Night breaker polttimot
Re: Night breaker polttimot
Eli kerätäänpä kokemuksia kestoiästä:
H1, H4 ja H7.
Minulla H1 NB:t ovat kestäneet molemmissa autoissa lähivaloissa noin vuoden, jonka jälkeen ne on vaihdettu pois. Kaukovaloja vaihdan vasta sitten, kun hajoavat.
H4:stä ja H7:sta ei ole kokemusta.
H1, H4 ja H7.
Minulla H1 NB:t ovat kestäneet molemmissa autoissa lähivaloissa noin vuoden, jonka jälkeen ne on vaihdettu pois. Kaukovaloja vaihdan vasta sitten, kun hajoavat.
H4:stä ja H7:sta ei ole kokemusta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Night breaker polttimot
EDIT: Tuulilasin vertailu H4 ja H7 polttimoiden kestoiästä.Svc kirjoitti:Eli kerätäänpä kokemuksia kestoiästä:
H1, H4 ja H7.
Minulla H1 NB:t ovat kestäneet molemmissa autoissa lähivaloissa noin vuoden, jonka jälkeen ne on vaihdettu pois. Kaukovaloja vaihdan vasta sitten, kun hajoavat.
H4:stä ja H7:sta ei ole kokemusta.
http://www.tuulilasi.fi/tutkii/?subarea ... 286&page=1
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Night breaker polttimot
Huomatkaa että vertailu on vuodelta 2001. Luulisi useimpien valmistajien jo tässä vaiheessa parantaneen H7-lamppujensa laatua noilta ajoilta.Svc kirjoitti:EDIT: Tuulilasin vertailu H4 ja H7 polttimoiden kestoiästä.
http://www.tuulilasi.fi/tutkii/?subarea ... 286&page=1
Re: Night breaker polttimot
Kokemuksia.
H7 Naitpreikkeri kesti 1,5 kuukautta. Toisen polttimon kestoikää en viitsinyt edes jäädä testailemaan.
Hyvästi Naitpreikker ..... ja ehkäpä koko Osram siinä samalla.
ps. pakkauksessa mainitaan kestoiän olevan puolet lyhyempi kuin standandipolttimon. Tämä on hyväksyttävää, kun ottaa huomioon, että kyseessä on "erikoispoltin". Kyseisen polttimon perusteella näyttäisi siltä, että vakiopoltinkin kestää kovin lyhyen ajan. Näinhän ei tietenkään ole, vaan Naitpreikkeri on täyttä p .... aa.
H7 Naitpreikkeri kesti 1,5 kuukautta. Toisen polttimon kestoikää en viitsinyt edes jäädä testailemaan.
Hyvästi Naitpreikker ..... ja ehkäpä koko Osram siinä samalla.
ps. pakkauksessa mainitaan kestoiän olevan puolet lyhyempi kuin standandipolttimon. Tämä on hyväksyttävää, kun ottaa huomioon, että kyseessä on "erikoispoltin". Kyseisen polttimon perusteella näyttäisi siltä, että vakiopoltinkin kestää kovin lyhyen ajan. Näinhän ei tietenkään ole, vaan Naitpreikkeri on täyttä p .... aa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Night breaker polttimot
Pelkkä kesto ajallisesti vain ei kerro mistään mitään. Joku ajaa sen noin vuoden aikana 5tkm, kun joku toinen ajaa saman verran viikossa. Ajetuista kilometreistä JA kestosta ajallisesti voisi jo jotain päätelläkkin.Svc kirjoitti:Eli kerätäänpä kokemuksia kestoiästä:
Minulla H1 NB:t ovat kestäneet molemmissa autoissa lähivaloissa noin vuoden, jonka jälkeen ne on vaihdettu pois.
#3418
Re: Night breaker polttimot
Totta. Tämä unohtui.J.N kirjoitti:Pelkkä kesto ajallisesti vain ei kerro mistään mitään. Joku ajaa sen noin vuoden aikana 5tkm, kun joku toinen ajaa saman verran viikossa. Ajetuista kilometreistä JA kestosta ajallisesti voisi jo jotain päätelläkkin.Svc kirjoitti:Eli kerätäänpä kokemuksia kestoiästä:
Minulla H1 NB:t ovat kestäneet molemmissa autoissa lähivaloissa noin vuoden, jonka jälkeen ne on vaihdettu pois.
Toisella autolla ajetaan vuosittain n. 15 000 ja toisella n. 18 000 km. Molemmilla kuitenkin lähes päivittäin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Night breaker polttimot
Lisätäänpä tarkennusta tuohon omaan kokemukseeni NB:n kestävyydestä.
Autooni tulee kilometrejä vuodessa n. 14500 km.
Tätäkin taustaa vasten 1,5 kk:n kestoikä on luvattoman lyhyt.
Tuona aikana ei edes tullut ajettua mitenkään keskimääräistä enemmän.
Autooni tulee kilometrejä vuodessa n. 14500 km.
Tätäkin taustaa vasten 1,5 kk:n kestoikä on luvattoman lyhyt.
Tuona aikana ei edes tullut ajettua mitenkään keskimääräistä enemmän.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Night breaker polttimot
No tarkennampas itsekin:
Omalla kohdalla tuo em. 3kk kesto tarkoittaa siis neljäsosaa vuosittaisesta ajomäärästä joka on luokkaa 18tkm/vuosi, eli siis jotain 4500km, joka puolestaan ei omien polttimonvaihtokokemusten mukaan ole kovinkaan kaksinen käyttöikä.
Edelleenkään en ole varsinaisesti "pettynyt" NB:n kestoon, sillä tiedossahan tuo oli etteivät mahdollisesti kestä samaa aikaa kuin perustuikut ja kun tien päälläkin osoittautuivat päteviksi niin ihan ok polttimo. Kohtuullisen arvokas tosin.
Nyt pitää pärjätä Osramin Silverstareilla joita tarjouksesta tarttui kasa mukaan (kun halvalla sai ja sammuu kuitenkin ennen aikojaan ).
Omalla kohdalla tuo em. 3kk kesto tarkoittaa siis neljäsosaa vuosittaisesta ajomäärästä joka on luokkaa 18tkm/vuosi, eli siis jotain 4500km, joka puolestaan ei omien polttimonvaihtokokemusten mukaan ole kovinkaan kaksinen käyttöikä.
Edelleenkään en ole varsinaisesti "pettynyt" NB:n kestoon, sillä tiedossahan tuo oli etteivät mahdollisesti kestä samaa aikaa kuin perustuikut ja kun tien päälläkin osoittautuivat päteviksi niin ihan ok polttimo. Kohtuullisen arvokas tosin.
Nyt pitää pärjätä Osramin Silverstareilla joita tarjouksesta tarttui kasa mukaan (kun halvalla sai ja sammuu kuitenkin ennen aikojaan ).
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Re: Night breaker polttimot
ei noi nightbrakerit iha parhaita oo kestämään mutta muistetaan ny kummiski se että ku niitä lamppuja räpelöi niin hipasetki siihe lasiosaan sormellas ni lampun käyttöikä laskee heti roimasti.
Ite ostin minimanista aiemmi ladaan jotkut iha random merkkiset lamput ja oli ihan pirun hyvät, kesti kauan eikä valoteho laskenu käytännössä ollenkaan. ite ku oon aika tarkka noitte lamppujen kanssa ku vaihan vähintään kerran vuodessa.
kävinpä sit hyvästä kokemuksesta ostamassa saabbiinki h4 lamput ja makso 5e/pari ja valoteho tais olla +30%. joskus hyvääki saa halvalla
Ite ostin minimanista aiemmi ladaan jotkut iha random merkkiset lamput ja oli ihan pirun hyvät, kesti kauan eikä valoteho laskenu käytännössä ollenkaan. ite ku oon aika tarkka noitte lamppujen kanssa ku vaihan vähintään kerran vuodessa.
kävinpä sit hyvästä kokemuksesta ostamassa saabbiinki h4 lamput ja makso 5e/pari ja valoteho tais olla +30%. joskus hyvääki saa halvalla
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Night breaker polttimot
matonetista saa jotain +60% H4:ia kympin pari jotka on ittellä ja emännällä toiminu hyvin. Pidempi ikäsiä ovat olleet kuin isän volkkarin night brakerit.
Merkkiä en muista, jos joku käväsee motossa niin kertoilee sen tännekkin?
