Kuljetusamatöörit vauhdissa
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Kyllä se suurimmassa osassa maailmaa on ainakin vakiintunut tapa ajaa ruuhkassa siitä mistä mahtuu, siitä en osaa sanoa mitä lainsäädäntö tuosta sanoo missäkin maassa. Suomessahan homma on naurettava, mopolla ja fillarilla saa mennä kummalta puolelta vaan mutta moottoripyörällä saa samalla kaistalla olevan ohittaa vain vasemmalta.
Mutta yksi joka taitaa olla varma lähes kaikkialla on että sen joka kaistoja vaihtelee pitää katsoa ettei mene videon mukaisella tavalla muiden eteen on ne sitten tullut paikalle enemmän tai vähemmän laillisesti.
Mutta yksi joka taitaa olla varma lähes kaikkialla on että sen joka kaistoja vaihtelee pitää katsoa ettei mene videon mukaisella tavalla muiden eteen on ne sitten tullut paikalle enemmän tai vähemmän laillisesti.
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Oha tuo skootteri monen auton päässä, kun olympia-ifa lähtee kaistaa vaihtamaan. Splittaajalle siis aivan oikein. Oppineeko tuosta, tuskin, mutta kyllä tuota katsellessa tulee hyvä mieli. :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Jaahas. Tuleeko hyvä mieli jokaisesta tapauksesta jossa autoilija onnistuu tunkemaan kaksipyöräisen eteen niin että seurauksena on kaatuminen vai onko juuri tässä tapauksessa jotain erityistä ?
Oliskohan perimmäisenä syynä koko videon otsikointiin ja siitä herääviin mielipiteisiin autoilijoiden kateus ruuhkassa näppärämpiä kaksipyöräisiä kohtaan ?
Oliskohan perimmäisenä syynä koko videon otsikointiin ja siitä herääviin mielipiteisiin autoilijoiden kateus ruuhkassa näppärämpiä kaksipyöräisiä kohtaan ?
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Tässä käy taas hyvin ilmi vanha viisaus, että kaksipyöräisellä liikkuessa pitää koko ajan olla valmiina väistämään. Vaikka tollanen autojen välistä puikkelehtiminen on varmasti näppärä tapa liikkua ruuhkassa, niin eipä se autoilijan syyllisyys kolarissa paljoa lämmitä, kun pahimmassa tapauksessa mopoilijan seuraava määränpää on ruumishuone.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Tyhmyydestä sakotetaan ja tuo skootteri tulee tuolta sellaista vauhtia että sitä on taatusti kohtuullisen vaikea havaita. Lisäksi kaistat on kaistoja, jos joku niiden välissä ajelee, niin ajelkoon omalla vastuullaan, näin ainakin Suomessa. Joten audistille täydet pisteet mallikelpoisesta kaistan vaihdon aloittamisesta (ja onnistuneesta teilaamisesta).
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Perus audi-mulkkuhan tuo on,vaihtaa kaistaa ilman vilkkua ja varovaisuutta...
Vaan onpa tuo mopokin yhtä syyllinen,jos ajaa nuin kaistojen välissä niin tekisi sen pienemmällä nopeudella edes.
Ps.Ei indexointi (tjsp) toimi tässä topikissa.
Vaan onpa tuo mopokin yhtä syyllinen,jos ajaa nuin kaistojen välissä niin tekisi sen pienemmällä nopeudella edes.
Ps.Ei indexointi (tjsp) toimi tässä topikissa.
Joku kipotin.
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Kyllä mulla ainakin toimii.moilanen88 kirjoitti:Ps.Ei indexointi (tjsp) toimi tässä topikissa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Mitenkähän tuon splittailun suhteen:
Jos auto ohittaa samaa kaistaa ajavan kaksipyöräisen, onko siinä mitään outoa ? Näyttää jopa Suomenkin liikenteessä ihan normaalilta toiminnalta. Jopa silloinkin kun edellyttää ajamista kaistaviivojen päällä. En ainakaan kovin usein ole huomannut että nopeammin etenevä auto jäisi kaksipyöräisen taakse odottelemaan, on sitten kyse polkupyörästä, moposta tai moottoripyörästä. Kyllä siitä mennään ohi ja tarvittaessa viereistä tai vastaantulevankin kaistaa osittain "lainaten".
Mutta jo kääntyykin naamat nurinpäin kun autojono seisoo ja kaksipyöräisillä mahtuu kätevästi välistä.
Taitaa olla tässäkin asiassa niin että enemmistö saa kyllä ohitella vähemmistöä, ei toisinpäin.
Jos auto ohittaa samaa kaistaa ajavan kaksipyöräisen, onko siinä mitään outoa ? Näyttää jopa Suomenkin liikenteessä ihan normaalilta toiminnalta. Jopa silloinkin kun edellyttää ajamista kaistaviivojen päällä. En ainakaan kovin usein ole huomannut että nopeammin etenevä auto jäisi kaksipyöräisen taakse odottelemaan, on sitten kyse polkupyörästä, moposta tai moottoripyörästä. Kyllä siitä mennään ohi ja tarvittaessa viereistä tai vastaantulevankin kaistaa osittain "lainaten".
