SAAB RIP

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Lukittu
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ja muistutuksena näihin toisen kotimaisen käännöksille ;)

http://translate.google.fi/#sv|fi|
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja essal »

Jotenkin paremmin tuo Spykerin kaveri ymmärtää brändin merkityksen automarkkinoilla kuin GM.

Ei autoja, etenkään kallimpia, myydä pelkästään teknisillä ominaisuuksilla, vaan mielikuvilla eli brändillä. Saabilla on oma brändinsä ja se toimii varmasti tietyillä markkinoilla. Pitää vaan tunnistaa ne markkinat ja tehdä kauppaa siellä. Tämä ei tainnut mennä GM:llä koskaan jakeluun. Ihmetyttää GM:n ajatus siitä, että opelin eri malleilla voitaisiin kattaa riittävä osuus markkinoista aina entry-levelistä premiumiin ja sport-segmenttiin. Voiko tuo olla uskottava strategia eurooppalaisilla automarkkinoilla, missä muilla konserneilla on eri merkit eri segmenteissä?

Brändin rakentaminen on hidasta ja kallista puuhaa. Kuinkahan paljon volkkarilta on mennyt rahaa audin brändin rakentamiseen? Aikaa ainakin 10+ vuotta. Tekniikka on sama kuin passatissa ja hintaa puolet enemmän. Ja kauppa käy. Varmaan on katekin kohdallaan....

Niin sitten tuossa haastattelussa puhuttiin liiketoimintasuunnitelmasta ja todettiin, että se on kannattava. Toivotaan niin....
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja SS »

Ja muistutuksena näihin toisen kotimaisen käännöksille ;)
http://translate.google.fi/#sv|fi|
Joo :D
"On ihmisiä ympäri maailmaa, jotka arvostavat Saab brändi"

Nyt Saab liikkeelle kannattajia ympäri maailmaa ennen lopullista taistelua automalli.

Blogit ja foorumit kehotetaan Saab fanien sähköpostia General Motorsin toimitusjohtaja Ed Whitacre henkilökohtaisesti ja tehdä peruste hyväksyä Hollannin Spykers tarjous.

Saab omistaja on innostunut rotu, ei antaa toivoa helposti. Nyt he järjestävät itse blogeja ja foorumeita ympäri maailmaa yrittää saada GM muuttaa raukeamispäätöstä.

On tunnustettu Saab-blogi "Saabin Iso" on Australian Blogger Steven Wade kaikille lukijoille sähköpostin pommittaa, General Motors-ohjaaja Ed Whitacre ja pyytää lukijoita välittää puhelun Saab-klubit, foorumit, jälleenmyyjät, ja niin edelleen. Steven Wade ei tiedä, kuinka monta sähköpostiviestiä lähetetään GM, mutta hän sanoo, että puhelun vanhentui noin 20 000 tilaajaa kautta hänen blogi-ja Internet Rescue-Saab.com.
Maailmanlaajuista

- Haluamme antaa hänen ymmärtää, kohteliaasti siten, että on olemassa ihmisiä ympäri maailmaa, jotka arvostavat Saab brändi ja haluamme sen hengissä. Saab yhteisö on hyvin innostunut tulevia mahdollisuuksia uudelle omistajalle. Uudet autot ovat kehittyneet, ja ne ovat erittäin hyviä. Oikealla takana ole mitään, joka voi pysäyttää merkki, "hän kertoi Aftonbladet.

- Tämä on tärkeää, koska se on viimeinen minuutti Saab, eikä ole mitään syytä GM lopettaa. Jos he haluavat myydä Saab, he voivat tehdä sitä, "hän jatkaa.
Lähde: Aftonbladet.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja tosu »

SS kirjoitti:Saab omistaja on innostunut rotu
Nimenomaan, ainakin täällä palstalla viimeaikoina ollut välillä liiankin lämminverinen ja omaa reviiriä puolustavaa. Vaikka en itsekään muunmerkkistä autoa hevillä osta, niin jonkun muun merkin pelkkä maininta saattaa saada puolustusmekanismin täysillä päälle.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

tosu kirjoitti:
SS kirjoitti:Saab omistaja on innostunut rotu
Nimenomaan, ainakin täällä palstalla viimeaikoina ollut välillä liiankin lämminverinen ja omaa reviiriä puolustavaa. Vaikka en itsekään muunmerkkistä autoa hevillä osta, niin jonkun muun merkin pelkkä maininta saattaa saada puolustusmekanismin täysillä päälle.
Kyllähän se tällaisina aikoina on ihan ymmärrettävää, että saabistit nousevat barrikaadeille. Se on vähän kuin sitä talvisodan henkeä, kun pieni nousee isoa vastaan.

