Minä kun joudun laittamaan aina pakin päälle.
Täytyypä kuunnella nokkaketjun ääntä...
Joo, ei hyppääminen siltikään ole varmaa eikä välttämättä edes todennäköistä. Kysehän on tietenkin mitoituksista; kuinka paljon siinä ketjussa on väljää ja miten kampuran ratas on hammastettu. Näiden pitää täsmätä, että löysäkään ketju voi käytännössä hypätä.Soki kirjoitti: ↑Pe Syys 03, 2021 07:44Joku matemaatikko voisi pian laskea, paljonko se ketju lyhenee, jos sen mitta on n 50cm ja keskeltä painetaan n 10mm sisään. Äkki arvioini on millejä ellei kymppejä, mutta tarkan tiedon toki saa joku laskeaTähän yhtälöön kun vielä kalkuloi nokka-akselin rattaan hampaan pituuden, voi jo päätellä onko em hyppääminen mahdollista jos ketju on ”tapissa”.
Sulla onkin jousikuormitteinen kiristin eikä lerppamalli, kuten edellä totesit, joten ei siinä pitäisi esiintyä käytännössä ollenkaan tuota efektiä. Ilmeisesti sulla oli ketju niin venynyt, että kiristimen ollessa ulkonakin se oli vähän löysä ja pärisi siksi.
En tiedä montako revisiota 1.8TSI:stä on ja miten ne eroavat. VAG:lla ylipäänsä on kyllä jo vuosikausia ollut tapana käyttää geneerisiä lyhenteitä, joista ei oikeasti voi päätellä laatua, vaikka essonbaari kertoo mitä kertoo. Tälläisiä lyhenteitä on mm. TSI, TDI ja DSG, joiden kaikkien alle mahtuu kestävää ja vähemmän kestävää tuotetta.
Minun nähdäkseni tässä on nyt sekaisin nimenomaan 1.8TSI ja ylipäätään mahdollisuus saada volkkarissa ketju hyppäämään sen legendaarisen lerppakiristimen ansiosta, josta sitten juttu vääntyi siihen että ketju venyisi erityisesti parkissa.
Ja tässä tilanne on jotenkin kääntynyt siihen, että ketju venyisi tuosta moottorijarruparkista (edelleenkään ei mainita erityisesti 1.8 TSI:tä):
Jep, ihan normaali nykymuodin mukainen venyvä jakoketju. Vaihtoon joko äänen tai vikakoodin perusteella, samaan tapaan kuin monessa muussakin moottorissa ja monella muullakin merkillä.Soki kirjoitti: ↑Pe Syys 03, 2021 16:11Ketju oli venynyt yli viitearvojen ja siksi kiristin ei enää riittänyt, pärisi ja äänimerkistä vaihtoon= ei moottoririkkoa. Pärinä oli senverran vähäinen ettei edes moottorivalo syttynyt, jota huollossa pitävät viimeisenä varoituksena… silloin homma seis, lavetille ja pajalle.
Totta, ei ole peruste juuri tuon moottorin kohdalla, mutta ei myöskään todiste siitä, ettei kyseistä pommirakennetta olisi jossain toisessa (TSI-)moottoriversiossa. Jos ei tiedä, millainen kiristin ja miten mitoitettu ketju siellä on, on kohtuullisen helppoa parkata niin, ettei moottori pyöri vastapalloon. Ylämäkeen päälle pakki, alamäkeen ykkönen, niin potentiaalinen ongelma on mitigoitu. Ja jos minulta kysytään, niin aina mäkeen parkatessa kässäri päälle - vaikkei tarttisi, niin sekin varuste tykkää siitä että sitä käyttää.
Sen verran vanhoja saappeja ollut, että vieläkin on manuaalissa tapana se pakki kaivaa päälle ennen sammutusta. Sitten se käkkäri onkin turha, jos ei kovin jyrkkä mäki ole kyseessä. Automaatillakaan tule juurikaan käytettyä.JP_Vette kirjoitti: ↑Pe Syys 03, 2021 20:24Siis miks porukka ylinpäätään parkkeeraa vaihdetta vasten mäkeen? Eiks se käsi- eli seisontajarru ole pysäköintiä varten ja vaihde sitte vain varmistuksena jossain superjyrkäs mäes, jos jostain kumman syystä se jarru pettäis? Ja eikö noi TSI-vehkeetki mahda olla jo sitä ikäluokkaa, et mittaristo rääkyy punasena jos seisontajarru ei ole päällä auton sammuttua...
Mä en ainakaan uskalla talvella kässäriä vetäistä jossen tiedä kuinka vanhat vanhat vaijerit autossa on, pari kertaa on tullut kokeiltua miten vaijeri jäätyy kuoreen ja kumpikin kerta onneksi verkkovirran äärellä. Kesällä toki käytän aina ihan jo sen takia että automaattisäätö on tilanteen tasalla.JP_Vette kirjoitti: ↑Pe Syys 03, 2021 20:24Siis miks porukka ylinpäätään parkkeeraa vaihdetta vasten mäkeen? Eiks se käsi- eli seisontajarru ole pysäköintiä varten ja vaihde sitte vain varmistuksena jossain superjyrkäs mäes, jos jostain kumman syystä se jarru pettäis? Ja eikö noi TSI-vehkeetki mahda olla jo sitä ikäluokkaa, et mittaristo rääkyy punasena jos seisontajarru ei ole päällä auton sammuttua...
No ei ehjä 99 kyllä mihinkään ryömi jyrkässäkään rinteessä. Väittäisin että kyseessä on ollut vapaakytkimellinen 96:n. Ai niin, taisihan noita 99:kin olla alkuvuosina -60 -luvulla vapaakytkimellä(?)
Otsikon vehkeistä oma vaggine lyö myös kässärin päälle automaagisesti. En ite P:tä vasten tykkää parkkeerata yhtään joten hyvä näinIC1970 kirjoitti: ↑La Syys 04, 2021 21:05Aina käsijarru päälle parkkeeratessa, autossa kuin autossa, kesät ja talvet. Ei ongelmia. Suosittelen. Co-rolla on hyvä, siinä on automaattinen, sähköinen käsijarru, menee aina päälle kun parkkaa ja irtoaa, kun lähtee liikkelle. Ei tartte itse ajatella. Se on hyvä se.