Kuljetusamatöörit vauhdissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kyllä se suurimmassa osassa maailmaa on ainakin vakiintunut tapa ajaa ruuhkassa siitä mistä mahtuu, siitä en osaa sanoa mitä lainsäädäntö tuosta sanoo missäkin maassa. Suomessahan homma on naurettava, mopolla ja fillarilla saa mennä kummalta puolelta vaan mutta moottoripyörällä saa samalla kaistalla olevan ohittaa vain vasemmalta.

Mutta yksi joka taitaa olla varma lähes kaikkialla on että sen joka kaistoja vaihtelee pitää katsoa ettei mene videon mukaisella tavalla muiden eteen on ne sitten tullut paikalle enemmän tai vähemmän laillisesti.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Oha tuo skootteri monen auton päässä, kun olympia-ifa lähtee kaistaa vaihtamaan. Splittaajalle siis aivan oikein. Oppineeko tuosta, tuskin, mutta kyllä tuota katsellessa tulee hyvä mieli. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Jaahas. Tuleeko hyvä mieli jokaisesta tapauksesta jossa autoilija onnistuu tunkemaan kaksipyöräisen eteen niin että seurauksena on kaatuminen vai onko juuri tässä tapauksessa jotain erityistä ?

Oliskohan perimmäisenä syynä koko videon otsikointiin ja siitä herääviin mielipiteisiin autoilijoiden kateus ruuhkassa näppärämpiä kaksipyöräisiä kohtaan ?
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tässä käy taas hyvin ilmi vanha viisaus, että kaksipyöräisellä liikkuessa pitää koko ajan olla valmiina väistämään. Vaikka tollanen autojen välistä puikkelehtiminen on varmasti näppärä tapa liikkua ruuhkassa, niin eipä se autoilijan syyllisyys kolarissa paljoa lämmitä, kun pahimmassa tapauksessa mopoilijan seuraava määränpää on ruumishuone.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tyhmyydestä sakotetaan ja tuo skootteri tulee tuolta sellaista vauhtia että sitä on taatusti kohtuullisen vaikea havaita. Lisäksi kaistat on kaistoja, jos joku niiden välissä ajelee, niin ajelkoon omalla vastuullaan, näin ainakin Suomessa. Joten audistille täydet pisteet mallikelpoisesta kaistan vaihdon aloittamisesta (ja onnistuneesta teilaamisesta).

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Perus audi-mulkkuhan tuo on,vaihtaa kaistaa ilman vilkkua ja varovaisuutta...
Vaan onpa tuo mopokin yhtä syyllinen,jos ajaa nuin kaistojen välissä niin tekisi sen pienemmällä nopeudella edes.

Ps.Ei indexointi (tjsp) toimi tässä topikissa.
Joku kipotin.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

moilanen88 kirjoitti:Ps.Ei indexointi (tjsp) toimi tässä topikissa.
Kyllä mulla ainakin toimii.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mitenkähän tuon splittailun suhteen:

Jos auto ohittaa samaa kaistaa ajavan kaksipyöräisen, onko siinä mitään outoa ? Näyttää jopa Suomenkin liikenteessä ihan normaalilta toiminnalta. Jopa silloinkin kun edellyttää ajamista kaistaviivojen päällä. En ainakaan kovin usein ole huomannut että nopeammin etenevä auto jäisi kaksipyöräisen taakse odottelemaan, on sitten kyse polkupyörästä, moposta tai moottoripyörästä. Kyllä siitä mennään ohi ja tarvittaessa viereistä tai vastaantulevankin kaistaa osittain "lainaten".

Mutta jo kääntyykin naamat nurinpäin kun autojono seisoo ja kaksipyöräisillä mahtuu kätevästi välistä.

Taitaa olla tässäkin asiassa niin että enemmistö saa kyllä ohitella vähemmistöä, ei toisinpäin.
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja pezi »

wesku kirjoitti:Mitenkähän tuon splittailun suhteen:

Jos auto ohittaa samaa kaistaa ajavan kaksipyöräisen, onko siinä mitään outoa ? Näyttää jopa Suomenkin liikenteessä ihan normaalilta toiminnalta. Jopa silloinkin kun edellyttää ajamista kaistaviivojen päällä. En ainakaan kovin usein ole huomannut että nopeammin etenevä auto jäisi kaksipyöräisen taakse odottelemaan, on sitten kyse polkupyörästä, moposta tai moottoripyörästä. Kyllä siitä mennään ohi ja tarvittaessa viereistä tai vastaantulevankin kaistaa osittain "lainaten".

Mutta jo kääntyykin naamat nurinpäin kun autojono seisoo ja kaksipyöräisillä mahtuu kätevästi välistä.

Taitaa olla tässäkin asiassa niin että enemmistö saa kyllä ohitella vähemmistöä, ei toisinpäin.
Kyllä tuossa on suurin syyllinen mopoilija, jolla on täysin väärä tilannenopeus. Audi ei millään tavalla olisi tuota ehtinyt nähdä.

Tuskin tällä kaikkia mopoilijoita syyllistetään, joten ei siitä hernettä kannata heti vetää.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

pezi kirjoitti:Kyllä tuossa on suurin syyllinen mopoilija, jolla on täysin väärä tilannenopeus. Audi ei millään tavalla olisi tuota ehtinyt nähdä.
Mopo tulee kuvaan noin 8 sekunnin kohdalla ja törmäys tapahtuu 9.5 sekunnin paikkeilla. Puolessatoista sekunnissa edetty noin pari autonmittaa. Jarruttamaan ei ehdi lainkaan. Nopeus olisi tämän mukaan luokkaa 30 km/h. Myös jälkiseurauksista nähdään ettei nopeutta voinut olla mitenkään merkittävästi liikaa, tuon suuremmalla nopeudella törmäyksestä ei varmasti olisi oltu heti jaloillaan.

Juuri ennen törmäystä Audi lähtee ihan selvästi kiihdyttämään reippaammin. Suurin syyllinen on autoilija joka kuvittelee että liikenteessä riittää kun havainnoi ja väistää muita autoja, pienemmät pitäköön huolen omasta turvallisuudestaan. Saattoi olla myös tyyppiä joka ei käytä peiliä, ensin katsotaan olan yli ja sitten käännetään katse eteenpäin ja kaasu pohjaan.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun mielestä on aivan turhaa syyttää tuollaisessa kolarissa autoilijaa, kaksipyöräinen tulee tuossa täysin odottamatta, huomattavasti suuremalla nopeudella kuin liikennevirta kulkee, eikä noudata minkäänlaista varoivasuutta, vaan osoittaa täydellistä piittaamattomuutta liikenneturvallisuutta kohtaan.

Nuo Weskun aikalaskelmat hieman heittävät, pyörä osuu autoon alle sekunnissa kuvaan tulemisestaan.


Jos jonkun mielestä on vastuullista kaahata kaistojen välissä ipana kyydissä kaksipyöräisellä, niin täytyy sanoa ettei ole edes pipetillä annosteltu järkeä päähän...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, karvan vajaa sekunti.

Lasketaan Audin mitaksi törmäyskohdasta taaksepäin 3 metriä, Audin taakse jääväksi raoksi 3 metriä, seuraavaksi autoksi (harmaa SUV) 4 metriä ja sen takana, hieman sivussa olevaksi valkoiseksi SUV:ksi (jonka perän tienoossa pyörä tulee näkyviin) 4 metriä ja ajaksi sekunti. Näillä lukemilla ei olla ainakaan liiotella vauhtia vaan juurikin päinvastoin. Tuo tekee 3+3+4+4=14m/s=50km/h joka kieltämättä ruuhkassa voi "hieman" yllättää.

Ja mitä tulee tilanteeseen, jossa auto ohittaa kaksipyöräisen, on siinä tosiaan mopolla ja moottoripyörällä eroa. Ensimmäinen kun on rakenteellisesti rajoitettu alhaisempaan nopeuteen, lasketaan se muuta liikennettä hitaammaksi kulkuneuvoksi (kuten myös traktorit ja mopoautot) jonka kuuluu ajaa oikeassa reunassa ja jonka ohittamiseenkin on hieman laveammat asetukset kuin normaalivauhtisen kulkineen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:Lasketaan Audin mitaksi törmäyskohdasta taaksepäin 3 metriä, Audin taakse jääväksi raoksi 3 metriä, seuraavaksi autoksi (harmaa SUV) 4 metriä ja sen takana, hieman sivussa olevaksi valkoiseksi SUV:ksi (jonka perän tienoossa pyörä tulee näkyviin) 4 metriä ja ajaksi sekunti. Näillä lukemilla ei olla ainakaan liiotella vauhtia vaan juurikin päinvastoin. Tuo tekee 3+3+4+4=14m/s=50km/h joka kieltämättä ruuhkassa voi "hieman" yllättää.
Harmaa SUV on Hyundai Tucson, pituus 432 cm, ja valkoinen Infiniti FX, 485 cm. Audi puolestaan on A5 Sportback, 471 cm, ja tämän kuvan perusteella tuo törmäyskohta olisi ~90 cm auton keulasta. Lisäksi Hyundain ja Infinitin välissä on about metrin rako.

3,8+3+4,3+1+4,8=16,9m/s~60km/h.

Yleensä en puolustaisi Audia, mutta tuon videon tapauksessa vika on kyllä melko puhtaasti moottoripyöräilijän.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja aero »

Jeh. Heitin mitat tarkoituksella alakanttiin, jotta nopeusarvioni ei missään nimessä voisi osoittautua liioittelevaksi, vaikken jaksanutkaan tarkkoja mittoja etsiä. Aika hyvä nopeusero ruuhkamateluun kyllä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

ippe kirjoitti: Nuo Weskun aikalaskelmat hieman heittävät, pyörä osuu autoon alle sekunnissa kuvaan tulemisestaan.
Useamman kerran kelasin läpi videota ja puolitoista sekuntia näyttäisi olevan. Tosin tällaisissa videoissa voi nopeus heittää reilustikin. Onko tuo "vajaa sekunti" saatu kellottamalla ? Kelaamalla pätkä kerrallaan eteenpäin ja katsomalla aikaa ruudulta näyttäisi noin puolitoista sekuntia.

Ja kyllähän nyt jokainen yhdenkin kolarin nähnyt ymmärtää että hitaasti tuossa mennään koska jälki ei tuon pahempaa ole. Kamerakuvassa toki näyttää hurjalta vauhdilta. Pitäisi varmaan ottaa vertailuksi video jossa joku fillari "kaahaa" kevyenliikenteen väylää tmv.

aero kirjoitti: Ja mitä tulee tilanteeseen, jossa auto ohittaa kaksipyöräisen, on siinä tosiaan mopolla ja moottoripyörällä eroa. Ensimmäinen kun on rakenteellisesti rajoitettu alhaisempaan nopeuteen, lasketaan se muuta liikennettä hitaammaksi kulkuneuvoksi (kuten myös traktorit ja mopoautot) jonka kuuluu ajaa oikeassa reunassa ja jonka ohittamiseenkin on hieman laveammat asetukset kuin normaalivauhtisen kulkineen.
Jokaisen kuuluu ajaa oikeassa reunassa, olkoon sitten rakenteellinen nopeus mitä tahansa.

Sen kyllä huomaa että kun "lasketaan muita hitaammaksi", ei saisi ohittaa niitä jotka "lasketaan nopeammiksi" :)

Niin mitkä ihmeen laveammat asetukset ? Kyllä se ohittajan vastuu on periaatteessa sama olkoon ohitettava miten hidas tahansa.
Vastaa Viestiin