että matkustamo olisi vielä kohtuullisen hyvin muodossaan.
Pitkittäin oleva moottori ei taida kolareissa olla kovin hyvä asia.
Tämän jutun kuvassa mielestäni Saabin tila onnettomuuden jälkeen näyttäisi melko hyvältä, keula on täysin kasassa mutta esim katto täysin ehjä ja ovikin näyttää siltä että matkustamo olisi vielä kohtuullisen hyvin muodossaan.
Pitkittäin oleva moottori ei taida kolareissa olla kovin hyvä asia.
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Ketjussa on kaksi kommenttia, että kyseessä on 90. Miksei 900? Ainut mistä itse keksin mitään päätellä on se, että etupuskurin alla on niin paljon maalattua peltiä, että kyseessä ei voi olla 900.
Oli miten oli, uteliaisuus heräsi.
Oli miten oli, uteliaisuus heräsi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Tupliksen ja Satkun kyseessäollen on otettu suunniteltaessa huomioon (jo joskus vuosina 50-60 ja mitä?) ja suunniteltu painuvaksi matkustamon alle, eikä matkustamoon.wesku kirjoitti:Pitkittäin oleva moottori ei taida kolareissa olla kovin hyvä asia.
Se mitä yritin tähdentää noissa nopeuden muutoksissa ja jopa niin rajuissa G-voimien muutoksissa että sisäelimet suomeksisanottuna hajoavat, on se että nykyäänkään ei ole keksitty autoa jolla olisi pusseista tai niiden tuomasta mielikuvasta huolimatta "turvallista" ajaa toista päin, ja se, että tämänlaisesta tilanteesta todennäköisimmin säilyvät hengissä, jos ei nyt ihan ehkä terveinä ne painavemmassa autossa istuneet kylmien fysiikan lakien mukaisesti, tosiasioiden jotka takaavat sen että kevyempi lähtee törmätessä painavamman menosuuntaan ja "vastapuolen" matkustajiin kohdistuvat ja onnettomuustilanteessa tappavat kiihtyvyysvoimat toimivat juuri sen mukaisesti.
.
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Itselle ainakin paljastavat asiat etupuskurin(spoilerin)"jatke" edessä mutta ennenkaikkea korin väri yhdistettynä mustalistaisiin ikkunoihin 2-ovisessa.suorsa kirjoitti:Ketjussa on kaksi kommenttia, että kyseessä on 90. Miksei 900? Ainut mistä itse keksin mitään päätellä on se, että etupuskurin alla on niin paljon maalattua peltiä, että kyseessä ei voi olla 900.
Oli miten oli, uteliaisuus heräsi.
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
http://koti.kapsi.fi/turku/temp/900i1.jpg
Tuossa kuvassa n.80-100km/h lyhtypylvääseen osunut saappi. Osuma ei ollut suora, vaan matka jatku osuman jälkeenkin muutaman piruetin säestämänä. Tästä selvittiin kolmipistevöiden piirtämillä mustelmilla
Jos kuvitellaan suora törmäys esim. 100km/h+80km/h=160km/h niin voisin hyvinkin kuvitella että kabiinissa alkaa olla ahdasta.
Puhumattakaan noista g-voimista. Ihminen kun on alunperin suunniteltu liikkumaan n.18kilometrin tuntinopeudella, sen jälkeen äkkipysähdykset alkaa sattumaan/rikkomaan paikkoja
Kukas tuo formulasankari oli kun selvis yli 200geen törmäyksestä? Normaalistihan esim. verisuonen repeämiseen riittää 50geetä?
Tuossa kuvassa n.80-100km/h lyhtypylvääseen osunut saappi. Osuma ei ollut suora, vaan matka jatku osuman jälkeenkin muutaman piruetin säestämänä. Tästä selvittiin kolmipistevöiden piirtämillä mustelmilla
Jos kuvitellaan suora törmäys esim. 100km/h+80km/h=160km/h niin voisin hyvinkin kuvitella että kabiinissa alkaa olla ahdasta.
Puhumattakaan noista g-voimista. Ihminen kun on alunperin suunniteltu liikkumaan n.18kilometrin tuntinopeudella, sen jälkeen äkkipysähdykset alkaa sattumaan/rikkomaan paikkoja
Kukas tuo formulasankari oli kun selvis yli 200geen törmäyksestä? Normaalistihan esim. verisuonen repeämiseen riittää 50geetä?
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Tässä keskustellaan hauskasta sekoituksesta kimmoisan ja kimmottoman törmäyksen vaikutuksista liikkeen jatkuvuuden tunnettuihin kaavoihin. Lisäksi laitetaan toimittajien lööpit, G-voimat, termit ja sivistyssanat mausteeksi.
Kukaan ei varmaan tiedä vaikuttiko joku voima ihmiseen, autoon, kappaleeseen, ratavalliin, tjms. Minä ainakaan...
Kukaan ei varmaan tiedä vaikuttiko joku voima ihmiseen, autoon, kappaleeseen, ratavalliin, tjms. Minä ainakaan...
900C -86
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Minä en pysy yhtään kärryillä, joten taitaa olla viisaampi siirtyä taustallemursu kirjoitti:
Jos kuvitellaan suora törmäys esim. 100km/h+80km/h=160km/h niin voisin hyvinkin kuvitella että kabiinissa alkaa olla ahdasta.
900C -86
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
No kyllä se tiedetään että tapahtunut mikä tapahtunut, ja valittelut siitä.ASTech kirjoitti:Tässä keskustellaan hauskasta sekoituksesta kimmoisan ja kimmottoman törmäyksen vaikutuksista liikkeen jatkuvuuden tunnettuihin kaavoihin. Lisäksi laitetaan toimittajien lööpit, G-voimat, termit ja sivistyssanat mausteeksi.
Kukaan ei varmaan tiedä vaikuttiko joku voima ihmiseen, autoon, kappaleeseen, ratavalliin, tjms. Minä ainakaan...
Ja se nyt on täysin varmaa että ikäihminen, 81V ei kestä fyysisestikään kummoistakaan törmäystä.
Surullisesta tapahtumasta huolimatta on jopa jollakin kummallisella tavalla... ehkä ilahduttavaa että kukaan ei ole vielä hoksannut tai kehdannut valjastaa tapahtunutta ikäihmisten syyllistämiseksi tai yritykseksi syyllistää tulevaisuudessa.
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Vielä yksi viesti kuitenkin...Minuteman kirjoitti:Surullisesta tapahtumasta huolimatta on jopa jollakin kummallisella tavalla... ehkä ilahduttavaa että kukaan ei ole vielä hoksannut tai kehdannut valjastaa tapahtunutta ikäihmisten syyllistämiseksi tai yritykseksi syyllistää tulevaisuudessa.ASTech kirjoitti:Tässä keskustellaan hauskasta sekoituksesta kimmoisan ja kimmottoman törmäyksen vaikutuksista liikkeen jatkuvuuden tunnettuihin kaavoihin. Lisäksi laitetaan toimittajien lööpit, G-voimat, termit ja sivistyssanat mausteeksi.
Kukaan ei varmaan tiedä vaikuttiko joku voima ihmiseen, autoon, kappaleeseen, ratavalliin, tjms. Minä ainakaan...
Sama huomio ilahduttaa myös minua.
Tapahtuma on erittäin surullinen kaikkiaan, varsinkin varmasti tapaturman uhrien omaisille ja läheisille. Osanottoni heille.
900C -86
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Et taida seurata autoilun vastustajien pää-äänenkannattajaa: http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa ... ID=2790619&Minuteman kirjoitti:ehkä ilahduttavaa että kukaan ei ole vielä hoksannut tai kehdannut valjastaa tapahtunutta ikäihmisten syyllistämiseksi tai yritykseksi syyllistää tulevaisuudessa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Itse ainakin ajattelin että itsestäänselvyyksiä ei kannata kirjoittaa. Sehän on fakta että tuollainen johtuu juuri iästä. Tuossa tapauksessa tuskin kukaan edes yrittää väittää muuta. Vai onko muka tuusulanväylällä niin huonot liikennemerkit että ihminen ei tiedä mihin suuntaan saa ajaa?Minuteman kirjoitti:. ehkä ilahduttavaa että kukaan ei ole vielä hoksannut tai kehdannut valjastaa tapahtunutta ikäihmisten syyllistämiseksi tai yritykseksi syyllistää tulevaisuudessa.
Ei tuon ikäisen pitäisi missään nimessä enää ajaa autoa ainakaan 9 tapauksessa 10:stä.
9000CS 2,3
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Kaikesta huolimatta tuossa silti ihmetyttää miten voi käydä niin ettei se vastaantulijakaan ehdi väistää ? Tuusulanväylällähän on lähes joka paikassa hyvä näkyvyys, mutkat loivia ym. Oliskohan oikeaan suuntaan ajanut ollut vaikkapa vasemmalla kaistalla perääntunkeva jonka edestä on ehditty väistää mutta takapuskurin tuijottaja ei sitten ole ehtinyt tehdä mitään ? Arvailua tietysti, olisi kiva tietää yksityiskohtia tapahtuneesta.