Hurja kuljetus
Re: Hurja kuljetus
Jos autolle on merkitty rekisteritietoihin vanha erilliskytkentä, se ei poistu.
Tämä merkintä ohittaa tyyppitiedoista automaattisesti tulevat kytkentätiedot.
80-luvulla vetokoukku piti muutoskatsastaa erikseen ja autolle määriteltiin joko ristiinkytkentä tai mahdollinen erilliskytkentä, jolloin autolla sai vetää vain tiettyä perävaunua.
Jouduin pyytämään erikseen tupliksen erilliskytkentätietojen poistoa katsastuksen yhteydessä, jolloin massat korjautuivat automaattisesti 1500/500 kiloon.
Maahantuojat ovat lisäilleet vaihtelevasti noita kytkentätietoja vanhoille tyypeille. Uudet tiedot ovat olleet liikennetietojärjestelmässä muistaakseni vuodesta -95 alkaen. En tiedä, kuinka paljon noita on muutettu ajoneuvotietojärjestelmään siirryttäessä.
Tämä merkintä ohittaa tyyppitiedoista automaattisesti tulevat kytkentätiedot.
80-luvulla vetokoukku piti muutoskatsastaa erikseen ja autolle määriteltiin joko ristiinkytkentä tai mahdollinen erilliskytkentä, jolloin autolla sai vetää vain tiettyä perävaunua.
Jouduin pyytämään erikseen tupliksen erilliskytkentätietojen poistoa katsastuksen yhteydessä, jolloin massat korjautuivat automaattisesti 1500/500 kiloon.
Maahantuojat ovat lisäilleet vaihtelevasti noita kytkentätietoja vanhoille tyypeille. Uudet tiedot ovat olleet liikennetietojärjestelmässä muistaakseni vuodesta -95 alkaen. En tiedä, kuinka paljon noita on muutettu ajoneuvotietojärjestelmään siirryttäessä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Hurja kuljetus
Käytännössä 50 kg vetokuulapainoa on liian vähän. Turvallisinta on laittaa vähintäin 96kg, eli senverta että normaaliäijä vielä just jaksaa aisan nostaa kuulasta irti. Jos nousee liian hereesti niin autoa trailerilla lisää eteenpäin. Noi caravaanareiden 30-50kg ohjeet voi jättää omaan arvoonsa. Aina kun vieraalla yhdistelmällä kuskaa, tulisi kokeilla aisasta nostamalla mikä on vetokuulapaino ! Ja ottaa huomioon että jos yhdistelmä lähtee lapasesta niin siinä ei ole pelkästään ite vaarassa, vaan myös muut tiellä liikkujat.
Re: Hurja kuljetus
Nokkapyöriä on saatavilla mittarilla näyttö 0-120kgtikkis kirjoitti:Käytännössä 50 kg vetokuulapainoa on liian vähän. Turvallisinta on laittaa vähintäin 96kg, eli senverta että normaaliäijä vielä just jaksaa aisan nostaa kuulasta irti. Jos nousee liian hereesti niin autoa trailerilla lisää eteenpäin. Noi caravaanareiden 30-50kg ohjeet voi jättää omaan arvoonsa. Aina kun vieraalla yhdistelmällä kuskaa, tulisi kokeilla aisasta nostamalla mikä on vetokuulapaino ! Ja ottaa huomioon että jos yhdistelmä lähtee lapasesta niin siinä ei ole pelkästään ite vaarassa, vaan myös muut tiellä liikkujat.
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Re: Hurja kuljetus
Karvanaamarien ohje on tuo 50-75 kg. Jokainen voi sitten tutkia oman auton vetokoukun tyyppikilvestä paljon sille sallitaan aisapainoa. Oman kokemuksen mukaan toi suositus on ok.
Saattaa olla, että löytyy vanhemmasta kalustosta autoja joilla saa vetää enemmän kuin vetoauton omamassa, saati sitten kokonaismassa. Toinen juttu on sitten mikä on järkevää talvella jäisellä tiellä.
Itse en lähtisi vetämään sellaista yhdistelmää jossa kyytiläinen on painavampi kuin veturi.
Saattaa olla, että löytyy vanhemmasta kalustosta autoja joilla saa vetää enemmän kuin vetoauton omamassa, saati sitten kokonaismassa. Toinen juttu on sitten mikä on järkevää talvella jäisellä tiellä.
Itse en lähtisi vetämään sellaista yhdistelmää jossa kyytiläinen on painavampi kuin veturi.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Hurja kuljetus
Hurjin laillinen kuljetukseni oli, kun vedin neliveto-Subarulla (1800 GLF) trailerilla Kuplavolkkarin Kuopiosta Juankoskelle Tammikuisessa lumisateessa.
Subarun omamassa oli 1000 kg ja valmistaja salli jarrulliseksi kärriksi 800 kg, mutta silloinen lainsäädäntö peräti 2000 kg. Traileri kuormineen tosin painoi "vain" 1000 -1100 kg mutta silti näin vuosia myöhemmin vieläkin hirvittää.
Laittomia kuljetuksia ei edes muistella...
Subarun omamassa oli 1000 kg ja valmistaja salli jarrulliseksi kärriksi 800 kg, mutta silloinen lainsäädäntö peräti 2000 kg. Traileri kuormineen tosin painoi "vain" 1000 -1100 kg mutta silti näin vuosia myöhemmin vieläkin hirvittää.
Laittomia kuljetuksia ei edes muistella...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Hurja kuljetus
Tommonen nokkapyörä painomittarilla olis aika kurko. Sattuisko löytymään linkkiä mistä kysellä. Siinä on muuten semmoinen seikka että jos sijotettu esim metrin päähän vetoaisan päästä niin antaa väärän arvon kuulapainosta. Eli pitäisi kai sitten tehdä hieman vaunukohtaisia laskutoimituksia mikä on %-kerroin mittarin antamaan lukemaan. Mutta varmasti harkitsemisen arvoinen kapine.
Muuten, mitenkä ne vetopainosäännöt nykyisin menee vanhojen nelikkojen kanssa ? Eli päteekö se 2,5 kertaa omapaino vanhoissa autoissa. Lähinnä ajatus koskee että mihin vuosimalliin saakka em. sääntöä sovelletaan.
Muuten, mitenkä ne vetopainosäännöt nykyisin menee vanhojen nelikkojen kanssa ? Eli päteekö se 2,5 kertaa omapaino vanhoissa autoissa. Lähinnä ajatus koskee että mihin vuosimalliin saakka em. sääntöä sovelletaan.
Re: Hurja kuljetus
9-5T kirjoitti:Mitä neliveto auttaa hinatessa?kimmoisa kirjoitti:Että taitas olla parempi että traileria hinaamassa olis aina joku isompi auto, taikka siis joku nelivetoinen yms.
Tuossa tapauksessa ei varmaan mitään, mutta kokeilpas vetää venetraileri etuvetoisella autolla järvestä
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Hurja kuljetus
Kaikki varpuset ei taida olla kellotornissa, jos luulee ettei neliveto auta hinatessa varsinkaan talvikeleillä. Hyvä jos etuvedolla pääsee liikkeelle lievään liukkaaseen ylämäkeen ilman kuormaa. Saati sitten ainakin auton painoista traileria kuorminensa hinatessa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Hurja kuljetus
Tähän liittyy rengastermi "kitkaympyrä".9-5T kirjoitti:Mitä neliveto auttaa hinatessa?kimmoisa kirjoitti:Että taitas olla parempi että traileria hinaamassa olis aina joku isompi auto, taikka siis joku nelivetoinen yms.
Tarkoittaa sitä, että rengas pystyy välittämään tienpintaan vain tietyn määrän voimaa.
Esim. Jos kaikki pituussuntainen voimanvälityskyky on käytetty, pitoa ei riitä enää sivusuuntaan. Eli kun perävaunua vetäessä vetovoiman tarve kasvaa, renkaan sivuttaispito huononee.
Nelivetoisessa lisääntynyt vetovoiman tarve jakautuu neljälle pyörälle, jolloin se heikentää renkaiden sivuttaispitoa vähemmän.
Kitkaympyrää selitetään paremmin vaikkapa tuolla:
http://www.tatsga.com/autotekniikka.pdf
Sivu 35.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Hurja kuljetus
Joo, onhan se neliveto "ihan kiva", mutta ei siitä paljoa apua ole, jos kuormaa on yksinkertaisesti liikaa ja etenkin, jos se on sijoitettu väärin. Jos traileri alkaa heijata, niin siinä ei paljoa nelivedot auta... Silloin kyllä kärry vie autoa eikä päinvastoin.Kaikki varpuset ei taida olla kellotornissa, jos luulee ettei neliveto auta hinatessa varsinkaan talvikeleillä. Hyvä jos etuvedolla pääsee liikkeelle lievään liukkaaseen ylämäkeen ilman kuormaa. Saati sitten ainakin auton painoista traileria kuorminensa hinatessa.
p.s. Olen tuon heijaamisen itse kokenut järeällä pakulla raskaampaa kuormaa vedettäessä ja ei kyllä naurattanut, kun keulan ote alkoi herpaantua... Ja tuo heijaus alkoi ihan suoralla tiellä -syynä oli yksinkertaisesti raskas kuorma ja nopeus. Kun nopeutta laski -> kaikki ok. Nopeus nousi tietyn rajan yli -> heijaus alkoi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hurja kuljetus
Lava-auton omistavana voin todeta, että jos itse kuorma on lavalla ja se on raskas, niin liukkailla keleillä on awd:stä nimenomaan siitä hyötyä. Mutta jos kyseessä on painon vetäminen perässä, niin siitä ei ole hirveästi kokemusta; tosin, kyllä Hilux veti mallikkaasti jotain 500 kg (lautakuorma) + n. 800 kg (arvio kärrystä), kuormaa. Se oli kesäkeleillä ja hyvällä ilmoilla. Tuo kärryn paino on vain arvio, mutta se ihan muuta kuin Muuli tai Majava/IKH, joku tsekkiläinen merkki muistaakseni ja hintaa jotain 3000 euroa, todella raskasta tekoa. Iso kuljetus tavallaan (puutavara kun voi olla 5.5m max) ja vielä 5.4 m Hilux ja siihen kärry puineen.
Kesällä takaveto lähes aina pikiteillä ja talvella awd.
Kesällä takaveto lähes aina pikiteillä ja talvella awd.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Hurja kuljetus
Heh, mutta liekkö samaa puutavaraa?! Mutta hyvä kannanotto...miten se minuun sitten liittyy? Kerro.Mimmi kirjoitti:Nyt sitten selvisi Nurmijärveläistalon tupeensahatut ja niiden kohtalojuhokare kirjoitti:tosin, kyllä Hilux veti mallikkaasti jotain 500 kg (lautakuorma) + n. 800 kg (arvio kärrystä), kuormaa. Se oli kesäkeleillä ja hyvällä ilmoilla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Hurja kuljetus
KLIK ja haku PVCW255tikkis kirjoitti:Tommonen nokkapyörä painomittarilla olis aika kurko. Sattuisko löytymään linkkiä mistä kysellä. Siinä on muuten semmoinen seikka että jos sijotettu esim metrin päähän vetoaisan päästä niin antaa väärän arvon kuulapainosta. Eli pitäisi kai sitten tehdä hieman vaunukohtaisia laskutoimituksia mikä on %-kerroin mittarin antamaan lukemaan. Mutta varmasti harkitsemisen arvoinen kapine.
Muuten, mitenkä ne vetopainosäännöt nykyisin menee vanhojen nelikkojen kanssa ? Eli päteekö se 2,5 kertaa omapaino vanhoissa autoissa. Lähinnä ajatus koskee että mihin vuosimalliin saakka em. sääntöä sovelletaan.
WWW.IKH.FI
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Re: Hurja kuljetus
Ja karavanliikkeestä saat puoleen hintaan ikh:n hintaan nähden. Teohydrauli on kans ok ostopaikka.
Ite on puntaroinut aisapainon ihan henkilövaa´alla.
Ite on puntaroinut aisapainon ihan henkilövaa´alla.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Hurja kuljetus
Ei kai se koskaan ole 2,5 kertaa ollutkaan vaan kaksinkertainen. Ei sovelleta enää mihinkään vuosimalliin lukekoon otteessakin mitä vaan.tikkis kirjoitti: Muuten, mitenkä ne vetopainosäännöt nykyisin menee vanhojen nelikkojen kanssa ? Eli päteekö se 2,5 kertaa omapaino vanhoissa autoissa. Lähinnä ajatus koskee että mihin vuosimalliin saakka em. sääntöä sovelletaan.