^Juuri palasin ekalta 40 km kaupunkireissulta ostokset takakontissa. Fiilis on erittäin positiivinen. Ensinnäkin, vaihteiston välityssuhteet sopivat kuin nyrkki silmään tuolle matkalle, jolle auto on hankittu. Mittari 70 km/h nelosella ja kierrokset ovat sopivasti n. 2300 rpm, kone jaksaa vetää kakistelematta ja pitää mölyt mahassaan tasakaasulla. Kaupungissa kolmonen on sopiva vaihde 40-60 vauhdeille ja ykkönen ja kakkonen ovat huomattavan pitkiä.
Ajotuntuma on erinomainen, todella tukeva ja tiessä makaava fiilis, on itse asiassa tukevamman tuntuinen ajettava kuin esim. Yaris, joka noissa vanhemmissa vuosimalleissa on häpeilemättä pienen tuntuinen auto. Oma osansa taitaa olla sillä, että ohjaus on mielestäni aika raskas maantiellä, siis positiivisella tavalla ja ratti on todella tukeva ja miellyttävä, eikä sellainen lerppu, kuin vanhemmissa Yarpoissa. Äänimaailma tuossa on kyllä veikeä, enemmän kaasua antaessa kone pörisee edessä ja jos antaa kunnolla jenkaa, tulee takavaimennin mukaan pärinällään. Kyydissä ollut nuorempi poika nauroi ääneen ja minäkin hymyilin leveästi. Hyvän tuulen auto
Tuohon on 3000 km sitten vaihdettu etulevyt ja palat, näyttävät olevan kulutustavaraa, edelliset oli kuittien mukaan vaihdettu muutama vuosi takaperin. Tuulilasi on uusittu kesällä ja edellinen huolto oli se isoin 120 tkm huolto, joten seuraavaksi pelkkä öljynvaihto. Muutenkin huoltohistoria on aukoton. Moniurahihnan saatan vaihdattaa, kovin kostea keli oli startatessa ja hienoinen aavistus kitinästä oli konehuoneesta kuultavissa. Sinänsä hankala havaita, koska tuollainen 3-sylinterinen on melkoinen pörisijä kylmänä.
Jos jotain negatiivista ekasta reissusta, niin auton akilleen kantapää eli kytkin alkaa kyllä olla tiensä päässä. Liikkeellelähtö ei ole sähäkin, koska kytkin irrottaa vasta aivan ylhäällä. Sitten kun pääsee vauhtiin homma on äärimmäisen helppoa, koska kytkimen voi käytännössä nostaa heti ylös ja vasta sitten painaa kaasua. Tarkkaillaan tilannetta, voi mennä vielä vuosia ilman remonttia, tilanteen mukaan, tässä vaiheessa tuo on ominaisuus.
Rengasäänet ovat huomattavan voimakkaat, tuollainen 70 km/h menee vielä nätisti, mutta voisin kuvitella, että kipuraja on jossain satasen paikkeilla. No, minun käytössäni yhdentekevää, koska tuo on ostettu siihen tarkoitukseen mihin se on alun perin valmistettu. Talvirenkaiksi tulee kyllä kitkat, onhan minulla Jumper niille hankalammille keleille.
Mutta joo, hyvällä mielellä ollaan, erittäin hauska auto ajaa, kauan mietin, mahtaako olla liian pieni, mutta nyt kun valinta on tehty olen tyytyväinen, että löytyi uskallusta kokeilla. Suurin osa 1-2 hengen talouksista pärjäisi tuollaisella, jos pidemmät matkat ovat vain satunnaisia.
Kulutus tulee olemaan mielenkiintoinen asia, taas kerran, tankki on miltei täynnä edellisen omistajan jäljiltä, joten siihen asiaan palataan vasta, kun saadaan ensimmäinen itse ostettu tankki tyhjäksi. Siihen taitaa mennä pari kuukautta, jos kulutus on sitä mitä luvattu.
Ja kyllä, on siellä tavaratila ! Tämähän on vielä luksusmalli, jossa takapenkki kaatuu kahdessa osassa, eikä yhdessä, kuten perusmallissa. Muutenkin tässä on käytännössä kaikki varusteet, mitä tähän v. 2006 sai, eli ahkerasti on aikoinaan varustelista täyteen ruksittu.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634