Moottoritien kaistat 70-luvulla
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Onhan siinä aika olennainen ero. Vanhan mukaan vasemmalla saa olla vain jos on ohittamassa. Normaali ruuhkaliikenteen ajaminen menisi aika mahdottomaksi jos vasemmalla ajaminen edellyttäisi sitä että koko ajan mennään nopeammin kuin oikean kaistan jono. Nykyäänhän saa sentään kaistan valita vapaasti jos mikään kaista ei ole vapaa, oli sitten kyse ohituksesta tai ei.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Jotta homma toimisi käytännössä pitäisi määritellä kenellä olisi oikeus ajaa vasemmalla. Yleensähän suurin osa haluaa edetä maksiminopeutta jonka liikennetilanne ja nopeusrajoitus mahdollistaa, niinpä yli 80 rajoituksella suurin osa haluaa ohitella rekkoja ja muita hitaampia. Kaikki ovat tasa-arvoisia, niinpä vasemmalle pyrkii 70-80% porukasta ja liikennemäärän kasvaessa vasen kaista hidastuu samaan tai hitaampaan kuin oikea. Sama ilmiö tapahtuu vaikka kaistoja olisi usempia, kun liikenne hidastuu ja pysähtelee, sama tapahtuu joka kaistalla. Ainoat paikat joissa olen nähnyt vasemman kaistan etenevän ruuhkassa nopeammin on carpool lanet USA:ssa.9-5T kirjoitti:Minusta tuo olisi täydellinen ratkaisu.wesku kirjoitti:Normaali ruuhkaliikenteen ajaminen menisi aika mahdottomaksi jos vasemmalla ajaminen edellyttäisi sitä että koko ajan mennään nopeammin kuin oikean kaistan jono.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Omien kokemusten mukaan nuo lanet eivät oikein toimi sielläkään... Toki sellaiseen aikaan päivästä, kun ei vielä ihan mahdottoman paljon ole liikennettä, mutta kyllä sielläkin ruuhkia osataan muodostaa nutaamalla vasemmilla kaistoilla.wesku kirjoitti: Jotta homma toimisi käytännössä pitäisi määritellä kenellä olisi oikeus ajaa vasemmalla. Yleensähän suurin osa haluaa edetä maksiminopeutta jonka liikennetilanne ja nopeusrajoitus mahdollistaa, niinpä yli 80 rajoituksella suurin osa haluaa ohitella rekkoja ja muita hitaampia. Kaikki ovat tasa-arvoisia, niinpä vasemmalle pyrkii 70-80% porukasta ja liikennemäärän kasvaessa vasen kaista hidastuu samaan tai hitaampaan kuin oikea. Sama ilmiö tapahtuu vaikka kaistoja olisi usempia, kun liikenne hidastuu ja pysähtelee, sama tapahtuu joka kaistalla. Ainoat paikat joissa olen nähnyt vasemman kaistan etenevän ruuhkassa nopeammin on carpool lanet USA:ssa.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Käytännön elämää tarkoitin tuossa. En tosin ole itse tuon vanhan säätelyn aikana autoa ajellut, mutta olettaisin että silloinkin käytettiin ruuhkissa kaistoja ihan samalla tavalla kuin nykyään, eikä siitä varmaankaan sakoteltu.wesku kirjoitti:Onhan siinä aika olennainen ero. Vanhan mukaan vasemmalla saa olla vain jos on ohittamassa. Normaali ruuhkaliikenteen ajaminen menisi aika mahdottomaksi jos vasemmalla ajaminen edellyttäisi sitä että koko ajan mennään nopeammin kuin oikean kaistan jono. Nykyäänhän saa sentään kaistan valita vapaasti jos mikään kaista ei ole vapaa, oli sitten kyse ohituksesta tai ei.
Noinhan se tuppaa menemään. Itäväylällä porukkaa varmaan hämää se, että se oikeanpuoleinen kaista on joskus lentoliskojen aikaan ollut kai bussikaista. Itseäni ei kyllä tuo tilanne noissa paikoissa haittaa, onpahan aina tyhjä kaista missä ajella..Mimmi kirjoitti:3-kaistaisella tiellä (sii 3 kaistaa samaan suuntaan) ajetaan keskimmäisellä kaistalla ja oikeanpuoleisi on tyhjin kaista. 4-kaistaisella tiellä ajetaan taasen toiseksi vasemmanpuoleisella kaistalla ja taaskin kaikkein oikeanpuoleinen on tyhjin kaista.
Tämmöiset esimerkit löytyvät esim. Itäväylältä (3 kaistaa), Lahden moottoritieltä välillä Koskelantie-Porvoonväylä (3 kaistaa), Kehä 1 välillä Tuusulantie-Hämeenlinnanväylä (4 kaistaa).
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Ei siinä mistään lakikirjasta kyse ole vaan homma toimii niin että jos jokin kaista liikkuu nopeammin sinne siirtyy liikennettä hitaammalta kaistoilta ja pian nopeampi kaista muuttuukin hitaammaksi ja kaistanvaihto kääntyy päinvastoin. Ideaalisessa ruuhkaliikenteessä kaikki etenevät keskimäärin samalla nopeudella, paitsi ne jotka ovat etuoikeutetussa asemassa (esim. bussit, taksit, mp:t, carpool). Mitä enemmän keskimäärin vaihdellaan kaistaa sitä enemmän liikenne hidastuu ja haitaroituu. Se vain taitaa olla vaikeaa hyväksyä niille joiden pitäisi aina onnistua löytämään jokin keino edetä muita nopeammin, tai ainakin syyttää muita (nutaajia, kotipoliiseja ym.) siitä etteivät pysty etenemään muita nopeammin.9-5T kirjoitti: Itsehän kerroit miten tuo toimii eli vasemmalla ajaisi vain ne jotka menee nopeammin kuin oikea kaista, nyt vasemmalla hidastelee ne jotka on lakikirjasta lukeneet ettei siellä tarvitse koko ajan ohittaa.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Entä kuorma-autot, linja-autot yhdistelmät, pakettiautot yms. Saako nekin junnata 80 tai 100 km/h vasenta kaistaa 120 hm/h rajoituksella jos niitä huvittaa tai on tarkoitus seuraavassa kylässä kääntyä vasemmalle?
#3272
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Kuinkahan paksu lakikirjasta tulisi jos siihen kirjattaisiin tunnetun maailmankaikkeuden kaikki mahdolliset asiat, tilanteet ja niiden kaikki mahdolliset variaatiot? Weskuhan voisi aloittaa urakan kun aikaa ja tarmoa pähkäilyyn näyttää muutenkin liikenevän.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Eihän se vasemmalla kaistalla ajaminen ole kielletty. Pykälä sanoo että
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Tuo sana yleensä tarkoittaa ihan sitä mitä kukin itse haluaa sen tarkoittavan. Ajakaa vaan vasenta kaistaa. Jos joku urputtaa niin sanoo sille että kyllä minä yleensä ajan oikeata kaistaa.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Tuo sana yleensä tarkoittaa ihan sitä mitä kukin itse haluaa sen tarkoittavan. Ajakaa vaan vasenta kaistaa. Jos joku urputtaa niin sanoo sille että kyllä minä yleensä ajan oikeata kaistaa.
9000CS 2,3
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Mutta moottoritietä koskevasta pykälästä puuttuu sana yleensä. Siellähän on "Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."Saappi Kuski kirjoitti:Eihän se vasemmalla kaistalla ajaminen ole kielletty. Pykälä sanoo että
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Tuo sana yleensä tarkoittaa ihan sitä mitä kukin itse haluaa sen tarkoittavan. Ajakaa vaan vasenta kaistaa. Jos joku urputtaa niin sanoo sille että kyllä minä yleensä ajan oikeata kaistaa.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Eiköhän se kaistanvaihto ole yleensä turha jos seuraava ohitettava on jo näkyvissä ja saavutetaan muutaman kymmenen sekunnin kuluessa. Ei ole mitään järkeä väistää oikealle jos se johtaa vain siihen että joku "ohituspakkoinen" on ehtinyt viereen ja pakottaa joko kiihdyttämään tai hidastamaan jotta pääsisi takaisin vasemmalle.georgahti kirjoitti:jos olen jo valmiiksi vasemmalla (ohittamassa vaikkapa nutaajaa) kaistalla, niin paljonko pitää olla väliä edellä ajavaan rekkaan, ettei tarvii dippaa oikeenpuoleiselle kaistalle? eli missä menee turhan kaistanvaihdon raja..aakoo kirjoitti: Mutta moottoritietä koskevasta pykälästä puuttuu sana yleensä. Siellähän on "Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Ei se toki lakiin perustu, ei laki määrittele tarkemmin mikä on tarpeellista ja mikä ei, eikä myös sitä miten pitkä väli pitää olla että oikea kaista olisi vapaa. Niinpä kaikki tekevät tulkinnan suhteen omat keksintönsä tai luottavat kavereiden tai sukulaisten tai jopa tien päällä tapaamiensa "opettajien" neuvoihin ja suurin osa ajaa tietysti itse oikeammin kuin muut. Lisäksi vielä joukossa muutamia yksilöitä joilla ei ole muuta tavoitetta kuin päästä aina etenemään hiukan nopeammin kuin muut tai ainakin omaa tavoitenopeuttaan säännöistä välittämättä. Ei se sitten ole ihme että joillain tunteet kuumenevat vasemmalla kaistalla.9-5T kirjoitti:Perustuuko muutama kymmenen sekunttia lakiin tai onko vain oma keksintösi?wesku kirjoitti:Eiköhän se kaistanvaihto ole yleensä turha jos seuraava ohitettava on jo näkyvissä ja saavutetaan muutaman kymmenen sekunnin kuluessa.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Lakikirjoitus Suomessa on laatijoidensa näköinen...
Jokseenkin järjestään pykälät on laadittu ympäripyöreästi siten, että viranomaisella on tulkinnanvapaus - erityisesti silloin, kun virkamies itse on jotenkin toimillaan lain lain harmaalla alueella tai jopa siellä rikkeen polulla.
Lisäksi viranhaltijoiden erityiseen suojelemiseen tavalliselta kansalta ja vastuulta kuuluu se, että tulkinnanvaraisista lain kohdista ei anneta etukäteen ohjeistusta eikä varsinkaan tulkintaa ennekuin joku tapaus on käynyt korkeimmassa mahdollisessa oikeusasteessa ihmeteltävänä.
Ennakkopäätöksenkin tulosta vahvempi on virkamiehen koskemattomuus ja henkilökohtainen vastuuttomuus.
Jokseenkin järjestään pykälät on laadittu ympäripyöreästi siten, että viranomaisella on tulkinnanvapaus - erityisesti silloin, kun virkamies itse on jotenkin toimillaan lain lain harmaalla alueella tai jopa siellä rikkeen polulla.
Lisäksi viranhaltijoiden erityiseen suojelemiseen tavalliselta kansalta ja vastuulta kuuluu se, että tulkinnanvaraisista lain kohdista ei anneta etukäteen ohjeistusta eikä varsinkaan tulkintaa ennekuin joku tapaus on käynyt korkeimmassa mahdollisessa oikeusasteessa ihmeteltävänä.
Ennakkopäätöksenkin tulosta vahvempi on virkamiehen koskemattomuus ja henkilökohtainen vastuuttomuus.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Asiaa sivuten:
Nyt kun kävin Turussa Helsingistä pitkin uutta moottoritietä (kun oli tunnelitkin auki) tuli mieleeni takasin tullessani, että kyllä se on kumma kun yksi totuus aina aikanaan on se oikea. Nimittäin Helsingin pää tästä 1-tiestä on kuin juosten kustu. Ajatus tiettävästi oli, että kun tiellä oli vapaat nopeudet niin tehdään niin mutkikas tie, että nopeus ei nouse liian korkeaksi. Taisi olla sama asiantuntija, joka suunnitteli valtateiden risteykset ilman kiihdytyskaistoja, turvallisuuden nimissä. Siinä sitten koetit päästä nollasta satasen liikennevirran sekaan. Ja ilmeisesti sama yhden totuuden haamu leijuu edelleen hengissä kun tehdään ohituskaistateitä, joustavan liikennöinnin tarjoavan leveäkaistateiden sijaan.
Matti
Nyt kun kävin Turussa Helsingistä pitkin uutta moottoritietä (kun oli tunnelitkin auki) tuli mieleeni takasin tullessani, että kyllä se on kumma kun yksi totuus aina aikanaan on se oikea. Nimittäin Helsingin pää tästä 1-tiestä on kuin juosten kustu. Ajatus tiettävästi oli, että kun tiellä oli vapaat nopeudet niin tehdään niin mutkikas tie, että nopeus ei nouse liian korkeaksi. Taisi olla sama asiantuntija, joka suunnitteli valtateiden risteykset ilman kiihdytyskaistoja, turvallisuuden nimissä. Siinä sitten koetit päästä nollasta satasen liikennevirran sekaan. Ja ilmeisesti sama yhden totuuden haamu leijuu edelleen hengissä kun tehdään ohituskaistateitä, joustavan liikennöinnin tarjoavan leveäkaistateiden sijaan.
Matti
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
On tuo Lieto-Aura pätkä ainakin aika vaarallinen jos sattuu esim tilanne jossa pari "joustavaa" eri suuntiin ajavaa ohittaa rekkoja samanaikaisesti. Siitä puhumattakaan jos vaikka ohitettava joutuu siirtymään vasemmalle esim jalankulkijaa väistääkseen tai pyöräilijän ohittaakseen. Ihmettelen miksei siihen ole samantien tehty kunnon pientareita , ei luulisi parin lisämetrin tekevän liikaa lisähintaa ainakaan kaiteisiin verrattuna. Ehkä se ongelma on ollut siinä että leveäkaistatiet ovat vaarallisia koska ne ovat hiukan liian kapeita ja sitten onkin keksitty laittaa keskikaidetta Ruotsin mallin mukaan.lehtola kirjoitti:...joustavan liikennöinnin tarjoavan leveäkaistateiden sijaan.
Re: Moottoritien kaistat 70-luvulla
Kyseinen tiehän on moottoritien toinen puoli, se toinen on vaan jäänyt tekemättä. Aikaisemmin tossa oli normaalit kaistat, ja todella leveät pientareet. Muutos leveäkaistatieksi taisi olla vain piennarviivojen siirto, mutta tosiasiassa olisi tietä pitänyt hieman leventääkin. Jos moottoritie olisi alunperin tehty Auraan asti, ei tarttis taas miettiä seuraavaa versiota ko. pätkälle, ilmeisesti keskikaide on tulossa. Vaikkakin jos totta puhutaan, olen monesti ihmetellyt koko moottoritien tarpeellisuutta tuolla paikalla 60-luvun Suomessa!