Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

IC1970 kirjoitti:Lexus, johon olikin tökätty se kaikissa Toyotissa oleva tikku, joka ei koskaan ole ollut kovin tarkka toiminnaltaan.
Mä luulin että se onneton nopeudenpito oli vain Hiacen ominaisuus... :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mawerick kirjoitti:
IC1970 kirjoitti:Lexus, johon olikin tökätty se kaikissa Toyotissa oleva tikku, joka ei koskaan ole ollut kovin tarkka toiminnaltaan.
Mä luulin että se onneton nopeudenpito oli vain Hiacen ominaisuus... :lol:
Juu ei, koko konserni käyttää sitä samaa systeemiä. Totesin Joensuuhun mennessä, että kaheksankympin mutkaisella ja mäkisellä kantatiellä systeemi toimi siten, että kun asetti nopeudeksi 85 km/h, se jarrutti välillä loivien mäkien alakohdissa 80 ja pahimpien mäkien alamäessä vauhti oli liki 95. Kunnon ylämäen alkaessa kaasutti parin sekunnin viiveellä ihan hädässä. Ei hyvä, suorastaan huono. Motarilla ja tasaisilla osuuksilla ihan ok, mutta aivan mahdoton vähänkin haastavammassa ympäristössä. Onhan tuollainen mainittu kantatie haastava, mutta jotkut systeemit suoriutuvat siitäkin niin, ettei tunnu siltä, kuin olisi humalaisen/nukahtamassa olevan kyydissä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Japanissa ei osata cruisea eikä dieseleitä, kumpikin on kotimarkkinoilla olemattomia henkilöautoissa. Hyvin toimivassa cruisessa on yllättävänkin paljon mallintamista ja säätöä vaadittu kehitystyössä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Saksalaiset tainneet eniten panostaa niihin vakkareihin, nopeudenvaihtelu ainakin pienintä saksalaisissa diesel kulkineissa.
Jopa edellisessä TDi cordobassa nopeus vaihteli vähemmän maantieajossa, kun nykyisessä femma Aerossa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Taisi sitikka olla ensimmäisten joukossa kun pakettiautojen ohjaamoa alettiin oikeasti kehittämään ihmisystävälliseen suuntaan. Elävästi on jäänyt mieleen kun virmaan tuli koeajoon Jumper kun tj mietiskeli uusia lehtiautoja. Itsekin vannoin Sprintterin nimeen mutta kyllä ajatukset muuttui kun istahti sitikan kuskinpaikalle, siellähän oli mukitelineitä ja kaikkea :D . Samaan aikaan mersussa jos halusi pitää juomapulloa niin se piti aina pönkätä jonnekki penkin taakse tmv tai juoda heti tyhjäksi ja paiskata tavaratilaan.. Mutta nykyään Sprintterissäkin istuu ihan mielikseen ja vaikka työnki puolesta :mrgreen:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

IC1970 kirjoitti:kun asetti nopeudeksi 85 km/h, se jarrutti välillä loivien mäkien alakohdissa 80 ja pahimpien mäkien alamäessä vauhti oli liki 95. Kunnon ylämäen alkaessa kaasutti parin sekunnin viiveellä ihan hädässä.
Mulla tais ennätys olla jollain vähän mäkisemmällä pikkutiellä 115 kun asetus oli 88. Vieläkin sellainen mielikuva päässä, että cruisen boksissa asustaa minikokoinen Homer Simpson joka pääasiassa nukkuu mutta aina välillä herää (viiveellä, tottakai) hälytykseen, painaa + tai - nappia ja nukahtaa uudelleen seuraavaan hälytykseen asti :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eipä ole tännekään tullut "päiväkirjaan" turistua, kun on ollut muuta puuhaa. Viemärinavaushommia, pohjatöiden tekoa talon maalausta silmällä pitäen = talon pesu, menee jonkin verran enemmän aikaa kuin autonpesuun, töihinkin sai palata kun loma loppui jne.

