E10 bensiini

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Jossain uutislähetyksessä joku asiantuntia kertoi kulutuksen nousevan 2% tiedä häntä onko tuo sitten jokin keskiarvo vai pienin mitattu tulos hyvissä olosuhteissa parhaiten E10:lle soveltuvalla moottorilla. :lol:

Edit. kieltämättä mahtava bisnes idea: myydään halvempaa bensaa kalliimmalla enemmän, kaupanpäälle positiivista julkisuutta maailman pelastamisesta.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

Todellista maailman pelastamista :D Päästöt ehkä puhtaammat, mutta kamaa kuluu enemmän ja äkkiseltään ajateltuna myös päästöt kasvaa. Itellä ainakin paljon enemmän kuin ton 2%! Ehkä lähempänä jotain 5-10%... :mrgreen:
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^ Niinpä. Ja sitten kun vielä tämän maailman pelastavan aineen tuottaminen tuottaa päästöjä :roll:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja aero »

Bensiinin energiasisältö on 9kWh/l, etanolin 5,9kWh/l (lähteenä Motiva, jos joku ei jaksa klikkailla). Tästä saamme helposti laskettua, että 10% etanolia sisältävän bensiini-etanoli -seoksen energiasisältö on n. 8,69kWh/l ja 5% seoksen energiasisältö on n. 8,845kWh/l. Tästä eteenpäin laskettuna voimme laskea, että sama energiasisältö kuin 100 litralla bensiiniä on 101,75l 5% seosta ja 103,57l 10% seosta. 100l 5% seosta sisältää saman verran energiaa kuin 101,78l 10% seosta. 2% on siis tuon 5% ja 10% seosten ero pyöristettynä (1,78%), eli tämän verran tarvitaan lisää ainetta että saavutetaan sama energiasisältö.

Kuinka moni olettaa (mainossetien lisäksi), että tuo bensan sekaan lisätty etanoli palaa 100% hyötysuhteella liikkeeksi? Niin, en minäkään...

Foorumia hieman surffaamalla löydämme svc:n ketjun 99:n tehontarvelaskennasta, lainataanpa ydinkohta:
svc kirjoitti: 100 = 17 kW
Jos ajetaan tasaista 100km/h 8l/100km kulutuksella perusbensalla, poltetaan siis 8*9kWh/h=72kWh/h eli n. 72kW, josta 17kW menee auton liikuttamiseen! 72/17=4,24 ja 17/72=0,24, eli hyötysuhde tuossa tilanteessa on huimat 24%. Tästä voimme pohtia, että kun samaan energiamäärään tarvittava polttoainemäärä nousee 1,78%, nousee tuossa tilanteessa kulutus 1,78%/0,24=7,4%. Okei, tuo kulutuslukema on tuulesta temmattu, muttei minusta hirvittävän epärealistinen. Toki esim. loppupään tonnari menee käytännössä reilustikin vähemmällä, kiitos moottoritekniikan (Trionic), voimansiirron sekä oletettavasti ilmanvastuksen (jos joku löytää tai osaa taikoa otsalohkosta tonnarille lukuja, niin siitä vaan lukemia kehiin) kehityksen, mutta idea on sama.

Jos laskelmissani on virheitä, saa ne toki ottaa esille ja oikaista.

Edit: älä usko laskelmia sanoista "Kuinka moni olettaa" eteenpäin, ne meni mäntyyn :D:
Viimeksi muokannut aero, Ma Tammi 17, 2011 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja melberi »

Laskut menivät väärin. Kulutuslisä on 1,78%, jos E10 palaa samalla hyötysuhteella kuin E5. Hauskana yksityiskohtana em. laskutavalla E85-polttoainetta kuluisi 55L/100km tasaisella 100km/h nopeudella :mrgreen:
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja aero »

Totta, suoritin laskun toiseen suuntaan ja pääsin itsekin siihen lopputulokseen, että edellinen meni mäntyyn. No, saapahan lukija hupia :lol:.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Onko muille huollossa sanoneet, että di-kasetteja olis menny enempi e10:n siirtymisen jälkeen. Itse juurikin uuden kasetin vaihdattanut. Huollossa totesi, että lieneekö sattumaa mutta pitkään aikaan noita ei ole mennyt ja nyt vuoden vaihteen jälkee useampi. Ja e10 olivat ajaneet.

Ps. Olipa näyttäviä ja uskottavan olosia laskuja :)
Ahdonvoimaa
jmo
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja jmo »

Wagonisti kirjoitti:Huollossa totesi...
Ihan mielenkiinnosta, missäs käytit huollossa?
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Wagonisti kirjoitti:Onko muille huollossa sanoneet, että di-kasetteja olis menny enempi e10:n siirtymisen jälkeen. Itse juurikin uuden kasetin vaihdattanut. Huollossa totesi, että lieneekö sattumaa mutta pitkään aikaan noita ei ole mennyt ja nyt vuoden vaihteen jälkee useampi. Ja e10 olivat ajaneet.

Ps. Olipa näyttäviä ja uskottavan olosia laskuja :)
Tuolla laskuopilla jälkiasenteisen Bioetanolisoftan omistajat
suuntaavat hetimiten DI-kassukauppaan vielä kun auto kulkee,
olettaen että ovat tuolla RE85 liuoksella ajaneet.... :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Onhan nuo läpinäkyvän selkeitä provoja, mutta tartun silti.
Mimmi kirjoitti:Montakohan DI-kasettia minulla on mennyt, kun pyhäauto on saanut pelkästään refuelia jo puolitoista vuotta?
En tiedä, veikataan vaikka 5? :wink:

Mutta mitä yhteistä nuilla edellä mainituilla pyhäkulkineiden jne. polttonesteillä on verrattuna e5/e10? Eikös kyse ole kuitenkin UUDESTA polttoainelaadusta jonka todellisia vaikutuksia ei voi vielä kuin arvailla. Ja niin kuin aikaisemmin mainitsinkin, huoltohemmo totesi notta lieneekö sattumaa eli ei väittänyt syyn olevan siinä.
Sehän tiedetään että re/e85 mitäniitänytolikaan etanolibensoilla voi huoletta ajella Saabeilla. Ko. polttonesteelle soveltuvalla softalla on huolettomia km tiedossa.
Ahdonvoimaa
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Miten männän ja sylinterikannen välissä palava polttoaine-ilma-seos voi vaikuttaa sytytyslaitteisiin? Mulle ei tule mitään mieleen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mimmi kirjoitti:Valitattavasti en ole vaihtanut vielä yhtään DI-kasettia.
Mikäs siinä vaihtamattuudessa on niin valitettavaa? Voit tuon di-kasetin toki ihan varmuuden varalta vaihtaa, jos niin harmittaa. :lol: :lol:
Ahdonvoimaa
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mitä noihin kulutuslukemiin taas tulee, niin ei jonkun yksittäisen tankkauksen perusteella voi vielä sanoa kulutuksen nousseen uudella bensiinillä. Missään nimessä kyse ei voi olla litroista! Talvella olosuhteet vaihtelee joka pvä. Katsotaan nyt vähän pidemmältä ajalta, omassa autossa ei toistaiseksi mikään ole muuttunut yhtään mihinkään, vaikka uutta laatua tankissa onkin. Enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa tavallisen autonkäyttäjän huomaavan ajossa mitään eroa tehdas-säätöisellä perusautolla tehoissa tms.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja dimebak »

KN/Lieto kirjoitti:Mitä noihin kulutuslukemiin taas tulee, niin ei jonkun yksittäisen tankkauksen perusteella voi vielä sanoa kulutuksen nousseen uudella bensiinillä. Missään nimessä kyse ei voi olla litroista! Talvella olosuhteet vaihtelee joka pvä. Katsotaan nyt vähän pidemmältä ajalta, omassa autossa ei toistaiseksi mikään ole muuttunut yhtään mihinkään, vaikka uutta laatua tankissa onkin. Enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa tavallisen autonkäyttäjän huomaavan ajossa mitään eroa tehdas-säätöisellä perusautolla tehoissa tms.
Aivan. Itse en ole Poo-pelissä huommanut mitään. En suuntaan enkä toiseen. Ja kulutusta en jaksa edes laskea normikäytössä (kapunkiajossa), kaikki se on tähänkin mennessä vienyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Enpä ole minäkään huomannut eroja... en tosin ole tämän vuoden puolella 95:ttä tai sen korviketta myöskään tankannut, joten...
Vastaa Viestiin