Osittain kyllä noinkin. Autoteollisuus yleisesti ei ole kriisissä yhdysvalloissa sen enempää kuin muuallakaan, mutta ns. Detroit 3 (Ford, GM, Chrysler) on. USA:ssa on myös paljon japanilaisten ja eurooppalaisten autofirmojen tehtaita eivätkä ne ole samanlaisessa tilanteessa. Erilaisista, lähinnä UAW:iin liittyvistä, syistä johtuen noiden Detroitin autotehtaiden kannattavuus ja kilpailukyky USA:n markkinoilla on huonompi kuin japanilaisten autotehtaiden USA:ssa olevilla tehtailla.CC Aero kirjoitti: Varmaan yksinkertaisesti niin iso tekijä tuo autoteollisuus Yhdysvalloissa, että käytännön pakko yrittää pelastaa GM:n ja Chryslerin konkurssi.
Mutta myös japanilaisilla ja eurooppalaisilla autotehtailla on ongelmia. Ne eivät ole vielä kriisissä, mutta lama ja luottokriisi puree heihinkin. Autoteollisuus on bisnestä, jossa kiinteät kulut ovat suuret. Ja jos autojen menekki pienenee suuresti edes tilapäisestikin ja siten kassavirta pienenee, loppuvat isoiltakin firmoilta rahat nopeasti. Tästä on merkkejä muuallakin kuin amerikassa.
Yksi syy pelastusoperaatioon on se, että UAW (eli amerikan autotyöläisten liitto) on vaikutusvaltainen ja avokätisesti tukenut demokraattipuolueen ehdokkaita vaaleissa. Niin myös Barak Obamaa viime presidentinvaaleissa. Obama on myös kotoisin Illinoisista, jossa on paljon perinteistä autoteollisuutta. Samoin Illinoisin naapuriosavaltiot Michigan (jossa Detroit on) ja Wisconsin ovat perinteistä demokraattipuolueen äänestysaluetta ja täynna autoteollisuutta. Demokraateillahan on enemmistö Kongressissa ja tuleva presidentti Obama on myös demokraatti.
Mutta julkista tukea voidaan euroopassakin joutua antamaan autotehtaille lyhytaikaisesti kassakriisin välttämiseksi. Tuen myöntämisessä täytyisi vaan pitää huoli siitä että tukea annetaan vaan firmoille jotka ovat aidosti elinkelpoisia.
Amerikkalaisista Ford on parhaassa kunnossa ja pystyy kassansa turvin toimimaan ensi kesään asti tarvittaessa ilman tukeakin. Chrysler saattaa joidenkin arvioiden mukaan olla matti kukkarossa jo piankin, ja GM:kin kohtapuoliin. Tosin omasta mielestäni GM:n autovalikoima ja portfolio jenkeissä on ihan jees; uusi Camaro on tulossa, Malibu, Impala ja pickupit hyviä autoja sekä Chevy Volt on tulossa tuotantoon.
Mutta ongelmana Detroitin kolmen suuren osalta on hyvässäkin taloustilanteessa suuret eläke- ja terveydenhuoltomenot . Esim. GM:n osalta summa on n. 1650$ per auto. Toyotalla USA:ssa n. 150$ per auto. Tätä vielä korostaa autojen halpuus jenkeissä joten tuo 1500$ kustannusero per auto pelkistä eläkekustannuksista on todella suuri. Alla perusautojen hintoja jenkeissä ilman alvia jota kaikissa osavaltioissa ei edes ole.
Ford Focus: 14,995$ (11.600€)
http://www.fordvehicles.com/cars/focussedan/
Perus V6 Mustang (210hp): 20.430$ (15.800€)
http://www.fordvehicles.com/cars/mustang/
Perus Ford F-150 pickup: 17.700$ (13.750€)
http://www.fordvehicles.com/trucks/2008f150/
Perus Chevy Cobalt: 16.330$ (12.650€)
http://www.chevrolet.com/cobalt/
Perus Chevy Malibu: 22.275$ (17.300€)
http://www.chevrolet.com/2009malibu/
Eli lähtökohtaisesti GM ei voi edes valmistaa pikkuautoja kannattavasti, niitä pitäisi myydä tappiolla! Suuret ja kalliit SUV:it ovat pitäneet kolme suurta pinnalla viime vuosina suurempien voittomarginaaliensa turvin.