Uusi Bio-bensiini...
Re: Uusi Bio-bensiini...
Kyllähän se 95:llä toimii mutta suuttimet on aika tapissa jo 0,9 bar ahdoillakin yläkierroksilla joten jos nakutustunnistusta ei ole niin käyttäisin 98. Jos on, niin sitten APC pitäisi hoitaa homman. Lucaksen adaptaatio osaa sinänsä kyllä kompensoida energiatiheyden muutoksen mutta virtaus ei vain riitä enää täysillä ahdoilla ja kierroksilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uusi Bio-bensiini...
Eikö tuo E85 bensa mene jo pilalle.Mimmi kirjoitti:Väärin, esim. minulla on E85:sta tankissa (jo kohta vuoden).ysikoo kirjoitti:Eipä kosketa turboilijoita, 98E5 tulee olemaan samaa kamaa kun tähänkin asti, sitähän siellä tankissa on?
Jos sitä vuoden seisottaa


Hähhähhää 1-0

No joo, asialinjalle.
Milloinkahan tuota E85 bensaa saadaan tänne maaseudullekkin?
Pääsis polttelemaan viinaa.....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Uusi Bio-bensiini...
St1 aikoo lisätä E85 asemien määrää pks-seudulla, ja sen jälkeen muualle suomeen. Luulen että maaseutu saa odottaa.
Eikö niitä E100 asemia ole pitkin kainuun korpia?
Eikö niitä E100 asemia ole pitkin kainuun korpia?

Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Uusi Bio-bensiini...
Mitäs näihin väitteisiin sanotte jotka joku oli lainannut joltain toiselta foorumilta kelkkalehti.com foorumille:
Lainaus CRSC:n aiheesta:
"Netistä bongattua:
1) E10 palaa nopeammin ja kuumemmalla liekillä. Kuumempi liekki voi polttaa sytystystulpat nopeasti käyttökelvottomiksi.
2) Etanoli ei voitele pumppuja ja suuttimia riittävästi - kuivuvat ja kuluvat nopeasti.
3) Etanoli on liuotin ja voi syövyttää muovi- tai kumiosia polttoainejärjestelmästä tai etanolin absorboima vesi aiheuttaa korroosiota.
4) Etanolin imemä vesi voi jäädyttää imukanavat
5) Auto voi nykiä em. veden takia tai matka tyssää kokonaan
6) Etanolin energiatehokkuus on bensiiniä huonompi. Auto voi kiihtyä hitaammin ja muutenkin tarvitsee "raskaampaa" kaasujalkaa.
7) Huipputeho putoaa, koska suuttimista ei välttämättä saada riittävästi ainetta sylintereihin, polttoainejärjestelmä on suunniteltu pienemmälle määrälle tehokkaampaa ainetta."
Lainaus CRSC:n aiheesta:
"Netistä bongattua:
1) E10 palaa nopeammin ja kuumemmalla liekillä. Kuumempi liekki voi polttaa sytystystulpat nopeasti käyttökelvottomiksi.
2) Etanoli ei voitele pumppuja ja suuttimia riittävästi - kuivuvat ja kuluvat nopeasti.
3) Etanoli on liuotin ja voi syövyttää muovi- tai kumiosia polttoainejärjestelmästä tai etanolin absorboima vesi aiheuttaa korroosiota.
4) Etanolin imemä vesi voi jäädyttää imukanavat
5) Auto voi nykiä em. veden takia tai matka tyssää kokonaan
6) Etanolin energiatehokkuus on bensiiniä huonompi. Auto voi kiihtyä hitaammin ja muutenkin tarvitsee "raskaampaa" kaasujalkaa.
7) Huipputeho putoaa, koska suuttimista ei välttämättä saada riittävästi ainetta sylintereihin, polttoainejärjestelmä on suunniteltu pienemmälle määrälle tehokkaampaa ainetta."
Re: Uusi Bio-bensiini...
kaksi viimeistä ainakin pitävät paikkansa, mutta väittäisin että kaikkeen tottuu. Sitten kun tarvitsee koko tehoreserviä käyttää, tankkaa vain oikeaa bensaa E85:n sijaan.
Totuttelemalla alempiin huipputehoihin jonkin aikaa ei pitäisi tulla ohitustilanteissakaan yllätyksiä.
Totuttelemalla alempiin huipputehoihin jonkin aikaa ei pitäisi tulla ohitustilanteissakaan yllätyksiä.
Re: Uusi Bio-bensiini...
Oho, täs aihees on ilmeisesti käsitelty ennemminkin E85:sta kuin tota nykyisen 95:sen korvaavaa 95E10 josta noissa lainauksissa puhutaan.
Re: Uusi Bio-bensiini...
Ei ehdi kaikkiin nyt vastaamaan mutta tämä ainakin on puppua. Etanolin adiabaattinen palamislämpötila on MATALAMPI kuin bensan. Etanoliseostettu bensa palaa viileämpänä. Laminaarinen palamisnopeus sen sijaan on hieman korkeampi, eli etanoli todellakin palaa hieman nopeammin. Tämä on kuitenkin etu, ei haitta. Johtaa mm. pienempään nakutusherkkyyteen. Asia pitää vaan ottaa huomioon sytytysennakoita muuttaessa, vaikka etanolin nakutuskestävyys onkin suurempi ei ennakkoa käytännösssä enempää korkealla teholla tarvita kuin bensiinillä johtuen nopeammasta palamisnopeudesta. Liian kovilla ennakoilla voi sen sijaan sylinteripaine nousta liian kovaksi nakutuksen sijasta. Ei ole kuitenkaan ongelma vakioilla bensamoottorin sytkäkartoilla.Pertttu kirjoitti:Mitäs näihin väitteisiin sanotte jotka joku oli lainannut joltain toiselta foorumilta kelkkalehti.com foorumille:
Lainaus CRSC:n aiheesta:
1) E10 palaa nopeammin ja kuumemmalla liekillä. Kuumempi liekki voi polttaa sytystystulpat nopeasti käyttökelvottomiksi.
Noihin kahteen energiatehokkuusväittämään voisi vielä sanoa että niin kauan kun lambdasäätö ja adaptaatio pystyy kompensoimaan (ihan sama asia sen kannalta käytännössä kuin jos vaikka bensanpaine olisi normaalia matalampi) ei mitään eroa huomaa kuin polttoaineenkulutuksessa litroina, hyötysuhde saattaa jopa parantua. Edellyttäen että suuttimissa ja pumpussa tuotto vielä riittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Uusi Bio-bensiini...
Eikös tämä uusi polttoaine ole E10 eikä E85.
Tuo E85 tarkoittaa että etanolia on 85% ja oikeata bensiiniä 15%
Ja näin toimii E85 Briggs strattonissa....
http://www.youtube.com/watch?v=kAfoACUAF0U
Ja toisessa ( pthyi ) merkissä näin...
http://www.youtube.com/watch?v=9cUnOaTPIJM
Tuo E85 tarkoittaa että etanolia on 85% ja oikeata bensiiniä 15%
Ja näin toimii E85 Briggs strattonissa....
http://www.youtube.com/watch?v=kAfoACUAF0U
Ja toisessa ( pthyi ) merkissä näin...
http://www.youtube.com/watch?v=9cUnOaTPIJM
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Uusi Bio-bensiini...
Ei maininnut kuin ainoastaan 3 kertaa koko artikkelissa!Niin, kaikkiin joihin riittää 95okt. Eipä TM:kään asiasta maininnut.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2