Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kauankohan kestää että normi autoilija voi unohtaa sellaiset asiat kuten "paljonko kierroksia" ja "mikä vaihde"? Tuohan kertoo vain, että tekniikka on keskeneräistä ja käyttäjä joutuu kiinnittämään huomiota asioihin jotka eivät ole ajoneuvon käyttötarkoituksen kannalta mitenkään olennaisia.

Yllä oleva on lausuttu puhtaan objektiivisesti vaivattoman autoilun kannalta tarkasteltuna, kiinnittämättä mitään huomiota autotekniikkaan ja vanhoihin autoihin kallellaan olevien harrastajien (joihin itsekin lukeudun) preferensseihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Voin pistää vielä paremmaksi tuosta vuokrapolosta: Polo Van samalla moottorilla, ilman takapenkkiä ja varustettuna lokarinläpillä jotka raapivat maahan pienellä tiellä jokaisessa heitossa. Huhun mukaan kun VV-Autolla jonkun automyyjän "oma" auto menee koeajoon hän ottaa työkaverin auton, jolloin lähtee liikkeelle ketjureaktio jossa jollekulle jää sitten tämä lyhyt tikku. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hessu kirjoitti:Kauankohan kestää että normi autoilija voi unohtaa sellaiset asiat kuten "paljonko kierroksia" ja "mikä vaihde"? Tuohan kertoo vain, että tekniikka on keskeneräistä ja käyttäjä joutuu kiinnittämään huomiota asioihin jotka eivät ole ajoneuvon käyttötarkoituksen kannalta mitenkään olennaisia.

Yllä oleva on lausuttu puhtaan objektiivisesti vaivattoman autoilun kannalta tarkasteltuna, kiinnittämättä mitään huomiota autotekniikkaan ja vanhoihin autoihin kallellaan olevien harrastajien (joihin itsekin lukeudun) preferensseihin.
Tämähän lienee jonkinasteinen kompakysymys, sillä nykytekniikkahan suo tuohon jo mahdollisuuden variaattorien yms.energiatehokkaiden automaattivaihteisto-toteutusten muodossa. Sen sijaan se EI poista sitä ongelmaa, että VW:n 3-sylinterinen 1,2TDi kuulostaa aivan kamalalta kaikilla kierroalueilla, eikä liiku mihinkään kierrosalueesta huolimatta :D
Tuo litranen egobuusti sentään kuulostaa kivalta, ja omaa yllättävän laajan vetoalueen kiertäen ihan iloisesti aina sinne 6500rpm punarajalle, eikä hyydy kierrosten noustessa.

Totuuden nimissä ja Mauria miellytääkseni on myös muistettava, että olen ajanut myös Fordin 90hv ekodiisselillä varustettua uusikoppaista Fokusta, ja kyllä, sekin oli kamala. Äänimaailma sentään oli siinä jotenkin siedettävä (onnistunut äänieristys) ja sen kulutuskin oli Itävallan vuoristobaanoilla viitosella alkava. Eli se sentään etäisesti edes muistutti autoa, tuo VW 1.2TDi toi mieleen lähinnä mopo-autot.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hessu kirjoitti:Kauankohan kestää että normi autoilija voi unohtaa sellaiset asiat kuten "paljonko kierroksia" ja "mikä vaihde"? Tuohan kertoo vain, että tekniikka on keskeneräistä ja käyttäjä joutuu kiinnittämään huomiota asioihin jotka eivät ole ajoneuvon käyttötarkoituksen kannalta mitenkään olennaisia.
Vuoteen 2014, jolloin Saab palaa markkinoille sähköautolla. :mrgreen:

Sähköautossa ei tarvitse vaihteita sotkea, ja vääntökäyrä on kuin pohjanmaan lakeudet. Eestaas liikkuvia osia on myös minimimäärä, joten värinätkin jää aika vähiin. Äänetöntä, värinätöntä, kemikaalitonta, hajutonta ja pakokaasutonta ajoa ilman turhia polkimia ja keppejä. Sitähän me autoharrastajat kaipaamme :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti: Sitähän me autoharrastajat kaipaamme :lol:
Jep, kunhan hintaa ei ole enempää mitä kolme vuotta sitten viimeksi katsastetulla og-satkulla :lol: Siis mikäli tämän foorumin porukoista puhutaan? :mrgreen:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Voisin tähän heittää sellaisen huomion, että Peugeot 107:n kolmisylinterinen kuulostaa aivan moottorikelkalta. Ja tutinakin sen mukainen, että ensi kerralla luulisi jotain olevan rikki
NG9-3 Aero MY05
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Hessu »

duuduu kirjoitti:Voisin tähän heittää sellaisen huomion, että Peugeot 107:n kolmisylinterinen kuulostaa aivan moottorikelkalta. Ja tutinakin sen mukainen, että ensi kerralla luulisi jotain olevan rikki
Joo, ne ranskikset on semmoisia romuja. Samassa kategoriassa sen sijaan esim. Toyota Aygon japanilainen 3-sylinterinen moottori kehrää turbiinimaisen pehmeästi :mrgreen:
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 877
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

En ole ikinä pelännyt tasaisella moottoritiellä nätissä kyydissä muussa autossa kuin Aygossa. Ikivanha I Golf oli varmasti joka alueelta huonompi, mutta sitä osasi odottaa silloin n.25v vanhalta loppuun ajetulta 1.5d pommilta, mutta se Aygo oli 10tkm ajettu.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/vuod ... oottori-on
Tärkeimmässä sarjassa eli The International Engine of the Year kruunattiin toisena peräkkäisenä vuonna voittajaksi Fordin kolmisylinterinen 1,0-litrainen turbomoottori. Tuomaristo varapuheenjohtaja Dean Slavnch kuvaili voittajaa seuraavasti: ”Moottorissa täytyy olla jotain erityistä, jotta se voidaan valita maailman parhaaksi voimanlähteeksi kahtena vuonna peräkkäin, etenkin kun markkinoille tulee yhtä hienompia voimanlähteitä.”
En sano yhtään mitään... :roll:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tuo Ecoboost on tarkoituksenmukainen kapistus, kyllä sillekin keksi useamman sovellutuksen, johonkin alle nelimetriseen veneeseen tuo voisi sopia hyvin tai vaikka ruohonleikkuriin :D

Autojen kohdalla hienoa ja epäkäytännöllistä edustaisi hyvin Cizeta-Moroderin V16T tekniikka, moiseen remontin tekeminen on varmaan aika työlästä, kun on 2 kampiakselia, 2 jakopäätä, 8 nokka-akseli ja 64 venttiiliä...

Saabin T7 tuntuu taas edustavan sopivaa välimuotoa, se ei kuitenkaan ole kamalan hankala ylläpidettävä, mutta siinä on hienoutensa.

Toki moottoreiden äänimaailmat ovat oma juttunsa, yleensä parittomilla sylinterimäärillä on riitaisa ääni, parillisilla nätimpi ja niissä on joissa kuusi tai enemmän jonossa ääni on pehmeämpi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 877
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Onko riitaisa välttämättä huonompi tässä yhteydessä? Ehkä joku muu sana olisi osuvampi.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja TTH »

Aika mielenkiintoinen Ecoboost-vehjes, äänet ainakin hivelee jopa Saabistin korvaa:
http://www.youtube.com/watch?v=tmZMwk14r4c
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Hessu »

ippe kirjoitti: Toki moottoreiden äänimaailmat ovat oma juttunsa, yleensä parittomilla sylinterimäärillä on riitaisa ääni, parillisilla nätimpi ja niissä on joissa kuusi tai enemmän jonossa ääni on pehmeämpi.
Olen kuunnellut Agco 98 moottorin käyntiä tässä muutaman vuoden aina silloin tällöin (vinkiksi, että kyseessä on suora seiska). Ei se ääni dieselinä kovin paljolti suorasta kuutosesta poikkea saatika että olisi riitaisa. Onkos suoria kaseja muuten edes tehty viime aikoina?
Saabium196
"Aero"
Viestit: 421
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vieläkö voortin tonninen eko ihme on hengissä...?
Äänimaailma sentään oli siinä jotenkin siedettävä
Vähän niinkuin tässä.....
http://www.youtube.com/watch?v=F-wSmoZwdXQ
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin