GM:n konkurssi lähellä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Konkurssin hinnoittelu on vieläkin mielenkiintoinen juttu, tosin en tiedä enää mitä arvoa credit default swapeilla on, kun monet niiden myöntäjät ovat myös kaatuneet jo ilman GM:n kaatumista.
Itse olen sitä mieltä, ettei autoteollisuutta pidä tukea yhtään. Volvo ja Saab ovat kummatkin valmistajia, jotka ovat ratsastaneet turvallisuudella, mutta kun nykyään muut valmistajat ovat merkittävästi ottaneet kiinni tätä etumatkaa, niin Volvolla ja Saabilla ei juuri ole tarjottavaa. Ihan hyviä autoja, mutta hinta on kova ja mitään erityisen erinomaista niissä ei ole. Kiinalaisten käsissä näillä autoilla vois olla tulevaisuuttakin, jos tuotekehitykseen saataisiin tarpeeksi rahaa. Ei kiinalaiset varmasti ostaisi ruotsalaisia, jos niissä ei nähtäisi tulevaisuutta.
Jenkkiautot puolestaan on ratsastanu pelkästään sillä, että patrioottisuus jenkeissä on ihan omaa luokkaansa, mutta heti kun bensan hinta nousi ja tuli huonommat ajat, niin alko jenkitkin ajattelemaan järjellä..
Yritysten johto on ollut huonoa, ja tuotekehitys varsinkin aivan onnetonta, ja se sitten näkyy...
Ja kuin kirsikkana kakun päälle UAW ei suostu mihinkään kompromisseihin palkkojen ja etujen suhteen, niin siinähän sitten lähtee kilometritehtaalle koko porukka
Konkurssiin vaan, kova kohtalo se on, mutta tekohengitys maksaa helvetisti, ja vain viivyttää väistämätöntä...
Itse olen sitä mieltä, ettei autoteollisuutta pidä tukea yhtään. Volvo ja Saab ovat kummatkin valmistajia, jotka ovat ratsastaneet turvallisuudella, mutta kun nykyään muut valmistajat ovat merkittävästi ottaneet kiinni tätä etumatkaa, niin Volvolla ja Saabilla ei juuri ole tarjottavaa. Ihan hyviä autoja, mutta hinta on kova ja mitään erityisen erinomaista niissä ei ole. Kiinalaisten käsissä näillä autoilla vois olla tulevaisuuttakin, jos tuotekehitykseen saataisiin tarpeeksi rahaa. Ei kiinalaiset varmasti ostaisi ruotsalaisia, jos niissä ei nähtäisi tulevaisuutta.
Jenkkiautot puolestaan on ratsastanu pelkästään sillä, että patrioottisuus jenkeissä on ihan omaa luokkaansa, mutta heti kun bensan hinta nousi ja tuli huonommat ajat, niin alko jenkitkin ajattelemaan järjellä..
Yritysten johto on ollut huonoa, ja tuotekehitys varsinkin aivan onnetonta, ja se sitten näkyy...
Ja kuin kirsikkana kakun päälle UAW ei suostu mihinkään kompromisseihin palkkojen ja etujen suhteen, niin siinähän sitten lähtee kilometritehtaalle koko porukka
Konkurssiin vaan, kova kohtalo se on, mutta tekohengitys maksaa helvetisti, ja vain viivyttää väistämätöntä...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Uusi Renault Megane sai eurotestissä turvallisuudesta täydet pisteet. Saabeja ei ole taidettu testata vähään aikaan? Superturvallisiahan ne kuitenkin ovat. Totta kuitenkin on, että turvallisuudessa kaikenmaailman japsit ja ranskalaiset ovat ottaneet kaulan kiinni ja jopa menneet edelle joissain kohdissa.9-5T kirjoitti:Saabilla on tarjottavana oikeasti turvallisia Saabeja joita Saabistit haluaa ja Volvolla taas naapuriturvallisia autoja joita haluaa naapuriturvallisen valinnan tekijät vaimon harmaan corollan vierelle rivarin autokatokseen.Rommitommi kirjoitti:Volvo ja Saab ovat kummatkin valmistajia, jotka ovat ratsastaneet turvallisuudella, mutta kun nykyään muut valmistajat ovat merkittävästi ottaneet kiinni tätä etumatkaa, niin Volvolla ja Saabilla ei juuri ole tarjottavaa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Määrittele "totta"? Ovathan ne siinä parantuneet, jotkut toisia enemmän. Mutta on se edelleen 2 eri asiaa tehdä auto sen verran turvalliseksi kuin jotkut vaatimukset taikka tietty määrä euro-ncap tähtiä vaatii, kuin tehdä se omien arvostuksien takia, omatahtoisesti. Millä ajaisit kolarin jos olisi pakko, mutta automerkin saisit valita? Rehellisesti.HMK kirjoitti:Uusi Renault Megane sai eurotestissä turvallisuudesta täydet pisteet. Saabeja ei ole taidettu testata vähään aikaan? Superturvallisiahan ne kuitenkin ovat. Totta kuitenkin on, että turvallisuudessa kaikenmaailman japsit ja ranskalaiset ovat ottaneet kaulan kiinni ja jopa menneet edelle joissain kohdissa.9-5T kirjoitti:Saabilla on tarjottavana oikeasti turvallisia Saabeja joita Saabistit haluaa ja Volvolla taas naapuriturvallisia autoja joita haluaa naapuriturvallisen valinnan tekijät vaimon harmaan corollan vierelle rivarin autokatokseen.Rommitommi kirjoitti:Volvo ja Saab ovat kummatkin valmistajia, jotka ovat ratsastaneet turvallisuudella, mutta kun nykyään muut valmistajat ovat merkittävästi ottaneet kiinni tätä etumatkaa, niin Volvolla ja Saabilla ei juuri ole tarjottavaa.
