Joko talvirenkaat alle?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 113
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 23:22
Re: Joko talvirenkaat alle?
Mitä mieltä olette Nordman nastarenkaista ?
Nokian Rsi kitkat kyllä tällähetkellä asiaa enemmän tutkiessa sittenkin taitavat viedä voiton ?
Vai onko ne kaikki uudet kitkat jotenkin lötköjä ajaa ?
Onko tasapainotuksen kanssa joillakin merkeillä ongelmia ?
Ajattelin kokoa 195-60-15. Auto; 9-3 Turbo Sport.
Kun ostin uudet kesärenkaat Michelin Pilotit niin ammattimiehet sanoivat että ne kun kerran tasapainottaa niin pelaavat hyvin ja runko on jämäkkä. Hyvin ovatkin pelanneet; hiljaiset,kestävät,säästävät polttoainetta,pieni vierintävastus jne.
Tahtoo yhtä hyvät talvirenkaat. Onko Michelinin kitkoissa mitään samaa kuin kesärenkaissa ? Siis em. ominaisuuksia ?
Tietääkö kukaan saako Gislavediä kitkoina, olisiko se millainen ?
Entä hintapolitiikka ?
Nokian Rsi kitkat kyllä tällähetkellä asiaa enemmän tutkiessa sittenkin taitavat viedä voiton ?
Vai onko ne kaikki uudet kitkat jotenkin lötköjä ajaa ?
Onko tasapainotuksen kanssa joillakin merkeillä ongelmia ?
Ajattelin kokoa 195-60-15. Auto; 9-3 Turbo Sport.
Kun ostin uudet kesärenkaat Michelin Pilotit niin ammattimiehet sanoivat että ne kun kerran tasapainottaa niin pelaavat hyvin ja runko on jämäkkä. Hyvin ovatkin pelanneet; hiljaiset,kestävät,säästävät polttoainetta,pieni vierintävastus jne.
Tahtoo yhtä hyvät talvirenkaat. Onko Michelinin kitkoissa mitään samaa kuin kesärenkaissa ? Siis em. ominaisuuksia ?
Tietääkö kukaan saako Gislavediä kitkoina, olisiko se millainen ?
Entä hintapolitiikka ?
Re: Joko talvirenkaat alle?
Millaista ajoa sinulla on? Aika paljon käytetyistä teistä ja omista mieltymyksistä kiinni. Jos tahdot kitkat, RSi on hyvä valinta. Nordman on ihan perus nastarengas, ei halpis mutta ei vielä ns. merkkirengaskaan. Nastoista suosittelisin melkeinpä Nokian hkpl 4:sta, hintaeroa Nordmaniin ei NIIN kamalasti vielä pitäisi tulla. Kumpikaan ei ole rungoltaan ainakaan liian löysä (vrt. esim Hankookin nastarenkaisiin ). Paljon on kumpiakin alle väännetty enkä ole tietoinen että kertaakaan olisi ollut renkaan takia ongelmia tasapainotuksessa.Kapteeni Aika kirjoitti:Mitä mieltä olette Nordman nastarenkaista ?
Nokian Rsi kitkat kyllä tällähetkellä asiaa enemmän tutkiessa sittenkin taitavat viedä voiton ?
Vai onko ne kaikki uudet kitkat jotenkin lötköjä ajaa ?
Onko tasapainotuksen kanssa joillakin merkeillä ongelmia ?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Joko talvirenkaat alle?
Eilen iltasella oli Paippisten bulevardilla kovin intresantit ajo-olosuhteet. Sumua oli niin, että eteen näki ehkä 20metriä ja kaiken kruunasi osittain peilijäässä ollut tie. Keli kaikenlisäksi muuttui jäiseksi todella nopeasti, parissakymmenessä minuutissa oli jäiset osuudet about tuplaantuneet tuolla n. 5-6km pätkällä. Oli oikeasti hauskaa ajella satkulla kesäkumeilla Eikä tuntunut muillakaan tienkäyttäjillä olevan kiire, kun 40km/h oli passeli nopeus (normaalisti siinä 80-100km/h). Niin, eli sitähän mää vaan tässä ajoin takaa, että kumi kun kumi ja keli kuin keli, kyllä niillä tiellä pysyy kun osaa ennakoida ja ottaa iisisti. Eikä ole vieläkään kiire minulla talvikumien kanssa, loppuviikoksi uhkailtu taas 5-10 asteen plussakelejä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Joko talvirenkaat alle?
Nyt on RSi:t alla. Aika velliltä nuo näin ensialkuun tuntuvat (edellinen nopeusluokkaa W, muuten sama koko). Nopeissa käännöksissä maantiellä tulee yksi "lisäheijaus", mutta täytyy vain sovittaa ajatukset renkaiden mukaan. Äänet eivät lisääntyneet mutta muuttuivat matalammaksi. Ei ainakaan keli pääse yllättämään, kun vastaan tuli kaksi moottoripyöräilijää. Onko joku toinen laittanut alle Nokian Hakkapeliitta RSi:tä 215/45 17 ja mihin hintaan? Kävin seitsemässä paikassa kysymässä ja hinta pyöri 790 - 950 euron välillä.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Joko talvirenkaat alle?
Jatketaan keskustelua sitten kun saan nuo oppikirjat takaisin ihmisiltä joille olen ne lainannut, niin voin esittää Faktoja ja referenssejä sensijaan että "keskustelu" alkaa muistuttaa surullisenkuuluisaa "keskustelua" tieteestä ja "älykkäästä suunnittelusta".m&m kirjoitti:
Monesti nastarengaskuskit perustelevat rengasvalintansa turvallisuuden arvostuksella. Ei turvallisuuden arvostus edellytä nastarenkaita, samaan käytännön turvallisuustasoon voi päästä ilmankin, jokainen voi itse miettiä mitä siinä oikeastaan menettää ja mitä hyötyy. Osa tiestön huonosta kunnosta on kuitenkin nastarengaskäytön, hiekoituksen ja suolauksen seurausta... minusta näitä kaikkia kolmea voitaisiin huomattavasti vähentää turvallisuuden kärsimättä, mutta asenteista se lähtee...
Faktat faktoina. Ja uskomukset uskomuksina: "tiedon" tunkiolle minne ne kuuluvatkin, Tutkitun tiedon kiistämisesikin jo osoittaa sen että uskomukset voittavat mielessäsi terveen järjen ja tutkitut tulokset, jo pelkästään oman rengasvalintasi siivittämänä ja alleviivaamana.
Aina uusittavan tiestön kulumisen vastapainona saatava hyöty liikenneturvallisuutena, ja kuolonuhrien minimoimisena korvaa aina sen, että olisi niin pirun mukavaa ja hiljaista ajella peilinsileillä teillä.
Jos näin kuvittelee, niin yksilön arvomaailmassa täytyy olla jotakin vikaa.
Ja vielä kerran, itsekin ajan kitkoilla, mutta en kuvittele niistä yhtään mitään muuta kuin mitä ne ovat.
Re: Joko talvirenkaat alle?
Viimeksi muokannut Risto, Ke Touko 11, 2011 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Joko talvirenkaat alle?
Sopii, vaikka tuskin tämä keskustelu kovinkaan hedelmällistä on, mutta onpahan viihdettä ja ajankulua. Toivottavasti oppikirjasi faktat kuitenkin ovat tuoreita (edelleen päteviä) ja kiistattomia.Minuteman kirjoitti:Jatketaan keskustelua sitten kun saan nuo oppikirjat takaisin ihmisiltä joille olen ne lainannut,
En ole kiistänyt tutkittua todellista tietoa, eli faktaa. Kantani perustuu niin tutkimustuloksiin, kaupallisiin (TM/TL) testituloksiin monen vuoden ajalta, kuin myös omiin ja monien muiden kokemuksiin monen vuoden ajalta. Tutkimuksia on kuitenkin monenlaisia, ja monessa kokonaisuuskuva unohtuu kun keskitytään nippelitietoon, ajatellaan kaavamaisesti eikä etsitä uusia lähestymistapoja. Usein tutkimustulos muuttuu matkalla tiedemaailmasta julkisuuteen hypoteesistä faktaksi jollaisena tutkija ei sitä koskaan ole esittänyt. Siksi kerättyä tietoa joutuu käsittelemään kriittisesti oli lähde mikä tahansa. Monesti myös unohtuu, että moni tutkimus pohjautuu perusolettamukseen joka saattaa olla virheellinen, tai aikaisempaan tutkimustulokseen jota ei ole toistettu ja vahvistettu, tai käsittelee tilastoja ja todennäköisyyksiä varsin väljin perustein. Väittiväthän tiedemiehetkin aikoinaan faktana, että maa on litteä, mutta nyt (lähes) kaikki ovat eri mieltä.Minuteman kirjoitti:Tutkitun tiedon kiistämisesikin jo osoittaa sen että uskomukset voittavat mielessäsi terveen järjen ja tutkitut tulokset, jo pelkästään oman rengasvalintasi siivittämänä ja alleviivaamana.
Ei urautuneen tien vastakohta ole peilinsileä pinta, voi se urainenkin tie olla peilinsileä vaikkakin kaareva (paikoitellen kovera tai kupera kuten Linnanmäen peilit). Kyllä uratonkin tienpinta saa olla karkea tiettyyn rajaan asti, eikä sileä kuin peili. Yritätkö tosissasi väittää, että urautunut tie on uratonta turvallisempi?Minuteman kirjoitti:Aina uusittavan tiestön kulumisen vastapainona saatava hyöty liikenneturvallisuutena, ja kuolonuhrien minimoimisena korvaa aina sen, että olisi niin pirun mukavaa ja hiljaista ajella peilinsileillä teillä.
Vaihtoehtoisiakin tapoja löytyy saman lopputuloksen (turvallisuuden ja kuolonuhrien minimoimisen) tavoittamiseksi. Lisättäköön vielä, että nykyinen liikenne- ja talvirengaspolitiikka (oli kyseessä sitten nastat tai kitkat) ei todellisuudessa pyri turvallisuuden maksimoimiseen ja kuolonuhrien minimoimiseen vaan siedettävään kompromissiin.
Kuten myös, miksi siis tämä ajoittain kiivaan oloinen väittely, joka aikoja sitten meni OT:n puolelle? Taisit jo monta viestiä aikaisemmin imaista herneen nenään koska joku kehtasi esittää eriävän mielipiteen ja näkökulman kuin mihin sinä vakaasti uskot?Minuteman kirjoitti:Ja vielä kerran, itsekin ajan kitkoilla, mutta en kuvittele niistä yhtään mitään muuta kuin mitä ne ovat.
Re: Joko talvirenkaat alle?
Tuolla voi sitten purkautua lisää aiheesta jos siltä tuntuu
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskuste ... 699&page=1
http://www.hs.fi/keskustelu/Nastat+vai+ ... 7&tstart=0
http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t462323,175
Ja tuosta voinee vetää johtopäätöksen että kitkoilla ajaa ne jotka osaa ja nastoilla taas...no ne jotka osaa ja ne jotka ei
Leikki leikkinä, toi juttu on 4v takaa, liekö tilanne muuttunut siitä
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskuste ... 699&page=1
http://www.hs.fi/keskustelu/Nastat+vai+ ... 7&tstart=0
http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t462323,175
Ja tuosta voinee vetää johtopäätöksen että kitkoilla ajaa ne jotka osaa ja nastoilla taas...no ne jotka osaa ja ne jotka ei
Leikki leikkinä, toi juttu on 4v takaa, liekö tilanne muuttunut siitä
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Joko talvirenkaat alle?
Itse kyselin Jyväskylässä 225/45R17 -talvirenkaita ja ainakin Contin ja Misukan nastat ja kitkat olivat noin 800 euron nurkilla (siis kitkat ja nastat täsmälleen saman hintaiset). Nokian 5 olisi maksanut yli 1000e, mutta RSi:n hintaa en tiedä, kun rengaskauppiaat eivät halunneet myydä kitkoja minulle...Raimo Miettinen kirjoitti: Onko joku toinen laittanut alle Nokian Hakkapeliitta RSi:tä 215/45 17 ja mihin hintaan? Kävin seitsemässä paikassa kysymässä ja hinta pyöri 790 - 950 euron välillä.
Eski
Re: Joko talvirenkaat alle?
Kyllä mie olen sitä mieltä, että jos asuisin jossakin tuolla peräkylän korvessa ja ajaisin suurimman osan ajasta teitä, joita ei suolata jne ja yleensäkin maaseudulla, niin ostaisin kitkarenkaat. Suurimman osan ajasta tiet ovat tuolla syrjemmässä polanteisia ja lumisia. Lumessa ei kitkarenkaan ja nastarenkaan välillä ole mitään eroa. Taasen ne, jotka ajaa puhtaaksi kiillotettuja teitä jatkuvasti ja liikennettä on paljon, niin nastarengas on hyvä valinta jo pelkästään liikennetiheyttä ajatellen. Jos tuolla syrjäkylillä lipottelee kitkoilla, niin harvemmin kukaan tulee edes vastaan.
Sitten tuosta tiestön kulumisesta semmonen juttu, että se nastarenkaiden ja suolauksen aiheuttama tienpinnan karheneminen ei ole pelkästään huono asia. Tien kitka pysyy hyvänä, kun asfaltti on karkeaa. Lueskelin erästä dokumenttia, jossa mainittiin että joissakin maissa joudutaan uusimaan tienpintaa siitäkin syystä, että tie on muuttunut liian sileäksi. Eli siinä ei ole enää kitkaa tarpeeksi. Jos ihmiset ajaisivat hieman eri kohdissa tietä, niin se ei menisi samallatapaa urille. Joillakin tieosuuksillahan tämän näkee hyvin, kun suoralla ei ole uria ja mutkassa on. Eli mutkaan ajetaan samaa ajolinjaa, ja syntyy urat.
