AZP kirjoitti:
Suuri syy vetelyvalituksiin tulee toisaalta myös siitä, kun on juuri vaihdettu ne korkeammat talvirenkaat matalaprofiilisiin kesäkumeihin. On totuttu tietynlaisiin ominaisuuksiin ja sitten kesäkumeilla ne muuttuvat, niin tuntuu ihan mahdottomalta ajaa. Pian siihenkin taas tottuu, ainakin itse ajalen loppukesästä ja syksyllä kesäkumeilla ihan tyytyväisenä, mutta keväisin joutuu omasta mielestä pitämään ratista kaksin käsin kiinni, kun vetely on niin kamalaa.
Tulipahan tämäkin todistettua taas. Vaihdoin viikonloppuna kesänakit alle. Rystyset valkoisena sai aamulla puristaa rattia, juuri ja juuri pääsin töihin, enkä päätynyt joen pohjalle. Onneksi on suurin osa työmatkasta nelikaistaista tietä, niin antoi vähän toleranssia vikuroimiselle.
Mutta aivan järjettömän hiljaiset nämä Falkenin kesärenkaat ovat. Perustuu siihen että viime viikolla piti ajaa vielä korvatulpat korvissa, mutta nyt ei korvakuulolta tiennyt oliko tien päällä vai hiljaisessa konserttisalissa. Nämä ovat ehkä maailman hiljaisimmat renkaat.
Mistä mahtas löytyä ajanmukainen tai siis viimeisin päivitys puoluettomasta - viranomais rekisteriä - EU-merkinnöistä koskien kaikkia kesärenkaita. (Ei siis minkään valmistajan/myyjän tietoja)
Kun on katsellut eri nettisivustoja niin on turhan monesti törmännyt ristiriitaisiin EU- rengasmerkintöihin siis samalla rengasmallilla.
Voisko se johtua siitä että ilmoittaja ei ole jostakin syystä päivittänyt renkaan tietoja ajantasalle taikka myy sitten vanhaa erää tms.
Olipas positiivinen yllätys kun tuli vaihdettua 18x8,5 vanteet uusilla 215/40 kumeilla. Täältä on tullut luettua kauheasta vetelystä, mutta ero 16" kitkoihin oli kyllä todella pieni!
Suomen markkinoinnissa sana "ilmainen" on varsin tiukasti määritelty. Jos jonkin sanotaan olevan ilmainen, se ei saa esimerkiksi edellyttää mitään ostamista. Ns. "kylkiäiseen" ei voi viitata sanalla ilmainen, jos sitä ei saa todellisuudessa maksutta, vaan se vaatii tuotteen ostamisen, lehden tilaamisen, yms.. Tällöin oikea termi on esim. "kaupan päälle", "samaan hintaan" tai "ilman eri maksua", jne.
Jos tilaat ulkomailta netistä, niin silloin on hyvä käsittää, että rahti kuuluu hintaan, jos siitä ei erikseen veloiteta. Koska tuskin lähdet itse hakemaan renkaita jostain Espanjasta.
Sen sijaan itse ostin kypärän Allrightin nettikaupasta viime viikolla. Vaihtoehtoina oli maksaa 259 euroa ja hakea kypärä tuosta 10 km päästä Allrightin liikkeestä, tai maksaa 259 euroa ja posti kiikuttaa kypärän haluamaani paikkaan. Tällöin pidän kyllä rahtia itselleni ilmaisena, vaikka onhan se leivottu keskimäärin Allrightin hintoihin.
S32 kirjoitti:Taitaa tulla ostettaviksi Sava Intensa UHP koossa 225/45-17. Lähirengasliike antoi noista kilpailukykyisen tarjouksen.
Netissä ko renkaat saaneet ihan kohtuullisia arvosteluja.
Onko noista kokemusta?
Viime kesänä hankin tuohon Aeroon just samanmoiset, eikä oo kyllä mitään valittamista. Näihin (muusikon kuuroihin) korviin mukavan äänettömät ja pintaa meni kesän aikana vajaan millin verran. Itekkin kiinnitin huomioo siihen, että netissä käyttäjiltä tullu sangen positiivisia kommentteja ja sillä uskalsi kokeilla. Mutta kuten sanottua, ei valittamista ainakaan täällä.
Entä Kimpo joka noilla renkailla on jo ajellut? Ja S32? Onko uraherkkyyttä?
Pitänee käydä näyttämässä autoa ensin jos siinä olisi sittenkin jotain. Jos ei, onko kenelläkään hyviä 225/45-17 rengasehdotuksia, jotka eivät ole uraherkkiä? Oisko sitten noita Nokia V-sarjan?
Ei IMO mitenkään mainittavan uraherkät ole. Toki huonolla asfaltilla jos nilkkaa enempi rupee pakottamaan, niin saa kaksinkäsin ratista pitää kiinni. Mutta normiajossa en suurempaa herkkyyttä/vetelyä oo huomannu.
9-3 SC 2.0t Vector M6 -08 ex-9-5 Aero AT -03 BP ex-9-3 SC 1.8t Vector M5 -08, BP stage1 ex-9-5 Aero AT -02 ex-9-5 2.0t Arc -02
Tyypilllinen tee-se-itse renkaanvaihto tältä illalta: ajettiin kolkki tallin oven eteen, mentiin talliin hakemaan siellä kuulemma viime vuoden jäljiltä olevia uusia kesärenkaita, hetken ihmettelyn jälkeen muistettiin että viime vuonna ostettiinkin talvirenkaat ja jätettiin vanhat kesärenkaat kierrätykseen, lastattiin pelkät vanteet takaloosteriin ja mentiin takaisin kotia tilaamaan uudet Goodyear EfficientGrip Performancet koossa 195/60R15 88H hintaan 326 euroa/4 kpl. Ja siis Rengas-Onlinesta. Jos ovat hyvät, täytynee tilata vähintään 2 kpl ensi keväänä satkun alle 185/65-koossa, eturenkaat ovat melko sileät.
Näin meillä.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ei IMO mitenkään mainittavan uraherkät ole. Toki huonolla asfaltilla jos nilkkaa enempi rupee pakottamaan, niin saa kaksinkäsin ratista pitää kiinni. Mutta normiajossa en suurempaa herkkyyttä/vetelyä oo huomannu.
Vaikuttaako sitten renkaiden kuluminen asiaan.. Onhan noissa omissa vielä kesä tai pari jäljellä. Laittamalla 2,7 bar:ia suositteleman 2,4bar:n sijasta teki urahakoisuudesta rauhallisempaa mutta ei poistanut sitä. Melutaso kasvoi kuten odotettua. Perjantaina 4-pyörämittaukseen niin näkee jos siinä kumminkin olisi jotain.
Muuten pitänee katella uusia renkaita. Pehmeällä reunalla ja pyöreällä olalla. Kenties "Goodyear Efficient Grip Performance 225/45 R17 91W". Toisaalta kuulema ei niin sporttisia. Miltäköhän niillä tuntuu ajaa mutkikkaalla teillä ja kääntyä risteyksissä liikaa hidastamatta? Uraherkkyyden minimoiminen olisi tärkeintä (mieluiten Aero-vanteita vaihtamatta toki).