M-B EQE

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noita kun aikansa laskeskelee niin lopputulemana riittää et ajastimesta lataus yöaikaan, sillä pääsee jo niin halvalla ettei lisälaitteisiin sijoitettu raha maksa itseään takas...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Tuo on kyllä hyvä huomio :D :idea:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tulin paratiisiin Sysmään, puutöihin rantaan Päijänteen...

Kuva

Ja kaikilla kun oli niin mukavaa

Kuva

.
.
.
.
.
.


Koska kenen tunnelmaa tunnelmaa tämä ei nostaisi?

Kuva

Siinähän se, tarkkakuuloinen pikkuveli paikallisti

Kuva

Eipä muuta kuin veroasiantuntijan patonki alle ja Sysmän Nesteelle

Kuva

Noutamaan hyllyssä olevaa viimeistä pakettia

Kuva

Näin se käy

Kuva

Ja täyttö

Kuva

Myös hommat tuli tehtyyn

Kuva

Perillä Helsingissä

Kuva


Nyt meni viimeinen usko noihin renkaisiin. Lienee tällä kertaa tasoitettu ja uudella soralla päällystetty mökkitie, josta kivenkulma törrötti.

Pitää laittaa vaihtoon. Vielä kun tietäisi, mitkä olisivat paremmat. Näissä on nyt noin 7tkm:n jälkeen kulutuspintaa jäljellä noin 5mm jokaisessa. Uutena ei tullut mitattua, mutta on tainnut olla milli tai pari enemmän. Mutta kaikin puolin paksummat kumivarat lienevät avain parempaan onnistumiseen ainakin mökkitiellä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja aero »

Mitkäs gummid noi olikaan?

Hyvästä en tiiä (omat kokemukset vähän negatiivisia muuten kuin keston osalta, mutta minä oon renkaista aika nihkee) mutta joku Nokianin Hakkaturva tahi vastaava vakuutusterminen tuoteoptio voisi alkaa olla nyt ihan arvostettava ominaisuus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Hyvä huomio tuo Hakkaturva tai vastaava juttu...

Siinä on tämmöiset: https://www.rengas-online.com/rshop/Ren ... O/R-399828


Mulla ei ole yli kahteenkymmeneen vuoteen ollut sellaista oikein mieltäylentävää rengaskokemusta. Pelkkää pettymystä ja peruskäyttöä. Mutta silloin, vuonna 2003 ostin -89 900i:hin 195-leveät Pirellit. Oi että se rullasi pehmeästi, sen muistan vieläkin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2197
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja anv »

Minuakin kiinnostaisi mitkä noin kumit ovat. Näyttävät kovasti samalle misukan kuviolle, jonka kanssa minä tappelin. Eka kumi puhki 2kk ajon jälkeen, toinen 6kk. Ensimmäisen reiän oli aiheuttanut n. 4mm paksu 15cm pitkä terästanko, jota saikin sitten tosissaan kiskoa ulos. Siinä tuskin toisen merkkinen rengas olisi ollut parempi. Toinen marjareissun jälkeen ilman näkyvää vauriota. Vuoti vain uran pohjasta fairyvedellä diagnosoituna. Tämän laitoin kyllä renkaan syyksi. Molempiin tollanen lakupaikka ja matka jatkui.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja AZP »

En tiedä miten paljon itse rengas vaikuttaa noihin puhkoamisiin. Kai niissä jotain mallikohtaista eroa on piikkilöiden ja muiden terävien kappaloiden kestävyydessä, mutta kai siinä on sen lisäksi tuurista ja/tai terävyyksille altistuksesta kyse.

Mulla valemussessa myös Turanza T005:t, niillä mun ajoa takana yli 10 tkm ja ei ole yhtään reikää ilmestynyt. Ja on sitä jäteasemalla käyntiä ainakin tullut harrastettua noilla renkailla, vaikka raksahommat onkin olleet vähemmällä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turanza 6 sai kans jonku rengasturvan ku eilen ostin moiset
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kaverin eqe:ssä myös paikkailtu pariin otteeseen noita siltakiviä, ja tuntuu tuolla FB eqe/eqs-ryhmässä olevan noista jonkin verran keskustelua, mutta varsinainen show on tuntunut olevan id4 omistajilla, ryhmässä viime kesänä oli jatkuvaa keskustelua miten Bridgestone on taas puhki jostain, kun taas Pirellin ensiasennukset ovat tältä paikkailushow:lta hyvin pitkälti välttyneet.