Merkkiä en muista, jos joku käväsee motossa niin kertoilee sen tännekkin?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Night breaker polttimot
Ainakin General Electricin +60 lamput kestivät ainakin H4-versiona ongelmitta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Night breaker polttimot
noniin, minun vuoro kokeilla näitä.
Nämä Osram Night Breaker Plussat, joissa sanottu parantunut kesto.
Tarttui mukaan @ 21,90€/pari/H4.
Joku vuosi sitten tuli kokeiltua Philipsin Extremet, valoa oli mutta kestoikä 3-6kk.
Saattoi tosin olla jonkunverran yöasentokäyttöä. Sen jälkeen tullut ajettua GE H4 vakioilla.
Nämä pyrin käyttää päiväasennossa, saabi nähdä kauanko kestävät.
Valotehossa ja värissä ihan eri luokkaa kuin jotkut halpikset.
Nämä Osram Night Breaker Plussat, joissa sanottu parantunut kesto.
Tarttui mukaan @ 21,90€/pari/H4.
Joku vuosi sitten tuli kokeiltua Philipsin Extremet, valoa oli mutta kestoikä 3-6kk.
Saattoi tosin olla jonkunverran yöasentokäyttöä. Sen jälkeen tullut ajettua GE H4 vakioilla.
Nämä pyrin käyttää päiväasennossa, saabi nähdä kauanko kestävät.
Valotehossa ja värissä ihan eri luokkaa kuin jotkut halpikset.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Night breaker polttimot
Joulukuun alussa laitoin Setukkaa breakerit, ensimmäinen poksahti ennen vuoden vaihdetta, toinen heti vuoden vaihteen jälkeen.
Kilometrejä kertyy n.2500-3000 kuukaudessa.
Hain takuuseen uudet, nyt kestäneet tähän asti (koputtelee puuta).
Kilometrejä kertyy n.2500-3000 kuukaudessa.
Hain takuuseen uudet, nyt kestäneet tähän asti (koputtelee puuta).
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Night breaker polttimot
H7 polttimot on tunnetusti heikompia , eivät kestä virranvaihteluita tms... Näin ainakin
messuilla kerrottiin kun tuli puhetta.
Itselläni on H4 palanut ainostaan 2 kertaa ( lamppu kerran sadassa autossa ).
Nyt olen valotehon vuoksi kokeillut tarjoustalon 100/80w polttimoa ja siinä tuntuu olevan tehoa riittävästi kuluneisiinkin umpioihin
messuilla kerrottiin kun tuli puhetta.
Itselläni on H4 palanut ainostaan 2 kertaa ( lamppu kerran sadassa autossa ).
Nyt olen valotehon vuoksi kokeillut tarjoustalon 100/80w polttimoa ja siinä tuntuu olevan tehoa riittävästi kuluneisiinkin umpioihin
96 vm. 1975
Re: Night breaker polttimot
Jos auto on valonvaihtoreleellä varustettu niin kannattaa ryhtyä katselemaan uutta relettä jos aikoo pitempään kokeilla. Vaihtoreleen kärkiä ei ole mitoitettu noin suurille tehoille ja kärkien pinnoite kuluu ennenpitkää puhki ja kärjet alkavat piikkiintyä ja hitsautua kiinni. Tästä taas voi seurata ikäviä yllätyksiä pimeillä taipaleilla.merlin kirjoitti: Nyt olen valotehon vuoksi kokeillut tarjoustalon 100/80w polttimoa ja siinä tuntuu olevan tehoa riittävästi kuluneisiinkin umpioihin
Toinen ikävä puoli on se että kun heijastimien pinnoite on yleensä ainakin vanhemman polven Saabeissa tehty höyrystämällä hopeaa muovipintaan niin todella kuumana käyvät polttimot tahtovat höyrystää tätä pintaa myös irti jolloin se päätyy ajovalolasien sisäpinnoille harmaaksi hunnuksi, ja tämä prosessi tahtoo etenkin jo valmiiksi kuluneissa heijastimissa olla äkkiä kiihtyvä. (tummentunut kohta siinä pinnoitteessa tahtoo kerätä sitä lämpöä pistemäisesti ja höyrystää reunoiltaan lisää, samalla lisäten sitä lämpöä keräävää pinta-alaa.)
Tiedän koska itse olen ko. munauksen havaintoineen tehnyt.