Mutta jo kääntyykin naamat nurinpäin kun autojono seisoo ja kaksipyöräisillä mahtuu kätevästi välistä.
Taitaa olla tässäkin asiassa niin että enemmistö saa kyllä ohitella vähemmistöä, ei toisinpäin.
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Kyllä tuossa on suurin syyllinen mopoilija, jolla on täysin väärä tilannenopeus. Audi ei millään tavalla olisi tuota ehtinyt nähdä.wesku kirjoitti:Mitenkähän tuon splittailun suhteen:
Jos auto ohittaa samaa kaistaa ajavan kaksipyöräisen, onko siinä mitään outoa ? Näyttää jopa Suomenkin liikenteessä ihan normaalilta toiminnalta. Jopa silloinkin kun edellyttää ajamista kaistaviivojen päällä. En ainakaan kovin usein ole huomannut että nopeammin etenevä auto jäisi kaksipyöräisen taakse odottelemaan, on sitten kyse polkupyörästä, moposta tai moottoripyörästä. Kyllä siitä mennään ohi ja tarvittaessa viereistä tai vastaantulevankin kaistaa osittain "lainaten".
Mutta jo kääntyykin naamat nurinpäin kun autojono seisoo ja kaksipyöräisillä mahtuu kätevästi välistä.
Taitaa olla tässäkin asiassa niin että enemmistö saa kyllä ohitella vähemmistöä, ei toisinpäin.
Tuskin tällä kaikkia mopoilijoita syyllistetään, joten ei siitä hernettä kannata heti vetää.
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Mopo tulee kuvaan noin 8 sekunnin kohdalla ja törmäys tapahtuu 9.5 sekunnin paikkeilla. Puolessatoista sekunnissa edetty noin pari autonmittaa. Jarruttamaan ei ehdi lainkaan. Nopeus olisi tämän mukaan luokkaa 30 km/h. Myös jälkiseurauksista nähdään ettei nopeutta voinut olla mitenkään merkittävästi liikaa, tuon suuremmalla nopeudella törmäyksestä ei varmasti olisi oltu heti jaloillaan.pezi kirjoitti:Kyllä tuossa on suurin syyllinen mopoilija, jolla on täysin väärä tilannenopeus. Audi ei millään tavalla olisi tuota ehtinyt nähdä.
Juuri ennen törmäystä Audi lähtee ihan selvästi kiihdyttämään reippaammin. Suurin syyllinen on autoilija joka kuvittelee että liikenteessä riittää kun havainnoi ja väistää muita autoja, pienemmät pitäköön huolen omasta turvallisuudestaan. Saattoi olla myös tyyppiä joka ei käytä peiliä, ensin katsotaan olan yli ja sitten käännetään katse eteenpäin ja kaasu pohjaan.
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Mun mielestä on aivan turhaa syyttää tuollaisessa kolarissa autoilijaa, kaksipyöräinen tulee tuossa täysin odottamatta, huomattavasti suuremalla nopeudella kuin liikennevirta kulkee, eikä noudata minkäänlaista varoivasuutta, vaan osoittaa täydellistä piittaamattomuutta liikenneturvallisuutta kohtaan.
Nuo Weskun aikalaskelmat hieman heittävät, pyörä osuu autoon alle sekunnissa kuvaan tulemisestaan.
Jos jonkun mielestä on vastuullista kaahata kaistojen välissä ipana kyydissä kaksipyöräisellä, niin täytyy sanoa ettei ole edes pipetillä annosteltu järkeä päähän...
Nuo Weskun aikalaskelmat hieman heittävät, pyörä osuu autoon alle sekunnissa kuvaan tulemisestaan.
Jos jonkun mielestä on vastuullista kaahata kaistojen välissä ipana kyydissä kaksipyöräisellä, niin täytyy sanoa ettei ole edes pipetillä annosteltu järkeä päähän...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Joo, karvan vajaa sekunti.
Lasketaan Audin mitaksi törmäyskohdasta taaksepäin 3 metriä, Audin taakse jääväksi raoksi 3 metriä, seuraavaksi autoksi (harmaa SUV) 4 metriä ja sen takana, hieman sivussa olevaksi valkoiseksi SUV:ksi (jonka perän tienoossa pyörä tulee näkyviin) 4 metriä ja ajaksi sekunti. Näillä lukemilla ei olla ainakaan liiotella vauhtia vaan juurikin päinvastoin. Tuo tekee 3+3+4+4=14m/s=50km/h joka kieltämättä ruuhkassa voi "hieman" yllättää.
Ja mitä tulee tilanteeseen, jossa auto ohittaa kaksipyöräisen, on siinä tosiaan mopolla ja moottoripyörällä eroa. Ensimmäinen kun on rakenteellisesti rajoitettu alhaisempaan nopeuteen, lasketaan se muuta liikennettä hitaammaksi kulkuneuvoksi (kuten myös traktorit ja mopoautot) jonka kuuluu ajaa oikeassa reunassa ja jonka ohittamiseenkin on hieman laveammat asetukset kuin normaalivauhtisen kulkineen.
Lasketaan Audin mitaksi törmäyskohdasta taaksepäin 3 metriä, Audin taakse jääväksi raoksi 3 metriä, seuraavaksi autoksi (harmaa SUV) 4 metriä ja sen takana, hieman sivussa olevaksi valkoiseksi SUV:ksi (jonka perän tienoossa pyörä tulee näkyviin) 4 metriä ja ajaksi sekunti. Näillä lukemilla ei olla ainakaan liiotella vauhtia vaan juurikin päinvastoin. Tuo tekee 3+3+4+4=14m/s=50km/h joka kieltämättä ruuhkassa voi "hieman" yllättää.
Ja mitä tulee tilanteeseen, jossa auto ohittaa kaksipyöräisen, on siinä tosiaan mopolla ja moottoripyörällä eroa. Ensimmäinen kun on rakenteellisesti rajoitettu alhaisempaan nopeuteen, lasketaan se muuta liikennettä hitaammaksi kulkuneuvoksi (kuten myös traktorit ja mopoautot) jonka kuuluu ajaa oikeassa reunassa ja jonka ohittamiseenkin on hieman laveammat asetukset kuin normaalivauhtisen kulkineen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Harmaa SUV on Hyundai Tucson, pituus 432 cm, ja valkoinen Infiniti FX, 485 cm. Audi puolestaan on A5 Sportback, 471 cm, ja tämän kuvan perusteella tuo törmäyskohta olisi ~90 cm auton keulasta. Lisäksi Hyundain ja Infinitin välissä on about metrin rako.aero kirjoitti:Lasketaan Audin mitaksi törmäyskohdasta taaksepäin 3 metriä, Audin taakse jääväksi raoksi 3 metriä, seuraavaksi autoksi (harmaa SUV) 4 metriä ja sen takana, hieman sivussa olevaksi valkoiseksi SUV:ksi (jonka perän tienoossa pyörä tulee näkyviin) 4 metriä ja ajaksi sekunti. Näillä lukemilla ei olla ainakaan liiotella vauhtia vaan juurikin päinvastoin. Tuo tekee 3+3+4+4=14m/s=50km/h joka kieltämättä ruuhkassa voi "hieman" yllättää.
3,8+3+4,3+1+4,8=16,9m/s~60km/h.
Yleensä en puolustaisi Audia, mutta tuon videon tapauksessa vika on kyllä melko puhtaasti moottoripyöräilijän.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Jeh. Heitin mitat tarkoituksella alakanttiin, jotta nopeusarvioni ei missään nimessä voisi osoittautua liioittelevaksi, vaikken jaksanutkaan tarkkoja mittoja etsiä. Aika hyvä nopeusero ruuhkamateluun kyllä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kuljetusamatöörit vauhdissa
Useamman kerran kelasin läpi videota ja puolitoista sekuntia näyttäisi olevan. Tosin tällaisissa videoissa voi nopeus heittää reilustikin. Onko tuo "vajaa sekunti" saatu kellottamalla ? Kelaamalla pätkä kerrallaan eteenpäin ja katsomalla aikaa ruudulta näyttäisi noin puolitoista sekuntia.ippe kirjoitti: Nuo Weskun aikalaskelmat hieman heittävät, pyörä osuu autoon alle sekunnissa kuvaan tulemisestaan.
Ja kyllähän nyt jokainen yhdenkin kolarin nähnyt ymmärtää että hitaasti tuossa mennään koska jälki ei tuon pahempaa ole. Kamerakuvassa toki näyttää hurjalta vauhdilta. Pitäisi varmaan ottaa vertailuksi video jossa joku fillari "kaahaa" kevyenliikenteen väylää tmv.
Jokaisen kuuluu ajaa oikeassa reunassa, olkoon sitten rakenteellinen nopeus mitä tahansa.aero kirjoitti: Ja mitä tulee tilanteeseen, jossa auto ohittaa kaksipyöräisen, on siinä tosiaan mopolla ja moottoripyörällä eroa. Ensimmäinen kun on rakenteellisesti rajoitettu alhaisempaan nopeuteen, lasketaan se muuta liikennettä hitaammaksi kulkuneuvoksi (kuten myös traktorit ja mopoautot) jonka kuuluu ajaa oikeassa reunassa ja jonka ohittamiseenkin on hieman laveammat asetukset kuin normaalivauhtisen kulkineen.
Sen kyllä huomaa että kun "lasketaan muita hitaammaksi", ei saisi ohittaa niitä jotka "lasketaan nopeammiksi"

Niin mitkä ihmeen laveammat asetukset ? Kyllä se ohittajan vastuu on periaatteessa sama olkoon ohitettava miten hidas tahansa.