Tän perusteella uskallan väittää, että jotain noissa Bridgestoneissa on vialla, oisko sähköauton paino liikaa..
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja aero »

Hämmentävää - siksi, että me ostettiin 2020 tai 2021 kahteen autoon Turanza T005:t, tosin varmaan vähän kevyemmässä kokoluokassa (225/40R18 meni 335xi Bemariin ja 225/45R17 meni 2.4 159 Alfaan). Molemmista autoista losahti yksi rengas samana kesänä. Toisella niistä ajettiin monttuun jonka reuna saattoi tehdä hallaa, mutta toisella ei - siinä tyhjeni ihan vaan motarilaukasta. Niiden lisäksi yksi Uniroyal on luovuttanut suht. tuoreena (n. 2-vuotiaana) mutta muuten kaikki rengashajoomiset on olleet vuosikausia vanhoilla kumeilla. Mutta noi meidän T005:t tosiaan oli jo luokkaa 3-4 vuotta sitten ja varmaan eri kokoluokissa, joten tuotteissa todennäköisesti on jo isoja eroja vaikka nimi onkin sama. Onneksi (heh) meidän autoissa Turanzat kuulosti siltä että oikealla puolen on laakerivaurio, niin ei muutenkaan tarvinnut miettiä enää lisää Turanzaa.

Mutta joo, enempi veikkaisin minäkin ympäristön (ja tuurin) tosiaan vaikuttavan ja sen puolesta tuollanen vakuutustyyppinen lisätuote voisi tuoda mielenrauhaa seuraavalle rengassetille. Jos ei sitten puhkeilekaan, niin parempihan se on.

Mulla on nyt alla puolitoista kierrosta Potenzaa. Pitää koputella puuta kestävyyden suhteen (ei niillä ihan kauheasti ole tullut kilsoja kuitenkaan), mutta ajolleen tuntuu kyllä olevan monellakin tapaa eri levelillä kuin Turanza.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5669
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja tturku »

ID4 seikkailuja en ole seurannut mutta Enyaq FB ryhmiä kylläkin. Meillä oli ensiasennusrenkaina Eenakissa Pirellin Scorpionit. Niissä on joku itsepaikkautuva mähmä sisäpinnalla, jonka pitäisi tukkia vuodot. No meillä jäi syksyllä vuotamaan rengas ja 2 kertaa kun oli paineet pudonneet vein sen rengasliikkeeseen.
Totesivat ettei noita Scorpioneja voi paikata perinteisesti koska tuo mähmä ja että uudet pitää ostaa. Samalla huomattiin että takanakit olivat kuluneet reippaasti sisäpinnoilta ja sen takia olivat myös vaihtokunnossa, vaikka pintaa oli paljon jäljellä. Noilla oli ajettu tässä vaiheessa ehkä noin 20tkm. Alle tuli Goodyearit.

Sitten vein auton kulmien tarkastukseen ja siellä löytyi pienet heitot kulmissa. Sitten vielä meni auton tuulilasi vaihtoon ja mainitsin lasin vaihdossa marmorilla renkaiden kulumisesta niin he tekivätkin kameroiden kalibroinnin vanhaan malliin suuntauskoneessa koeajokalibroinnin sijaan ja samalla säätivät vielä uudestaan kulmat kun tehtaalta oli tullut möys uudet arvot joita siis ei vielä Euromasterillakaan ollut.

Eenakeissa on ollut paljon noita sisäpintojen kulumisongelmia, ja tehtaalta on jopa lähtenyt autoja joissa on kulmat valmiiksi pielessä. Jotkut on saaneet uudet renkaat jopa tehtaan piikkiin. Sama koskee varmaan ID4:ia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tänne kirjoittelun jälkeen avasin FB:n niin ensimmäisenä vastassa oli kuva ID4 tyhjentyneestä takarenkaasta, ja mikäs muu kuin Bridgestone :

Joku luovutti 16. paikkauksen jälkeen:

https://photos.app.goo.gl/sZyVfhNdAsBNG2KQ9
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Hyvin kerrottuja kokemuksia, tietoja ja nostoja :idea:

Varmasti kombinaatio käyttöolosuhteita ja tuuria on vahvasti osallisena toteutuneisiin, niin itsellä kuin esim. ID-porukalla. On lopputulos sitten miltä osin mitäkin, ovat tuollaiset rengasrikot totaalisesti ajon estäviä ennen korjaamista. Ja sen onnistuminen ei varsinkaan tien päällä ole mitenkään taattua. Toki valmistajilla ja maahantuojilla on tukku asioita optimoitavina, mutta soisi tämmöisenkin asian näkyvän täällä sorateiden luvatussa maassa ilman, että seikka on täysin käyttäjän itse ratkaistava.
Tuntuu, että paljon vähempipätöisemmistäkin asioista annetaan vaihtoehtoja.

Ja yksinkertainen ihmettely. Miksi autossa, jonka huippunopeus on rajoitettu 210:een, tarvitaan 300:aan (Y) riittäviä renkaita? Luulisi, että sellainen heikentää tietynlaista kestävyyttä. Eikö esim. muilta ominaisuuksiltaan sopivia renkaita tehdä alemmille huipuille. Jos niin, aika puolitiehen jäänyt optimointi, kun kuitenkin hipostellaan, että juuri tähän käyttöön suunnitellut renkaat. Vai tuleeko tuo Y-luokka kaupanpäälle, kun renkaan pitää muiden vaatimusten osalta olla tietynlainen, voihan tätä pyöritellä eri kanteilta.
Ja käsittääkseni tuo nopeusluokka meinaa, että sillä nopeudella tulee pystyä ajamaan pitkiä siivuja eikä alemman luokan rengas samointein poksahda speksauksen ylittyessä. Toki ainakin ensiasennusrenkaassa näiden pitää olla balanssissa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

EQE350 4Matic -23 tuli hankittua Saksasta, kannustimena 5 vuoden Junge Sterne-takuu (ja toiset renkaatkin sai mukinoitta).

Alkuviikosta lensin Saksaan ja sieltä ajelin tänne parissa päivässä, helppoa kuin heinänteko. Auton range on erinomainen, ja 400km Saksan autobahnia (max 130kmh ajoin) meni oikein kevyesti ja vielä jäi yli 100km mittariin. Teslat laturit palvelivat Mersua täysin moitteitta koko matkan. Noin 1600km tuli ajettua ja neljä välilatausta tällä matkalla tuli tehtyä ja yksi yöpyminen (ei latausta), eli matka kyllä etenee ainakin omaan makuun tarpeeksi joutuisasti. Yhteensä lataukset Saksasta Suomeen Teslan latureilla maksoivat n. 78€, ja viimeisen latauksen suoritin Lohjalla, ja kotiin tultiin 78% akulla, niin käytänössä toi oli sen vähän reilu 5€/100km.

Myös motarivauhdeissa alusta on oikein mukava ja hyllyvä, mutta pienemmissä nopeuksissa airmatic varmaan korjaisi noi pienet terävimmät tärähdykset, jotka vähän tuntuu, mutta tosiaan puhutaan enemmän "prinsessa ja herne"-tyyppisestä mielensäpahoittamisesta, kuin mistään oikeasta epämukavuudesta.

Istuimet on kanssa oikein erinomaiset ja ajettavuudesta on paha keksiä mitään pahaa sanottavaa, mukavuus edellä mennään selvästi. Kiihtyvyyskin on yhtä hitaasti venyvää kuminauhaa. Tässä on tehty ilmeisesti joku tarkoituksellinen kuminauhaefekti, kun kaasun painaa pohjaan, niin empii hetken ja sitten alkaa vetämään. Varmaan haluttu, että ei tuntuisi niin repivältä ja/tai toisaalta ei tunnu niin erilaiselta siirtyä polttomoottorista, kun käytös on tehty hyvin samanlaiseksi.

Ulkonäkö mietitytti aluksi, mutta kun tätä katsoo läheltä omalla pihalla, niin tämä on kyllä aivan jäätävän hieno auto muotoilultaan, jotenkin vaan liikenteessä kauempaa katsoessa peräylitys näyttää vähän töpöltä, mutta omalla pihalla katsoessa näyttää joka kulmassa upealta.

Tämä on niin hieno ja smuutti auto, että tulee jo sellainen tunne, että onko tämä jopa vähän tylsä, kun hirveän moni asia ei edes ärsytä, onneksi sentään jotain löytyy, mutta niistä alempana, ensin pieni vertailu Teslaan :D

Tämän jälkeen kun siis siirtyy vanhan Teslan rattiin (Model S P85D), niin se on kyllä kuin hyppäys toiseen maailmaan. Tesla on todella repivä, jokainen kovempi kaasunpainallus saa selän painumaan penkkiin per heti, alusta on kovempi, autossa istutaan todella paljon matalammalla kuin Mersussa, ohjauskin tuntuu suorastaan mikroautomaiselta Mersun jälkeen. Teslasta selvästi tuntee sen, että ole ei ole ollut tarkoitus miellyttää kaikkia, kun taas Mersu on selvästi tehty "aikuisempaan makuun" hienompine viimeistelyineen ja harkituine yksityiskohtineen.
Mutta kyllä pieni ajelu Teslalla välissä muistutti edelleen siitä, miksi itse aikanaan niin ihastuin tuohon ässään, ja vieläkin se sopii omaan käteen paremmin kuin varmaan mikään auto koskaan sopinut. Toki tottumus on toinen luonto, ja Tesloilla on ajellut jo viitisen vuotta, niin pitää antaa aikaa vielä totutella Mersuunkin.

Ja sitten ne Mersun ärsyttävyydet:

-Mbux tuntuu sekavalta, on valikkoa niin perhanasti, että ajon aikana turha kuvitella paljoa säätävänsä. Myöskin välillä vähän miettii painalluksen jälkeen, Teslan systeemi tuntuu nopeammalta ja loogisemmalta. Näyttävä grafiikka Mersussa kylläkin, siitä plussaa.

-Tavaratila on kyllä onnettomampi kuin kuvittelin, tonne ei mahdu paljoa mitään, no onneksi on taas Tesla ja Volvo, niillä kuskaa mitä vaan.

-Näitä softavikoja on päässyt jo kokemaan tässä viikon varrella. Ensimmäisen kerran Saksassa heti ekalla pysähdyksellä auto lukitsi ovensa niin, ettei päässyt sisään, vaikka kahvat olivat ulkona. Ei auttanut avausnapin painaminen kaukosäätimestä, mutta antoi kuitenkin lukita ovet. Tämän jälkeen avaus ja autoon sisään, niin kaikki tekstit autossa oli muuttuneet arabiaksi :D Kun toi tuleva toinen kotimainen ei taivu, niin piti googlen kääntäjällä ottaa kuvia joka kohdasta, että pääsi kielivalikkoon. Ajattelin, että itse säädin jotain, kun auto ei ollut tuttu.
No seuraavana päivänä tämä täysin sama kävi uudestaan, ja taas oli kaikki arabiaksi, ja nyt en kyllä tehnyt mitään erikoista :lol: Nyt on pari päivää menty ilman arabiaa, kopkop :lol:

-Näkee, että EQE on myös vielä sähköautoilun osilta vähän harjoituskappale Mersulla vielä. Latausvirtaa ei voi säätää ollenkaan kolmivaihelatauksessa, joka on ihan uskomaton lapsus mielestäni. Aina ottaa sen täyden virran mitä laturi antaa, 3x25A sulakkeilla talvella ei ole kovin hieno juttu, että auto vie 3x16A aina ladatessaan. No nyt on sitten pakko säätää kodin kiinteästä laturista max 8A, joka tarkoittaa sitä, että sitten halutessaan ei saa ladattua nopeammin. VMP.

-Mercedes Me-app on ihan hyvä vs muut saksalaiset, mutta on se perhanan hidas vs Teslan app.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Vastaa Viestiin