0W-40 öljyt

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Jussi »

dimebak kirjoitti:Samaa GM-ölbbää suositellaan tuohon mun nykyiseen käyttökinneriin ja öljynvaihtoväli 30tkm. Keskustelin asentajan kanssa ja mun ajomäärät kuulleessaan sanoi, että max. 7500km öljynvaihtoväli eli kaksi kertaa vuodessa.

Ei se ole pelkkä kilometrimäärä öljyille vaan ajo ja aikakin merkitsee.
En kyllä ihan hirveästi antaisi painoa noille asentajien jutuille. Toki kokemusperäisissä tarinoissakin joskus piilee totuus pohjalla, mutta kokemusperäisissä öljyjutuissa harvemmin.

Olosuhteet, käyttöspektri ja aika ratkaisevat sen koska öljy on vaihdettava. En oikein keksi mitään syytä miksi autoon pitäisi vaihtaa öljyt 7500 km välein ellei sillä sitten ajeta lyhyttä pätkää kaupungissa pelkästään talviaikaan. Jos km perustaisesti ei vaihto onnistu riittävän tiheään niin kerran vuodessa keväisin on jokseenkin riittävä... se että vaihto tapahtuu keväällä on kuitenkin kohtuu olennaista.

Nykyöljyistä näkee viimeisen vaihtopisteen hyvin selvästi... siinä vaiheessa kun öljyä alkaa kulumaan olisi hyvä aika vaihtaa. Öljyn kulutuksen lisääntyminen kielii viskositeetin kohottajien loppuunkulumisesta ja kun ne on kulutettu on syytä olettaa että myös muut lisäaineet alkavat olemaan hajonneet ja kuluneet loppuun.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Jussi »

himmee kirjoitti:6000-7000km, kun on tonnarilla/kuupalla/satkulla ajettu niin kyllä öljy on sormin tunnustellen jo parhaan päivänsä nähnyt.
Öljyn laatua ei taida aivan saada sormin tunnustelemalla selville :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

ysikoo kirjoitti:Eikös ainakin t7 koneeseen suositella 0w-40 M1? Itse vaihdoin kokeeksi tonttuun 5w-50 tilalle juuri nuo, hyvin tuntuu pelaavan. Toista kertaa en kyllä rally formulaa laita, leikkaantuu näemmä jo normikäytössä.
Mielelläni myös kuulisin hieman lisäinfoa asiaan? :?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ilkka R kirjoitti:Mielelläni myös kuulisin hieman lisäinfoa asiaan? :?
Voinen infota vaikka ei minun kommentistani ollutkaan kysymys...

Leikkaantuminen on väärä termi. Sillä tarkoitetaan pohjaöljyn rakenteen muutoksia, jotka aiheuttavat viskositeetin muutoksen. Todellisuudessa se mitä tässä ketjussa leikkaantumiseksi kutsutaan on lisäaineiden kulumista ja hajoamista.

Lisäaineiden kuluminen ja hajoaminen on aivan normaali ilmiö ja sen nopeus riippuu valtavasta määrästä eri tekijöitä. Lämpötila, ilman sisältämä happi ja vesi ovat näistä tekijöistä tärkeimmät, mutta myös esimerkiksi öljyn sekaan pääsevällä palamattomalla polttoaineella ja palojätteellä on suurehko merkitys siihen. Kaikki em tekijät (ja ne jota ei edellä mainittu) ovat riippuvaisia moottorin käyttötavasta ja käyttöolosuhteista, joten yksittäisten kokeilujen perusteella tehdyt arvailut ovat yhtä tyhjän kanssa.

Esimerkiksi Saabin, VAG:n ja PSA:n huohotinvammaiset koneet tuhoavat öljyn ominaisuudet nopeammin kuin jotkut muut, tästä syystä öljy jossa päästään riittäviin ominaisuuksiin mahd. pienellä lisäaineistuksella toimii parhaiten... näissä on aivan turha yrittää käyttää öljyä jolla saavutetaan paras mahdollinen voitelu mahd. laajalla lämpötila-alueella koska öljy ei yksinkertaisesti siedä käyttöolosuhteita... tai sitten öljy on vaihdettava todella usein.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jussi kirjoitti:
himmee kirjoitti:6000-7000km, kun on tonnarilla/kuupalla/satkulla ajettu niin kyllä öljy on sormin tunnustellen jo parhaan päivänsä nähnyt.
Öljyn laatua ei taida aivan saada sormin tunnustelemalla selville :)
Ootko kokeillut koskaan? Epäilen että et ole, kun tämmöistä väität. Kohteena siis uusi öljy ja ajettu öljy. Siinä vaiheessa kun se sormissa muuttuu ei niin liukkaaksi niin eiköhän sama päde myös moottorin solukoissa?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jussi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Samaa GM-ölbbää suositellaan tuohon mun nykyiseen käyttökinneriin ja öljynvaihtoväli 30tkm. Keskustelin asentajan kanssa ja mun ajomäärät kuulleessaan sanoi, että max. 7500km öljynvaihtoväli eli kaksi kertaa vuodessa.

Ei se ole pelkkä kilometrimäärä öljyille vaan ajo ja aikakin merkitsee.
En kyllä ihan hirveästi antaisi painoa noille asentajien jutuille. Toki kokemusperäisissä tarinoissakin joskus piilee totuus pohjalla, mutta kokemusperäisissä öljyjutuissa harvemmin.

Olosuhteet, käyttöspektri ja aika ratkaisevat sen koska öljy on vaihdettava. En oikein keksi mitään syytä miksi autoon pitäisi vaihtaa öljyt 7500 km välein ellei sillä sitten ajeta lyhyttä pätkää kaupungissa pelkästään talviaikaan. Jos km perustaisesti ei vaihto onnistu riittävän tiheään niin kerran vuodessa keväisin on jokseenkin riittävä... se että vaihto tapahtuu keväällä on kuitenkin kohtuu olennaista.

Nykyöljyistä näkee viimeisen vaihtopisteen hyvin selvästi... siinä vaiheessa kun öljyä alkaa kulumaan olisi hyvä aika vaihtaa. Öljyn kulutuksen lisääntyminen kielii viskositeetin kohottajien loppuunkulumisesta ja kun ne on kulutettu on syytä olettaa että myös muut lisäaineet alkavat olemaan hajonneet ja kuluneet loppuun.
Tämä asentaja itse ajoi 6000km öljyillä, ja hälläkin oli Opel. Se tosiaan mikä minun käytössä "rääkkää" öljyjä on se käyttö, suurin osa ajosta on kaupunkiajoa ja kylmäkäynnistyksiä.

Ex-käyttiksellä käyttö oli samanlaista ja siinä vaihdatin 5000km välein öljyt, sillä tuli 2 kertaa vuodessa öljynvaihto. Ja ku tarkemmin ajattelee niin miksipä en vaihtaisi tuohonkin samoilla lukemilla, kun käyttökin on samanlaista? Ja ei se niin iso kustannus ole jos laittaa 110€ öljyihin suodattimineen ja töineen vuodessa :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Jussi »

himmee kirjoitti:Ootko kokeillut koskaan? Epäilen että et ole, kun tämmöistä väität. Kohteena siis uusi öljy ja ajettu öljy. Siinä vaiheessa kun se sormissa muuttuu ei niin liukkaaksi niin eiköhän sama päde myös moottorin solukoissa?
Niin kai sitten... öljylaboratoriot on aivan turhaa rahastusta kun herkkähipiäisempi ropaaja kyllä osaa määritellä öljyn laadun sorminkin :)

Toisaalta voisin myös todeta: Ethän nyt vaan opeta isääsi naimaan?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eihän ne isätkää aina osaa naida.. :wink: Luulis vanhemman henkilön osaavan asiallisempaan keskusteluun, mutta sitä on kait turha toivoa. :D

Mutta luulis sun labran tuloksissa olevan eroa uudessa ja ajetussa öljyssä? Ei nyt oikeen mee jakeluun tua, et kuinka öljy ei voi huonontua sitä käytettäessä?

Mut antaapi olla, vie sää öljyt aina labraan nii mää jatkan käsillä hiplaamista.. :)

Labran tutkimukset on varmasti tärkeitä sitä en kiistä..se nyt vain ei koske millään tavalla mun autolla ajeluun.

edit: Täytyy vielä lisätä, että öljyhän on aina hyvä vaihtaa ennenkuin se on vaihtopisteessä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Fechter
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 12:07

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Fechter »

Pola kirjoitti:Mulla on tässä juuri Mobil 1 New life purkki kädessä. Takana lukee että Recommended by :saab: . Ja sama venäjäks
Ja Shell Helix Ultra 5w-40 purkissa lukee endorse by Saab
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Pola »

Fechter kirjoitti:
Pola kirjoitti:Mulla on tässä juuri Mobil 1 New life purkki kädessä. Takana lukee että Recommended by :saab: . Ja sama venäjäks
Ja Shell Helix Ultra 5w-40 purkissa lukee endorse by Saab
Tosiaan unohtu mainita että tuo on nimenomaan 0w-40 öljy
#3272
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Jussi »

himmee kirjoitti:Mutta luulis sun labran tuloksissa olevan eroa uudessa ja ajetussa öljyssä? Ei nyt oikeen mee jakeluun tua, et kuinka öljy ei voi huonontua sitä käytettäessä?
Totta ihmeessä se huonontuu käytössä, mutta ei se huonontuminen ole mikään sormin tunnusteltavissa oleva juttu... ei voi näppituntumalta sanoa onko joku huonoa tai hyvää.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jussi kirjoitti:
himmee kirjoitti:Mutta luulis sun labran tuloksissa olevan eroa uudessa ja ajetussa öljyssä? Ei nyt oikeen mee jakeluun tua, et kuinka öljy ei voi huonontua sitä käytettäessä?
Totta ihmeessä se huonontuu käytössä, mutta ei se huonontuminen ole mikään sormin tunnusteltavissa oleva juttu... ei voi näppituntumalta sanoa onko joku huonoa tai hyvää.
Siis etkö muka huomaa eroa uuden ja 10 000km ajetun öljyn välillä sormin? Ja vaikkapa 5000km ja 15 000km ajetun välillä? Silloin kun oon saanut enempi vaihdettua öljyjä omaan laitokseen niin jopa öljyn väristä tiedän paljonko on tullut kilometrejä öljylle toki se mustuminen ei meinaa sitä, että se olisi huonoa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Eiköhän kuitenkin nuo merkkihuollon asentajat kuitenkin ole niitä parhaita asiantuntijoita, varsinkin tälläinen reilun 10 vuoden kokemuksen omaava asentaja, Hehän tekevät joka päivä useita öljynvaihtoja ja näkevät monenlaisia öljynvaihtovälejä ja öljyjä ja tekevät tätä juuri oman merkin autoihin. Ainakin itse luotan enemmän heidän kokemukseen kuin johonkin öljypurkin suositukseen. Sitäpaitsi GM 5w30 on hinnaltaankin niin edullista että ainakaan 9-5 koneissa ei muuta kannata käyttää. Kyllähän öljynvaihto tarpeeksi usein on kaikista paras ja halvin tae koneen kestävyydelle. Sen ymmärtää viimeistään silloin kun itse purkaa koneen, korjaa ja kasaa koneen, käsittää että sen öljykalvon varassa kiertokangen ja kampiakselin laakerit pyörii.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Jussi »

himmee kirjoitti:Siis etkö muka huomaa eroa uuden ja 10 000km ajetun öljyn välillä sormin? Ja vaikkapa 5000km ja 15 000km ajetun välillä? Silloin kun oon saanut enempi vaihdettua öljyjä omaan laitokseen niin jopa öljyn väristä tiedän paljonko on tullut kilometrejä öljylle toki se mustuminen ei meinaa sitä, että se olisi huonoa.
Mitä ihmeen merkitystä sillä on mitä siitä sormin huomaa kun sormin tehty analyysi ei kerro yhtikäs mitään öljyn laadusta... kuten ei myöskään väri.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jussi kirjoitti:
himmee kirjoitti:Siis etkö muka huomaa eroa uuden ja 10 000km ajetun öljyn välillä sormin? Ja vaikkapa 5000km ja 15 000km ajetun välillä? Silloin kun oon saanut enempi vaihdettua öljyjä omaan laitokseen niin jopa öljyn väristä tiedän paljonko on tullut kilometrejä öljylle toki se mustuminen ei meinaa sitä, että se olisi huonoa.
Mitä ihmeen merkitystä sillä on mitä siitä sormin huomaa kun sormin tehty analyysi ei kerro yhtikäs mitään öljyn laadusta... kuten ei myöskään väri.
Sen se kertoo, että muutosta on tapahtunut ja hyvä olisi vaihtaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin