Omavalmiste peräkärry
Re: Omavalmiste peräkärry
Totta kai kannattaa tehdä itse, mutta vähennä ensin siitä kahdesta tonnista:
- sähköosat ja piuhat
- uudet renkaat ja vanteet
- rekisteröinti/muutoskatsastus
- sinkitys tai maalit
- muut osto-osat pultit, mutterit
- jarruremontti/jarruosat
Ja kato mitä jäi jäljelle. Saako sillä raudat, vanerit yms.
- sähköosat ja piuhat
- uudet renkaat ja vanteet
- rekisteröinti/muutoskatsastus
- sinkitys tai maalit
- muut osto-osat pultit, mutterit
- jarruremontti/jarruosat
Ja kato mitä jäi jäljelle. Saako sillä raudat, vanerit yms.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Omavalmiste peräkärry
-Sähköosat ei montaa kymppiä maksa, piuhat saa ilmaseks.essal kirjoitti:Totta kai kannattaa tehdä itse, mutta vähennä ensin siitä kahdesta tonnista:
- sähköosat ja piuhat
- uudet renkaat ja vanteet
- rekisteröinti/muutoskatsastus
- sinkitys tai maalit
- muut osto-osat pultit, mutterit
- jarruremontti/jarruosat
Ja kato mitä jäi jäljelle. Saako sillä raudat, vanerit yms.
-Renkaat saa jostain käytettynä, kärryssä ei niin merkitystä
-Maalit tuskin älyttömästi maksaa
-Muut osto-osat kuten pultit ja mutteri saan halvalla
-Jarruton kärri suunnitteilla.
#3834
Re: Omavalmiste peräkärry
Aika paljon...essal kirjoitti:Ja kato mitä jäi jäljelle.
Ei nuo kärryverstaat hyväntekeväisyyttä tee

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Omavalmiste peräkärry
J8 kirjoitti:Kannattaa rakentaa pian, koska se ei ole kohta enää mahdollista edullisesti. Muistaakseni kohtapuolin kaikille uusille kärryille tarvitaan mallihyväksyntä,joka kelpaa koko eu-alueella. Erään ison kärryvalmistajan mukaan kallista hommaa ja he arvioivat että n.80 suomalaisesta kärryvalmistajasta n.20-30% jatkaa toimintaansa.
taitaa olla propagandaa ja myynnin editstämistä. Rakensin viimekesäsä kärrin 1300kg kok.paino. Se tyypitettiin jo juuri noin. kaikki valot, akselit ym komponenetit luetteloitiin. Ja sitä luetteloa voi sitten käyttää jos kärry myytäisiin jonnekin muuhun eu maahan.
kärryn tekeminen itse tuli huomattavasti halvemmaksi kuin vastavvan kärrin valmiina ostaminen. pituutta 565cm leveys 190.materiallinan rst
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Omavalmiste peräkärry
Kun porukka selvästi on jonkin verran noita kärryhommia ihmetelly niin tuli mieleen että olisiko mahdollista muutoskatsastuksessa tiputtaa kärryn kantavuutta?
Itsellä on umpikärry missä tulee pääsääntöisesti kuljetettua melko kevyttä kuormaa (puuhäkki/mp~alle 200kg). Nykyinen kokonaispaino on 750kiloo ja taitaa olla aika harvassa ne autot millä tuota saa laillisesti vetää.
Edit:Jarruton
Itsellä on umpikärry missä tulee pääsääntöisesti kuljetettua melko kevyttä kuormaa (puuhäkki/mp~alle 200kg). Nykyinen kokonaispaino on 750kiloo ja taitaa olla aika harvassa ne autot millä tuota saa laillisesti vetää.
