Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
Vanha juttu mutta "pahoinvointi" on ilmiselvä mielenterveysongelma kyseisen hassun jutun kirjoittajalla.9000CD23T kirjoitti: Voiko tämä olla totta...?Nuorehko autoilija, 04.04. klo 00:00
Vuoden 2008 lopulla kaikki Suomen päätiet laitettiin kameravalvonnan alle. Olette varmaakin nähnyt teiden varsilla kamerat valopylveissä noin viidenmetrin korkeudessa. Kamerat tunnistavat auton ja kuljettajan. Ajelin yöllä autollani nopeuteni ole tavallisesti alemmpi mitä normaalisti pahoinvointini takia. Vastaantullut poliisi partio tiesi kertoa tarkan ajoreittini missä välissä olen pysähdellyt noin 300 km jo aiemmin. Tarkastuksessa kertoivat myös alhaisita keskinopeuksita ja lievistä ylinopeuksista.
Tarkastuksessa kaikki oli kuitenkin kunnossa pahoinvointia lukuun ottamatta.
Sanoivat autoni kulkevan myös erittäi äpätyypillisesti autoni aiempaa historiaan verrattuna. Sai kuitenkin jatkaa matkaa kotiini pahoinvoinnista huolimatta.
Olen erittän tyytyväinen kun minut pysäytettiin, ja poliisit toimivat erittäin kohteliaasti lepomahdollisuutta tarjoten. Kiitokset suomen valtiolle hienosta työstä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
Ylimääräistä huolestumista välttääkseni voisin tässä vaiheessa sanoa kyseisten mysteerikameroiden olevan tielaitoksen liikennemäärämittareita ja ko. tarinan olevan samaa tasoa abduktiokokemusten kanssa.9000CD23T kirjoitti: Voiko tämä olla totta...?Nuorehko autoilija, 04.04. klo 00:00
Vuoden 2008 lopulla kaikki Suomen päätiet laitettiin kameravalvonnan alle. Olette varmaakin nähnyt teiden varsilla kamerat valopylveissä noin viidenmetrin korkeudessa. Kamerat tunnistavat auton ja kuljettajan. Ajelin yöllä autollani nopeuteni ole tavallisesti alemmpi mitä normaalisti pahoinvointini takia. Vastaantullut poliisi partio tiesi kertoa tarkan ajoreittini missä välissä olen pysähdellyt noin 300 km jo aiemmin. Tarkastuksessa kertoivat myös alhaisita keskinopeuksita ja lievistä ylinopeuksista.
Tarkastuksessa kaikki oli kuitenkin kunnossa pahoinvointia lukuun ottamatta.
Sanoivat autoni kulkevan myös erittäi äpätyypillisesti autoni aiempaa historiaan verrattuna. Sai kuitenkin jatkaa matkaa kotiini pahoinvoinnista huolimatta.
Olen erittän tyytyväinen kun minut pysäytettiin, ja poliisit toimivat erittäin kohteliaasti lepomahdollisuutta tarjoten. Kiitokset suomen valtiolle hienosta työstä.
Kaikenmaailman kaukohallintalaitteet yms. televalvontakrääsä tuskin tulee sentään yleistymään Suomessa lähiaikoina. Tai, jos yleistyy, niin menetän loputkin uskon rippeeni suomalaisiin päättäjiin. Kehitys on kyllä hyvää täydelliseen holhousvaltioon siirtymistä ajatellen.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
Seuraava askel kohti järjettömällä tasolla olevaa valvontaa on otettu:
Aamulehden artikkeli
Poliisi on siis aloittanut keskinopeuksien mittaamisen tieosuudella, jota ei edes paljasteta etukäteen. Kyseessä on kuukauden mittainen kokeilu, mutta uskoisin haaviin jäävien suurrikollisten määrän vakuuttavan poliisin tarpeesta asettaa keskinopeusvalvonta koko Suomen kattavaksi. Eipä sitä kohta liiketeessä voi tehdä muuta, kuin katsella nopeusmittaria, ettei vahingossakaan keskinopeus nouse liian korkealle. Ohituksien jälkeen saakin körötellä ohitetun edessä 10-20km/h alle rajoituksen, että uskaltaa ajaa seuraavan kameratolpan ohi.
