Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sonett73 kirjoitti:Mitenkähän Saabin myllyt kestävät tuollaista leikkiä, jos vain softa sopeutetaan etanoolikäyttöön epäilen mä!
Softahan se on joka konetta ohjaa, toisin sanoen softa laskee tarpeellisen määrän polttoainetta moottorin hamuamalle ilmamäärälle. Ja kuten kaikki tietää, että Saabin moottorit kestää aika lailla ahtopainetta jota taas E85 kestää enemmän.

Eli, näin äkkiseltään sanoisin, että polttoainelaitteistot (bensapumppu, bensalinjat, bensapaineensäädin, jakotukki ja suuttimet) ottaa nokkiinsa jossain vaiheessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

dimebak kirjoitti:
Sonett73 kirjoitti:Mitenkähän Saabin myllyt kestävät tuollaista leikkiä, jos vain softa sopeutetaan etanoolikäyttöön epäilen mä!
Softahan se on joka konetta ohjaa, toisin sanoen softa laskee tarpeellisen määrän polttoainetta moottorin hamuamalle ilmamäärälle. Ja kuten kaikki tietää, että Saabin moottorit kestää aika lailla ahtopainetta jota taas E85 kestää enemmän.

Eli, näin äkkiseltään sanoisin, että polttoainelaitteistot (bensapumppu, bensalinjat, bensapaineensäädin, jakotukki ja suuttimet) ottaa nokkiinsa jossain vaiheessa.
Venttiilien istukat ja muut messinkiosat ottavat nokkiinsa. Mutta ottaako ne nokkiinsa vuodessa vai 5 vuodessa? vai 10 vuodessa?
EtOH
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Touko 14, 2009 11:14

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja EtOH »

EtOH kirjoitti:Nyt pitäis vängätä virkavallan kanssa noista RE85:n päästöistä. Tällainen on tulossa Ruotsista:

Saab 9-5 Sportcombi 2.0t Biopower
Noniin, tulli ei tunnustanut etanolin olemassaoloa ollenkaan. Päätöksessä lukee vaan "bensiini" ja "251g/km". Veroa 35,5%. Rekisteriotteessa lukee kuitenkin myös tuo etanoli. Tullin neuvonnan mukaan asiasta saa tehdä selvityksen ja tulos riippuu käsittelijästä.

Vaikeaa on tarkan päästöluvun määrittäminen valitukseen, kun virallista lukua ei ole olemassa. Ei riitä, että se on esim. "alle 100g/km", joka olisi helpompi osoittaa. Päästöä ei voi mitata, koska luvulla ei ole mitään tekemistä sen hiilidioksidimäärän kanssa, joka pakoputkesta tulee, vaan koko polttoaineen tuotantoketjun kanssa: ilmakehästä sitoutuu CO2 viljaan, poltettaessa CO2 vapautuu takaisin ilmakehään jne. Eli ilmakehän hiilidioksidi ei lisäänny kuin tuotannon aiheuttamien päästöjen kautta (etanolin tislausenergia yms.) plus että E85 on 15% bensaa.

Sitten vielä AKE yritti lätkäistä käyttövoimaveron. On se perkele. Tämä kuitenkin selvisi puhelulla ja käskivät nakata vanhan laskun roskiin. Vain perusvero peritään.

Nyt tullin valitusta valmistelemaan. Kysymys on n. 3-4000 eurosta.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse olen kiinnostunut näistä. Laskeskelin topickia lueskellessani, että kulutus on noin 30% suurempi etanolilla. Ja ottaen huomioon näiden polttoaineiden hinnat, tulee etanolin käyttö noin ehkä 20 prosenttia halvemmaksi.