Edit:Jarruton
Viimeksi muokannut tetammi, Pe Huhti 23, 2010 11:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Omavalmiste peräkärry
Millä autolla ei saa vetää 750kg kärryä nykypäivänä? :O Sitäpaitti eikös auton laillisuuteen vaikuta oikeasti perässä tuleva massa eikä papereissa lukeva suurin sallittu? Kortti rajaa sitten kokonaismassaa, mutta 750kg on niin kevyt, ettei käytännössä millään vaadi edes pikku-e:tä.tetammi kirjoitti:Itsellä on umpikärry missä tulee pääsääntöisesti kuljetettua melko kevyttä kuormaa (puuhäkki/mp~alle 200kg). Nykyinen kokonaispaino on 750kiloo ja taitaa olla aika harvassa ne autot millä tuota saa laillisesti vetää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Omavalmiste peräkärry
Uhohdin kirjoittaa että jarruttomana. toihan on maksimipaino sille.aero kirjoitti:Millä autolla ei saa vetää 750kg kärryä nykypäivänä? :O Sitäpaitti eikös auton laillisuuteen vaikuta oikeasti perässä tuleva massa eikä papereissa lukeva suurin sallittu? Kortti rajaa sitten kokonaismassaa, mutta 750kg on niin kevyt, ettei käytännössä millään vaadi edes pikku-e:tä.tetammi kirjoitti:Itsellä on umpikärry missä tulee pääsääntöisesti kuljetettua melko kevyttä kuormaa (puuhäkki/mp~alle 200kg). Nykyinen kokonaispaino on 750kiloo ja taitaa olla aika harvassa ne autot millä tuota saa laillisesti vetää.
Pikku-e on että sen puoleen ei oo onkelmaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Omavalmiste peräkärry
Kuten jo todettiin, (lähes) kaikilla autoilla saa vetää 750 kg kokonaismassalle rekisteröityä kevytperävaunua (O1-luokka), kunhan kärryn omamassa + kuorma ei ylitä auton rekisteriotteeseen merkittyä perävaunun kokonaismassaa.tetammi kirjoitti:Uhohdin kirjoittaa että jarruttomana. toihan on maksimipaino sille.aero kirjoitti:Millä autolla ei saa vetää 750kg kärryä nykypäivänä? :O Sitäpaitti eikös auton laillisuuteen vaikuta oikeasti perässä tuleva massa eikä papereissa lukeva suurin sallittu? Kortti rajaa sitten kokonaismassaa, mutta 750kg on niin kevyt, ettei käytännössä millään vaadi edes pikku-e:tä.tetammi kirjoitti:Itsellä on umpikärry missä tulee pääsääntöisesti kuljetettua melko kevyttä kuormaa (puuhäkki/mp~alle 200kg). Nykyinen kokonaispaino on 750kiloo ja taitaa olla aika harvassa ne autot millä tuota saa laillisesti vetää.
Pikku-e on että sen puoleen ei oo onkelmaa.
Esimerkki:
Kärryn omamassa 180 kg kokonaismassa 750 kg = kantavuus 570 kg.
Saab 99:n perään saa laittaa 500 kg jarruttoman tai 1500 kg jarrullisen kärryn.
Esimerkin kärry jarruttomana, kantavuutta jää 500kg-180kg = 320kg.
Tässä tapauksessa perävaunun kokonaismassaa massaa rajoittaa vetoauto.
Sama kärry jarrullisena: Kantavuus 750kg-180kg = 570kg, Kärryn kokonaismassa tulee ensin vastaan.
O1-luokan perävaunu voi siis olla jarrullinenkin, mutta sitä ei tarvitse katsastaa.
Katsastusvelvoite alkaa vasta O2-luokasta, eli yli 750 kg, enintään 3500 kg. Jarruton kärry on yleensä parikymmentä kiloa kevyempi, kuin vastaava jarruton, mutta jarrullisen kärryn kantavuus on silti suurempi.
Useimmat Pv-valmistajat myyvät kyllä minkä tahansa jarrullisen kärryn 750 kilon kokonaismassalla jos asiakas niin haluaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Omavalmiste peräkärry
No itse asiassa aika harvalla uudehkolla autolla saa vetää 750 kg jarrutonta. Tutkikaa vaikka otteita.
Totta kai kärryn voi tehdä siitä mitä käteen tulee, mutta edelleenkin täällä Pirkanmaalla saa uutta kärryä alle 700 euron. Siinä on kaikki uutta. Jos taas käytetty tavara kiinnostaa niin ostin käytetyn pikkuthulen syksyllä 400 eurolla ja siinä on kapelli. Kunto kuin uusi.
Vaikka kaiken sais ilmaiseksi (mitä kovasti epäilen), niin siinä paljoa tekopalkkaa jää.
Mutta kukin tavallaan.
Totta kai kärryn voi tehdä siitä mitä käteen tulee, mutta edelleenkin täällä Pirkanmaalla saa uutta kärryä alle 700 euron. Siinä on kaikki uutta. Jos taas käytetty tavara kiinnostaa niin ostin käytetyn pikkuthulen syksyllä 400 eurolla ja siinä on kapelli. Kunto kuin uusi.
Vaikka kaiken sais ilmaiseksi (mitä kovasti epäilen), niin siinä paljoa tekopalkkaa jää.
Mutta kukin tavallaan.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Omavalmiste peräkärry
Ehkä ei saa 750kg kuormaa vetää, mutta 750kg kokonaismassan omaavaa jarrutonta kärryä, jonka todellinen kytkentämassa (=omamassa+lasti) jää alle otteessa merkityn rajan, saa. Otteessa lukevat rajat rajoittavat sitä massaa, joka ihan oikeasti on puntarilla sieltä perästä todettavissa. Korkeintaan kuljettajan ajokortti rajoittaa kärryn kokonaismassaa (kunhan pysytään O1 ja O2 -luokissa, eli yli 3500kg omamassan ylittävää kärryä ei taida henkilöautoon saada kytkeä...).essal kirjoitti:No itse asiassa aika harvalla uudehkolla autolla saa vetää 750 kg jarrutonta. Tutkikaa vaikka otteita.
Joo, riippuu tietty mitä hakee. Jos normaali kevytkärry riittää, niin ite kattelisin varmaan ekana käytettyjä, sitten ehkä uusia - minä en lähtisi moista itse väsäämään. Toisaalta, jos hakusassa on jotain erikoisempaa/räätälöityä, mitä ei valmistajien mallistoista valmiiksi löydy, niin oma työ voi kannattaa huomattavasti helpommin.essal kirjoitti: Totta kai kärryn voi tehdä siitä mitä käteen tulee, mutta edelleenkin täällä Pirkanmaalla saa uutta kärryä alle 700 euron. Siinä on kaikki uutta. Jos taas käytetty tavara kiinnostaa niin ostin käytetyn pikkuthulen syksyllä 400 eurolla ja siinä on kapelli. Kunto kuin uusi.
Vaikka kaiken sais ilmaiseksi (mitä kovasti epäilen), niin siinä paljoa tekopalkkaa jää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Omavalmiste peräkärry
Jos mun kärryn massa on 250 kg ja sen päälle luntataan 500 kg säkki, niin eikö se ole 750kg?
Tätä hain. En ryhtynyt kikkailemaan tyhjien kärryjen hinaamisella, mutta kai sitäkin jotkut harrastavat.
Tätä hain. En ryhtynyt kikkailemaan tyhjien kärryjen hinaamisella, mutta kai sitäkin jotkut harrastavat.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Omavalmiste peräkärry
Ok. Tämä selvensi eli homma on ihan ok meikäläisen kohdalta.aero kirjoitti:Ehkä ei saa 750kg kuormaa vetää, mutta 750kg kokonaismassan omaavaa jarrutonta kärryä, jonka todellinen kytkentämassa (=omamassa+lasti) jää alle otteessa merkityn rajan, saa. Otteessa lukevat rajat rajoittavat sitä massaa, joka ihan oikeasti on puntarilla sieltä perästä todettavissa.essal kirjoitti:No itse asiassa aika harvalla uudehkolla autolla saa vetää 750 kg jarrutonta. Tutkikaa vaikka otteita.
Eikös trailerissa/jarrullisissa peräkärryissä oo niin että vetoautos pitää luvut riittää trailerin kokonaismassaan vaikka niitä vetäis tyhjänäkin?
e:Meitsi siis sai pikku-e:n vain lompakkoa levittämällä jossei joku jo arvannu.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Omavalmiste peräkärry
Ei. Voit vetää vaikka ykköskoppaisella Ford Fiestalla, jolle valmistaja sallii 300 kg jarrullisen kärryn, 3500 kg kokonaismassaista, kunhan kärryn omamassa + siinä oleva kuorma ei ylitä 300 kg. Mutta tälle yhdistelmälle ei enää riitä B-kortti edes tyhjänä vaan pitää olla vähintään BE.tetammi kirjoitti:Ok. Tämä selvensi eli homma on ihan ok meikäläisen kohdalta.
Eikös trailerissa/jarrullisissa peräkärryissä oo niin että vetoautos pitää luvut riittää trailerin kokonaismassaan vaikka niitä vetäis tyhjänäkin?
Siis auton ja kärryn yhdistelmän laillisuus katsotaan todellisilla massoilla. Kortin riittävyys rekisteriotteen massoista.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Omavalmiste peräkärry
No oli sillä väliä ennenkuin osti sen Saabin.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"