Muilla merkeillä on toki kelpo kulkupelejä, mutta tähän mennessä yksikään muu merkki ei ole saanut aikaan samanlaista tunnetta kuin se, mikä syntyy, kun istuu Saabin ratin taakse. Saabin kabiinissa sitä tuntee heti olonsa kotoisaksi ja tervetulleeksi. Tämä tunne on säilynyt jopa GM-aikakauden Saabeissa. Mukavan jämäkkä istuin sopii kuin hanska käteen. Kaikki on paikallaan: kolme mittaritaulua ratin takana, virta-avain penkkien välissä, polkimet hieman oikealle päin ryhmittyneenä. Ja ajossa: kaksi sormea lepää rennosti ratin kehällä, Saab huolehtii siitä, että pysytään ajolinjalla. Kaasupoljin painuu hieman syvemmälle ja Saab vastaa: "Anna mennä, täältä sitä hyvää karmaa tulee." Mikään muu merkki ei puhuttele samalla lailla kuin Saab.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja MRe »

essal kirjoitti:Brändin rakentaminen on hidasta ja kallista puuhaa. Kuinkahan paljon volkkarilta on mennyt rahaa audin brändin rakentamiseen? Aikaa ainakin 10+ vuotta. Tekniikka on sama kuin passatissa ja hintaa puolet enemmän. Ja kauppa käy. Varmaan on katekin kohdallaan....
Kyllähän Audin brandin rakentaminen alkoi sieltä -80 -luvun alusta, kun tuotiin Quattro. Ei oikein voisi sanoa, että se olisi ollut suunnattu kaikelle kansalle. Lisäksi Suomessa brandia on rakennettu sporttiseen suuntaan ainakin tuon 10 vuotta (by surullisenkuuluisa "audi-kiesi").

Muuten en vertaisi VW-audia GM-saabbiin: Audi on ollut osa VW-konsernia vuodesta -64, jolloin VW osti Auto-Unionin tuotannon (kuka muistaa DKW:ta?). Eli audi on samanlainen volkkarin malli kuin golf:kin. Volkkari on ehkä ymmärtänyt markkinasegmentoinnin paremmin kuin GM, mutta koskas tuolta jenkeistä on mitään hyvää tullut?
SS kirjoitti:Saab omistaja on innostunut rotu
Mahdollisesti kyllä. Mutta kääntyykö tuo uuskaupoiksi? Saabilla on tuonkin jälkeen vain kaksi mallia: 9-3 ja 9-5, joista toinen ihan uusi ja toinen vähintään faceliftin tarpeessa. Voiko kahdella mallilla pärjätä tässä maailmassa?

Pitäisikö laittaa pystyyn galluppi: Jos Saab pelastuu, moniko täällä aikoo ostaa seuraavan 12 kuukauden aikana ihan tehdasuuden saabin (9-3:sen tai 9-5:sen)?
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja MRe »

tsaarela kirjoitti:Kyllähän se tällaisina aikoina on ihan ymmärrettävää, että saabistit nousevat barrikaadeille. Se on vähän kuin sitä talvisodan henkeä, kun pieni nousee isoa vastaan.
Kyllä omaa saa aina puolustaa.
tsaarela kirjoitti:Muilla merkeillä on toki kelpo kulkupelejä, mutta tähän mennessä yksikään muu merkki ei ole saanut aikaan samanlaista tunnetta kuin se, mikä syntyy, kun istuu Saabin ratin taakse. Saabin kabiinissa sitä tuntee heti olonsa kotoisaksi ja tervetulleeksi.
Ainakin Saabin ratin takana tuntee istuvansa Saabissa. Sitä ei voi kieltää. Saab on onnistunut säilyttämään oman muotokielensä erittäin hyvin.
tsaarela kirjoitti:Ja ajossa: kaksi sormea lepää rennosti ratin kehällä, Saab huolehtii siitä, että pysytään ajolinjalla. Kaasupoljin painuu hieman syvemmälle ja Saab vastaa: "Anna mennä, täältä sitä hyvää karmaa tulee."
Tästä kyllä pitää olla eri mieltä. Tai ainakaan tuo kaksi sormea + kaasupoljin syvemmälle ei toteudu yhtäaikaa. Molemmat omat saabini vetelivät kiihdytyksessä niin, että rattia sai puristaa kahdella kädellä. "Nyt mennään"-tunne oli kyllä vahvana läsnä. Saman tunteen olen kyllä kokenut joissain muissakin autoissani... Tosin ilman ratin puristeluja.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ollaan me semmosta pussihousu kansaa...

saabin ehkä suurin ongelma on viimeaikoina ollut GM-konsernin aiheuttama innovaation puute. Tehdään hienoja konsepteja, joiden hienoista uusista ajatuksista vai prosentin murto-osa päätyy tuotantolinjalle. aikoinaan saab oli mielestäni muita edellä monessa asiassa. 9k oli aikanaan kehityksen kärjessä, samaten 96, 99, 900. muotoilukieli ei osunut juuri ajan hermolle, mutta piti pintansa paremmin kuin moni muu aikalaisensa. saabit olivat ajettavuudessa huippukastia, tehoa saatiin moottoreista ihan riittävästi...

nythän ongelma on siinä, että pussihousuille ei ole GM-aikakautena tarjottu muuta uutta, kuin vähemmän ajettuja, hiukan uudemmalta tuoksuvia autoja. Vanha saabisti kuitenkin pitää autostaan niin paljon, ettei ryhdy vaihtamaan moisen pikkuasian, kuin kilometrien takia. tarvitaan jotain uutta. GM-saabit ovat laadukkaita, muotoilu on ajan hermolla... mutta se jokin sytyttävä puuttuu. Ruotsalaisten tekemissä konsepteissa on sitä jotain, mutta malli toisensa jälkeen linjalta on tullut autoja, jotka eivät varsinaisesti erotu massasta.. Ehkäpä koenigsegg ja spyker ovat nähneet sen vanhan brändin mahdin, joka amerikkalaisilla massa-autojen tuottajalla on jäänyt huomaamatta.

Nyt ei pidä ng saabien omistajien ottaa tätä mitenkään negatiivisesti. ng saabit ovat kyllä hyviä ja hienoja, huolisin toki itsellenikin, mutta en suostu ottamaan isoa lainaa autoon, joka ei tarjoa mitään mullistavaa. Uskon, että jos saabin linjalta saadaan jotain aivan uutta ja mullistavaa ulos, niin kyllä pussihousutkin siitä innostuvat. Autoilussa yleensäkään ei vain 15 vuoteen ole tapahtunut mitään niin mullistavaa. paitsi nyt tietysti diesel... hyi stana...

Toivottavasti Saabin taru jatkuu, ja mielummin sitten vaikka kalliinpana erikoismerkkinä, kuin tusina-autoa tuottavana linjakoneena.
Eli siis.
Rakas joulupukki. Haluaisin vain, että maailmassa olisi rauha.. ja ja saabilta uusi innovatiivinen malli ja minulle sen verran hyvä työ, että kehtaisi mennä pankinjohtajalta rahoitusta hakemaan.. kiitos.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja SS »

Mahdollisesti kyllä. Mutta kääntyykö tuo uuskaupoiksi? Saabilla on tuonkin jälkeen vain kaksi mallia: 9-3 ja 9-5, joista toinen ihan uusi ja toinen vähintään faceliftin tarpeessa. Voiko kahdella mallilla pärjätä tässä maailmassa?
9-4 on myös tulossa nopeasti, samoin uudesta 9-3:sta muistelen jostain kuulleeni. Tosin eipä tuo nykyinenkään kovin vanhan oloinen vielä ole.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja MRe »

No,
älkää masentuko saapistit. Kiina-autolla tässä meikäläinen ajelee...
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Ruots ... 5251683533

Vaihtuukohan uroksen merkki jing/jang:iksi? Ja ajotietokoneeseen saadaan kiinalaiset merkit. No, ainakin auton mukana luulisi saavan syömäpuikot...

"Made in China", my ass...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MRe kirjoitti:No,
älkää masentuko saapistit. Kiina-autolla tässä meikäläinen ajelee...
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Ruots ... 5251683533

Vaihtuukohan uroksen merkki jing/jang:iksi? Ja ajotietokoneeseen saadaan kiinalaiset merkit. No, ainakin auton mukana luulisi saavan syömäpuikot...

