Tuommoinen peltieri haukkaa suht paljon virtaa, 80W peltieri jopa lähemmäs 10A täydellä jännitteellä. Mitä ilmeisemmin kylmälaukun elektroniikka on alitehosta järeämmälle peltierille.
Perus peltier tietoutta:
Yleensä peltierit on VDC15+ jännitteellä, jolloin auton 14,4V jää vajaaksi. Kannattaa siis hommata "ylitehonen" peltieri.
Peltierillä on (delta)max arvo. Kertoo mikä on kuuma-kylmä puolen maksimaali lämpötila ero. Mitä paremmin jäähdytät kuumaa puolta, sitä paremmin boxi jäähtyy. Esim., jos Dmax arvo on 60ast, kuumapuolen peltier on huonon siilen ja lämpötahnan takia +45ast, ei kylmäpuoli jäähdy enempää kuin +15 asteeseen.
Peltier on vielä hyvin kranttu AC häiriöille. Eli järeemmällä peltierillä tarvitset kunnon elkot jännitteen stabiloinntiin, pienet keraamiset konkat korkataajuus häiriötä ja diodit estämään negatiivisia jännite piikkejä.
Sit rupee jäähtymään.
Häiriötä aiheuttaa vaihtovirta laturi, sytyts, jännitepiikkejä esim flektin kytkeytyessä....
Autojääkaappi - Peltier
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Autojääkaappi - Peltier
Eipä taida autokäyttöön olla mitään jännitestabilaattoreita. Kun virta pitää nimenomaan vain suodattaa, ei muuntaa jännitettä.
Jos valmista haluaa niin...
Hakkurivirtalähde, DC12V-> 230VAC, tämä mielellään laadukas.
Todella laadukas virtalähde, eli hyvin satbiloitu ja suodatettu hakkuripoweri, 230VAC->15-20VDC
Kokeile päivittää jääkaapi elektroniikan komponentteja...
Kerran rupee rakentaa, niin miksei samantien ihan alusta, vaikkapa styroxiseen "passiviiseen" kylmälaukkuun.
Aikoinaan kun tietokonen prosessoreja jäähdyteltiin niin tärkein ja myöskin kokoonpanon heikoin lenkki oli nimenomaan peltierin virtalähde.
Halvan 300W tietokone powerin, ja "laboratoriovirtalähteen" ero jäähdytystehossa oli merkittävä. (Samalla jännitteellä ja virralla)
Jos valmista haluaa niin...
Hakkurivirtalähde, DC12V-> 230VAC, tämä mielellään laadukas.
Todella laadukas virtalähde, eli hyvin satbiloitu ja suodatettu hakkuripoweri, 230VAC->15-20VDC
Kokeile päivittää jääkaapi elektroniikan komponentteja...
Kerran rupee rakentaa, niin miksei samantien ihan alusta, vaikkapa styroxiseen "passiviiseen" kylmälaukkuun.
Aikoinaan kun tietokonen prosessoreja jäähdyteltiin niin tärkein ja myöskin kokoonpanon heikoin lenkki oli nimenomaan peltierin virtalähde.
Halvan 300W tietokone powerin, ja "laboratoriovirtalähteen" ero jäähdytystehossa oli merkittävä. (Samalla jännitteellä ja virralla)
Re: Autojääkaappi - Peltier
Mainittakoon vielä että kompressorikaapin kulutus on keskimäärin noin 0,4A-0,6A ja tarvittaessa sen saa pakkasen puolelle (-18). Vene/retkeilykäyttöön en peltieriä voinut valita koska laitteen piti selvitä pari päivää ilman että akkua ladataan. Tuo virrankulutus on keskimääräinen kulutus, kompuran käynnistyminen vie paljon virtaa ja käynnissä ehkä 5A. Se käy kuitenkin vain noin 10%-20% ajasta riippuen ulkoilman lämpötilasta ja säädetystä tavoitelämpötilasta. Yhden yön kaappi selviää RC-auton akuilla (2x7,2V sarjaan, 3000mAh), mutta Suomessa onkin kylmät yöt
Oma valintani oli Waeco CoolFreeze CDF-18, taisi olla neljänsadan paikkeilla verkkolaitteen ja suojapussin kanssa jostain verkkokaupasta. Suojapussi helpottaa liikuttelua (kädensijat) ja eristää vielä hiukan enemmän (virrankulutus laskee). Tuo on valmistajan pienin malli, vielä kannettavissa.Onhan nuo kompurakaapit kalliita mutta tuntui tässäkin säikeessä mopo karkaavan jos peltierkaapin virittelyn lisäksi panostetaan invertteriin yms.

Oma valintani oli Waeco CoolFreeze CDF-18, taisi olla neljänsadan paikkeilla verkkolaitteen ja suojapussin kanssa jostain verkkokaupasta. Suojapussi helpottaa liikuttelua (kädensijat) ja eristää vielä hiukan enemmän (virrankulutus laskee). Tuo on valmistajan pienin malli, vielä kannettavissa.Onhan nuo kompurakaapit kalliita mutta tuntui tässäkin säikeessä mopo karkaavan jos peltierkaapin virittelyn lisäksi panostetaan invertteriin yms.
Re: Autojääkaappi - Peltier
Varmaan entinen SHP eli nykyinen ELFA, osoite löytynee netistä. Komponenttikulma (?) Itäharjulla on toinen liike, onko noita muitakin?georgahti kirjoitti: turussa en muista paikan nimeä, mutta olisko ollu jossain vähä-heikkilän nurkilla. vettäkin oli lähellä, mutta oliko se siitä kaupungin läpi kulkevasta viemäristä vai merestä - en muista.
Ihan mielenkiintoinen keskustelu, opin taas jotain. Jos omistaisin peltierkaapin ottaisin sen heti parannustöiden alle.
Re: Autojääkaappi - Peltier
Täytyy ainakin kommentoida, että tulipa tästä suosittu aihe. En tämmöistä kommentointia osannut odottaa.
Niin kun sanoin että SAAB omalle tupakansytyttimelle menee ohuet johdot, niin se on totta aikakin SAAB 900 malleissa. (Ja luultavasti muissakin vanhoissa.)
Kylmäkaapeista sen verran, että noissa Bilteman sinisissä kaapeissa ei kauheesti tunnu noi puhaltimet kestävän, ainakaan jos niitä käyttää jääkaappina verkolaitteen avulla.
Aattelin että pitäs koettaa laittaa sinne kohta jotain muita tuulettimia. Lihännä tulee mieleen tietokoneen puhaltimet.
En oo tota tehokkaammalla Peltier-elementillä varustettua kappia testannu vielä autossa. (Siis kun autosta see enemmän virtaa, kuin siittä verkkolaitteesta tulee vaan se 6A maksimissaan.)
Niin kun sanoin että SAAB omalle tupakansytyttimelle menee ohuet johdot, niin se on totta aikakin SAAB 900 malleissa. (Ja luultavasti muissakin vanhoissa.)
Kylmäkaapeista sen verran, että noissa Bilteman sinisissä kaapeissa ei kauheesti tunnu noi puhaltimet kestävän, ainakaan jos niitä käyttää jääkaappina verkolaitteen avulla.
Aattelin että pitäs koettaa laittaa sinne kohta jotain muita tuulettimia. Lihännä tulee mieleen tietokoneen puhaltimet.
En oo tota tehokkaammalla Peltier-elementillä varustettua kappia testannu vielä autossa. (Siis kun autosta see enemmän virtaa, kuin siittä verkkolaitteesta tulee vaan se 6A maksimissaan.)
SAAB
Re: Autojääkaappi - Peltier
Kompura käy 32C ulkolämpötilassa 18% ajasta jos kaapin sisälämpötila on +5 astetta.9-5T kirjoitti:Saako tuon pidettyä esim. +5 asteessa vaikka +30 lämpötilassa? Muistatko verkkokauppaa kun löysin vain 469e ilman pussia.oju kirjoitti: Oma valintani oli Waeco CoolFreeze CDF-18, taisi olla neljänsadan paikkeilla verkkolaitteen ja suojapussin kanssa jostain verkkokaupasta.
http://www.waeco.com/en/252_420.php
Eli ei ole ongelma, ilmeisesti lupaavat sen -18C noilla säillä. Kulutus on 35W mutta laite on päällä 10% ajasta 20 asteen ulkolämpötilassa -> vehkeellä on 0,3A keskimääräinen virrankulutus. Tuossa 32 asteessa kulutus on siis lähes tuplat 20C verrattuna muttei läheskään peltierlaitteiden tasoa. Ja tämä kaappi myös pitää sen +5 astetta eikä ole siinä riippuvainen ulkolämpötilasta.
Hintoja:
http://www.preissuchmaschine.de/in-Camp ... CF-18.html
tai
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=442450
Postikulut Saksasta ovat yleensä halvemmat kuin esim. Tampereelta.
Ostin muistaakseni täältä:
http://www.billiger-ist-nicht-gmbh.de/home.html
Nyt se ei ollut läheskään halvin. Toisaalta kotimaiset kaupat eivät nekään enää pyydä yli 600e hintoja siitä.
Re: Autojääkaappi - Peltier
Eli Itäisellä Rantakadulla ELFA, http://www.elfa.se, Itäharjulla Peronkadulla Triopak. Edellämainitussa hyvä valikoima kaikenlaisia virtalähteitä, myös järeämpiä.oju kirjoitti:Varmaan entinen SHP eli nykyinen ELFA, osoite löytynee netistä. Komponenttikulma (?) Itäharjulla on toinen liike, onko noita muitakin?georgahti kirjoitti: turussa en muista paikan nimeä, mutta olisko ollu jossain vähä-heikkilän nurkilla. vettäkin oli lähellä, mutta oliko se siitä kaupungin läpi kulkevasta viemäristä vai merestä - en muista.
Ihan mielenkiintoinen keskustelu, opin taas jotain. Jos omistaisin peltierkaapin ottaisin sen heti parannustöiden alle.
Kannatusjäsen
#3382
#3382