Sitten tuosta tiestön kulumisesta semmonen juttu, että se nastarenkaiden ja suolauksen aiheuttama tienpinnan karheneminen ei ole pelkästään huono asia. Tien kitka pysyy hyvänä, kun asfaltti on karkeaa. Lueskelin erästä dokumenttia, jossa mainittiin että joissakin maissa joudutaan uusimaan tienpintaa siitäkin syystä, että tie on muuttunut liian sileäksi. Eli siinä ei ole enää kitkaa tarpeeksi. Jos ihmiset ajaisivat hieman eri kohdissa tietä, niin se ei menisi samallatapaa urille. Joillakin tieosuuksillahan tämän näkee hyvin, kun suoralla ei ole uria ja mutkassa on. Eli mutkaan ajetaan samaa ajolinjaa, ja syntyy urat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Joko talvirenkaat alle?
Itse ajan aina uran vieressä, koska rengasmelua tulee joillakin tiepinnoille liiaksi. Valitettavasti piennarta ei saa käyttää tietääkseni ajamisessa, joten uran vieressä ajamiseen jää harmittavan kapea alue. Veikkaan, että sen enempää asiaa pohtimatta ajaako urilla vai vieressä suurimmalla osalla alitajunta ohjaa mahdollisimman keskelle ajokaistaa, jolloin tien kuluminen keskittyy urille. Leveämmät maantiet niin olisi tilaa valita mitä kohtaa kuluttaa tiessä.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Joko talvirenkaat alle?
Mä laitan noi saman kokoiset RSi:t alle marraskuun alussa. Empä usko että kovin paljon 800:n alle pääsen vaikka on kaveri myymässä (ja rengastyöt teen itte).Raimo Miettinen kirjoitti:Nyt on RSi:t alla. Aika velliltä nuo näin ensialkuun tuntuvat (edellinen nopeusluokkaa W, muuten sama koko). Nopeissa käännöksissä maantiellä tulee yksi "lisäheijaus", mutta täytyy vain sovittaa ajatukset renkaiden mukaan. Äänet eivät lisääntyneet mutta muuttuivat matalammaksi. Ei ainakaan keli pääse yllättämään, kun vastaan tuli kaksi moottoripyöräilijää. Onko joku toinen laittanut alle Nokian Hakkapeliitta RSi:tä 215/45 17 ja mihin hintaan? Kävin seitsemässä paikassa kysymässä ja hinta pyöri 790 - 950 euron välillä.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Re: Joko talvirenkaat alle?
Näin tulee itsekin ajettua, eli renkaat kulkevat urien oikealla vierustalla. Siihen on monta syytäkin, mutta muistaakos joku vielä vuosien(kymmenien?) takaa tiehallinnon tai jonkun muun viraston/puljun valistuskampanjan televisiosta, jossa kehoitettiin ajamaan urien sivussa.Raimo Miettinen kirjoitti:Itse ajan aina uran vieressä, koska rengasmelua tulee joillakin tiepinnoille liiaksi. Valitettavasti piennarta ei saa käyttää tietääkseni ajamisessa, joten uran vieressä ajamiseen jää harmittavan kapea alue. Veikkaan, että sen enempää asiaa pohtimatta ajaako urilla vai vieressä suurimmalla osalla alitajunta ohjaa mahdollisimman keskelle ajokaistaa, jolloin tien kuluminen keskittyy urille. Leveämmät maantiet niin olisi tilaa valita mitä kohtaa kuluttaa tiessä.
Liikkuvassakuvassa osa autoista ajoi urien vasemmalla vierustalla sekä osa oikealla vierustalla ja sitten jotain höpötystä tuosta ajamisesta. Ei muuten montaakaan kertaa näkynyt televisiossa tuo juttu. Joku varmaan jossain älähti ja kovaa Ajoneuvoahan on aina ajettava kaistan...
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Joko talvirenkaat alle?
No joo, pointtihan oli tuo yhdistelmä Avo+nastarenkaat.Risto kirjoitti:Taitavat kapselit olla tonnarista, sillä näyttäisi siltä, että pultinreikiä on vain neljä.
Itse en ole koskaan aiemmin nähnyt.
Ja nuo pölykapselit on kyllä Saabin omat ja 5:llä pultinreijällä. Vissiin NG-satkusta, en tiedä.
Ainakaan mistään C5:stä ne ei ole, muuten varmaan eroaisin clubista
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Joko talvirenkaat alle?
No joo, pointtihan oli tuo yhdistelmä Avo+nastarenkaat.
Itse en ole koskaan aiemmin nähnyt.
Ja nuo pölykapselit on kyllä Saabin omat ja 5:llä pultinreijällä. Vissiin NG-satkusta, en tiedä.
Ainakaan mistään C5:stä ne ei ole, muuten varmaan eroaisin clubista