AZP kirjoitti: ↑Ti Tammi 08, 2019 08:58
Mites volvon takapenkki ja sitä myöten myös etutilat taipuu perhekäyttöön? Meillä tuo esikoinen on reilu 3½-vuotias ja istuu nyt turvaistuimessa kuskin takana. Vaikka en itse kovin pitkä olekaan, niin mieluisin ja selkäystävällisin ajoasento syntyy kun laittaa etupenkin taimpaan asentoon ja selkänoja on melko pystyssä.
Tällöin kuitenkin poika ei enää kunnolla mahdu istumaan takana, koska turvistuimen etureunan ja etupenkin selkämyksen väliin jää kovin vähän tilaa. Ongelmaa korostaa vielä se, että pojalla on vielä jalat sen verran lyhyet, että istuessa jalat törröttää melko suoraan eteenpäin. Tämä korostuu nyt talvella kun jalassa on silitysraudan kokoiset talvisaappaat jotka tarvitsee tilaa. Kuskin penkkiä saa siis siirtää melko paljon eteenpäin että takana mahtuu muksu olemaan ja siitä huolimatta saa tuta aina välillä kunnon potkuja selkäänsä kun poika ojentelee jalkojaan.
Tämä tuntuu meillä ainakin olevan se pullonkaula kolkin tilojen kanssa. Tavaratilan kanssa on pärjäilty, mutta matkustamo alkaa käydä pituussuunassa lyhyeksi. Onneksi kovin pitkiä ajoja ei tule kuin kerran tai pari vuodessa, niin ei tämä kriittistä ole. Mutta lapsella on kai taipumus kasvaa isommaksi jolloin tilanteeseen ei ole tulossa helpotusta vaan päinvästoin ja parin vuoden päästä on sitten toinenkin mukula samassa kokoluokassa kuin eka nyt.
Tämähän se iso pullonkaula tuntuu olevan autossa kuin autossa, joku voisi kuvitella, että tollasessa 5-sarjan bemarissa olisi isommat tilat kuin kolkissa, mutta ne on hyvin samaa tasoa takapenkin jalkatilan osalta ja omaa penkkiä saa ottaa reilusti eteenpäin, ettei tunne potkuja selässään, joka sitten tekee sen, että pidemmillä matkoilla ei saa kunnollista ajoasentoa.
Joko olen itse liian iso, autot ovat ihan hemmetin ahtaita tai sitten noi turvaistuimet on pullistuneet järjettömän kokoisiksi. En ymmärrä miten perhe mahtuu esim. Toyota Aurikseen, Espanjassa menin sellaisen ottamaan alle ja jo kahden pienen ja heppoisen istuimen kanssa itsellä oli ratti sylissä ja tuntui otsa olevan kiinni tuulilasissa, aivan käsittämätön kippo koko auto.
NG9-5 on ainut itsellä ollut auto, missä mahtuu istumaan normaalisti lapset takapenkillä, mutta siinä sitten tavaratila on ihan onneton, saa rattaat mahtumaan ja loput tavarat jää ulos..
Varmaan ois sen Berlingon aika, niin loppuis nää ongelmat