Keskinopeusvalvonnassa on vakavia ongelmia enemmän kuin tarpeeksi, mutta kai se sitten on tärkeää kitkeä liikenteestä nämä suurimpia ongelmia aiheuttajat - n. 10km/h ylinopeutta ajavat.
Aamulehden artikkeli
Poliisi on siis aloittanut keskinopeuksien mittaamisen tieosuudella, jota ei edes paljasteta etukäteen. Kyseessä on kuukauden mittainen kokeilu, mutta uskoisin haaviin jäävien suurrikollisten määrän vakuuttavan poliisin tarpeesta asettaa keskinopeusvalvonta koko Suomen kattavaksi. Eipä sitä kohta liiketeessä voi tehdä muuta, kuin katsella nopeusmittaria, ettei vahingossakaan keskinopeus nouse liian korkealle. Ohituksien jälkeen saakin körötellä ohitetun edessä 10-20km/h alle rajoituksen, että uskaltaa ajaa seuraavan kameratolpan ohi.
Keskinopeusvalvonnassa on vakavia ongelmia enemmän kuin tarpeeksi, mutta kai se sitten on tärkeää kitkeä liikenteestä nämä suurimpia ongelmia aiheuttajat - n. 10km/h ylinopeutta ajavat.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
Ei näissä jutuissa ole missään tapauksessa kyse "poliisin tarpeesta"... poliisi on toimielin, joka tekee lakien puitteissa tasan ja ainoastaan sen mitä ylhäältä päin käsketään. Poliisilla ei ole mitään omia tarpeita tai haluja.VVV kirjoitti:Kyseessä on kuukauden mittainen kokeilu, mutta uskoisin haaviin jäävien suurrikollisten määrän vakuuttavan poliisin tarpeesta asettaa keskinopeusvalvonta koko Suomen kattavaksi.
Erinäköisen "kyttäysteknologian" käyttöönottoon yhteiskunnassa ajavat poliittiset ja taloudelliset motiivit... joku hyötyy siitä että tietää ja toisaalta joku hyötyy siitä että saa myydä laitteet, jolla tieto kerätään (ja lisäksi joku hyötyy myös siitä että saa yhteiskunnan rahoituksella tutkia uusia menetelmiä tiedon keräämiseen).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
Poliisi on kuitenkin tässä tapauksessa se instanssi, joka valvonnan toteuttaa sekä raportoi sen tuloksista ylöspäin. Tästä johtuen sanavalintani oli yksinkertaistetusti "poliisi" - tarkoittaen siis koko ketjua parkkipirkosta ylimpään hallintoelimeen saakka.Jussi kirjoitti:Ei näissä jutuissa ole missään tapauksessa kyse "poliisin tarpeesta"... poliisi on toimielin, joka tekee lakien puitteissa tasan ja ainoastaan sen mitä ylhäältä päin käsketään. Poliisilla ei ole mitään omia tarpeita tai haluja.VVV kirjoitti:Kyseessä on kuukauden mittainen kokeilu, mutta uskoisin haaviin jäävien suurrikollisten määrän vakuuttavan poliisin tarpeesta asettaa keskinopeusvalvonta koko Suomen kattavaksi.
Erinäköisen "kyttäysteknologian" käyttöönottoon yhteiskunnassa ajavat poliittiset ja taloudelliset motiivit... joku hyötyy siitä että tietää ja toisaalta joku hyötyy siitä että saa myydä laitteet, jolla tieto kerätään (ja lisäksi joku hyötyy myös siitä että saa yhteiskunnan rahoituksella tutkia uusia menetelmiä tiedon keräämiseen).
Sakkotulo on tietenkin ainakin jonkinlaisena motiivina taustalla - vaikkakin verhottuna kaikenlaisen turvallisuuspropagandan taakse. Mielestäni nämä valvonnan tehostamiseen ja uusiin tekniikoihin käytetyt varat voisi sijoittaa hieman viisaamminkin passiivisen valvonnan sijasta aktiiviseen - eli uusiin poliiseihin tien päälle. Kameratolppa - olipa kuinka hieno hyvänsä - ei valvo tai ei hetkauta liikenteen todellisia ongelmia kuten järjettömiä ohituksia, rattijuoppoja sekä törkeää ylinopeutta ajavia. Sen sijaan useammin liikenteessä näyttäytyvä poliisi pystyy omalla harkinnallaan puuttumaan myös näihin tapauksiin, joissa kamerasta ei ole mitään iloa.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
Kunhan tuo keskinopeusvalvonta toteutetaan ainoastaan moottoritiellä (tai muulla tiellä jossa on vähintään kaksi kaistaa samaan suuntaan) ja nopeusrajoituksia hiukan edes järkiperäistettäisiin, niin en näe tuossa mitään ongelmaa.VVV kirjoitti: Eipä sitä kohta liiketeessä voi tehdä muuta, kuin katsella nopeusmittaria, ettei vahingossakaan keskinopeus nouse liian korkealle. Ohituksien jälkeen saakin körötellä ohitetun edessä 10-20km/h alle rajoituksen, että uskaltaa ajaa seuraavan kameratolpan ohi.
Keskinopeusvalvonnassa on vakavia ongelmia enemmän kuin tarpeeksi, mutta kai se sitten on tärkeää kitkeä liikenteestä nämä suurimpia ongelmia aiheuttajat - n. 10km/h ylinopeutta ajavat.
Italian Autostradoilla tuli "Tutorin" valvovan silmän alla ajeltua tuhansia kilometrejä, eikä ahistanut yhtään. Navin mukaan vauhti suurimpaan sallittuun ja cruise päällä antaa palaa. Yleisesti ottaen liikennevirta eteni ihan mukavan tasaisesti, toki joitain vauhdin pumppaajia aina joukkoon mahtuu, mutta ei se ole useampikaistaisella tiellä ongelma, kun ohi pääsee ja voi päästää helposti.
Sen sijaan jos tuota valvontaa aletaan laittaa ykskaistaisille osuuksille, niin ongelmia tulee varmasti. Sakkojen pelossa nutaajat ajaa mittarinsakin mukaan alinopeutta ihan vaan varman päälle, joka taas lisää ohituksia ja heikentää liikenteen sujumista jne.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
Virossa käynnistyi virallisesti tämän vuoden keväällä Tallinna-Tartu maantien kameravalvonta. Kameratolpat on olleet pystyssä jo jonkin aikaa, mutta kevääseen asti läheteltiin vain varoituksia.
Toisin kuin Suomessa, kamerat on kiinteästi asennettu. Koska paikat on tiedossa, jonon ensimmäinen kansalainen hidastaa nopeuden kesän satasen rajoituksella keskimääräistä kunniallisempaan 85 km/h. Tästä seuraa taas kiva haitariliike.
Säädän itse nopeuden rajoituksen mukaiseksi navin mukaan. Seurauksena on keskisormen heiluttelua ym muita kommunikaatioyrityksiä. Toisinaan ohitan auton kameran kohdalla sallitulla nopeudella ja juuri ohitettu auto roikkuu puskurissa valvontapisteen jälkeen joitakin kilometrejä.
Positiivisena merkkinä on havaittavissa käsittämättömiä ylinopeuksia ja ohituksia harrastavien kusipäiden huomattava vähentyminen, enkä tämän vuoksi mitenkään protestoi kameroita vastaan. Keskimääräisen autoilijan kannattaisi myös täällä käsittää oman autonsa mittarivirhe ja ennenkaikkea huomioida muut tielläolijat (myös takana)
Toisin kuin Suomessa, kamerat on kiinteästi asennettu. Koska paikat on tiedossa, jonon ensimmäinen kansalainen hidastaa nopeuden kesän satasen rajoituksella keskimääräistä kunniallisempaan 85 km/h. Tästä seuraa taas kiva haitariliike.
Säädän itse nopeuden rajoituksen mukaiseksi navin mukaan. Seurauksena on keskisormen heiluttelua ym muita kommunikaatioyrityksiä. Toisinaan ohitan auton kameran kohdalla sallitulla nopeudella ja juuri ohitettu auto roikkuu puskurissa valvontapisteen jälkeen joitakin kilometrejä.
Positiivisena merkkinä on havaittavissa käsittämättömiä ylinopeuksia ja ohituksia harrastavien kusipäiden huomattava vähentyminen, enkä tämän vuoksi mitenkään protestoi kameroita vastaan. Keskimääräisen autoilijan kannattaisi myös täällä käsittää oman autonsa mittarivirhe ja ennenkaikkea huomioida muut tielläolijat (myös takana)
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
Aamulehti uutisoi Tampereen Mustanlahden risteyksen kameratolpan epämääräisestä käyttäytymisestä.
Sekosiko kameratolppa? Valoristeyksessä räpsyy kuin muotinäytöksessä.
Sekosiko kameratolppa? Valoristeyksessä räpsyy kuin muotinäytöksessä.
Hyvä, että meillä on viimein tarjolla täysin varmaa tekniikkaa! Virheen tai viallisen toiminnan mahdollisuutta ei ole olemassa. Ilmankos ne kamerat ovat niin kalliita. Aika närkästyneeseen sävyyn Hyyhönen vastailee.Moni Tampereella autoillut on viime päivinä kokenut välähdyksen Mustanlahden risteyksessä. Kameratolpassa on räpsynyt kerta toisensa jälkeen, vaikka kuskit ovat omasta mielestään varmasti noudattaneet liikennesääntöjä.
– Me lähdimme valoista eikä nopeutta voinut olla kuin 20 km/h. Silti kamera otti kuvan sekä meistä että takanamme tulleesta autosta. Lisäksi myös hieman aiemmin risteyksestä ajanut veljeni ihmetteli räpsähdystä, lukija ihmettelee.
Samankaltaisia tarinoita on tihkunut toimitukseen useita.
– Meitä edellä ajaneen auton, meidän ja meidän jälkeemme tulleen auton kohdalla välähti. Heti tuli sellainen olo, että kameratolpassa täytyy olla jotakin vikaa, toinen tamperelainen kummastelee.
Jukka Hyyhönen Tampereen automaattivalvonnasta, onko kamera seonnut?
– Ei ole. Valvontarajat ovat vaan niin matalalla, että se ottaa kuvia tiuhaan. Tänä päivänä kameran valvontarajat ovat kohtuu matalalla. Eli ihan äärimmäisen matalalla.
Osa kuvatuista autoilijoista on lähtenyt valoista, eikä ylinopeutta ole voinut olla. Miten tämä on mahdollista?
– Ei pidä paikkaansa. Väitän jyrkästi vastaan. Olemme katselleet aamulla kameran ottamia kuvia, eikä niissä ole näkynyt mitään ihmeellistä.
– Kamera ottaa aina kaksi kuvaa, kun joku rikkoo sääntöjä. Toisen kuvan kamera ottaa kauempaa autosta ja toisen lähempää, jotta saadaan niin sanottu passikuva kuskista. Tämän vuoksi voi vaikuttaa siltä, että se räpsyy koko ajan.
Eli jos sääntöjä on noudatettu, ei sakkoja voi tulla?
– Jos ajat alinopeutta ja vihreillä, niin varmasti ei tule kuvaa nauhalle. Voin vakuuttaa täältä päästä, että laite ei tee virhettä.
– Kamerat ja sensorilangat tarkistetaan ja huolletaan määrätyin väliajoin. Ne ovat idioottivarmoja.
Onko automaattivalvontaan tullut soittoja asiasta?
– Ei ole tullut soittoja. Kyllähän tuossa virka-ajossa yöllä olleet poliisitkin sanoivat, että hyvin räpsyy. No räpsyyhän se niillä nopeuksilla.
– Jos kuvan ja ylhäällä näkyvän metanauhan kertomien nopeuksien ja muiden välillä on ristiriita, niin kyllä meillä järkeä on sen verran, että sellaiset kuvat poistetaan automaattisesti.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
Aamulehti / Automaattivalvoja Hyyhönen kirjoitti: –Ei pidä paikkaansa. Väitän jyrkästi vastaan. Olemme katselleet aamulla kameran ottamia kuvia, eikä niissä ole näkynyt mitään ihmeellistä.
–Voin vakuuttaa täältä päästä, että laite ei tee virhettä.
–Kamerat ja sensorilangat tarkistetaan ja huolletaan määrätyin väliajoin. Ne ovat idioottivarmoja.
Jep. Täytyyhän ihmisellä asennetta olla, hyvä siilipuolustus..
Vain idiootti voi tuijotella mahdollisesti viallisen järjestelmän tuottamia kuvia ja tuumia etteihän niissä kuvissa voi olla mitään vikaa. Idioottivarmoja hyvinkin.