"Made in China", my ass...
No vaihda se sitten ajoissa Saabiin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Se on tämä nykyajan markkinatalous ajanut asiat siihen pisteeseen (muissakin asioissa kuin autoissa) että laatua ei kannata enään tehdä! On vain kaksi vaihtoehtoa, tee paskaa ja paljon tai laita lappu luukulle ja luukku kiinni!
Saab on ollut aina erittäin pieni autonvalmistaja ja tuli aika jolloin sen vaihtoehdot oli joko lopettaa laatuautojen tekeminen tai antaa suuremman syödä se ja tehdä vähemmän laadukkaita autoja sen isomman suojissa (GM). Muistan erään televisiohaastattelun jo tuolta 90-luvulta jossa joku GM:n iso pomo kertoi että Saab on niin pieni osa heidän kokonaistuotannostaan että heille on aivan yhdentekevää että tehdäänkö Saabeja vai lopetetaanko niiden tekeminen vaikka heti. Siinä hiukan referenssiä siitä että millä tasolla liikutaan asiassa Saab vs. GM. :roll:

Edit: Muutan tuota yhtä tesktin kohtaa tähän seuraavasti: Saab on ollut aina erittäin pieni autonvalmistaja ja tuli aika jolloin sen vaihtoehdot oli joko lopettaa autojen tekeminen tai antaa suuremman syödä se ja tehdä sen isomman suojissa (GM) autoja erilailla ja rajoitetummin kuin aiemmin. Jätän alkuperäisen vastaukseni korjaamatta koska sitä on jo lainattu.
Viimeksi muokannut keskikonsoli, To Joulu 24, 2009 08:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keskikonsoli kirjoitti:Se on tämä nykyajan markkinatalous ajanut asiat siihen pisteeseen (muissakin asioissa kuin autoissa) että laatua ei kannata enään tehdä! On vain kaksi vaihtoehtoa, tee paskaa ja paljon tai laita lappu luukulle ja luukku kiinni!
Saab on ollut aina erittäin pieni autonvalmistaja ja tuli aika jolloin sen vaihtoehdot oli joko lopettaa laatuautojen tekeminen tai antaa suuremman syödä se ja tehdä vähemmän laadukkaita autoja sen isomman suojissa (GM). Muistan erään televisiohaastattelun jo tuolta 90-luvulta jossa joku GM:n iso pomo kertoi että Saab on niin pieni osa heidän kokonaistuotannostaan että heille on aivan yhdentekevää että tehdäänkö Saabeja vai lopetetaanko niiden tekeminen vaikka heti. Siinä hiukan referenssiä siitä että millä tasolla liikutaan asiassa Saab vs. GM. :roll:
En ymmärrä, mitä tarkoitat noilla "vähemmän laadukkaimmilla autoilla", kun on kyse GM:n aikaisista Saabeista?

Itse käsittelisin asiaa enemmänkin niin, että GM:n aikana Saabit ovat tulleet lähemmäksi tavallisia "mainstream" -autoja, mutta ei niiden laatu ole mihinkään kadonnut/huonontunut.

Mun 9-3SC:ssa vm. 2009 ei esimerkiksi ole ollut yhtään vikaa, mikä olisi jättänyt tielle tai että olisi joutunut käymään korjaamolla fiksaamassa sitä ajokuntoon (takuu päällä vielä noin vuoden). Ainoastaan kuskin puoleinen Xenon oli suunnattu päin P:tä, ja se fiksattiin ensimmäisessä "välihuollossa".

Itse toivon todellakin, että saisin vielä tämän vuoden puolella sen KAIKISTA PARHAIMMAN JOULULAHJAN mitä SAABISTI voi saada, eli että SAABin valmistus jatkuisi uuden omistajan suojissa. Eipähän tarvitsisi sitten noin kolmen vuoden päästä aprikoida, että mihin automerkkiin vaihdan nykyisen käyttöautoni.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja Poy »

SS kirjoitti:
Ja muistutuksena näihin toisen kotimaisen käännöksille ;)
http://translate.google.fi/#sv|fi|
Joo :D
Ruotsista englanniksi antaa joskus paremman käännöksen johtuen samantapaisesta kielirakenteesta ja varmaan muutenkin yleisempiä kieliä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: SAAB RIP

Viesti Kirjoittaja Rafu »

MRe kirjoitti:Jos Saab pelastuu, moniko täällä aikoo ostaa seuraavan 12 kuukauden aikana ihan tehdasuuden saabin (9-3:sen tai 9-5:sen)?
Suomalaisista? On aika marginaalinen markkina autoille noin yleensäkin tämä Suomi jossa autot on hinnoiteltu sopivasti verotuksella. Ennemmin pitäisi katsoa moniko muualla saadaan ostamaan. Tärkeintä lienee se että pääsisivät omilleen ei se että myydään Saab mahdollisimman monelle. Tarpeeksi monelle pitää toki saada myytyä mutta montako se sitten on..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Lukittu