Onko FlexFuel-moottori, johon sopivat etanoli sekä bensa? Entä miten näistä eroaa BioPower-moottorit? Onko ne sama asia, mutta eri nimi?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Pitää myös laskea alkuinvestoinnit, jos vanhaa boksia käy modailemaan (esim. T5 tai T7), jolloin isommat suuttimet eivät ole lainkaan huonompi ratkaisu. Ja aivan satavarmaahan on se, että jos nyt rupeaisin tuohon leikkiin, niin tuon bioetanolin hinta nousisi taivaisiin. Itärajalla jos asuisi, kävisi vain hakemassa halpaa vodkaa tankin täyteen. :twisted:
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Azanovix kirjoitti: Itärajalla jos asuisi, kävisi vain hakemassa halpaa vodkaa tankin täyteen. :twisted:
Muistaakseni Henry Ford visioi aikoinaan että tulevaisuudessa jokaisessa autoilevassa taloudessa olisi pontikkapannu, jolla voisi hoitaa kätevästi omavaraisen polttoaineen tuotannon.
Ei varmaankaan menisi läpi suomen viranomaisille? :lol:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja peinu »

Anthuan kirjoitti:
Azanovix kirjoitti: Itärajalla jos asuisi, kävisi vain hakemassa halpaa vodkaa tankin täyteen. :twisted:
Muistaakseni Henry Ford visioi aikoinaan että tulevaisuudessa jokaisessa autoilevassa taloudessa olisi pontikkapannu, jolla voisi hoitaa kätevästi omavaraisen polttoaineen tuotannon.
Ei varmaankaan menisi läpi suomen viranomaisille? :lol:
Veikkaan, että jossain vaiheessa noista tulee vielä verovähennyskelpoisia :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Kumpiko on vaihtoehtoinen polttoaine, eikö se ole bensiini?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja oju »

Jos polttoaineen voi vapaasti valita niin miksi autoa ei verotettaisi pahimman vaihtoehdon mukaan? Ei sillä ole mielestäni väliä vaikka kummallekin polttoaineelle olisi viralliset päästöarvot mitattu.

Esimerkki: Ostan maakaasuauton. Kotipaikkakunnallani ei ole tankkausasemaa. Ajan bensalla. Miksi minut tulisi palkita veroedulla?

En vastusta ajamaanne asiaa, päinvastoin. Ymmärrän myös että etanolia tulisi tankattua autoon aina jos sitä olisi aina saatavilla ja se olisi bensaa halvempaa. Nykytilanteessa ongelmaa on vaikea ratkaista ellei bensaa ruveta värjäämään 8O Toki ruotsalaismallinen poliittinen päätös ajaisi saman asian. Logiikka olisi samaa kuin siinä miksi minä pääsen 2011 halvemmalla vuotuisella autonomistusverolla kuin samanlaisen auton uudemman vuosimallin omistajat. Se ei liity todellisiin päästöihin.

EDIT: Näköjään 2010 ei vielä siirrytä CO2-perusteiseen ajoneuvoveroon. Sitäpaitsi kokonaismassan käyttö taulukoissa nostaa veroa omamassaan verrattuna. Kantavuudesta rangaistaan. :roll:
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Limu »

Kyselin St1:ltä millä aikataululla ReFuelia saa ostaa maaseudulla, nythän myynti pysyy kehä-III:n sisällä. Alla suora vastaus:

"Tällä hetkellä Refuel RE85-polttoaine on jakelussa 6 pääkaupunkiseudun asemalla VM:n hankepäätöksen mukaisesti.

Näillä näkymin pääsemme laajentamaan jakeluketjuamme reilun vuoden kuluttua, mikäli hankkeemme etenee toivotulla tavalla ja saamme tuotteellemme toivotun verokohtelun.

Aikaisemmin emme voi laajempaa jakeluketjua luvata, vaikka teknisesti se olisikin jo mahdollista."


Tuossa on muutama aika milenkiintoinen pointti...

polttoaine on jakelussa pääkaupunkiseudulla VM:n hankepäätöksen mukaisesti. Onko tuo VM joku valtion virasto? Ja miksi vain kehä III:n sisällä?

laajennamme jakelua mikäli saamme tuotteellemme toivotun verokohtelun Eli taitaa St1 painaa bisnesideaansa eteenpäin, eli voisi toivoa tuota asianmukaista verokohtelua valtiolta. Mitä EU sanoo? Eikösekin päätä jo jotakin?
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja SS »

VM = Valtiovarainministeriö. ST1:hän saa tällä hetkellä myydä RE85:staan kevennetyllä verotuksella, kyse on kokeilujaksosta noilla 6:lla asemalla. Ilmeisesti normaalilla varotuksella polttoaineesta tulisi niin kallista ettei sitä kukaan ostaisi.

Toivottavasti VM:ltä löytyy sen verran järkeä, että kokeilu säilyy pysyvänä ja koko maan kannatava. Kunhan veroetu koskee kotimaassa tehtyä bioetanolia eikä myös brasiliasta roudattua poltetussa sademetsässä orjatyövoimalla kasvatettua kuten Ruotsissa :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

SS kirjoitti: Toivottavasti VM:ltä löytyy sen verran järkeä, että kokeilu säilyy pysyvänä ja koko maan kannatava. Kunhan veroetu koskee kotimaassa tehtyä bioetanolia eikä myös brasiliasta roudattua poltetussa sademetsässä orjatyövoimalla kasvatettua kuten Ruotsissa :(
Kyllä, noinhan sen pitäisi mennä. Harmi vaan, että ei taida pystyä mitenkään nykyisessä EU ajassa suojaamaan kotimaista tuotantoa veroeduilla. Tuommoisesta varmasti vetää joku Romanialainen tjsp bioliemen tuottaja herneet nenään, kun sen kilpailumahdollisuudet tapetaan protektionistisella verotuksella. Eli tuosta biopolttoaineen alemmasta verotuksesta pitäisi varmaankin saada ainakin EU:n laajuinen päätös, ja sitten jossain banaanivaltioissa tuoteusta biopolttoaineesta vedettäisiin isot rangaistustullit EU:hun tuotuna (kuten esim. teräksistä yms. savupiipputeollisuuden raaka-aineista/tuotteista jos niitä tuodaan Kiinasta tms)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Nappe kirjoitti:Päviän Bonuskysymys:
Miten Webasto/Eberi suhtautuu etanoliin?
Tähän en ole vielä vastausta saanut.
Onko tähän bonuskysymykseen mitään uutta ilmennyt? Moni on varmaan nyt talvella polttoainelämmitintä E85:llä käyttänytkin, vai miten on?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ässä kirjoitti:
Nappe kirjoitti:Päviän Bonuskysymys:
Miten Webasto/Eberi suhtautuu etanoliin?
Tähän en ole vielä vastausta saanut.
Onko tähän bonuskysymykseen mitään uutta ilmennyt? Moni on varmaan nyt talvella polttoainelämmitintä E85:llä käyttänytkin, vai miten on?
Viikonloppuna tipaton tammikuu katkes tyysti kun saappi ratkes juopottelemaan, ja vetäs kertaheitolla tankin täydeltä wiinaa.
Vanhalla softalle mennään edelleen, pitäis saada laajakaista kiinni jotta tietäisin kuinka paljon uskaltaa vielä ruuvia kiristää :)

Tuohon bonuskysymykseen, tänään aamulla hyppäsin lähes lämpimään autoon, eli polttoainekäyttöinen lisälämmitin, tässä tapauksessa Ardic, toimii myös etanolilla, mutta lämmitysteho on selvästi heikompi E85:llä, mikä tosin oli myös aika odotettua kun kyseinen lämmitin ei säädä polttoainemäärää millään, vaan naputtaa pumppua tasaisella rytmillä, ja tämä rytmi, eli polttoaineen määrä on säädetty bensalle.

Eli: muutaman käyttökerran kokemuksella, lisälämmitin toimii E85:llä.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ja ihan kiusallaan, eilen lähti -17ast. pakkasessa kuin palmun alta, tänään ei sitten lähtenyt -12ast pakkasessa.
Viiden sahaamisen jälkeen irroitin boxin, laitoin saman takasin (eli nollasin muistit), käänsin avaimesta tulille ja ajoin töihin :roll:

Tää on hauskaa, lisää haasteita :)

Tarvis varmaan käyttää roikassa, kun tässä melkein viikon verran olen ollut sen verran ajoissa että lämppäri ei ole kerennyt edes käyntiin...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin