Yksi saabi kuski vähemmän

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja karg »

Korirakenteiden muutokset sitovat energiaa. 1000kg höyhenpussi ottanee turpaansa törmäyksessä 50km/h vauhdissa 1000kg teräsmöykkyä vastaan.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nimenomaan se nopeuden muutos, ja nimenomaan muutos vastakkaiseen suuntaan kuin mistä kokijan mukaan on tultu. Vaikka molemmissa autoissa olisi samanlaiset korirakenteet ja kokoonpainumisvyöhykkeet sekä turvatyynyt mutta massassa on eroa, on aina sille kohtalokkaampaa joka joutuu törmäyksen yhteydessä vielä kiihdyttämään siihen suuntaan mistä on tullut, ja tämä moninkertaistaa kiihdytysvoimat joidenka kohteeksi matkustaja, tai ainakin tässä pisteessä matkustajaksi muuttunut kuljettajakin joutuu.

Enempiä vammoilla mässäilemättä näissä kohtaamisonnettomuuksissa, vaikkakin autoissa nykyään ovat mitä parhaimmat tyynyt ja kokoonpainumisvyöhykkeet, nekään eivät riitä vaan ulkoisten vammojen ja verenvuotojen sijasta suurimmat tuhot syntyvät sisäelinten törmäämisestä ruumiinonteloiden seinämiin, kuten vatsaontelon ja aivokopan. Tätä pahentaa vielä se, jos kiihtyvyysvoimat kerrataan istumalla siinä autossa joka on kevyempi ja joka joutuu fysiikan lakien mukaan muuttamaan törmäyksessä suuntaansa sinne mistä on tilanteeseen tultu.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja ASTech »

karg kirjoitti:Korirakenteiden muutokset sitovat energiaa. 1000kg höyhenpussi ottanee turpaansa törmäyksessä 50km/h vauhdissa 1000kg teräsmöykkyä vastaan.
Oli se sittenkin maalaisjärki vielä voimissaan. :wink:
900C -86
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja wesku »

Korirakenteissahan oleellisin asia on sopiva kokoonpainuvuus joka pienentää hidastuvuutta. Sillähän on sitten paljonkin väliä tapahtuuko se nopeuden muutos törmäyksessä vaikkapa metrin vai kahden matkalla. Kolaritilanteessa molempien osapuolten rakenteiden kokoonpainuvuudesta on etua toisilleen.

Tämän jutun kuvassa mielestäni Saabin tila onnettomuuden jälkeen näyttäisi melko hyvältä, keula on täysin kasassa mutta esim katto täysin ehjä ja ovikin näyttää siltä että matkustamo olisi vielä kohtuullisen hyvin muodossaan.

Pitkittäin oleva moottori ei taida kolareissa olla kovin hyvä asia.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ketjussa on kaksi kommenttia, että kyseessä on 90. Miksei 900? Ainut mistä itse keksin mitään päätellä on se, että etupuskurin alla on niin paljon maalattua peltiä, että kyseessä ei voi olla 900.

Oli miten oli, uteliaisuus heräsi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

wesku kirjoitti:Pitkittäin oleva moottori ei taida kolareissa olla kovin hyvä asia.
Tupliksen ja Satkun kyseessäollen on otettu suunniteltaessa huomioon (jo joskus vuosina 50-60 ja mitä?) ja suunniteltu painuvaksi matkustamon alle, eikä matkustamoon.

Se mitä yritin tähdentää noissa nopeuden muutoksissa ja jopa niin rajuissa G-voimien muutoksissa että sisäelimet suomeksisanottuna hajoavat, on se että nykyäänkään ei ole keksitty autoa jolla olisi pusseista tai niiden tuomasta mielikuvasta huolimatta "turvallista" ajaa toista päin, ja se, että tämänlaisesta tilanteesta todennäköisimmin säilyvät hengissä, jos ei nyt ihan ehkä terveinä ne painavemmassa autossa istuneet kylmien fysiikan lakien mukaisesti, tosiasioiden jotka takaavat sen että kevyempi lähtee törmätessä painavamman menosuuntaan ja "vastapuolen" matkustajiin kohdistuvat ja onnettomuustilanteessa tappavat kiihtyvyysvoimat toimivat juuri sen mukaisesti.

.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

suorsa kirjoitti:Ketjussa on kaksi kommenttia, että kyseessä on 90. Miksei 900? Ainut mistä itse keksin mitään päätellä on se, että etupuskurin alla on niin paljon maalattua peltiä, että kyseessä ei voi olla 900.

Oli miten oli, uteliaisuus heräsi.
Itselle ainakin paljastavat asiat etupuskurin(spoilerin)"jatke" edessä mutta ennenkaikkea korin väri yhdistettynä mustalistaisiin ikkunoihin 2-ovisessa.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja mursu »

http://koti.kapsi.fi/turku/temp/900i1.jpg

Tuossa kuvassa n.80-100km/h lyhtypylvääseen osunut saappi. Osuma ei ollut suora, vaan matka jatku osuman jälkeenkin muutaman piruetin säestämänä. Tästä selvittiin kolmipistevöiden piirtämillä mustelmilla :)

Jos kuvitellaan suora törmäys esim. 100km/h+80km/h=160km/h niin voisin hyvinkin kuvitella että kabiinissa alkaa olla ahdasta.

Puhumattakaan noista g-voimista. Ihminen kun on alunperin suunniteltu liikkumaan n.18kilometrin tuntinopeudella, sen jälkeen äkkipysähdykset alkaa sattumaan/rikkomaan paikkoja :)

Kukas tuo formulasankari oli kun selvis yli 200geen törmäyksestä? Normaalistihan esim. verisuonen repeämiseen riittää 50geetä?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tässä keskustellaan hauskasta sekoituksesta kimmoisan ja kimmottoman törmäyksen vaikutuksista liikkeen jatkuvuuden tunnettuihin kaavoihin. Lisäksi laitetaan toimittajien lööpit, G-voimat, termit ja sivistyssanat mausteeksi.
Kukaan ei varmaan tiedä vaikuttiko joku voima ihmiseen, autoon, kappaleeseen, ratavalliin, tjms. :lol: Minä ainakaan... :?
900C -86
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja ASTech »

mursu kirjoitti:
Jos kuvitellaan suora törmäys esim. 100km/h+80km/h=160km/h niin voisin hyvinkin kuvitella että kabiinissa alkaa olla ahdasta.
Minä en pysy yhtään kärryillä, joten taitaa olla viisaampi siirtyä taustalle :oops:
900C -86
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ASTech kirjoitti:Tässä keskustellaan hauskasta sekoituksesta kimmoisan ja kimmottoman törmäyksen vaikutuksista liikkeen jatkuvuuden tunnettuihin kaavoihin. Lisäksi laitetaan toimittajien lööpit, G-voimat, termit ja sivistyssanat mausteeksi.
Kukaan ei varmaan tiedä vaikuttiko joku voima ihmiseen, autoon, kappaleeseen, ratavalliin, tjms. :lol: Minä ainakaan... :?
No kyllä se tiedetään että tapahtunut mikä tapahtunut, ja valittelut siitä.

Ja se nyt on täysin varmaa että ikäihminen, 81V ei kestä fyysisestikään kummoistakaan törmäystä.

Surullisesta tapahtumasta huolimatta on jopa jollakin kummallisella tavalla... ehkä ilahduttavaa että kukaan ei ole vielä hoksannut tai kehdannut valjastaa tapahtunutta ikäihmisten syyllistämiseksi tai yritykseksi syyllistää tulevaisuudessa.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Minuteman kirjoitti:
ASTech kirjoitti:Tässä keskustellaan hauskasta sekoituksesta kimmoisan ja kimmottoman törmäyksen vaikutuksista liikkeen jatkuvuuden tunnettuihin kaavoihin. Lisäksi laitetaan toimittajien lööpit, G-voimat, termit ja sivistyssanat mausteeksi.
Kukaan ei varmaan tiedä vaikuttiko joku voima ihmiseen, autoon, kappaleeseen, ratavalliin, tjms. :lol: Minä ainakaan... :?
Surullisesta tapahtumasta huolimatta on jopa jollakin kummallisella tavalla... ehkä ilahduttavaa että kukaan ei ole vielä hoksannut tai kehdannut valjastaa tapahtunutta ikäihmisten syyllistämiseksi tai yritykseksi syyllistää tulevaisuudessa.
Vielä yksi viesti kuitenkin...

Sama huomio ilahduttaa myös minua.

Tapahtuma on erittäin surullinen kaikkiaan, varsinkin varmasti tapaturman uhrien omaisille ja läheisille. Osanottoni heille.
900C -86
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Risto »

Minuteman kirjoitti:ehkä ilahduttavaa että kukaan ei ole vielä hoksannut tai kehdannut valjastaa tapahtunutta ikäihmisten syyllistämiseksi tai yritykseksi syyllistää tulevaisuudessa.
Et taida seurata autoilun vastustajien pää-äänenkannattajaa: http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa ... ID=2790619&
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minuteman kirjoitti:. ehkä ilahduttavaa että kukaan ei ole vielä hoksannut tai kehdannut valjastaa tapahtunutta ikäihmisten syyllistämiseksi tai yritykseksi syyllistää tulevaisuudessa.
Itse ainakin ajattelin että itsestäänselvyyksiä ei kannata kirjoittaa. Sehän on fakta että tuollainen johtuu juuri iästä. Tuossa tapauksessa tuskin kukaan edes yrittää väittää muuta. Vai onko muka tuusulanväylällä niin huonot liikennemerkit että ihminen ei tiedä mihin suuntaan saa ajaa?
Ei tuon ikäisen pitäisi missään nimessä enää ajaa autoa ainakaan 9 tapauksessa 10:stä.
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kaikesta huolimatta tuossa silti ihmetyttää miten voi käydä niin ettei se vastaantulijakaan ehdi väistää ? Tuusulanväylällähän on lähes joka paikassa hyvä näkyvyys, mutkat loivia ym. Oliskohan oikeaan suuntaan ajanut ollut vaikkapa vasemmalla kaistalla perääntunkeva jonka edestä on ehditty väistää mutta takapuskurin tuijottaja ei sitten ole ehtinyt tehdä mitään ? Arvailua tietysti, olisi kiva tietää yksityiskohtia tapahtuneesta.
Vastaa Viestiin