Tänään tehtiin Corollaan vaativa huoltotoimenpide, vaihdoin takalasin pyyhkimen, joka oli kovettunut ja käyttökelvoton. Nyt on uusi Bosch, edulliseen 11.9 euron hintaan. Muistelen, että jossain mukana olleessa huoltolapussa oli jo pari vuotta sitten maininta, että voisi vaihtaa, ei ollut vaan ketään kiinnostanut. Sen verran naarmuuntunut on Corollan takalasi, että olisi ollut syytä. Stnan tunarit.

Jumperissa on mittarissa karvan alle 1500, joten matkaa on taitettu :D Totesin eilen sen työpaikan ruutuun parkkeerattuani, että työmatka-autoni tulee olemaan Corolla, muut ajot sitten Jumperilla. On meinaan niin iso härveli, että kylkiosumat ovat taattuja, kun maalatun ruudun kummallekin sivulle jää tyyliin 10 cm tilaa. Parikymmentä vuotta kanssaparkkeeraajia tarkkailtuani, ei minulla heihin luottoa suuremmin ole... Takatilaan investoin pari nättiä sävy sävyyn mattoa, nyt on vanerointi aika tarkkaan peitetty. Hyötyajoakin on ollut, paksintäydeltä tikapuita ym. toin talonmaalausta varten, kun eivät appiukon Qashqaihin mahtuneet. Ylihuomenna haen vanhemman pojan upouuden mopedin pihaan, joten "taas" on kuljetuskapasiteetille tarvetta. Uusina hankintoina olen ostellut useamman erilaisen kuormaliinan pikaliittimillä, että saa kuljettavat roinat kiinni takatilassa. Ei kiinnosta ottaa seinävanerointiin reikiä tms. omalla huolimattomuudella.

Eipä tässä kummempia, maalauskelejä odotellessa. Taivaan Isä vihmoo vettä niskaan ihan *ittuuksissaan joka päivä, varmaan on sitä mieltä, että vanha väri talossa on parempi kuin tilalle tuleva. Kele.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja Risto »

IC1970 kirjoitti: Onneksi, kun ostaa uuden Sitikan, Hartikainen laittaa vähän janojuomaa kotimatkalle...
Kuva

Okei, okei, nautitaan vasta matkan jälkeen, tuossa oli jotain outoja prosentteja.
Joko ajoneuvo on kastettu?
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja 3J »

Uuden Sitikan ostajalle litran kuohuviinipullo mukaan. Uuden Volkkarin ostajalle litran moottoriöljypullo. Siinä on se ero. :D
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Risto kirjoitti:
IC1970 kirjoitti: Onneksi, kun ostaa uuden Sitikan, Hartikainen laittaa vähän janojuomaa kotimatkalle...
Kuva

Okei, okei, nautitaan vasta matkan jälkeen, tuossa oli jotain outoja prosentteja.
Joko ajoneuvo on kastettu?
Taisin hätäistyksissäni vetäistä putelin tyhjäksi jokunen päivä oston jälkeen. Pysyin kyllä toimenpiteen ajan kaukana autosta, enkä (muistaakseni), edes käynyt renkaanjuureen lorottamassa...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pientä puuhastelua tänään. Katselin Corollan konepellin alle kun eka tonni alkaa täyttyä, kaikki näytti olevan kuten pitää, nesteet eivät vajene jne. Huomasin kuitenkin, että akun kiristysraudan alta pilkotti tuttua valkoista mönjää ja irrotin raudan, puhdistin ja voitelin. Samalla myös akunnavat jne. Akku ei ole alkuperäinen, muttei enää ihan uusikaan. Täytyy näyttää sille Defan älylaturia kun talvi lähenee, josko tuolla ensi talven pärjäisi.

Jumperista tarkistin myös nesteet, mittarissa on reilut 1600 km ja ei ollut tullut konepeltiä avattua sitten alkupäivien. Kaikki ok. Corollan jäljiltä kun oli akkuasiat mielessä, aloin ihmetellä, että missäs Jumperin akku oikein on. Ohjekirja piti hakea käsiin. Konehuoneessa oli kaksi maadoituspistettä, joihin voi laittaa apukaapelit kiinni, jos tulee ongelmia. Itse akku löytyy kuskin jalkojen ja lattiamaton alta, kunhan irrottaa ensin metrin pitkän ja puoli metriä leveän muovikannen pois päältä. Mielenkiintoinen ratkaisu, en osaa oikein päättää, onko se fiksu vai ei. No, toivon mukaan ei tarvitse akun(kaan) kanssa jumpata ennen kuin vaihdon aika tulee.

Innostuin myös ryömimään auton alle. Jotain harmaata kröpelöistä möhnää pohjaan on suihkutettu paksu kerros, tosin hieman valikoiden. Kun myös lokarinkaaret on massattu, jotain pientä yritystä on ollut suojata. En sitten tiedä, missä tuo on tehty. Tehtaalla, vaiko maahantuojalla ? Käsijarruvaijerit, liittimet ja jarruvoiman jakaja saivat öljykäsittelyn nyt tässä vaiheessa, kun kaikki vielä kiiltelee uutuuttaan.

Eipä tässä ihmeempiä, töissä on painettu liki joka päivä ja loppuaika sitten talon ja tontin kimpussa, siihen päälle nuoremman pojan Helsinki Cup-kuskaukset ym., autoja on lähinnä käytetty. Vettäkin on taivaalta tullut käytännössä joka päivä tai ainakin joka toinen, joten isommat puunauksetkaan eivät ole käyneet mielessä. Jos en muuten saa aikaan, niin käytän Jumperin varmaan ammattilaisella ennen talven tuloa, pistetään vaha pintaan ja katsotaan miten valkoinen selviää talvesta, kun ei niitä pesuja pahemmin silloin tule, toki talvesta riippuen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

IC1970 kirjoitti:Itse akku löytyy kuskin jalkojen ja lattiamaton alta, kunhan irrottaa ensin metrin pitkän ja puoli metriä leveän muovikannen pois päältä. Mielenkiintoinen ratkaisu, en osaa oikein päättää, onko se fiksu vai ei.
On se fiksumpi kuin Transitissa, siinä akut ovat kuskin penkin alla. Penkki siis pitää irroittaa ennen kuin akkuihin pääsee käsiksi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aika kuluu ja mitään ei tapahdu. Joku taisi ennustella tylsiä aikoja, oikeassa oli. Tai no, en tiedä muuten, mutta näin autorintamalla. Kummankin pirssin mittariin on tullut kilsoja tasatahtiin, Corollalla taitetaan työmatkat ja Jumperilla kaikki muut ajot. As simple as that. Mitään pidempiä reissuja ei ole tullut, tässä on painettu päivätöitä hullun lailla ja ylimääräiset kikkailut eivät ole mahtuneet repertuaariin. Taloa on maalattu ja eteisen lattia revitty auki, viemäriputkea on vaihtunut ja sen sellaista, aika on kulunut ihan kivasti muutenkin.

Pikkasen ärsyttää tuo Corollan perusmuotoinen kytkin-moottoripaketti, on vähän hyökkäävä matelevassa ajossa kaupungissa. Ei muistanutkaan, että tässä mallissa oli vielä pahempi painos tuosta edellisestä. Automaattia kaipaisi kovasti. En kuitenkaan tähän hätään jaksane lähteä työstämään, joten näin toistaiseksi. Voipi kuitenkin olla, että Corollan tilalle otetaan joku automaagi jossain vaiheessa, tosin, olen vähän innostunut kaksipyöräisistä ja mietiskelin, että jospa ensi keväänä pistäisin Corollan kiertoon ja ostaisin kesäksi alle +300 kuutioisen skootterin. Ajatuksen asteella vain, mutta täytyy pitää mieli virkeänä, ettei tule vieroitusoireita, sen verran tiheään on tullut ostettua ja myytyä viime vuosina.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Höpistään nyt sitten vaikka aina niin kiinnostavista kulutuslukemista. Investoin parin päivän välein polttoaineeseen yhteensä n. 140 euroa, se on iso summa se. Corolla yllätti erittäin positiivisesti, 621 kilometriä taitettiin 42 litran turvin, eli tankillisen kulutus oli 6.76 litraa. Pudotus edelliseen liki 0.6 litraa satasella. Lämpö ilmeisesti helli eikä punaisena huutanut ilmastointi syönyt kakkua vastaavaa määrää. Tuo ajomäärä oli käytännössä pelkkää työmatka-ajoa, lukuunottamatta yhtä Helsingin reissua.

Jumpperi todisti Meganen tapaan, että ranskalaiset ajotietokoneet ovat erittäin tarkkoja. Ajotietokone kertoi kulutukseksi 8.6 litraa ja tankkauksesta laskettu sanoi, että 8.64 litraa meni satasella. Tarkoitus oli ajaa tankilla likemmäs 1000 km, mutta tämän päivän Kotkan-reissu muutti suunnitelmia ja tankkasin jo eilen, tänään oli niin tiukka aikataulu, että pitstoppeihin ei ollut varaa. Niin, reilun 826 kilometrin matka vei 71.4 litraa dieseliä, enempää en saanut tankkiin, koska tuossa vaiheessa pistooli hakkasi sormille jo ihan huolella. Tämän tankillisen perusteella tankkausväliksi muodostunee n. 900 km, joka on aika sopiva, nyt meni reilut 5 viikkoa tankkausten välillä. Se ei ole liian usein !

Polttoainekustannus Corollalla 9.39 senttiä / km ja Jumpperilla 10.1 senttiä / km. Tarkoittaa, että Corollan kulut vuotuisella n. 18000 km ajomäärällä olisivat polttoaineen osalta 1690 euroa ja Jumpperilla 1818 euroa, siihen sitten verot päälle. Eipä noista suuria eroja tule, näillä mun ajoilla on suht se ja sama, mitä ajoneuvo kuluttaa, mutta niin se vaan jotenkin perverssillä tavalla tuo kulutusten laskenta koukuttaa :D
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään tuli taas 270 km maantietä Jumpperiin, huomenna sama siivu. Käväistiin nuoremman pojan kanssa Hämeenlinnassa Aulanko Cupissa, kivasti meni pelit, voitot 11-0, 1-0 ja 8-0 ja huomenna kaksi jatkopeliä, katsotaan sitten, tuleeko D12 haastajasarjan voitto Porvooseen vaiko eikö. Tankilla käytiin kotiin tullessa, olishan tuolla vielä päästellyt, mutta ei viitsinyt venyttää. 846 kilsaa 8.4 litran keskikulutuksella. Vielä oli reilut 18 litraa tankissa jäljellä. Hivenen näyttää siltä, että kulutus on laskusuunnassa. Ehkä olen oppinut hiljakseen tuolla ajamaan, ainakin uskallan nyt käyttää isompia vaihteita vähän pienemmissä nopeuksissa, hyvin tuo jaksaa tärinöittä vetää. Nelosta viidenkympin korvilla, vitosta seittemässäkympissä ja kutosta ysikympin tienoilla.

Tässä on tosiaan käynyt niin, että Jumpperista on tullut mun maantieauto, Corolla liikkuu vain kodin ja työpaikan väliä. Pirun leppoisa ja rauhallinen ajettava pitkää matkaa, pitkä akseliväli, alhainen melutaso, hyvä näkyvyys korkealta ja muun liikenteen tahdissa pysyy ihan tarpeeksi hyvin, vaikkei tuo kuutio mikään raketti olekaan. Penkki ja ajoasento sopii mulle aika hyvin, vaikka kovanpuoleinen onkin. Ehkä mun vikaherkälle selälle hyvä vaan. Vakionopeudensäädin on todella paljon parempi kuin se Toyotan viritys, kovimmissakaan mäissä ei vauhti vaihtele kuin korkeintaan 1-2 km/h, erittäin hyvin pysyy siinä mihin asetettiin.

Tyytyväisiä ollaan, kyllähän mä olin pakumies jo ennen Lexaa, mutta se oli ns. pakollinen syrjähyppy tohon väliin. Katellaan ensi keväänä, mitä tuolle Corollalle tehdään, realisoidaanko, vaihdetaanko, vain antaako olla. Jonkin sortin skoban ostan ensi kesäksi, se on varma, mutta panostuksen määrä on vielä hämärän peitossa. Luulen kyllä, että aloitetaan aika varovasti, niin näkee, innostuuko tuosta lajista toden teolla. Ajoneuvojen määrä vaan alkaa olla pihassa ihan riittävän iso ja vakuutusmaksut korpeavat toden teolla, kallista on kerätä kalustoa pihalle...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin