Hurja kuljetus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jos autolle on merkitty rekisteritietoihin vanha erilliskytkentä, se ei poistu.
Tämä merkintä ohittaa tyyppitiedoista automaattisesti tulevat kytkentätiedot.
80-luvulla vetokoukku piti muutoskatsastaa erikseen ja autolle määriteltiin joko ristiinkytkentä tai mahdollinen erilliskytkentä, jolloin autolla sai vetää vain tiettyä perävaunua.

Jouduin pyytämään erikseen tupliksen erilliskytkentätietojen poistoa katsastuksen yhteydessä, jolloin massat korjautuivat automaattisesti 1500/500 kiloon.

Maahantuojat ovat lisäilleet vaihtelevasti noita kytkentätietoja vanhoille tyypeille. Uudet tiedot ovat olleet liikennetietojärjestelmässä muistaakseni vuodesta -95 alkaen. En tiedä, kuinka paljon noita on muutettu ajoneuvotietojärjestelmään siirryttäessä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Käytännössä 50 kg vetokuulapainoa on liian vähän. Turvallisinta on laittaa vähintäin 96kg, eli senverta että normaaliäijä vielä just jaksaa aisan nostaa kuulasta irti. Jos nousee liian hereesti niin autoa trailerilla lisää eteenpäin. Noi caravaanareiden 30-50kg ohjeet voi jättää omaan arvoonsa. Aina kun vieraalla yhdistelmällä kuskaa, tulisi kokeilla aisasta nostamalla mikä on vetokuulapaino ! Ja ottaa huomioon että jos yhdistelmä lähtee lapasesta niin siinä ei ole pelkästään ite vaarassa, vaan myös muut tiellä liikkujat.
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja 1000r »

tikkis kirjoitti:Käytännössä 50 kg vetokuulapainoa on liian vähän. Turvallisinta on laittaa vähintäin 96kg, eli senverta että normaaliäijä vielä just jaksaa aisan nostaa kuulasta irti. Jos nousee liian hereesti niin autoa trailerilla lisää eteenpäin. Noi caravaanareiden 30-50kg ohjeet voi jättää omaan arvoonsa. Aina kun vieraalla yhdistelmällä kuskaa, tulisi kokeilla aisasta nostamalla mikä on vetokuulapaino ! Ja ottaa huomioon että jos yhdistelmä lähtee lapasesta niin siinä ei ole pelkästään ite vaarassa, vaan myös muut tiellä liikkujat.
Nokkapyöriä on saatavilla mittarilla näyttö 0-120kg
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja essal »

Karvanaamarien ohje on tuo 50-75 kg. Jokainen voi sitten tutkia oman auton vetokoukun tyyppikilvestä paljon sille sallitaan aisapainoa. Oman kokemuksen mukaan toi suositus on ok.

Saattaa olla, että löytyy vanhemmasta kalustosta autoja joilla saa vetää enemmän kuin vetoauton omamassa, saati sitten kokonaismassa. Toinen juttu on sitten mikä on järkevää talvella jäisellä tiellä.

Itse en lähtisi vetämään sellaista yhdistelmää jossa kyytiläinen on painavampi kuin veturi.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hurjin laillinen kuljetukseni oli, kun vedin neliveto-Subarulla (1800 GLF) trailerilla Kuplavolkkarin Kuopiosta Juankoskelle Tammikuisessa lumisateessa.

Subarun omamassa oli 1000 kg ja valmistaja salli jarrulliseksi kärriksi 800 kg, mutta silloinen lainsäädäntö peräti 2000 kg. Traileri kuormineen tosin painoi "vain" 1000 -1100 kg mutta silti näin vuosia myöhemmin vieläkin hirvittää. 8O

Laittomia kuljetuksia ei edes muistella... :oops:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Tommonen nokkapyörä painomittarilla olis aika kurko. Sattuisko löytymään linkkiä mistä kysellä. Siinä on muuten semmoinen seikka että jos sijotettu esim metrin päähän vetoaisan päästä niin antaa väärän arvon kuulapainosta. Eli pitäisi kai sitten tehdä hieman vaunukohtaisia laskutoimituksia mikä on %-kerroin mittarin antamaan lukemaan. Mutta varmasti harkitsemisen arvoinen kapine.
Muuten, mitenkä ne vetopainosäännöt nykyisin menee vanhojen nelikkojen kanssa ? Eli päteekö se 2,5 kertaa omapaino vanhoissa autoissa. Lähinnä ajatus koskee että mihin vuosimalliin saakka em. sääntöä sovelletaan.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

9-5T kirjoitti:
kimmoisa kirjoitti:Että taitas olla parempi että traileria hinaamassa olis aina joku isompi auto, taikka siis joku nelivetoinen yms.
Mitä neliveto auttaa hinatessa?

Tuossa tapauksessa ei varmaan mitään, mutta kokeilpas vetää venetraileri etuvetoisella autolla järvestä :?
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kaikki varpuset ei taida olla kellotornissa, jos luulee ettei neliveto auta hinatessa varsinkaan talvikeleillä. Hyvä jos etuvedolla pääsee liikkeelle lievään liukkaaseen ylämäkeen ilman kuormaa. Saati sitten ainakin auton painoista traileria kuorminensa hinatessa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja Svc »

9-5T kirjoitti:
kimmoisa kirjoitti:Että taitas olla parempi että traileria hinaamassa olis aina joku isompi auto, taikka siis joku nelivetoinen yms.
Mitä neliveto auttaa hinatessa?
Tähän liittyy rengastermi "kitkaympyrä".
Tarkoittaa sitä, että rengas pystyy välittämään tienpintaan vain tietyn määrän voimaa.
Esim. Jos kaikki pituussuntainen voimanvälityskyky on käytetty, pitoa ei riitä enää sivusuuntaan. Eli kun perävaunua vetäessä vetovoiman tarve kasvaa, renkaan sivuttaispito huononee.

Nelivetoisessa lisääntynyt vetovoiman tarve jakautuu neljälle pyörälle, jolloin se heikentää renkaiden sivuttaispitoa vähemmän.

Kitkaympyrää selitetään paremmin vaikkapa tuolla:
http://www.tatsga.com/autotekniikka.pdf
Sivu 35.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kaikki varpuset ei taida olla kellotornissa, jos luulee ettei neliveto auta hinatessa varsinkaan talvikeleillä. Hyvä jos etuvedolla pääsee liikkeelle lievään liukkaaseen ylämäkeen ilman kuormaa. Saati sitten ainakin auton painoista traileria kuorminensa hinatessa.
Joo, onhan se neliveto "ihan kiva", mutta ei siitä paljoa apua ole, jos kuormaa on yksinkertaisesti liikaa ja etenkin, jos se on sijoitettu väärin. Jos traileri alkaa heijata, niin siinä ei paljoa nelivedot auta... Silloin kyllä kärry vie autoa eikä päinvastoin.
p.s. Olen tuon heijaamisen itse kokenut järeällä pakulla raskaampaa kuormaa vedettäessä ja ei kyllä naurattanut, kun keulan ote alkoi herpaantua... Ja tuo heijaus alkoi ihan suoralla tiellä -syynä oli yksinkertaisesti raskas kuorma ja nopeus. Kun nopeutta laski -> kaikki ok. Nopeus nousi tietyn rajan yli -> heijaus alkoi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Lava-auton omistavana voin todeta, että jos itse kuorma on lavalla ja se on raskas, niin liukkailla keleillä on awd:stä nimenomaan siitä hyötyä. Mutta jos kyseessä on painon vetäminen perässä, niin siitä ei ole hirveästi kokemusta; tosin, kyllä Hilux veti mallikkaasti jotain 500 kg (lautakuorma) + n. 800 kg (arvio kärrystä), kuormaa. Se oli kesäkeleillä ja hyvällä ilmoilla. Tuo kärryn paino on vain arvio, mutta se ihan muuta kuin Muuli tai Majava/IKH, joku tsekkiläinen merkki muistaakseni ja hintaa jotain 3000 euroa, todella raskasta tekoa. Iso kuljetus tavallaan (puutavara kun voi olla 5.5m max) ja vielä 5.4 m Hilux ja siihen kärry puineen.
Kesällä takaveto lähes aina pikiteillä ja talvella awd.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mimmi kirjoitti:
juhokare kirjoitti:tosin, kyllä Hilux veti mallikkaasti jotain 500 kg (lautakuorma) + n. 800 kg (arvio kärrystä), kuormaa. Se oli kesäkeleillä ja hyvällä ilmoilla.
Nyt sitten selvisi Nurmijärveläistalon tupeensahatut ja niiden kohtalo :lol:
Heh, mutta liekkö samaa puutavaraa?! :lol: Mutta hyvä kannanotto...miten se minuun sitten liittyy? Kerro.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja 1000r »

tikkis kirjoitti:Tommonen nokkapyörä painomittarilla olis aika kurko. Sattuisko löytymään linkkiä mistä kysellä. Siinä on muuten semmoinen seikka että jos sijotettu esim metrin päähän vetoaisan päästä niin antaa väärän arvon kuulapainosta. Eli pitäisi kai sitten tehdä hieman vaunukohtaisia laskutoimituksia mikä on %-kerroin mittarin antamaan lukemaan. Mutta varmasti harkitsemisen arvoinen kapine.
Muuten, mitenkä ne vetopainosäännöt nykyisin menee vanhojen nelikkojen kanssa ? Eli päteekö se 2,5 kertaa omapaino vanhoissa autoissa. Lähinnä ajatus koskee että mihin vuosimalliin saakka em. sääntöä sovelletaan.
KLIK ja haku PVCW255

WWW.IKH.FI
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja essal »

Ja karavanliikkeestä saat puoleen hintaan ikh:n hintaan nähden. Teohydrauli on kans ok ostopaikka.

Ite on puntaroinut aisapainon ihan henkilövaa´alla.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hurja kuljetus

Viesti Kirjoittaja wesku »

tikkis kirjoitti: Muuten, mitenkä ne vetopainosäännöt nykyisin menee vanhojen nelikkojen kanssa ? Eli päteekö se 2,5 kertaa omapaino vanhoissa autoissa. Lähinnä ajatus koskee että mihin vuosimalliin saakka em. sääntöä sovelletaan.
Ei kai se koskaan ole 2,5 kertaa ollutkaan vaan kaksinkertainen. Ei sovelleta enää mihinkään vuosimalliin lukekoon otteessakin mitä vaan.
Vastaa Viestiin