Bensalla pitää tyytyä siis polttelemaan 90% fossiilista

Jotkut rohkeat tankkaa vaggineisiinsa 30-50% retanolia ilman mitään softamuutoksia. Itse pelkään ko. firman tuotosten kestävyyttä jo valmiiksi riittävästi, että en moista uskaltaisi kokeilla.
Aika lailla 10 tkm kilometriä vuodessa ajelit maksamalla 100 euroa enemmän, jos hintaero aineilla on tuo mainittu ja kulutus vähän alle 6 litraa sataselle.AZP kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 10:47Aikanaan kun dieselillä vielä ilmaa pilasin, niin tankkasin sen viimeiset 2,5 vuotta pelkkää Mytä. Tuolloin hintaero oli 15-20 senttiä litralta. Mun ajoilla se oli noin satanen vuodessa lisää autoilun kuluihin. Se on sitten jokaisen omasta elämäntilanteesta kiinni onko se iso vai pieni raha kellekin.
Perusteluja valinnalle olen täällä foorumilla jakanut siellä sun täällä, mutta lyhyesti sanottuna kyse oli siitä, että My on ekologisen lisäksi parasta mitä dieseliin voi moottorin kannalta tankata ja tulipa kiva fiilis siitä että etanolisaabista luopumisen jälkeen saattoi taas tankata jotain muuta kuin mitä peruskorollamiehet autohinsa tankkaa.
Moni voi pitää tyhmänä, mutta tietäisittepä mihin kaikkeen vielä tyhmempään olen autojen kanssa rahojani syytänyt![]()
Millään muullahan sitä ulosmyyntihintaa ei saa rajattua kuin kontrolloimalla ulosmyyntihintaa. Kapitalistiseen yhteiskuntaan kuuluu, että liikeyritys pyrkii tekemään voittoa ja korkein hinta, millä kaiken tuotannon saa myytyä on melko yksiselitteisesti se oikea hinta. Jos valtiovalta antaa veroalea, nostaa oikein toimiva tuottaja omaa voittoansa, mikäli niin tekemällä myynti ei laske.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 06:39En minä sitä tarkoitakaan, että ulosmyyntihintoja pitäisi kontrolloida, koska se ei kuulu kapitalistiseen yhteiskuntaan, mutta vauhdittaakseen biopolttoaineisiin siirtymistä pitäisi hintataso saada samalle tasolle kuin normaaleissa fossiilisissa polttoaineissa. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta ostaa sähkö- tai kaasuautoa, eikä noita kaasuautojen tankkauspisteitä ole edes joka puolella Suomea. Biopolttoaineiden kanssa voidaan käyttää olemassa olevaan polttoaineiden jakeluverkostoa.
Vai onko asia niin, että kun volyymi ja kysyntä on pienempi, niin hinnatkin ovat kalliimmat (vrt. esim. hampurilaisfirmojen kasvishampparit)?
Joo, tuo 1.4TSi ja DSG oli ainakin jossain 2010 jälkeen kaikista huonoin kombinaatio.
Pitää paikkansa. Tämä nähtiin mm. silloin, kun ravintoloiden arvonlisäveroa alennettiin. Tällä ajateltiin ravintolaruokien hintatason halpenevan, mutta ravintoloitsijat laittoivatkin ne omaan fikkaansa suuremmat tuotot silmissäänaero kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 15:06Millään muullahan sitä ulosmyyntihintaa ei saa rajattua kuin kontrolloimalla ulosmyyntihintaa. Kapitalistiseen yhteiskuntaan kuuluu, että liikeyritys pyrkii tekemään voittoa ja korkein hinta, millä kaiken tuotannon saa myytyä on melko yksiselitteisesti se oikea hinta. Jos valtiovalta antaa veroalea, nostaa oikein toimiva tuottaja omaa voittoansa, mikäli niin tekemällä myynti ei laske.
Se on varmaan juuri näin.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑La Huhti 18, 2020 09:37
Noissa biopolttoaineissa tuotantokapasiteetti ja kilpailun puute ovat varmasti ne pahimmat ongelmat.
Vähän niin kuin ALKO, mutta niillä ei tuotantokapasiteetti ikinä ehdy![]()
Maksa vain, minä en maksa 300 vuodessa enemmän. Minä käytän nekin rahat johonkin muuhun.SS kirjoitti: ↑La Huhti 18, 2020 17:24En nyt oikein ymmärtä mitä tyhmyyttä My:n käyttö on. Omalla kohdalla syynä on ollut mahdollisesti puhtaampi kone ja hiukkassuodattimen säästäminen, hajuttoman aineen mukava tankkaus ja se etten halua maksaa senttiäkään öljyntuottajamaille jos ei ole pakko. Lisäkustannus vuodessa alle 200€, eli parin viskipullon verran.
Edit: No aina ei asema osu kohdalle oikeaan aikaan joten välillä tankissa on fossiilistakin.
Eikös normi dieseliin sekoiteta jo niin paljon BIOa sekaan, että ei tuo 90% voi enää pitää paikaansa.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Huhti 16, 2020 06:14Sitä paitsi viime aikoina on alkanut esiintyä sellaista uutisointia, että tuo MY ei sitten loppupelissä olisikaan niin ympäristöystävällistä kuin sen valmistaja on antanut ymmärtää. Mainostivat nimittäin aiemmin, että se olisi jopa 90% ympäristöystävällisempää kuin normidiesel. Kun tuo em. uutisointi tuli julkisuuteen, valmistaja lopetti tuon "ympäristöystävällisyyden" mainostamisen kuin seinään
Samoilla linjoilla ollaan.petrisa kirjoitti: ↑La Huhti 18, 2020 09:57Siltikin, kun miettii sitä, että Neste myy sitä noin euron/l päälle veron, niin olisi kai sitä vara hintaa alentaa. Kilpailua ei ole, niin hintaa voi määritellä itse ihan rauhassa. Minä en ainakaan lähde pönkittämään Nesteen rahanahnetta bisnestä maailmanpelastamisenkaan verukkeella. Tiputtaisivat sen hinnan edes liki samalle tasolle kuin normi diesel, niin asia olisikin ihan toinen.
Jos 3J:n kirjoittama pitää paikkaansa, niin koko veronalennus tai -poisto menisi Nesteen katteeseen (josta yli puolet toki palautuu valtiolle veroina ja Nesteen voittona, koska valtio omistaa yhtiöstä enemmistön). Pumppuhinta tuskin muuttuisi, koska ei Nesteellä ole intoa alentaa hintaa ja lisätä kysyntää, jos eivät saa tuotetta kysyntää vastaavaa määrää markkinoille. Nesteellle kuten useille autoilijoillekin raha ratkaisee.3J kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 11:29Pullonkaulana on tuotantokapasiteetti. Nyt sitä on saatu sen verran että ainetta riittää yksityisillekin kuluttajille muutamasta pisteestä jaettuna. Jos se maksaisi saman kuin normidiesel, niin se olisi aina lopussa. Kaikki menee nytkin mitä saadaan jalostettua.