En tietenkään halua tällä sanoa että nimenomaan kolariturvallisuus olisi se ykkösjuttu Saabin valintaan (joillakin tietysti niinkin) vaan pikemmin niin, että jo se karsii käytännössä kaikki muut pois. Edelleen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Saman kun esittäisi Renaul-foorumilla niin mikähän vastaus tulisi?Tri-Lo kirjoitti:Määrittele "totta"? Ovathan ne siinä parantuneet, jotkut toisia enemmän. Mutta on se edelleen 2 eri asiaa tehdä auto sen verran turvalliseksi kuin jotkut vaatimukset taikka tietty määrä euro-ncap tähtiä vaatii, kuin tehdä se omien arvostuksien takia, omatahtoisesti. Millä ajaisit kolarin jos olisi pakko, mutta automerkin saisit valita? Rehellisesti.HMK kirjoitti: Uusi Renault Megane sai eurotestissä turvallisuudesta täydet pisteet. Saabeja ei ole taidettu testata vähään aikaan? Superturvallisiahan ne kuitenkin ovat. Totta kuitenkin on, että turvallisuudessa kaikenmaailman japsit ja ranskalaiset ovat ottaneet kaulan kiinni ja jopa menneet edelle joissain kohdissa.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Liekö tuota "superturvallista" autoa oikeastaan olemassakaan. Kaikilla nykyisillä pääsee helposti hengestään kun vaan on vastapuoli väärää kokoa.
No joka tapauksessa erot turvallisuudessa ovat kaventuneet huomattavasti, mutta edeleen on vähän liian suuria eroja tuollakin saralla. Arvostakoon kukanenkin EuroNCAP-tähdet haluamalleen tasolle, mutta minä ainakin nostan hattua rellulle joka on tavallaan tuonut turvallisemmat autot alempaan hintaluokkaan. Samalla myös muut valmistajat on "pakotettu" kehittämään turvallisuuttaan.
Vielä kun ajonvakautus olisi määrätty pakolliseksi varusteeksi kaikkiin autoihin jo viisi vuotta sitten niin oltaisiin jo hyvin paljon paremmalla turvallisuustasolla.
Tämä meni nyt aika kauaksi GM:n konkurssin uhasta, mutta toivottavasti nyt joku ostaa saabin pois eikä 2009 jää merkin viimeiseksi mallivuodeksi. Harmi homma sinänsä ettei saabin kokoisilla valmistajilla ole käytännössä mahdollisuuksia selvitä itsenäisenä merkkinä nykymarkkinoilla.
Liputetaan Opel-SAAB yhtiön puolesta, siinä voisi olla yksi pelastumisen mahdollisuus. Saab jääköön salamatehtaan jenkkimarkkinoiden syömähampaaksi ja euroopan markkinoiden premium-autoksi. Vähän tyyliin Audi VAG-konsernissa. Miltäs tuo kuulostais?
Minusta autojättejä ei pitäisi päästää kaatumaan koska sillä voisi olla hyvin vakavat seuraukset maailmantalouteenkin. Vaikea uskoa että nuo kolmen suuren autotuotanto olisi täysin epäterveellä pohjalla. Tarkoitan lähinnä sitä, että tulosta voivat painaa pahasti ylikalliit työvoimakustannukset mitä tässäkin ketjussa käsiteltiin. Jos tuo puoli saadaan kuntoon niin silloin oltaisiin varmasti ihan toimivassa yrityksessä.
Sen tarkemmin tuntematta amerikkalaisen ammattiyhdistystoiminnan koukeroita ei tietenkään pysty sanomaan onnistuuko ylikalliista sopimuksista irti rimpuileminen.
Rahoituspuolen keskenäisestä luottamuspulasta kait tämä suurin myrsky alkoi.
Ennemmin antaisin verorahojani suurien työnantajien rahoituskriisin tukemiseen kuin pelkkään pankkitukeen. Miljardien pankkituistahan saimme kiitokseksi kalliit palvelumaksut ja harvennetun konttoriverkoston. Eikä toivoakaan siitä että nyt tuottoisat pankit maksaisivat takaisin kuprujaan.
No joka tapauksessa erot turvallisuudessa ovat kaventuneet huomattavasti, mutta edeleen on vähän liian suuria eroja tuollakin saralla. Arvostakoon kukanenkin EuroNCAP-tähdet haluamalleen tasolle, mutta minä ainakin nostan hattua rellulle joka on tavallaan tuonut turvallisemmat autot alempaan hintaluokkaan. Samalla myös muut valmistajat on "pakotettu" kehittämään turvallisuuttaan.
Vielä kun ajonvakautus olisi määrätty pakolliseksi varusteeksi kaikkiin autoihin jo viisi vuotta sitten niin oltaisiin jo hyvin paljon paremmalla turvallisuustasolla.
Tämä meni nyt aika kauaksi GM:n konkurssin uhasta, mutta toivottavasti nyt joku ostaa saabin pois eikä 2009 jää merkin viimeiseksi mallivuodeksi. Harmi homma sinänsä ettei saabin kokoisilla valmistajilla ole käytännössä mahdollisuuksia selvitä itsenäisenä merkkinä nykymarkkinoilla.
Liputetaan Opel-SAAB yhtiön puolesta, siinä voisi olla yksi pelastumisen mahdollisuus. Saab jääköön salamatehtaan jenkkimarkkinoiden syömähampaaksi ja euroopan markkinoiden premium-autoksi. Vähän tyyliin Audi VAG-konsernissa. Miltäs tuo kuulostais?
Minusta autojättejä ei pitäisi päästää kaatumaan koska sillä voisi olla hyvin vakavat seuraukset maailmantalouteenkin. Vaikea uskoa että nuo kolmen suuren autotuotanto olisi täysin epäterveellä pohjalla. Tarkoitan lähinnä sitä, että tulosta voivat painaa pahasti ylikalliit työvoimakustannukset mitä tässäkin ketjussa käsiteltiin. Jos tuo puoli saadaan kuntoon niin silloin oltaisiin varmasti ihan toimivassa yrityksessä.
Sen tarkemmin tuntematta amerikkalaisen ammattiyhdistystoiminnan koukeroita ei tietenkään pysty sanomaan onnistuuko ylikalliista sopimuksista irti rimpuileminen.
Rahoituspuolen keskenäisestä luottamuspulasta kait tämä suurin myrsky alkoi.
Ennemmin antaisin verorahojani suurien työnantajien rahoituskriisin tukemiseen kuin pelkkään pankkitukeen. Miljardien pankkituistahan saimme kiitokseksi kalliit palvelumaksut ja harvennetun konttoriverkoston. Eikä toivoakaan siitä että nyt tuottoisat pankit maksaisivat takaisin kuprujaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Taitaa vaan loppua nää saabistit myynti sakkaa euroopassa-50% ja jenkeissähän ei kai mee yhtään.9-5T kirjoitti: Saabilla on tarjottavana oikeasti turvallisia Saabeja joita Saabistit haluaa ja Volvolla taas naapuriturvallisia autoja joita haluaa naapuriturvallisen valinnan tekijät vaimon harmaan corollan vierelle rivarin autokatokseen.
No suomessa sentään muutama kappale.
Mitä niille saabeille tehään mitkä tehtaat tuöntää varasto kentille,no jos tehään vaan tilauksesta niin taitaa 1-päivänen työviikko riittää.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Ostin mulle uuven saabin OG 900 vm -92 siis SAABIN.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys ja koskee kaikkia autovalmistajia. Tällä hetkellä tuotanto ylittää niin reilusti kysynnän, että varastot täyttyvät kovaa vauhtia uusista autoista. Suomenkin satamissa seisoo yli 100 000 uutta autoa ja lisää tulisi jos tilaa olisi.kari 2 kirjoitti:Mitä niille saabeille tehään mitkä tehtaat tuöntää varasto kentille,no jos tehään vaan tilauksesta niin taitaa 1-päivänen työviikko riittää.
Vaikka tukipaketti toteutuisi, niin kohta on pakko tehtaita seisottaa suman purkamiseksi. Ensi vuonna tulee varmasti hyviä tarjouksia uuden auton hankkimiseksi.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Niin
Ja myynti sakkaa noin maaliman laajuisesti,valot pois ja ovet kiinni vaan noista autotehtaista.
Näitä autoja on jo tehty niin että riittää seuraavaksi viideksi vuotta, vaikka ei tehtäs yhtään lisää.Ajellaan vanhoilla,eihän nää OG satkutkaan ole vielä ajeltu loppuun.
Ja myynti sakkaa noin maaliman laajuisesti,valot pois ja ovet kiinni vaan noista autotehtaista.
Näitä autoja on jo tehty niin että riittää seuraavaksi viideksi vuotta, vaikka ei tehtäs yhtään lisää.Ajellaan vanhoilla,eihän nää OG satkutkaan ole vielä ajeltu loppuun.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Saab uutisissa, esimerkiksi Kauppalehdessä pääsivulla heti kolmeen kertaan:
Nämä automerkit syöksyvät jyrkimmin
Nyt saa käytetyn Volvon ja Saabin halvalla
Suomesta löytyi 24 viallista Saabia
Nämä automerkit syöksyvät jyrkimmin
Nyt saa käytetyn Volvon ja Saabin halvalla
Suomesta löytyi 24 viallista Saabia
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Katastrofijournalismi jeejee..
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Sanoisin, että ei huonosti autojen määrä huomioonottaen, jos kaikki muut ovat ehjiä. Tuollaisia otsikoita lukisi mielellään useimminkin.Marko A kirjoitti: Suomesta löytyi 24 viallista Saabia
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: GM:n konkurssi lähellä?
According to the Associated Press, the White House is considering one option that would see the Big Three accepting a “managed bankruptcy” deal in exchange for at least $15 billion in low-interest loans. The White House failed to elaborate on what it meant by a managed bankruptcy, but it would likely be similar to a Chapter 11 filing, just without the official title.
-----------
Muita hyviä uutisia on jenin ja dollarin välinen kurssi, Japanilaiset maahantuojat ovat tuhannen pulassa koska jeni ei ole tarpeeksi heikko dollariin nähden, joka taas tuo helpotusta esim. GM:lle.
Tokyo strengthened its language on the possibility of intervening to limit the currency's strength and protect Japanese exporters.
Finance Minister Shoichi Nakagawa told reporters he would "implement appropriate measures" regarding the yen's gains.
"For export manufacturers the acceleration of the strong yen is a negative factor," he said.
-----------
Muita hyviä uutisia on jenin ja dollarin välinen kurssi, Japanilaiset maahantuojat ovat tuhannen pulassa koska jeni ei ole tarpeeksi heikko dollariin nähden, joka taas tuo helpotusta esim. GM:lle.
Tokyo strengthened its language on the possibility of intervening to limit the currency's strength and protect Japanese exporters.
Finance Minister Shoichi Nakagawa told reporters he would "implement appropriate measures" regarding the yen's gains.
"For export manufacturers the acceleration of the strong yen is a negative factor," he said.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
En ymmärrä mitä hyvää siinä on, että jollakkin menee huonosti? Eiköhän se oma "pesä" kannata laittaa kuntoon ihan itse eikä toivoa, että menisipä muillakin huonosti.TuuSaR kirjoitti: -----------
Muita hyviä uutisia on jenin ja dollarin välinen kurssi, Japanilaiset maahantuojat ovat tuhannen pulassa koska jeni ei ole tarpeeksi heikko dollariin nähden, joka taas tuo helpotusta esim. GM:lle.
Ehkä vain en ole tavallinen suomalainen, mutta varsinkaan juuri nyt vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa en toivo kenellekkään, yksityiselle tai yritykselle mitään huono, vaan päin vastoin..
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Eikä ne mitään viallisia ole, vaan niistä on "unohtunut" apukuskin turvatyyny, koska sellaista ei ole tilattu. Jos sillä perusteella auto on viallinen, että siinä ei ole apukuskilla turvatyynyä, niin sittenhän suurin osa tiellä liikkuvista autoista merkkiin katsomatta on viallisia GM Finland on hoitanut tämän virheensä tyylikkäästi, tarjoamalle tilalle kokonaan uuden auton.VVV kirjoitti:Sanoisin, että ei huonosti autojen määrä huomioonottaen, jos kaikki muut ovat ehjiä. Tuollaisia otsikoita lukisi mielellään useimminkin.Marko A kirjoitti: Suomesta löytyi 24 viallista Saabia
Eski